Bukefalos 28 år!

Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Jag har kan faktiskt inte förstå hur kortare parrerstängen skulle kunna bli ett tortyrredskap eller ett litet bett.


Föstår inte heller hur man skulle kunna använda det fel

Kortare parerstänger?? Har jag ens skrivit om det??

Om bettet, i förhållande till hästens mun, är för stort eller för litet så lär det skapa obehag och det är ett sätt att använda ett bett fel.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Ursprungligen postat av Aila
Att ha el i skrittmaskinen är inte direkt ovanligt. Många av dom är leverade så från början och inget man har hittat på för att plåga hästar. Snarare är tanken att det ska se till att hästarna inte stannar och fastnar/förstör skrittmaskinen. Jag vet hur många anläggningar/ridskolor som helst som har detta så det är bara att börja anmäla.


OM du vet så många kan ju du börja med att anmäla dom.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Jag tanker pa alla mekaniska hjalpmedel som formar hasten i en stopt form.
Hjalpmedel som gor det obehagligt nar hasten gar emot dem.
Hjalpmedel som underlattar for den ryttaren som inte vet battre att tvinga hasten.

Framst:

Gummisnodd
Graman
Pessoa-system
Thideman

Sen lite mer udda som tex den metod dar man binder fast betten i svansen pa hasten eller betten i hasorna.

Alla tillatna i sverige.

Vart ar logiken i att det ar ok att satta en gummisnodd genom bettet och fast under magen pa hasten for att halla ner huvudet men otankbart att satta den mellan frambenen? Ar munnen och nacken mindre kanslig?

(Fragorna ovan ar mer en reflektion an personligt riktade)

En graman kommer aldrig att bli ett mekaniskt hjälpmedel med tanke på att det är en hand som håller i dem och kan ge full frihet omedelbart, vilket ett gummiband mellan benen inte ger.

Tycker inte att det ena skall bortförklara det andra, men inspänning kontra gummiband mellan benen tycker jag personligen är milsvidd skillnad.

Tycker inte att höga benlyft genom gummibandsträning ger någon förtjänst för hästen mer än just höga knälyft.

Åk ut till havet istället och träna hästen det ger säkert betydligt mer träning för hästens muskelatur...
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Kortare parerstänger?? Har jag ens skrivit om det??

Om bettet, i förhållande till hästens mun, är för stort eller för litet så lär det skapa obehag och det är ett sätt att använda ett bett fel.

Skapa obehag jag men inte skada så att hästen blir obrukbar igen
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Skapa obehag jag men inte skada så att hästen blir obrukbar igen

Verkligen? Ett för litet/stort bett i kombination med våld borde väl kunna ge skador? Håller du inte med om det?

Annars är jag övertygad om att "våldet" är boven i drama och inte bett i sig.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Inte större skador än ett passande bett. Blir det skador på hästen så är det annat som orsakat det
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

*kl*

det förekommer inte nån liten del av stretchies i dressyr? tänkte på tex totilas som är så extrem? inte på det viset som isisarna använder dem eftersom de bara ger lyft och inget annat, men om dressyrnissar kanske kompletterar och leker med sådana? bara en tanke som slog mig? totilas har ju ett väldans veveande steg med höga knän och det är väl inte normalt för rasen så som han rör sig?

ABSOLUT INTE menat som nån smutskastning!!!! bara en tanke att det kanske förekommer på fler ställen då det är accepterat utomlands?:)
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Alltså, vad är det för fel på er?
Är det inte "allvarligt" om en häst skadas såpass illa att den förmodligen aldrig mer kan fungera som en ridhäst?
Är inte det illa nog?

Att sätta el på skrittmaskiner, är det ok?
Bara för att alla gör det så blir det väl inte att det är rätt?

Att binda fast hästarnas ben, är det ok?
För att de skall lyfta mer på benen och se finare ut? För att vinna tävlingar..

VART är det att sätta hästens främsta FÖRST.
Det här gör bara att man inser mer och mer hur jävla illa det är, hur skeva människor kan vara.
Jag skulle ALDRIG orsaka mina hästar lidande om inte nöden krävde det. Och i MJs fall har det inte handlat om nöden- det har vart rent och skärt ego och okunskap som har gjort att hon behandlat hästarna som hon gjort.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

OT men jag kan inte låta bli. 58000 varmblodiga travare+18000 islandshäsar borde bli 76000 dvs färre än de 80000 svenska halvblod som finns. Ska vi sen räkna in de travande russen och shettisarna så bör man ju också tänka på att en inte försumbar del av de varmblodiga travhästarna och de engelska fullbloden används som ridhästar. De arabiska fullbloden och övriga ponnyraser är nog också mestadels ridhästar skulle jag tro. Men du har helt klart en poäng i att vi ridhästfolk glömmer bort att det finns andra delar av hästsporten som inte endast är en liten del i marginalen.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Jo jag skrev det i något inlägg tidigare i kedjan så där håller jag med. Det är fel att behöva men kostnaden är helt okej.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

OT men jag kan inte låta bli. 58000 varmblodiga travare+18000 islandshäsar borde bli 76000 dvs färre än de 80000 svenska halvblod som finns.

Du missade de 7 000 kallblodstravarna.
76 000 + 7 000 = 83 000 st

Men du har helt klart en poäng i att vi ridhästfolk glömmer bort att det finns andra delar av hästsporten som inte endast är en liten del i marginalen.

Jo det är lätt att missa - som med 7 000 kallblodstravare.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

*kl*

det förekommer inte nån liten del av stretchies i dressyr? tänkte på tex totilas som är så extrem? inte på det viset som isisarna använder dem eftersom de bara ger lyft och inget annat, men om dressyrnissar kanske kompletterar och leker med sådana? bara en tanke som slog mig? totilas har ju ett väldans veveande steg med höga knän och det är väl inte normalt för rasen så som han rör sig?

ABSOLUT INTE menat som nån smutskastning!!!! bara en tanke att det kanske förekommer på fler ställen då det är accepterat utomlands?:)

Ja det har anvants inom dressyren men inte alls i samma utstrackning.

Totilas har extrem trav och det ar latt att tanka sig att han tranats sa men han kan lika garna vara en naturtalang.

Precis som langt fran alla saddlebreds tranas pa det viset.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Tycker inte att höga benlyft genom gummibandsträning ger någon förtjänst för hästen mer än just höga knälyft...


Jo det ar valdigt effektivt for lite aldre hastar som behover mjukas upp.
Ett kort inslag av langsam trav med langa stretchies ar positivt.
Det paverkar inte lyften namnvart men gor underverk med stela muskler.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Jo det ar valdigt effektivt for lite aldre hastar som behover mjukas upp.
Ett kort inslag av langsam trav med langa stretchies ar positivt.
Det paverkar inte lyften namnvart men gor underverk med stela muskler.

Jag vet något som är betydligt bättre än höga knälyft för att mjuka upp och det är lösgörande rörelser dvs sidoförande, knappast tvinga fram ett onaturligt knälyft...
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

En graman kommer aldrig att bli ett mekaniskt hjälpmedel med tanke på att det är en hand som håller i dem och kan ge full frihet omedelbart

Jag tror du och jag benamner dem olika bara.
Du tanker pa hjalpmedel som ryttaren inte inverkar pa under tiden hasten har dem.

Om man da drar likheter mellan stretchies och halsforlangare, sk "snodd" med vilka tranaren ej inverkar handgripligen sa kan man jamfora gramanen med shackles, vilket har samma funktion som stretchies men dar tranaren drar i remmar som ar fasta i hovarna.

Det ar ett mekaniskt hjalpmedel precis som gramanen i mitt tycke ar.
Fast det ar val en definitionfraga helt enkelt.

Graman tycker jag huromhelst ar ett hjalpmedel som inte har nagot positivt med sig. Det visar oundvikligen hasten vagen nedat och bakat vilket inte ar forenligt med dressyrens pinciper.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Så du vart inte informerad att din häst fick prova om den funkade på lösdrift under dom förhållandena? Jag har aldrig sett en lösdrift för islandshästar där personalen går ut och utfodrar särskilda hästar men kraft, gratis :S Men det är ju bra och veta att du skulle ta in hästar och ge dom kraft gratis ifall man skulle ställa häst hos dig ;)
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

ok, och hur vet du det? :S
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Jag har aldrig sett en lösdrift för islandshästar där personalen går ut och utfodrar särskilda hästar men kraft, gratis ....

Det är ganska så vanligt att man måste stödutfodra de som är lägst i rang.
Så många har det med i servicen att de som så behöver utfodras extra.
Lösdrift är svårt att få till bra och kräver uppmärksamhet och djuröga.
Hästägare med ranglåga hästar skall inte behöva bära extra kostnader gentemot de med ranghöga hästar.

Om hästen däremot inte alls klarar av att leva på bara grovfoder i tillräcklig mängd så hamnar ju saken i ett annat läge.
Men många lösdrifter binder upp alla hästarna en gång om dagen för individuell utfodring och hälsokontroll.

Har du sett många sådana lösdrifter?
Du verkar inte ha sett samma som jag har sett.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 686
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
858
  • Artikel
Dagbok "k) ser med oro att personer med funktionsnedsättning, trots dessa olika instrument och åtaganden, fortsätter att möta hinder för sitt...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 463
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp