Bukefalos 28 år!

Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

LIA du verkar ha missat att utslaget kom efter överklagandet och att det gjorts en ny utredning, denna utredning ledda till en förlängd avstängning. Vad jag vet har MJ inte överklagat detta och kan inte heller göra det vad jag vet då det är högsta instans inom SIF som tagit beslutet. Vad menar du med att vi ska vänta tills det är ordentligt utrett? SIF kommer troligen inte att utreda frågan något mer så det finns inget att vänta på.

Givetvis måste vi vänta och se om det blir en fällande dom från det svenska rättsväsendet innan vi utgår från att MJ brutit mot djurskyddsbestämmelserna men det är skilda saker och kan inte leda till samma påföljd.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

LIA:

MJ stängdes ju pga brott mot SIFs regler samt FIPOs regler i 1,5 år. Hon hade möjlighet att överklaga, vilket hon gjorde. SIF styrelsen har behandlat överklagandet och när det var färdigutrett så blev det istället 2,5 år.

Det "utrymme" du efterlyser har ju redan funnits.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

För att slippa spekulationer så är det inte direkt värt att skriva vad jag fått höra, det får komma fram när det är offentligt och tydligt, svart och vitt.

Du verkar ha haft otur- jag har haft superbra tränare där jag arbetat. Och det är jag glad för. Det har gjort mig till den hästmänniska jag är idag.

Men sen skall givetvis ALLA former av djurplågeri komma fram i det ljusa.

Jag har också protokollet, och det visar tydligt att MJ har fått chansen att redovisa vad hon hon gjort och hur hennes syn på det hela är, av X antal punkter så har hon bemödat sig att svara på hälften (?). (inte 1 av 2) Det redovisar också tydligt att SIF inte är de som beslutat på deras egna åsikter utan att de har haft ett juridiskt ombud som utrett och diskuterat (??) med MJ och hennes ombud, och därav har de haft tydliga bevis på vad som hänt, bla utlåtande från veterinär om hästens skador osv.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

*kl*

Minns inte om det redan avhandlats, men jag undrar lite vad avtängningen omfattar?

Jag fattar att hon inte får vara med på tävlingar/visa hingstar osv som görs inom SIF.

Men får hon fortsätta ta emot hästar på träning som "SIF-utbildad" tränare?
Får hon hålla lektioner under samma "flagg"?
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Jag måste vara blind, jag ser inga kommentarer alls kring detta eller hennes fortsatta ambitioner på hennes hemsida?
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Hon måste nog ligga lågt inför den Polisutredning som pågår.
Efter den kan hon nog prata friare.

Jag för min egen del känner mig inte längre intresserad av vad som hänt.
Det rann av mig i.o.m. den långa avstängningen.

Det är omhändertaget, straffat och klart.
Och det känns jätteskönt.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Jag har också protokollet, och det visar tydligt att MJ har fått chansen att redovisa vad hon hon gjort och hur hennes syn på det hela är, av X antal punkter så har hon bemödat sig att svara på hälften (?). (inte 1 av 2) .

Jag har ingen annan insyn i det här än det som går att läsa i Islandshästen och på nätet. Jag har reagerat över att jag tycker att det blir ett tungt straff på en ung, talangfull ryttare och företagare som begått ETT misstag.

Men när jag läst i tråden så väcks många tankar. Dels enligt ovanstående. Jag har inte sett protokollet men det känns inte särskilt "bra" att hon inte svarat för sig. Sedan också det som någon annan noterar att hon faktiskt inte står upp för att det blivit ett fel.

Jag önskar också att det kommer fram i ljuset sedan, när polisutredning etc. är färdigt, vad som hänt. För om det nu är ett "förfärligt misstag" dvs. något som gått riktigt snett så är det något som borde kunna förlåtas.

Men om det är så att det här är en "vedertagen" metod i MJ's stall som till slut ledde till att en häst blev alvarligt skadad så kanske det är bra att MJ's karriär stoppas.

Men tills jag får svart på vitt att det faktiskt har pågått oegentligheter och att detta inte är ett misstag som hon döms väldigt hårt för, så tänker jag vara sympatisk med MJ.
Jag tycker synd om henne. Faktiskt. Och jag tycker synd om hästen och hästägaren. Faktiskt.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

En tanke slog mig, iom att det är en polisutredning även, kan det vara orsaken till att hon inte svarat/erkänt/bett om ursäkt?
Tänker att hennes juridiska ombud kanske bett henne att knipa fullständigt i vissa frågor, just i väntan på utredningen.
Om hon skulle erkänna offentligt så lär väl det inverka menligt på polisutredningen?
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Jag har ändrat mig!

Jag har (Tyvärr?!) fått ta del av protokollet nu och min sympati mot tränare i fråga är bortblåst. Vissa saker gör man inte. Det bara är så.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Självklart var det ett misstag så till vida att det är inte särskilt troligt att MJ medvetet ville skada hästen. Exakt vad MJ gjort vet jag inte, men det är skillnad på misstag som beror på otur, ren glömska eller missbedömningar när man trott att vedertagna metoder skulle funka men det gått snett och missar av typen att man bryter mot regelverk, djurskyddsbestämmelser chansar att det ska gå bra och det går åt helvete.

Det är inte så att MJ glömt stänga en grind, hästen kommit i bråk i hagen (eller snubblat under ett träningspass) och skadat sig illa, eller tagit sig ur sin godkända box och lyckats inventera foderkammaren som inte var låst.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Hur får man tag i protokollet?
Jag själv är medlem i SIF
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Självklart var det ett misstag så till vida att det är inte särskilt troligt att MJ medvetet ville skada hästen.

Jag tror heller inte att syftet är att skada hästen/hästarna.
Men däremot tror jag att tränarens idé om vad som är Ok och etiskt riktigt inte riktigt är i överensstämmande med djuretik och hur man gör.
Sen att en häst skadades kanske var "bra" så att detta fick komma i ljuset.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

En tanke slog mig, iom att det är en polisutredning även, kan det vara orsaken till att hon inte svarat/erkänt/bett om ursäkt?
Tänker att hennes juridiska ombud kanske bett henne att knipa fullständigt i vissa frågor, just i väntan på utredningen.
Om hon skulle erkänna offentligt så lär väl det inverka menligt på polisutredningen?

Mycket riktigt, är målet att bli frikänd i rätten så ska man säga så lite som möjligt.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Men man kanske ska förklara varför man använt vissa attiraljer.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Men om man som ryttare/beridare/osv ägnar sig åt djurplågeriklassade metoder, då gör man ju det i smyg! Knappast att det sker helt öppet inför stor publik! Så om denna ryttare ägnat sig åt djurplågeri, då är det ju (tycker jag) tämligen självklart att hon ljugit om sina metoder, och även mörkat det hon håller på med! Alltså är de som försvarade henne skapligt förda bakom ljuset tror jag! Och nu med facit i hand så är de nog både ledsna och besvikna att de litat på henne... :(
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

LIA du verkar ha missat att utslaget kom efter överklagandet och att det gjorts en ny utredning, denna utredning ledda till en förlängd avstängning. Vad jag vet har MJ inte överklagat detta och kan inte heller göra det vad jag vet då det är högsta instans inom SIF som tagit beslutet. Vad menar du med att vi ska vänta tills det är ordentligt utrett? SIF kommer troligen inte att utreda frågan något mer så det finns inget att vänta på.

Givetvis måste vi vänta och se om det blir en fällande dom från det svenska rättsväsendet innan vi utgår från att MJ brutit mot djurskyddsbestämmelserna men det är skilda saker och kan inte leda till samma påföljd.
Nej, jag missade inte det, men möjligheterna till överklaganden/juridiska ageranden kan knappast vara uttömda därmed. Civilrättsliga åtgärder finns alltid som alternativ.
Om (OM, alltså) polisutredningen/domstol slår fast att inget brott mot djurskyddet etc ägt rum, hur ska SIF kunna vidhålla sitt beslut? Undrar också över vad som tillkommit, eftersom man ökat på straffet med ett år. Hade man inte all information redan tidigare?

Men det var inte därför jag kommenterade i mitt inlägg, utan det gällde främst vad som skrivits i en del inlägg och därvidlag har inget förändrats. Med undantag av att ett protokoll tydligen börjat cirkulera, men det var ju inte aktuellt för några dagar sedan.

Så jo, nog finns det en hel del att vänta på innan man mosar MJ. Dels ett offentliggörande från SIF av vad man kommit fram till och som ligger till grund för deras beslut. Dels resultatet av polisutredning och ev domstolsutslag.

Men om (ytterligare ett OM, alltså) MJ är en så hemsk människa som det spekulerats i och om hon behandlat hästar på så avskyvärt sätt som somliga vill påskina, ja då är jag gärna med och håller i yxan. :cool:
Men vi är inte där idag.

LIA
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Om (OM, alltså) polisutredningen/domstol slår fast att inget brott mot djurskyddet etc ägt rum, hur ska SIF kunna vidhålla sitt beslut?

Genom att hävda förbundets regler.
Och vad man måste följa för att få vara med i förbundet.
Det är olika saker.
Man måste inte vara en brottsling för att inte få vara med i Förbundet och leka.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Varför skulle inte SIF kunna stå fast vid sitt beslut oavsett vad polisutredning/domslut kommer fram till angående djurskyddsfrågan?

Det finns väl en hel del saker man inte får göra inom SIFs reglemente, som inte alls har med djurskydd att göra?
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Nej, jag missade inte det, men möjligheterna till överklaganden/juridiska ageranden kan knappast vara uttömda därmed. Civilrättsliga åtgärder finns alltid som alternativ.
Om (OM, alltså) polisutredningen/domstol slår fast att inget brott mot djurskyddet etc ägt rum, hur ska SIF kunna vidhålla sitt beslut? Undrar också över vad som tillkommit, eftersom man ökat på straffet med ett år. Hade man inte all information redan tidigare?
LIA

SIF har inte tagit ställning till djurskyddet, de har tagit ställning till brott mot SIFs stadgar och domstollen kommer inte behandla brott mot SIFs stadgar. Vi har haft denna diskussion tidigare, det är två olika frågor två olika regelverk och 2 oberoende utfall.

Styrelsen har gjort en ny utredning och gjort sin bedömning, det är inget ovanligt att instansen man överklagar till ändrar utfallet. Hade det inte varit möjligt hade överklaganden varit meningslösa.

Så jo, nog finns det en hel del att vänta på innan man mosar MJ. Dels ett offentliggörande från SIF av vad man kommit fram till och som ligger till grund för deras beslut. Dels resultatet av polisutredning och ev domstolsutslag.

Men om (ytterligare ett OM, alltså) MJ är en så hemsk människa som det spekulerats i och om hon behandlat hästar på så avskyvärt sätt som somliga vill påskina, ja då är jag gärna med och håller i yxan. :cool:
Men vi är inte där idag.

LIA

Det finns protokoll från styrelse sammanträdet, jag betvivlar att man offentliggör alla handlingar som ligger till grund. Så småningom kan du säkert begära ut protokollen från rättegången (om det blir en sådan) men det är inte säkert beslutsunderlagen är identiska, snarare är det troligt att de skiljer sig.

Angående att vänta på den rättsliga processen så tror jag att du fortfarande inte inte har insett att det är 2 skilda processer som är oberoende av varandra. Visst kan det hända att MJ stämmer förbundet i slutändan, men det är en helt annan fråga.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Men om man som ryttare/beridare/osv ägnar sig åt djurplågeriklassade metoder, då gör man ju det i smyg! Knappast att det sker helt öppet inför stor publik! ... :(

Den aspekten har tydligen den här tränaren missat eftersom hennes metoder nu har fått henne avstängd. Vilket jag tycker är helt korrekt utifrån vad jag har fått ta del av i protokollet.

Sen är jag lite mörkrädd, jag funderar på om fler än hon tycker att det här är vedertagna metoder? :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 150
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
864
  • Artikel
Dagbok "k) ser med oro att personer med funktionsnedsättning, trots dessa olika instrument och åtaganden, fortsätter att möta hinder för sitt...
Svar
0
· Visningar
362
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 482
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp