Bukefalos 28 år!

Mängd köttbullar per person vid buffe?

Sv: Mängd köttbullar per person vid buffe?

Vid andra midsommarfester jag vart på, har det mest handlat om sill och potatis och kanske att det funnits alternativ ( ex köttbullar) för de som inte gillar sill.

Jag vet att det även kommer serveras potatisgratäng, Janssons och prinskorv detta år, och antar att alla kommer äta av allt. Så, vilken mängd kan räknas gå åt ungefär? Jag gör hellre lite för mycket än för lite, men inser att jag räknade lite väl högt igår när jag köpte 2 kilo färs;).

Jag tycker det låter mer som ett julbord än en midsommarmeny;)
Jag tror du räknat helt rätt på dina 2 kilo färs, de flesta barn kan trycka in oanade mängder köttbullar och det passar ju utmärkt som småplock framåt kvällen också.
 
Sv: Mängd köttbullar per person vid buffe?

Jag tycker det låter mer som ett julbord än en midsommarmeny;)
Jag tror du räknat helt rätt på dina 2 kilo färs, de flesta barn kan trycka in oanade mängder köttbullar och det passar ju utmärkt som småplock framåt kvällen också.

Ja, 6-8 köttbullar skulle mina söner verkligen kunna stoppa i sig utan problem, det är vanliga portionen här:o
Dottern är inte så förtjust i kött så hon äter inte så många. När jag gör egna så går det åt ÄNNU fler för just mina köttbullar och mina färsbiffar älskar de. Märkligt nog.

Jag har midsommarmat på min midsommar och där ingår vanligt vis varken prinsar, Jansson eller mamma Scan, däremot kan jag göra biffar till barnen istället för sill.

Jag är inte jätteförtjust i sill så det blir inte mycket jag äter mer än potatisen och gräddfilen osv.
 
Sv: Mängd köttbullar per person vid buffe?

2 kilo färs låter bra. Barnen tar nog nästintill enbart köttbullar och det finns vuxna som inte är så förtjusta i sill och helst äter köttbullar och korv på midsommar.
 
Sv: Mängd köttbullar per person vid buffe?

Jag tycker det låter mer som ett julbord än en midsommarmeny;)
Jag tror du räknat helt rätt på dina 2 kilo färs, de flesta barn kan trycka in oanade mängder köttbullar och det passar ju utmärkt som småplock framåt kvällen också.

Hihi, håller med, men så brukar de ha det, och så får det bli;) Är ju inte så många barn, men det kanske går åt ändå:)
 
Sv: Mängd köttbullar per person vid buffe?

2 kilo färs låter bra. Barnen tar nog nästintill enbart köttbullar och det finns vuxna som inte är så förtjusta i sill och helst äter köttbullar och korv på midsommar.

Ja, det är säkert så. Blir bara fel i mitt huvud som vill ha sillen som huvudrätt, resten är bara bonus:)
 
Sv: Mängd köttbullar per person vid buffe?

Ja, 6-8 köttbullar skulle mina söner verkligen kunna stoppa i sig utan problem, det är vanliga portionen här:o
Dottern är inte så förtjust i kött så hon äter inte så många. När jag gör egna så går det åt ÄNNU fler för just mina köttbullar och mina färsbiffar älskar de. Märkligt nog.

Jag har midsommarmat på min midsommar och där ingår vanligt vis varken prinsar, Jansson eller mamma Scan, däremot kan jag göra biffar till barnen istället för sill.

Jag är inte jätteförtjust i sill så det blir inte mycket jag äter mer än potatisen och gräddfilen osv.

Haha, barn är matmonster;).. Skojar bara, men för mig går det åt den mängden vid en vanlig middag ( 6-8 köttbullar), och nu pratar vi om buffemat som har en massa annat gott också. Men det är klart, ska man bara äta köttullar så lär det ju gå åt en del:)
 
Sv: Mängd köttbullar per person vid buffe?

Kommer inte ihåg när/var jag såg det, men den personen använde spritspåse till att gör köttbullar.
Vet inte hur väl det funkar, men man kan ju prova :)
 
Sv: Mängd köttbullar per person vid buffe?

Tack för tipset, tror jag kommer göra det faktiskt:) Synd bara att det inte går att slippa rullningen:p

Var glad att du inte måste skala potatis för hand om du ska skala potatis för 800 personer och alla ska ha fyra potatisar var ;). Kunde varit värre, nog lättare att rulla när man väl kommit in i flytet.
 
Sv: Mängd köttbullar per person vid buffe?

Var glad att du inte måste skala potatis för hand om du ska skala potatis för 800 personer och alla ska ha fyra potatisar var ;). Kunde varit värre, nog lättare att rulla när man väl kommit in i flytet.

Hehe, trodde aldrig jag skulle bli färdig men nu ligger det 2 kilo köttbullar i kylen ( orkar inte räkna hur många det är idag;)) som ska frysas imorgon:)
 
Sv: Mängd köttbullar per person vid buffe?

Kommer inte ihåg när/var jag såg det, men den personen använde spritspåse till att gör köttbullar.
Vet inte hur väl det funkar, men man kan ju prova :)

Tack för tipset, kanske värt att pröva nästa gång, nu är de nämligen fädiga här:)
 
Sv: Mängd köttbullar per person vid buffe?

Nu har du ju rullat dem redan men jag ska tipsa om att koka dem först och sedan steka så att de får yta. De blir jättesaftiga och goda!

Jag testade förvisso detta för första gången häromdagen och då var det en massa bôs i (chili och parmesan) så de blev inte sådär perfekt runda som de "ska" bli när man kokar först.

Men, till saken :) Koka upp saltat vatten och ploppa ner köttbullarna. När de stiger till ytan är de färdiga att ta upp. Beroende på kastrullens storlek ska du bara ha så att de har plats att skutta runt lite i det kokande vattnet :) Sex-sju i taget körde jag på i en 1½-liters kastrull.

Detta gör att man inte behöver steka dem särskilt länge och få en massa stekos och sånt. Hemskt praktiskt :)
 
Sv: Mängd köttbullar per person vid buffe?

Jo, det går visst att slippa rullningen! Jag använder en sådan där liten glasskopa med en utlösare som snäpper av köttet med ett enkelt litet klick. Kanonbra! Steker köttbullarna i långpanna i ugnen. Kan inte bli enklare och jag slipper stekoset.
 
Sv: Mängd köttbullar per person vid buffe?

Det också, men jag tänkte på en sådan här:

7438984-origpic-7d1e4f.jpg


Dom är :love:
 

Liknande trådar

Äldre På julaftons morgon brukar jag gå upp tidigt och göra risgrynsgröt, jag älskar det men det är ju inte det nyttigaste så jag brukar göra...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 352
Senast: Sel
·
Relationer Känns väl egentligen lite för personligt att skriva detta såhär öppet, då jag har tillräckligt mycket info ute här för att man lätt ska...
8 9 10
Svar
196
· Visningar
16 192
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 385
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
31 144
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp