Bukefalos 28 år!

Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Är de?

Inget nytt har framkommit, det är samma anklagelser mot MJ nu som då,, försvararna är tysta, det är inte så svårt att gå in och skriva att de tänkt om och inte tänker skicka dit hästar för träning.

Jo det tycker jag, eftersom man väntade på överklagandet och här kom svaret på det. Man skärpte avstängningen och detta är dessutom delvis en ny styrelse.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

*Kl*

Intressant att man mosar MJ längs med fotknölarna, trots att man inte vet ...
A, vad som verkligen hänt
B, MJ:s förklaring till det skedda

Hur var det nu? Ska man vänta med att uttala sig tills man har fakta? :angel:

LIA
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

I detta fall håller jag inte med dig Rolle (men jag har lika stor respekt för dig ändå).:laugh:

Om det kommer fram vad hon gjort, så behöver det inte bli så att folk på forum, och ute i stallen, sitter och spekulerar.

Låt säga att hon använt icke godkänd skoning (Tex extra tunga skor så hästen måste lyfta benen extra högt), är det inte bättre att Det kommer fram, än att folk nu tror vad som helst. Eftersom de skriver som de gör så får ju jag personligen uppfattningen att det måste vara något ytterst allvarligt. Som elstötar (som funnits inom travet) eller att hästarna slagits besinningslöst.

Då är det bättre att jag får veta att ok, det var "bara" för tunga skor. Det är inte rätt, det är inte just mot hästen, men det är betydligt bättre i mina ögon än att slå en häst blodig med spö.

Sedan kan alla de som haft hästar i träning hos henne se på sina hästar, har min häst symptomer som kan tyda på att hon utsatt min häst för detta? Och behöver jag (inte jag personligen) som hästägare ta viss hänsyn till beteende som kommer från det?

Tex får man en helt ny syn på varför en häst är rädd för spö om man vet att den blivit piskad blodig varje dag under hela träningstiden.


Sedan är det också så att tar man emot hästar, och har ett företag så är det som händer under företags-delen av ens liv inte privat.
Det du gör där ska inte mörkas.

Givetvis skulle vi inte vilja att det mörkas om cheferna på tex Volvo använder sig av kofösare på personalen för att de ska jobba snabbare!
(något helt taget ur ingenstanns, men ni förstår hur jag menar).

Tyvärr är det hon gjort inte något privat, hon har inte gjort det i rollen som privatryttare utan som en förebild och som ett företag.

Hade hon erkänt allt så hade det nog inte blossat upp som det gjort nu.

Hade hon varit smart hade hon kvävt alla spekulationer i sin linda genom att erkänna att ja, jag gjorde detta, ja jag ångrar mig!

*kl*
Vadå vill veta allt :eek::eek::eek::eek:

Det räcker väl att det behandlas av den instans som handlägger ärendet. Jag begriper inte varför allt ska fram till alla och envar. Ska alla sitta och vara domare och nämndemän och döma fallet och kritisera beslut som man inte har samma möjlighet att avgöra som de insatta. :mad:
Låt beslutsgången ha sin gång och låt bli att spekulera så mycket bara för att stilla sin egen nyfikenhet, det skadar bara alla inblandade parter i onödan.

Vänligt men bestämt
Rolle Islandsfullblod på Lösdrift




Skulle vilja påstå att det i detta fall verkligen är framme i ljuset, men varför krävs att varje detalj ska redovisas. Det kommer tids nog fram. Här blir det bara grund för spekulationer på grund av folks nyfikenhet och längtan att ta del av alla detaljer i ärendet.
Givetvis ska missförhållanden komma fram men det ska skötas av den instans som är satt att göra det.
Ett annat exempel är när veterinärer kritiseras och där man inte egentligen vet bakgrunden, utom på Buke då förståss, där vet man ju...
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Har man blivit avstängd så räcker det för mig att veta och att jag inte anlitar en sådan person, utan att jag behöver veta detaljerna.

Men det handlar inte längre bara om denna tränaren utan om tränare i allmänhet.
Man vill veta vad som hänt för att kunna gissa sig till om någon annan kanske också skulle kunna hitta på dumheter med hästarna.
Om en tränare kommit på något framgångsrikt om än oetiskt så följer lätt andra efter och kopierar konceptet.

Önskan om att få veta vad som har hänt handlar inte bara om MJ och den utsatta hästen - det handlar om hela sporten.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Nu kan vi ju vara överens om en sak, framgångsrikt var det ju på så sätt att man fick ett straff och det är nog inte många som vill ta efter. Dessutom gick det ju inte osynligt förbi, så det verkar vara en mycket taskig metod att efter apa.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Men om man inte får veta vilken metod det var så kanske man kör den i alla fall.
Eller är den så oerhört självklart jättedum?
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Men om man inte får veta vilken metod det var så kanske man kör den i alla fall.
Eller är den så oerhört självklart jättedum?

Ja, eller så är den så självklart jättedum. Antagligen anser man det eftersom den dessutom genererade i en polisanmälan för djurplågeri. Jätte dum.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Ja, eller så är den så självklart jättedum. Antagligen anser man det eftersom den dessutom genererade i en polisanmälan för djurplågeri. Jätte dum.

Men då måste jag få fråga dig som är insatt i islandshästvärlden- det ryktet som alla ändå verkar vara överens om - är det en vedertagen metod som gick lite galet vid utförandet? Förekommer det men i mildare grad?
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Aldrig, det är inget som någon ska tillämpa. Ingen vedertagen metod alltså.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Ett förtydligande dock, inte numera. Förr användes annan utrustning gjord av gummi, numera finns bett som ofta funkar bättre och en korrigeringsnosgrimma om hästen är riktigt enveten. Men som sagt, dessa tingest bör man ju använda med förstånd när de behövs, och därefter försöka gå över på mera normal nivå.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

*Kl*

Intressant att man mosar MJ längs med fotknölarna, trots att man inte vet ...
A, vad som verkligen hänt
B, MJ:s förklaring till det skedda

Hur var det nu? Ska man vänta med att uttala sig tills man har fakta? :angel:

LIA

Fast en avstängning på två år är ganska länge om inte det längsta som någonsin delats ut så någon bagatell kan det ju knappast vara :grin:
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Protokollet bör vara offentligt eftersom det skickats ut till alla lokalklubbars ordföranden.
Jag har det.
MJ verkar inte ha något intresse av att förklara sig för SIF om man får tro det protokollet, viket man ändå väl bör göra?

/Malin
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Jo men för att få ut protokollet ska man vara medlem, den andra vara jag mera osäker på. Men det protokollet grundar sig väl på beslutet kort och gott.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Delvis KL
Jag tycker det är lika osmakligt att sitta och spekulera om att hon enligt rykten "strypt diskussioner" här. (vart är beviset på det!!?? Har hört detta många gåner här men aldrig något bevis på det framlagt. Det kan ju likagärna vara moderator/ Gunnar dom bestämt att tråden spårat ur eller dyligt)

Jag vill klargöra att jag inte försvarar någon (eller djurplåger heller självklart), och har aldrig gjort, MEN vad jag försvarar är folkt rätt att inte bli förtalade (och i och med att det inte offentliggjorts exakt vad som hänt så är det ju bara rykten, när det kommer till detaljerna iallafall och även delvis resten i och med att ingen juridiskt hållande undersökning/ utredning är fördig än.)

Jag tycker det är väldigt fel att sitta och döma och sprida rykten när inget har offentliggjorts än.
Och oavsett sanningsgrad i allt detta så tycker jag ändå det sköttes dåligt av SIF från början.

Och nej, jag är ingen vän eller ens någon som anlitat henne.
Dock är jag nyfiken, som alla andra, men försöker att inte döma människor förrän saker och fakta är rejält ute först.


Länken som får mig att regera kring "strypta diskussioner" har du redan fått av Boj.

Vilka rykten tycker du att jag sprider och på vilket sätt tycker du att jag har dömt Madelen felaktigt med mitt inlägg?

Att jag tycker att hon har agerat på ett märkligt sätt efter att första beskedet om hennes avstängning kom anser inte jag är att sprida rykten.
Hur SIF har hanterat det hela har jag inte kommenterat i inlägget.
Och vad är det som inte är offentligt som jag sprider rykten kring? Att det handlar om skador som uppkommit på hästen Björk kopplat till sättet de uppkommit på är väl väldigt offentligt eftersom det är det som hästnyheten handlar om.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Kan inte du eller någon annan som har protokollet var snäll och citera vad som står där för oss som inte har protokollet?
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Fast en avstängning på två år är ganska länge om inte det längsta som någonsin delats ut så någon bagatell kan det ju knappast vara
Nej, det borde det inte vara och jag tror inte heller att det är så. Men varför inte vänta med dom starkaste reaktionerna tills man vet?

Det är ju inte helt ovanligt att domslut och liknande ändras under behandlingstiden, inte minst inom hästsporten. MJ har ju bestridit det hon lastats för, och tills allt är utrett borde man väl tillmäta henne visst utrymme för olika syn på vad som hänt.

Jag menar att man gott kan diskutera MJ:s hästhantering utifrån dom fakta som meddelats och hålla sig på den nivån. Men det blev väl inte så mycket att diskutera då förstås. :grin:

LIA
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

om du noterade så stod det Delvis knapplån i början av mitt inlägg, alltså var inte allt menat åt dig.
Ang, rykten så var det inte nödvändigtvis menat åt dig, därav att jag skrev som jag gjorde med delvis knapplån.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Jo men för att få ut protokollet ska man vara medlem, den andra vara jag mera osäker på. Men det protokollet grundar sig väl på beslutet kort och gott.

Är inte protokollet en officiell handling som vem som helst kan begära ut?
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Inte i en förening, där är det bara medlemmar som har rätt att ta del av innehållet.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Ok, tack för ditt svar. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 693
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
858
  • Artikel
Dagbok "k) ser med oro att personer med funktionsnedsättning, trots dessa olika instrument och åtaganden, fortsätter att möta hinder för sitt...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 463
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp