Bukefalos 28 år!

Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Men det hjälper ju inte att vända ut och in på saker och ting, att rykten skapas utifrån rädsla? Näää. De skapas utifrån människan nyfikenhet, och det man inte vet eller får veta av det skapar man, och på så sätt uppstår rykten.

I det här fallet ligger ärendet under en förundersökning, och av den orsaken kan man nog inte gå ut med så mycket mer än så här.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

I det här fallet ligger ärendet under en förundersökning, och av den orsaken kan man nog inte gå ut med så mycket mer än så här.

Det förstår jag definitivt.
Men jag förstår också att de som har haft häst där, funderat på att ha häst där eller bara rent allmänt funderat på att skicka häst på träning är ganska så uppskakade nu.
Och att de i det närmaste drömmer mardrömmar om vad som skulle kunnat hända deras "gulle-häst".
Därför så gräver och ältar man.

För min egen del så är det däremot precis som du skriver, bara nyfikenhet.
Enligt "Vad i hela friden har man kunnat hitta på för dumt för att få Islandshästvärldens genom tiderna strängaste straff?"
Det måste ju bara slå alla rekord.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

*knapp*

Som jag har hört det så har tungan i detta fallet blivit fastbunden- fast inte med en rem som (tyvärr) är en ganska vanlig tillrättavisning. Dvs för att förhindra hästen att lägga tungan över bettet. (Som ni säkerligen redan vet)

Jag har inte vart med om att det har hänt i de travstall jag arbetat i, inte heller i de galoppstall jag arbetat i.

Tyvärr är det ju så att man gärna gör en höna av en fjäder. Såfort detta kom ut så började ryktena spridas om MJ. Och visst- många saker är säkert sanna, men lika många är säkert just som jag skrev, en höna av en fjäder. Att få en chans att baktala någon som alla andra redan baktalar är ett väldigt svenskt fenomen. Därmed inte sagt att jag står bakom MJ i detta, jag har fått ganska bra insikt i vad som hänt med hästen som omdiskuteras i detta fallet- det känns alltså inte som en höna av en fjäder.

Det som jag stör mig på är att MJ inte erkänner sitt misstag och ber om ursäkt- för att om två år få komma tillbaka och göra rätt. Att då få bevisa att hon är så duktig som hon faktiskt är- att hon kan rida det råder det ingen tvivel om. Men att hon agerat på ett orättvist sätt mot ett djur som inte kan försvara sig, det är inte OK.

Sen är det ju inget som säger att hon sadlar om och satsar på trav- att hon införskaffat EN travhäst gör inte att hon satsar stenhårt på det. Hästen i fråga skall ridtränas enligt bloggen, och till hösten skall travlicens tas. Men travet är en rätt hård bana att slå sig in på. Så det blir ju inte hur lätt som helst.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Det förstår jag definitivt.
Men jag förstår också att de som har haft häst där, funderat på att ha häst där eller bara rent allmänt funderat på att skicka häst på träning är ganska så uppskakade nu.
Och att de i det närmaste drömmer mardrömmar om vad som skulle kunnat hända deras "gulle-häst".
Därför så gräver och ältar man.

För min egen del så är det däremot precis som du skriver, bara nyfikenhet.
Enligt "Vad i hela friden har man kunnat hitta på för dumt för att få Islandshästvärldens genom tiderna strängaste straff?"
Det måste ju bara slå alla rekord.

Det jag reagerar på är att hon under hela den här historien har varit så "kall" och beräknande i allt hon gjort. På sin hemsida lade hon ut valda bitar utav djurskyddets inspektion där det kom fram till att alla hennes hästar var välskötta och det inte fanns något att anmärka på och det skulle då visa på att det bara var rykten och lögner allting. Dagarna efter avstängningen upphävs så är hon ute och tävlar igen och då har hon helt kallt anmält sig innan upphävningen gjordes. Hade jag blivit oskyldigt anklagad för djurplågeri och oschyssta träningsmetoder så hade inte jag orkat ut och tävlat direkt. Jag hade suttit hemma och slickat såren i lugn och ro. Och om jag dessutom visste att anklagelserna var sanna så skulle jag definitivt inte ha samvete att fortsätta som vanligt utan någon slags avbön skulle jag göra innan jag överhuvudtaget kunde tänka på att träna och tävla andras hästar.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Det jag reagerar på är att hon under hela den här historien har varit så "kall" och beräknande i allt hon gjort. På sin hemsida lade hon ut valda bitar utav djurskyddets inspektion där det kom fram till att alla hennes hästar var välskötta och det inte fanns något att anmärka på och det skulle då visa på att det bara var rykten och lögner allting. Dagarna efter avstängningen upphävs så är hon ute och tävlar igen och då har hon helt kallt anmält sig innan upphävningen gjordes. Hade jag blivit oskyldigt anklagad för djurplågeri och oschyssta träningsmetoder så hade inte jag orkat ut och tävlat direkt. Jag hade suttit hemma och slickat såren i lugn och ro. Och om jag dessutom visste att anklagelserna var sanna så skulle jag definitivt inte ha samvete att fortsätta som vanligt utan någon slags avbön skulle jag göra innan jag överhuvudtaget kunde tänka på att träna och tävla andras hästar.

Jag vet ingenting mer om vad damen ifråga har gjort annat än vad som SIF informerat. Bortsett från hennes handlingar som orsakat avstängningen, tycker jag personligen att damen ifråga har agerat på ett sätt som gör att det blir svårt för mig att någonsin få respekt för henne som tränare och (tävlings)ryttare igen. Där jag har reagerat på samma saker som du skriver plus att av tidigare trådar och diskussioner här på Buke att döma så verkar hon genom bl a juridiskt ombud gett sig yttrandefriheten genom att strypa diskussionerna. Högst osmakligt enligt min mening.

Enligt mig har hon antingen har hon spelat oskylidg http://www.corren.se/sport/ridsport/?articleId=5114646
vilket kan vara ett högt spel i de här sammanhangen. Eller också anser sig hon fortfarande vara oskyldig och tycker att hennes träningsmetoder är ok. Sanningen vet väl bara hon själv.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Delvis KL
Jag tycker det är lika osmakligt att sitta och spekulera om att hon enligt rykten "strypt diskussioner" här. (vart är beviset på det!!?? Har hört detta många gåner här men aldrig något bevis på det framlagt. Det kan ju likagärna vara moderator/ Gunnar dom bestämt att tråden spårat ur eller dyligt)

Jag vill klargöra att jag inte försvarar någon (eller djurplåger heller självklart), och har aldrig gjort, MEN vad jag försvarar är folkt rätt att inte bli förtalade (och i och med att det inte offentliggjorts exakt vad som hänt så är det ju bara rykten, när det kommer till detaljerna iallafall och även delvis resten i och med att ingen juridiskt hållande undersökning/ utredning är fördig än.)

Jag tycker det är väldigt fel att sitta och döma och sprida rykten när inget har offentliggjorts än.
Och oavsett sanningsgrad i allt detta så tycker jag ändå det sköttes dåligt av SIF från början.

Och nej, jag är ingen vän eller ens någon som anlitat henne.
Dock är jag nyfiken, som alla andra, men försöker att inte döma människor förrän saker och fakta är rejält ute först.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Jag håller med, gör man något så dumt mot en häst/eller flera, ett oskyldigt djur och en oskyldig hästägare bakom så förtjänar man banne mig att alla detaljer kommer fram för att skydda framtida hästar och hästägare.

Varför ska hon komma undan med detta när hon gjort så fel??? fattar inte hur folk kan sitta och fortsätta försvara henne.

att försvara en djurplågare är ju helt sjukt.

På vad sätt skull det skydda framtida hästar om detaljer kommer fram?

Hon har ju inte kommit undan, är numera avstängd från föreningen i två år och en förundersökning pågår. Vem försvara henne, inte en kotte som jag kan se.

Absolut ingen har väl försvarat djurplågeri, vad har du fått det ifrån?

Vi kan bara konstatera att hon betett sig på ett högst olämpligt sätt, och får nu ta konsekvenserna av det.

I övrigt så är tungband som sagt ingen utrustning som är plågande för hästen, snarare kan den rädda livet på en häst om det vill sig. Men som med alla utrustning ska den användas med förstånd och på rätt sätt. Tunganband används ju inte enbart för att hästen lägger tungan över bettet, det finns hästar som har svalt sin tunga också och då hade ett band varit bra. Utredningen i detta fall handlar inte om tungband utan andra saker som har använts.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Jag tycker det är lika osmakligt att sitta och spekulera om att hon enligt rykten "strypt diskussioner" här. (vart är beviset på det!!?? Har hört detta många gåner här men aldrig något bevis på det framlagt. Det kan ju likagärna vara moderator/ Gunnar dom bestämt att tråden spårat ur eller dyligt)

Nej. Gunnar har förklarat att han gav efter för påtyryckningar från hennes advokat och då tog bort diskussioner. Finns svart på vitt i nån tråd på Buke-hjälp. Så det kan du sluta spekulera om.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Men vad bra då, då kan ju någon kanske länka till vart det är så man kan se?

Dessutom spekulerade jag inte, jag ifrågasatte.

Edit: Tack Boj såg nu at du länkat
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

KL

Jag diskuterar inte detta för att jag är snaskigt nyfiken. Jag förstår inte och får det inte att gå ihop. Om jag ska sammanfatta mina funderingar så kan jag inte fatta hur en häst skulle kunna gå bättre med obehagliga hjälpmedel som ger sår. min erfarenhet är att en häst måste ha väldigt rätt utrustning och att ett bra bett som bara inte den hästen trivs med kan förstöra hela gången.
jag har i alla fall ridit ett hundratal hästar och ingen av dem skulle ens fungera med en ställning i munnen!

Jag kan logiskt förstå om någon är så korkad och dum så den slår en häst eller ger den läkemedel för att dämpa eller peppa. Det kan jag logiskt förstå att man kan se en kort vinning i. Men att skada en häst som man vill ska prestera? För mig är det här lika knäppt som att man skulle såga i ett ben tex.
Jag är väl okunning kanske. Det hela verkar så stört.

Sen fattar jah inte heller hur det kommit fram. Vem tar fram ett hemmagjort plågoredskap och sätter det i munnen så folk ser? Varför stoppar inte den som ser det? Jag menar att det är ju en viss insyn hos tränare. När jag har häst hos tränare så kommer jag dit titt som tätt och rider själv under tiden.
Det går ju liksom inte att komma dragandes med en stålställning och köra in i andras hästar mun?

Nej jag struntar i vem det är. Jag tycker bara att allt är så konstigt och overkligt.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

KL

Jag har nu rensat bort en del spekulationer och annat i mitt tycke ovidkommande från denna tråd.
För säkerhets skull får jag väl tillägga att detta skett utan några som helst påtryckningar eller ens rapporterade inlägg.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Usch så tragiskt och tråkigt när sådant här händer i hästsporten! :(

Jag håller med Inte_Ung, det är ju inte för att snaska som många vill veta vad som hänt, det är ju för att de inte ska riskera att råka ut för att ställa sin häst hos fel människor!

Det är ju synd att den nu dömda ryttaren inte själv någonstans talar om sin sida av saken och vad hon ansåg hände. För eftersom hon överklagade så måste hon ju anse att hon dömts orättvist. För det verkar ju inte vara tal om att hitta kryphål i bestämmelserna denna gång?
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Vem försvara henne, inte en kotte som jag kan se.

Absolut ingen har väl försvarat djurplågeri, vad har du fått det ifrån?

Det fanns flera användare i de andra trådarna som backade upp o försvarade MJ, hon var utsatt för illvilliga personer pga sin framgång och dessa anklagelser var inte sanna, menade de på.
Enligt dem fanns det ingen chans i värden-ingen-att hon kunde ha gjort någon häst illa.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Jag håller med Inte_Ung, det är ju inte för att snaska som många vill veta vad som hänt, det är ju för att de inte ska riskera att råka ut för att ställa sin häst hos fel människor!

Ja, och då räcker det med att kompetent och väl insatt folk avgör att det förekommit oegentligheter. Eller är det så att det finns oegentligheter enligt de regler som är uppsatta för vår sport som är acceptabla så att det finns anledning att anlita någon som blivit avstängd, för träning av ens häst?
Har man blivit avstängd så räcker det för mig att veta och att jag inte anlitar en sådan person, utan att jag behöver veta detaljerna.

Rolle
IpL
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Har man blivit avstängd så räcker det för mig att veta och att jag inte anlitar en sådan person, utan att jag behöver veta detaljerna.

Rolle
IpL


Och jag tycker tvärtom, att det är viktigt att det kommer fram vad som gjorts.

Att det offentliggörs hur ryttare fuskar sig till framgång och vad de hittar på för djurplågeri för att föra fram sig själva i sporten.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Men nu pratar vi egentligen om den här tråden, de andra är vid det här laget ointressanta.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Är de?

Inget nytt har framkommit, det är samma anklagelser mot MJ nu som då,, försvararna är tysta, det är inte så svårt att gå in och skriva att de tänkt om och inte tänker skicka dit hästar för träning.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Och jag tycker tvärtom, att det är viktigt att det kommer fram vad som gjorts.

Att det offentliggörs hur ryttare fuskar sig till framgång och vad de hittar på för djurplågeri för att föra fram sig själva i sporten.

Alla som vill veta kan maila förbundet och få ut protokollet där det står mera än vad som framkommit här.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Nja, man måste vara medlem för det om det ens går i det här läget pga att ärendet ligger som förundersökning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 743
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
859
  • Artikel
Dagbok "k) ser med oro att personer med funktionsnedsättning, trots dessa olika instrument och åtaganden, fortsätter att möta hinder för sitt...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 465
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp