Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Så du vart inte informerad att din häst fick prova om den funkade på lösdrift under dom förhållandena? Jag har aldrig sett en lösdrift för islandshästar där personalen går ut och utfodrar särskilda hästar men kraft, gratis :S Men det är ju bra och veta att du skulle ta in hästar och ge dom kraft gratis ifall man skulle ställa häst hos dig ;)

Vi betalar inget extra för sånt.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Jag har lika stor käft i verkligheten som här på nätet, så jag har inga problem med att säga till och läsa litet lagbok.
Eller överlämna en folder med reglerna.
Men folk vill inte följa reglerna och då är det anmäla som gäller.

Att ta reda på vilka regler som gäller när man skaffar häst, bil eller skrittmaskin är väl ett minimikrav.
Det tar cirka 5 minuter.
Om man inte har dessa 5 minuter till att kontrollera lagar, regler och bestämmelser så tycker inte jag att man skall ha vare sig häst, bil eller skrittmaskin.

I verkligheten så finns Google och Bukefalos.
Att söka eller fråga är lätt för alla.


I dag så har jag hunnit med att bada, hålla ridlektion, älska, sköta mina egna hästar och ha semester.
Att du inte hinner med saker är ju ditt problem.
 
Senast ändrad:
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Maten tog slut på morgonen och de fick inte mat förens på kvällen dagen efter.

Oj!
Det är ett brott mot djurskyddsföreskrifterna.
Vet du det?

1 § Hästar ska utfodras enligt följande:

2. med daglig tillräcklig tillgång till grovfoder för att tillgodose behovet av
växtfiber och sysselsättning,
3. så att deras behov av långa ättider tillgodoses,

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000913/DFS_2007-06.pdf


Kanske skulle du kontakta SIF och Polisen som vittne till vad du har sett?
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Näe, du kanske inte är så intressant helt enkelt.
En del har ett liv brevid bukefalos.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Jag har funderat på det... Men det känns som att de borde ha vittnen så det räcker och blir över, jag var kanske där en gång i veckan innan jag började stödutfodra honom, och det höll jag på med kanske en vecka, så jag vill gärna hoppas att det var engångsförteelser.

Givetvis vet jag att det är ett brott mot djurskyddslagen.

Jag ger själv fri tillgång delvis för att jag är superglömsk (efter div hjärnskakningar...), och skulle säkerligen glömma ge dem foder på lunchen och liknande ibland... Enklare att då se till att de jämt har mat så man bara behöver utfodra 1 gång/dag, och då gör man iordning så att maten räcker hela dagen.

Där jag har honom nu är det jätte bra! De får hö även på sommaren för att vara säkra på att de verkligen får tillräckligt, de fixar med hovslagare, och jag har aldrig varit med om att de varit utan vatten! En gång var det bara 10 cm kvar, men då kom de inom 15 min och fyllde på :bow:
Behöver han kraftfoder i vinter så kommer han få det, givetvis mot en extra kostnad för kraftfodret.

Enda nackdelen är att det är längre bort. Men hästen mår bra, det är mkt färre hästar i flocken och det är det viktigaste för mig. Och de har STOR lösdriftshall även på sommaren!
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Det som skulle vara bra med dig som vittne är att du inte på något vis är en konkurrent då du har en annan hästras.
Så du skulle aldrig kunna anklagas för att vara avundsjuk eller handla i egen sak.
Det finns nog inte så många sådana vittnen.

Ibland så får man åka litet längre för att komma på ett bra ställe.
Men hästarna måste ju få vad de behöver så man kan inte alltid välja.
Skönt att han har det bra nu.
Vilket ju faktiskt de flesta hästar har på de flesta ställen.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Jag tror du och jag benamner dem olika bara.
Du tanker pa hjalpmedel som ryttaren inte inverkar pa under tiden hasten har dem.

Om man da drar likheter mellan stretchies och halsforlangare, sk "snodd" med vilka tranaren ej inverkar handgripligen sa kan man jamfora gramanen med shackles, vilket har samma funktion som stretchies men dar tranaren drar i remmar som ar fasta i hovarna.


Snodd gillar jag inte heller.

Nej jag tycker inte att man kan jämföra graman med en anordning som drar upp benen. det är fortfarande onaturligt vilket det inte är att söka sig neråt med huvudet för en häst!

Det ar ett mekaniskt hjalpmedel precis som gramanen i mitt tycke ar.
Fast det ar val en definitionfraga helt enkelt.

Mekaniskt är för mig ett hjälpmedel som sitter fast och som inte går att släppa på fullt ut, där hör inte graman till för det sitter inte fast i hästens huvud och fixerar.

Graman tycker jag huromhelst ar ett hjalpmedel som inte har nagot positivt med sig. Det visar oundvikligen hasten vagen nedat och bakat vilket inte ar forenligt med dressyrens pinciper.

Du vet uppenbarligen inte funktionen med graman av detta som du skriver ovan. Självklart finns det en uppsjö som använder gramanen fel och att rida med den så du beskriver är just det sättet som är fel.

Och nej jag anser inte heller att graman är något för dressyr utan det är ett hjälpmedel på hästar med någon form av problematik
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Tror inte att hon har det sedu lille vän. Det är nämligen så att det bara vart förbjudet sedan -03 eller ngt sådant (kan missa på årtalet) och det är faktiskt inte så att alla har koll på det, därför finns det nog kvar på en del stora anläggningar och ridskolor. Det jag inte fattar i detta är om Sverige är påväg att bli ett "alla ska anmäla alla" samhälle? Skulle det vara kul? Om alla anmälde alla för allt? Vore det inte betydligt bättre för människans och djurets hälsa om man på ett informativt sätt förklarade för ägaren/den ansvarige att vissa saker inte är tillåtna eller ok....vore inte det ett väldigt mkt trevligare hästklimat? ;)

Har ni tex koll på alla de nya reglerna som jordbruksverket kom med efter årsskiftet vad det gäller hovvård? Tror inte att de flesta är införstådda i dom nämligen, vilket betyder att många hästägare bryter mot lagen ganska frekvent i okunskap....

Information och trevligt bemötande tror jag alla tjänar på, inte minst hästarna!

:crazy:

Tja till skillnad från dig så anser jag att man tar reda på det som gäller för att hålla häst..

Är något förbjudet så är det. Och hur det kan ha passerat att det blivit förbjud mot el i skrittmaskiner tycker jag är ganska märkvärdigt
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Har ni tex koll på alla de nya reglerna som jordbruksverket kom med efter årsskiftet vad det gäller hovvård? Tror inte att de flesta är införstådda i dom nämligen, vilket betyder att många hästägare bryter mot lagen ganska frekvent i okunskap....


Vänligen upplys mig!!! Jag finner inga nya regler om hovvård i jordbruksverkets författningssamling... Jag räknar iofs kallt med att det sätt jag sköter mina hästars hovvård på är långt mer än godtagbart... Men att se regeln skadar ju aldrig!!

Mea
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

...................
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Du vet uppenbarligen inte funktionen med graman av detta som du skriver ovan. Självklart finns det en uppsjö som använder gramanen fel och att rida med den så du beskriver är just det sättet som är fel.

Oavsett hur man anvander den sa visar den vagen ner och bakat.
Nagot annat vore tekniskt omojligt.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Men vad har du att komma med som styrker att höga knälyft på något sätt är positivt för hästen?
PL

Jag tror du misstolkat det lite.
Det ar tva olika anvandningsomraden.

Det ar inte de hoga knalyften som ar det som ar positivt for aldre hastar utan att musklerna for jobba.

Du far samma effekt i djup sno eller vatten.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Räcker det inte att hästen får springa o röra sig för att musklerna ska jobba? Cavaletti eller nåt sånt?
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Da bor du vara medveten om att det ar olika muskler som anvands for forflyttning sidledes an som lyfter benet uppat.

Du skrev om stela hästar och en stel häst borde ju rimligen vara stel i hela kroppen och inte endast i den lyftande delen.

Sidvärtsrörelser lyfter de dessutom i vart fall fram högre än vad de normalt gör eftersom de måste sätta det ena benet framför det andra, lyfter de inte benet högre så krokar de i det andra. Sedan så kan man använda det råd jag gav tidigare att rida hästen i vatten det ger samma effekt men då inte genom ett onaturligt tvång..
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Oavsett hur man anvander den sa visar den vagen ner och bakat.
Nagot annat vore tekniskt omojligt.

Nej det gör den inte med rätt användning!

Det är här ryttarkunskapen om just graman kommer in, vet man hur den fungerar och syftet så rider man inte med den så att hästen går neråt-bakåt utan neråt-framåt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
838
  • Artikel
Dagbok "k) ser med oro att personer med funktionsnedsättning, trots dessa olika instrument och åtaganden, fortsätter att möta hinder för sitt...
Svar
0
· Visningar
355
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 360
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Hästnyheter Internationella Ridsportförbundet, FEI, har tagit beslut i flera ärenden. Bland annat har sydafrikanska hoppryttaren Jeanne Engela...
Svar
0
· Visningar
330
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp