Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Tror inte att hon har det sedu lille vän. Det är nämligen så att det bara vart förbjudet sedan -03 eller ngt sådant (kan missa på årtalet) och det är faktiskt inte så att alla har koll på det, därför finns det nog kvar på en del stora anläggningar och ridskolor. Det jag inte fattar i detta är om Sverige är påväg att bli ett "alla ska anmäla alla" samhälle? Skulle det vara kul? Om alla anmälde alla för allt? Vore det inte betydligt bättre för människans och djurets hälsa om man på ett informativt sätt förklarade för ägaren/den ansvarige att vissa saker inte är tillåtna eller ok....vore inte det ett väldigt mkt trevligare hästklimat? ;)

Har ni tex koll på alla de nya reglerna som jordbruksverket kom med efter årsskiftet vad det gäller hovvård? Tror inte att de flesta är införstådda i dom nämligen, vilket betyder att många hästägare bryter mot lagen ganska frekvent i okunskap....

Information och trevligt bemötande tror jag alla tjänar på, inte minst hästarna!
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Nedu, på samtliga lösdrifter som jag besökt har det inte förekommit. Det jag menar, och som du anstränger dig för att inte förstå, är att detta är ett val man som hästägare gör. Har man en annan ras som kräver specialvård pga olika anledningar och ändå får ställa den på en lösdrift under rådande promisser så är det väl ändå ägarens ansvar? lr? Om resten av flocken funkar alldeles utmärkt och jag väljer att ställa hästen där så är det väl ändå ett försök JAG gör? lr?
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Alla hästar skall ha mat varje dag.
Och det flera gånger.
Att vissa robusta hästar klarar av det innebär inte att det är okej att skippa utfodring var 3dje dag.
Så först en fungerande lösdrift - sedan extra kostnader.
Inte tvärt om.

Och hur var det nu - har du sett många lösdrifter?
Antal?
Insyn?

Många saluför att de utfodrar extra till de som behöver för att hästägare skall våga lämna iväg på lösdrift.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Man är skyldig att hålla reda på de lagar och regler som gäller för sådant som man gör.
Alltid.
Att inte veta är inte en ursäkt utan bara ett bevis på att man är okunnig och ignorant eller kanske slarvig.
Man måste ta reda på.


Vore det inte betydligt bättre för människans och djurets hälsa om man på ett informativt sätt förklarade för ägaren/den ansvarige att vissa saker inte är tillåtna eller ok....vore inte det ett väldigt mkt trevligare hästklimat?

Det brukar tyvärr inte fungera.
Även om man skulle önska det.
Många skiter i regler som de tycker är besvärliga för dem.
De har inte tid, det fungerar inte för dem, det är bara dumma människor bakom skrivbord som hittar på o.s.v.
Så när de inte vill så är anmälan nästa steg.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Man är skyldig att hålla reda på de lagar och regler som gäller för sådant som man gör.
Alltid.
Att inte veta är inte en ursäkt utan bara ett bevis på att man är okunnig och ignorant eller kanske slarvig.
Man måste ta reda på.


Så rätt så!
Ingen kan någonsin komma och försöka tuta i mig att man brutit mot lagar och förordningar för att man inte visste bättre. Det beror antingen på lathet, dumhet eller ignorans, och inget av det är speciellt bra att kombinera med djurskötsel.


F.ö har jag endast sett lösdrifter där antingen hästarna utfodras flera ggr om dagen, eller där de har konstant tillgång på hösilage- och hästarna har dessutom antingen blivit uppbundna allihop för att fodras med kraftfoder eller så har de som behövt extra fått det för sig.
Inga konstigheter där, snarare självklarheter.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Ja du verkar ju ha insyn i det mesta, kanske för att du verkar ha obegränsat med tid att söka reda på saker och ting men ute i verkligheten måste man många gånger tänka logiskt för lagboken i sin helhet, kan ingen.

Men tillomed du måste juh erkänna att det vore ett betydligt bättre sätt att börja än att anmäla hit och dit, lr? Det första jag skulle börja anmäla är alla människor som låter hästarna stå utan skydd i solgass hela dagarna. Vissa med täcken. Sen kan man ju anmäla hit och dit men i mitt tycke är det ett missbruk. FÖRST säger man till (om man nu har stake att stå för sin åsikt och inte bara babblar på internet) sen kan man anmäla om förändring inte sker..
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Men snackar om att skippa utfodring?:confused: Och vad har du för insyn i det?
Jadu under utbildning har jag besök ganska många lösdriftshallar och träffat de som sköter driften för dessa. Active Stable och ett ganska stort antal vanliga lösdrifter. Hur har du det själv? med alla de inlägg du gjort här på bukefalos så har jag svårt att tro att du haft tid att besöka någon alls de senaste 9 åren..lr?


Fast det var ju just därför min häst gick ner i vikt om du hade läst vad jag skrev.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Men vissa hästar behöver sina täcken. Min ena islandshäst har eksem till exempel och skulle inte alls må bra utan sitt täcke. Nu går de på stort bete där de kan gå i skugga och gå in om de känner för det, men att bara säga 'täcke är fel på sommaren' kan bli lite fel tycker jag.

Sen har jag sån tur på lösdriften där jag har mina att hästarna varje dag binds upp och utfodras med kraftfoder och då gås de även igenom för att se att inga skador uppstått osv. De har även fri tillgång till ensilage. :) Det ingår i stallhyran.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Jaså? Arab mitt i vintern, hade du täcke på den? Hur vet du att de stog ett dygn utan mat och inte fick ny på morgonen?
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Ja jo men du fattar vad jag menar ang. täcken hoppas jag om du tänker till lite. inte sant?

Jo lösdriftsvarianter finns det nog lika många som det finns hästägare, alla med olika framgång. Vad man måste ha i åtanke när man babblar en massa kanske är det att det finns en tanke med vad man gör. Tex det där med exemtäcken, ska man vara helt ärlig så mår faktiskt inte hästen bra av att vara instängd i ett täcke när det är sommar och vart, MEN den mår ÄNNU sämre om den kliar sönder sig. Det blir då alltså en avvägning om vad som är MINST dåligt för hästen. Man väljer alltså att sätta på hästen ett täcke. Precis sånna saker är grejer som hästmänniskor älskar att babbla om.

För tänk om det finns en tanke bakom?? läskigt va...? :P
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Så rätt så!
Ingen kan någonsin komma och försöka tuta i mig att man brutit mot lagar och förordningar för att man inte visste bättre. Det beror antingen på lathet, dumhet eller ignorans, och inget av det är speciellt bra att kombinera med djurskötsel.


F.ö har jag endast sett lösdrifter där antingen hästarna utfodras flera ggr om dagen, eller där de har konstant tillgång på hösilage- och hästarna har dessutom antingen blivit uppbundna allihop för att fodras med kraftfoder eller så har de som behövt extra fått det för sig.
Inga konstigheter där, snarare självklarheter.

Ingen ursäkt till att bryta mot lagen men möjligen en förklaring till att många gör det...
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Maten tog slut på morgonen och de fick inte mat förens på kvällen dagen efter. Och ja jag vet det för att jag var där och kollade!

Arab, på våren, varför i hela friden skulle jag ha täcke på honom?! Han klarade sig jätte bra här hemma hos mig utan täcke.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Ja du verkar ju ha insyn i det mesta, kanske för att du verkar ha obegränsat med tid att söka reda på saker och ting men ute i verkligheten måste man många gånger tänka logiskt för lagboken i sin helhet, kan ingen.

Men tillomed du måste juh erkänna att det vore ett betydligt bättre sätt att börja än att anmäla hit och dit, lr? Det första jag skulle börja anmäla är alla människor som låter hästarna stå utan skydd i solgass hela dagarna. Vissa med täcken. Sen kan man ju anmäla hit och dit men i mitt tycke är det ett missbruk. FÖRST säger man till (om man nu har stake att stå för sin åsikt och inte bara babblar på internet) sen kan man anmäla om förändring inte sker..


Ursäkta mig, men vad PRATAR du om?
Här är väl ingen som pratat om att anmäla någon pga utfodring på lösdrifter?

Här har pratats om att anmäla de som har el i skrittmaskinen. För det är olagligt, sedan 7 år. Nu var det ju inte ens det som den största diskussionen har handlat om, utan det var bara något som nämndes i förbifarten.

Den största diskussionen handlar om hela kärnproblemet- att en framgångsrik och känd tränare har trampat duktig över gränsen vilket uppdagats genom att en häst nu är förstörd.
Jag har ingen om var du står- men jag tycker då inte att en sådan sak ens kan räknas till att anmäla hit och dit".
Det är tvärtom något som absolut inte, någonsin, ska gå obemärkt förbi och det hade varit en ren katastrof att inte anmäla sådana händelser för att få de vidare utredda.


Täcken, vindskydd, hjälptyglar, utfodring, lösdriftsrutiner, osv, är ju faktiskt bara sekundära i den här frågan. Det här handlar om något långt, långt mer allvarligt. Eller, det kanske inte du tycker?

Något som, enligt mig, inte går att bemöta med att "först säga till".
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Bra slutsats!!! :idea:
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Under vinter, hade din arab täcke på sig då?

Var det rutin att hästarna var utan mat en dag alltså?
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Inte när jag hade honom hemma, det behövdes inte, han frös inte.
Hade ca 10 cm päls :p

Jag upptäckte det 2 ggr, om det bara var dessa 2 ggr eller om det var systematiskt har jag ingen anning om, men för mig räckte det för att flytta min häst omgående.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Jag vet något som är betydligt bättre än höga knälyft för att mjuka upp och det är lösgörande rörelser dvs sidoförande, knappast tvinga fram ett onaturligt knälyft...

Då måste jag av nyfikenhet fråga hur du vet det.
Har du testat denna metod själv?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
838
  • Artikel
Dagbok "k) ser med oro att personer med funktionsnedsättning, trots dessa olika instrument och åtaganden, fortsätter att möta hinder för sitt...
Svar
0
· Visningar
355
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 360
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Hästnyheter Internationella Ridsportförbundet, FEI, har tagit beslut i flera ärenden. Bland annat har sydafrikanska hoppryttaren Jeanne Engela...
Svar
0
· Visningar
330
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp