mäklararvode

Vilken konstig fråga. Att sälja hus/lägenhet oavsett hur lättsålt objektet är kräver ju särskilda kunskaper som inte vem som helst har, det är ju det man betalar för.

Vi har sålt ett hus och två lägenheter själva. Den hjälp vi har behövt har vi fått på banken. Är det en okomplicerad affär så klarar man det alldeles utmärkt utan mäklare.
 
Vilken konstig fråga. Att sälja hus/lägenhet oavsett hur lättsålt objektet är kräver ju särskilda kunskaper som inte vem som helst har, det är ju det man betalar för.
Är det inte också så, att om man säljer själv, utan mäklare inblandad, förväntar sig köparen ett lägre pris....? Det är det intryck jag fått.
 
Nu har vi ringt runt och hittar inte mindre än tre mäklare som kan tänka sig fast provision på 40k! Viss skillnad mot 90 vi hade fått från mäklaren innan som dessutom gav oss rabatt då vi är återkommande kunder (hon sålde vårt hus till oss). :-)
 
Man kan förhandla med mäklare. De flesta har en fast procentsats som de brukar ta men det går oftast att diskutera sig fram till något annat. När vi sålde senast så ville vår mäklare ha x % men vi ville ha ett fast pris för att kunna kalkylera så då blev det istället 35.000 kr + 20% på allt över en viss summa. Slutpriset hamnade på 50 tusen över den summan.

Så har vi också resonerat. Det var ett fast arvode på 39000 kr och fem procent på summan över en viss nivå.
 
Vi betalade 50' + 12,5% på det som överskred mäklarens värdering. Alla mäklare vi pratade med hade den prismodellen (men olika grundpris, olika procentsats och olika värderingar). Försäljningen gick över förväntan så mäklaren fick 85' totalt. I mäklararvodet ingick styling och fotografering av riktiga proffs. Vi hade ALDRIG kommit upp i samma försäljningspris om vi sålt själva.
 
Ps. Sälj inte före visning! Varför skulle köparna bjuda mer pengar på ett förhandsbud (utan konkurrens) än i en budgivning? Nej förhandsbud görs för att köparna hoppas kunna göra ett klipp. Vi sa nej till förhandsvisningar.
 
Ps. Sälj inte före visning! Varför skulle köparna bjuda mer pengar på ett förhandsbud (utan konkurrens) än i en budgivning? Nej förhandsbud görs för att köparna hoppas kunna göra ett klipp. Vi sa nej till förhandsvisningar.
Fast det beror väl lite på marknaden? Vårt hus såldes i en relativt svår marknad. Jag hade en visning bokad, men tog bort den när vi fick ett bud på utgångspriset. Jag ville helt enkelt inte riskera att förlora spekulanten!
 
Fast det beror väl lite på marknaden? Vårt hus såldes i en relativt svår marknad. Jag hade en visning bokad, men tog bort den när vi fick ett bud på utgångspriset. Jag ville helt enkelt inte riskera att förlora spekulanten!
Absolut kan det vara så men nu var rådet riktat till TS som bor i Stockholmsområdet, och som själv skriver att hon bor i ett lättsålt område.
 
Ni som sålt villor i 2-3 miljoners klassen kanske framförallt är intressant. Vad har ni fått betala i arvode? Lättsålt område som garanterat kommer säljas innan visning enligt mäklare.
Vi sålde ett radhus förra året för 3,95 milj. och betalade då 68 000:- i arvode. Också i Stockholmsområdet.
 
Viktigast av allt, som redan nämnts, förhandla!! Mäklararvodena är inte fasta priser. Ta in offerter från flera och ställ dem mot varandra. När vi sålde vår lägenhet så hade vi tre mäklare som fick bjuda mot varandra, både med arvode och vad som skulle ingå. Den "vinnande" mäklaren stod till exempel för flyttstädningen. Så det går jag att få in andra mervärden än endast lägst provision.
 
Viktigast av allt, som redan nämnts, förhandla!! Mäklararvodena är inte fasta priser. Ta in offerter från flera och ställ dem mot varandra. När vi sålde vår lägenhet så hade vi tre mäklare som fick bjuda mot varandra, både med arvode och vad som skulle ingå. Den "vinnande" mäklaren stod till exempel för flyttstädningen. Så det går jag att få in andra mervärden än endast lägst provision.
Det är också bra att jämföra vad som ingår i arvodet. Vill mäklaren t.ex. lägga massa pengar på tidningsannonser hade jag försökt förhandla bort det (utgår återigen från Stockholms bomarknad). Den viktigaste annonsplatsen är Hemnet, det är där folk letar efter hus, och även Blocket. Att köpa klick på Google och Facebook kan också vara lönsamt, beroende på typ av objekt.
 
Det är också bra att jämföra vad som ingår i arvodet. Vill mäklaren t.ex. lägga massa pengar på tidningsannonser hade jag försökt förhandla bort det (utgår återigen från Stockholms bomarknad). Den viktigaste annonsplatsen är Hemnet, det är där folk letar efter hus, och även Blocket. Att köpa klick på Google och Facebook kan också vara lönsamt, beroende på typ av objekt.

Jag håller inte med dig helt. Hemnet är en mycket viktig annonsplats, men det är så att alla letar på nätet överhuvudtaget. Jag tror att tidningarna fyller sitt syfte absolut - ett bra exempel är min kusin som sålde lägenhet i närförort tlil stockholm där flera av spekulanterna kom pga de sett tidnings annons (det kollades för hon bytte mäklare från en som inte annonserat alls i tidning)
 
Vi har sålt ett hus och två lägenheter själva. Den hjälp vi har behövt har vi fått på banken. Är det en okomplicerad affär så klarar man det alldeles utmärkt utan mäklare.
Det här att nästan alla säljer genom mäklare, uppfattar jag som relativt nytt. Helt klart har folk sålt hus och lägenheter till varandra utan mäklare väldigt länge innan mäklare blev ett måste för att det är så "svårt". Som jag minns det var det vanliga att inte anlita mäklare tex när jag var ung och när jag flyttade hemifrån. För mig känns det som att det här att "alla" anlitar mäklare hänger ihop med den allmänna bostads-hypen, i alla fall i och runt de större städerna.

Själv sålde jag dock en lägenhet med hjälp av mäklare för sådär tio år sedan, och jag var lite skakad över hur mycket betalt han skulle ha. För mig framstod hans arbete som ganska okvalificerat och inte särskilt tidsödande (förutom att han hetsade upp sig mycket mer än jag under budgivningen, men det var ju hans problem).
 
Jag håller inte med dig helt. Hemnet är en mycket viktig annonsplats, men det är så att alla letar på nätet överhuvudtaget. Jag tror att tidningarna fyller sitt syfte absolut - ett bra exempel är min kusin som sålde lägenhet i närförort tlil stockholm där flera av spekulanterna kom pga de sett tidnings annons (det kollades för hon bytte mäklare från en som inte annonserat alls i tidning)
Jag tänker nog på det som en fråga om makt, faktiskt. Som det är nu ligger makten över bostadsmarknaden i väldigt hög grad hos mäklarna (som gör allt de kan för att trissa upp priserna) och bankerna.

Om vi utan inblandning av mäklare själva sålde och köpte lägenheter, tror jag att lite av bostadshysterin skulle kunna dämpas, vilket högst troligt skulle vara till fördel för alla på sikt.
 
Det här att nästan alla säljer genom mäklare, uppfattar jag som relativt nytt. Helt klart har folk sålt hus och lägenheter till varandra utan mäklare väldigt länge innan mäklare blev ett måste för att det är så "svårt". Som jag minns det var det vanliga att inte anlita mäklare tex när jag var ung och när jag flyttade hemifrån. För mig känns det som att det här att "alla" anlitar mäklare hänger ihop med den allmänna bostads-hypen, i alla fall i och runt de större städerna.

Själv sålde jag dock en lägenhet med hjälp av mäklare för sådär tio år sedan, och jag var lite skakad över hur mycket betalt han skulle ha. För mig framstod hans arbete som ganska okvalificerat och inte särskilt tidsödande (förutom att han hetsade upp sig mycket mer än jag under budgivningen, men det var ju hans problem).

Jag håller helt med dig. Dessutom verkar köpare tro att mäklare innebär nån sorts extra livrem och hängslen. Det fanns dom som backade ur att köpa just för att de kände sig otrygga när en mäklare inte fanns med.
 
Jätte intressant tråd då vi snart ska sälja vårt hus. Det ligger oxå i ett lättsålt område i sthlm. Vi har redan skrivit kontrakt på ett nytt hus men har lite renovering kvar på nuvarande och siktar på att lägga ut vårt till försäljning i aug. Så kom gärna med tips vad vi bör tänka på! :D
 
Egentligen behöver man inte lägga så mycket tid på att sälja en bostad utan mäklare i ett lättsålt område. Mycket av det man behöver ha hjälp med fixar din bank och hjälp från en juristbyrå, typ 1 timme rådgivning. Men om man som köpare ska lägga 3-6 mille på ett hus/bostad med budgivning och det ena med det andra , känner nog dom flesta köpare att det känns tryggare att buda/förhandla med en mäklare framför en privatperson och då kan man missa vissa spekulanter, det är nog det man egentligen betalar mäklaren för!
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 083
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Snälla skjut mig. Nu. Eller ge mig en kropp som fungerar. Hade jobbig mens innan och tänkte att jag testar minipiller och ser om det...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Keb71
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 699
Senast: Mineur
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 945
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp