Love Nepal /Love and hope

Kan hon inte agera och göra gott utan att blanda in religion i detta? Dvs hon kan tro på vad hon vill men agera neutralt? Godheten och engagemanget kan väl inte enbart vara knutet till att samtidigt manifestera den kristna tron?
Å andra sidan får man ha förståelse för att för den som är kristen; och kanske ännu mer för frikyrkliga - i alla fall utifrån min lilla erfarenhet genom bekanta och vänner - så är ju tron en sån genomgripande del för många människor.
När jag fått påhälsning av Jehovas vittnen så tänker jag att det ju är beundransvärt och helt förståeligt att de VILL hjälpa mig till sin tro - de tycker de är hjälpta, att Gud är med dem, att de får tröst, garantier angående livet efter döden osv. -och det vill de dela med mig.

För en person med stark tro som de mår bra av så är det ju på inget sätt konstigt att de vill att andra ska få uppleva samma sak. Hon tycker väl förmodligen att den bästa gåvan hon kan ge dessa barn är inte bara skolgång utan just kristen skolgång, där tron ska ge dem frälsning och möjlighet att komma närmare Gud.
 
Hjälper de också barnen på bordellerna i Nepal?

Nej, det tror jag inte. Nu handlar ju inte diskussionen om mina pengar och vilka jag ger till, även om DU väldigt gärna vill veta det.

Jag tycker du har en aggressiv ton och det vore trevligt om du istället vill försöka delta i diskussionen istället för att göra ditt bästa för att få mig att framstå som en egoist.
 
Ja men självklart! Men nu var det barnen på bordellerna vi pratade om i just denna tråden. Hittade vi en annan, helt oreligiös, organisation att stödja?

Ursäkta, men fredag kväll, jag startar en tråd om en organisation, deras marknadsföring och huruvida de är religiöst obundna eller inte. Jag tar gärna emot tips, men nu skriver jag så fingrarna smattrar på tangentbordet, klockan är 23.45. Jag kan leta rätt på en sådan organisation efter jag tröttnat på att skriva eller alternativt imorgon eller hade kanske kunnat leta på lunchrasten idag.

Får diskussionen fortsätta nu?
 
Man kan hjälpa på flera håll och man kan göra statements genom sin plånbok, jättebra! Men jag kan inte förstå hur man kan väga Jonatan ocv Annelies kristna sätt att göra sin fantastiska insats på mot en annan hjälpinsats någon annanstans. Det här med barnen på bordellerna är det jävligaste jag någonsin har hört talas om i hela mitt liv, och det måste ändras och det måste vi hjälpa till med. Särskilt vi kvinnor i västvärlden måste måste måste lyfta detta då det ligger så mycket patriarkal skit bakom dessa systematiserade grymheter. Jag kan inte åka dit och hjälpa till själv för då går jag i tusen bitar, men för fan skänk en peng! Det är väl skitsamma vad det är för typ av idealister som är på plats, bara någon orkar vara där och hjälpa.
 
Man kan hjälpa på flera håll och man kan göra statements genom sin plånbok, jättebra! Men jag kan inte förstå hur man kan väga Jonatan ocv Annelies kristna sätt att göra sin fantastiska insats på mot en annan hjälpinsats någon annanstans. Det här med barnen på bordellerna är det jävligaste jag någonsin har hört talas om i hela mitt liv, och det måste ändras och det måste vi hjälpa till med. Särskilt vi kvinnor i västvärlden måste måste måste lyfta detta då det ligger så mycket patriarkal skit bakom dessa systematiserade grymheter. Jag kan inte åka dit och hjälpa till själv för då går jag i tusen bitar, men för fan skänk en peng! Det är väl skitsamma vad det är för typ av idealister som är på plats, bara någon orkar vara där och hjälpa.
Du har ju ingen koll på läget!! Annelie är inte en del av denna organisationen. Det är hon som lyft kritiken mot Jonathan och hans familj!!
 
Man kan hjälpa på flera håll och man kan göra statements genom sin plånbok, jättebra! Men jag kan inte förstå hur man kan väga Jonatan ocv Annelies kristna sätt att göra sin fantastiska insats på mot en annan hjälpinsats någon annanstans. Det här med barnen på bordellerna är det jävligaste jag någonsin har hört talas om i hela mitt liv, och det måste ändras och det måste vi hjälpa till med. Särskilt vi kvinnor i västvärlden måste måste måste lyfta detta då det ligger så mycket patriarkal skit bakom dessa systematiserade grymheter. Jag kan inte åka dit och hjälpa till själv för då går jag i tusen bitar, men för fan skänk en peng! Det är väl skitsamma vad det är för typ av idealister som är på plats, bara någon orkar vara där och hjälpa.

Jag håller med om att det är det överjävligaste jag hört!

Men visst kan man väga hjälpinsatser; jag VET faktiskt inte egentligen hur fantastiska hjälpinsatser Jonatan och Annelie gör, jag VET inte själv hur fantastiska insatser Frälsis, Svenska Kyrkan, den nu nämnda indiska organisationen, Barnfonden eller någon annan gör. Jag gör antaganden utifrån vad jag läser om deras verksamheter på deras hemsidor, jag antar att det de säger är sant. Det har hänt förr att organisationer "luras" i olika graderingar på skalan. T ex Rädda Barnen - krisen för ett antal år sedan visade ju på oegentligheter hos den organisationen som ju haft en enormt stort förtroende.

Men du VET uppenbarligen att just Jonatan och Annelie är "fantastiska" - även om det nu är så att de säger sig vara religiöst obundna och startar kristna skolor. För mig är det helt okej om de startar kristna skolor, missionerar och frälser, men de ska vara ÖPPNA med att det är en del av deras syfte. Inte dölja det. Så kan jag få läsa om det på deras sida och bilda mig en egen uppfattning.

Ja, angående det där med vägande - för mig väger det tungt att Sverige släpper in flyktingar, jag tycker det är enormt viktigt. Att istället gå på SD-linjen och stoppa flyktingar för "hjälp på plats" som de säger - det tror jag inte på. Därför väger jag och lägger inte min röst på SD.

LIkadnat med hjälporganisationer - jag väljer en organisation som jag tror representerar MINA värderingar på bästa sätt, om det valet finns.
 
Kanon! Alternativ finnes, hala fram börsen! Tack Ramona

En organisation startad av en katolsk munk och en kvinna av samma religion.

Googling ger en del inte så positiva träffar. Hävdas att hon lever lyxliv på bidragspengar samt att de används till hennes mans filmer.
Hennes Dr titel verkar vara bluff.

Det betyder ju inte att det är så men jag skulle inte skänka pengar dit eftersom jag inte kan veta säkert.
 
Nej, det tror jag inte. Nu handlar ju inte diskussionen om mina pengar och vilka jag ger till, även om DU väldigt gärna vill veta det.

Jag tycker du har en aggressiv ton och det vore trevligt om du istället vill försöka delta i diskussionen istället för att göra ditt bästa för att få mig att framstå som en egoist.

Du det sticker i mina ögon att man sitter hemma en fredagväll och startar en spekulationstråd och ev svartmålar en svensk hjälporganisation på plats som hjälper barnsexslavar på bordeller. Du väger din bekants upplevelse av pingskyrkan så tungt mot det arbete Love Nepal utför att du hindrar dig själv och kanske andra att bidra till hjälp, och du presenterar en tes om de här barnen ska lida mer(?) i framtiden om de får chansen att bli räddade och får utbildning och trygghet i en ja, kristen, skola. Du glömmer att de i detta nu våldtas upp till 30 gånger per dygn och all möjlig annan misshandel och tortyr. Jag bryr mig inte om vad just du gör med dina pengar men tråden handlade om det här specifika hjälpbehovet, och att inte kunna hjälpa för att man själv har issues med religion känns väldigt futtigt i just det här specifika sammanhanget.
 
En organisation startad av en katolsk munk och en kvinna av samma religion.

Googling ger en del inte så positiva träffar. Hävdas att hon lever lyxliv på bidragspengar samt att de används till hennes mans filmer.
Hennes Dr titel verkar vara bluff.

Det betyder ju inte att det är så men jag skulle inte skänka pengar dit eftersom jag inte kan veta säkert.
Och jag var ironisk om nu någon missade det.
 
För mig är det förenat med en enorm dubbelmoral att många kristna organisationer är emot tex fria aborter och emot fri kärlek oavsett sexuell läggning. Samtidigt som man stöder utsatta flickor i nån slags kristen godhetsvurm. För mig går det helt enkelt inte ihop. Det blir hyckleri.

Naturligtvis behöver dessa flickor hjälp, men profitera inte på deras utsatthet, använd dem inte till religiösa syften.

Lägger till att jag känner inte personerna som diskuteras i tråden och därför är detta inlägg allmänt riktat (så mothugg i den stilen behövs ej).
 
Senast ändrad:
Man kan hjälpa på flera håll och man kan göra statements genom sin plånbok, jättebra! Men jag kan inte förstå hur man kan väga Jonatan ocv Annelies kristna sätt att göra sin fantastiska insats på mot en annan hjälpinsats någon annanstans. Det här med barnen på bordellerna är det jävligaste jag någonsin har hört talas om i hela mitt liv, och det måste ändras och det måste vi hjälpa till med. Särskilt vi kvinnor i västvärlden måste måste måste lyfta detta då det ligger så mycket patriarkal skit bakom dessa systematiserade grymheter. Jag kan inte åka dit och hjälpa till själv för då går jag i tusen bitar, men för fan skänk en peng! Det är väl skitsamma vad det är för typ av idealister som är på plats, bara någon orkar vara där och hjälpa.
Sen är det lite intressant att läsa att du inte kan åka dit och hjälpa till för då går du i tusen bitar, men du skriver till mig (eller vem du nu riktade dig till) :
Kan inte du åka ner till barnen på bordellerna och berätta om din oro för hur detas framtid ser ut om de tar emot hjälp av en kristen organisation?
 
Detta verkar vara en mycket privat sak för dig @Mylady Du missar hela kärnan i diskussionen. Det blir inte heller bättre när du använder den där typen av aggressiva retorik gentemot dem du diskuterar med. Jag tror att alla här delar din åsikt att dessa flickor behöver hjälp, men vi diskuterar agendan bakom den hjälp som erbjuds.
 
Sen är det lite intressant att läsa att du inte kan åka dit och hjälpa till för då går du i tusen bitar, men du skriver till mig (eller vem du nu riktade dig till) :
Kan inte du åka ner till barnen på bordellerna och berätta om din oro för hur detas framtid ser ut om de tar emot hjälp av en kristen organisation?
Ja du kanske kan det?
Ville väcka dina tankar på vad de isåfall skulle tänkas svara. "Nej tack jag inväntar något bättre alternativ" kanske?
 
Detta verkar vara en mycket privat sak för dig @Mylady Du missar hela kärnan i diskussionen. Det blir inte heller bättre när du använder den där typen av aggressiva retorik gentemot dem du diskuterar med. Jag tror att alla här delar din åsikt att dessa flickor behöver hjälp, men vi diskuterar agendan bakom den hjälp som erbjuds.
Vilken typ av agressiv retorik?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • Ni som flyttat långt..
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp