Människor som ska "rädda" varenda katt de ser

Jag är med i en "försvunna/hittade katter"-grupp på Facebook. Jag tycker grundtanken är lysande, men där finns folk som nog inte fattar grejen med gruppen alls. Jag menar då de som ser en katt ute, tar kort på den och frågar i gruppen om den känns igen. En helt frisk, välmående katt.
Eller ännu värre de som matar eller tar hem katter. Återigen friska och välmående katter.

Ja man kan tycka vad man vill om utekatter, men måste man rädda varenda katt? Om man möter en katt som är bra i hull, fin i pälsen osv får man väl anta att den har ett hem. Måste man ta kort på varenda katt man möter och lägga upp i grupp?
En del motiverar extra sällskapssjuka katter som att då måste de vara hungriga, det måste vara synd om dom. Så matar dom katten och ställer till det.

Det tråkiga är ju att såna inlägg svämmar över gruppen så de verkliga efterlysningarna drunknar. Det är lätt att missa en legitim efterlysning om majoriteten är "jag såg den här katten där och där, känner någon igen den". En kattägare har fått sin katt "räddad" och blev fly förbannad. Katten kommer hem varje kväll, men nu kom den ju inte hem för att den var hemma hos någon annan som skulle "rädda" katten. Ägaren blev jätteorolig.

Så, varför ska en del rädda varenda katt de ser? Mata katter som är kontaktsökande? Mina katter får mat och är inte magra någonstans, men nog fasen skulle de bli lyckliga om någon annan matade dom. Nu bor vi på landet så folk är inte så benägna att mata katterna här, tack och lov. Är ni med i liknande grupp? Har ni samma problem där?


Är inte med i någon sådan grupp men vi har problem med sommarturisterna som tror att alla katter de ser måste räddas.

Jag bor på i en liten by utför ett litet samhälle (kommunen har 1000 invånare i centralorten). De flesta bor alltså ute i skogen och har sina katter därefter.
Ett exempel på misslyckat "räddningsförsök" var när en sommarfamilj hittade en katt ute på sin gård (grannens katt- men det visste ju inte dom). Katten hade kritvit päls, kastrerad, välgödd och på alla andra sätt välmående som bara kastrerade hankatter kan se ut (:angel:) men eftersom katten passerade deras gård varje dag så tog dom förgivet att katten va hemlös och tar därför in honom och vägrar släppa ut honom med målet att de skulle ta med honom till sitt hem i Stockholm.

Efter ett par veckor senare kommer dock en liten flicka i byn dit för att leka med deras barn. Flickan känner ju genast igen grannkatten och katten återlämnas till sin ägare.
Men dessa människor har alltså bara tagit in en random katt, utan minsta försök att ta reda på om katten har en ägare eller inte utan bara bestämmer att katten är behov av räddning ifrån av att flytta till dom.
Liknande "räddningsaktioner" inträffar lite då och då här av just människor utifrån (sedan har vi en bunt äldre tanter som matar allas katter bara för att det är roligare än att mata fåglarna men de är kanske en annan historia) som ska vara snälla.

Jag förstår att man kan ha åsikter om frigående utekatter men jag hade ändå önskat att människor överlag hade mer förståelse för att många väljer att ha sina katter så men att dessa människor ändå älskar sina katter precis likamycket och känner samma sorg/rädsla/ängslan när deras katter inte kommer hem/ inte mår bra osv som människor som väljarbarometer ha sina katter inne.
 
jag var väldigt orolig att folk i radhusområdet intill skulle "rädda" våran yngsta katthona som är väldigt liten- spinkig och otroligt social. Lovar att hon har gott om mat hemma men hon väldigt liten och smal. Som tur var har de låtit henne vara. Visst det är trevligt att folk är uppmärksamma på katter som rör sig i området. men det är som du säger märkligt att det ofta verkar vara "kattvana" människor som inte ens fattar att katter som är ute rör på sig och ofta har sina revir och oftast har hem i närheten. Det känns lite som överbeskyddsamversksamhet och får mig ofta att undra om det är människor som har stort behov av att känna sig behövda och känna att de får "rädda" världen - ofta i ett försök att rädda sig själva och få sig själva att må bra. och även som någon annan nämner, visa omvärlden att de är omtänksamma och engagerade.

vi har en väldigt human syn på djur i sverige, Men ibland kan det kännas som den går till överdrift. Alla djur ska räddas och det är på något sätt "fint" och man är en bättre människa om man tar hand om sjuka/skadade djur.
 
Inte ens jag som är helt emot utekatter räddar alla jag ser :p

Nyfiken.
Varför är du "helt emot" utekatter?
Kattens naturliga liv handlar om att jaga efter sorkar, andra gnagare, fåglar, ekorrar med mera.

Jag har utekatter (och två katter som inte är intresserade av att gå ut och därför slipper).
Jag bor på landet, skog på ena sidan och ett par åkrar på andra sidan huset.
Flera uthus där katterna kan välja att gå in om de vill, och "kattgluggar" i husgrunden så de kan komma in under stugan.
Det går en grusväg förbi, relativt sparsamt trafikerad med långsam trafik (ganska skarpa kurvor så det går inte att köra värst fort).

Varför är det fel att låta katterna vara ute under sådana förutsättningar?
Det är ju deras naturliga tillvaro!
OBS. De är inte enbart ute, utan de är ute när de vill och inne när de vill. Om sommaren är de mycket ute, på vintern är de ute en sväng och kommer snabbt in igen (går ut med mig på morgonen när jag sköter hästarna, följer med mig in och är inne medan jag jobbar, tar en sväng ut igen på eftermiddagen när jag är hemma och följer med in igen).
 
jag var väldigt orolig att folk i radhusområdet intill skulle "rädda" våran yngsta katthona som är väldigt liten- spinkig och otroligt social. Lovar att hon har gott om mat hemma men hon väldigt liten och smal. Som tur var har de låtit henne vara. Visst det är trevligt att folk är uppmärksamma på katter som rör sig i området. men det är som du säger märkligt att det ofta verkar vara "kattvana" människor som inte ens fattar att katter som är ute rör på sig och ofta har sina revir och oftast har hem i närheten. Det känns lite som överbeskyddsamversksamhet och får mig ofta att undra om det är människor som har stort behov av att känna sig behövda och känna att de får "rädda" världen - ofta i ett försök att rädda sig själva och få sig själva att må bra. och även som någon annan nämner, visa omvärlden att de är omtänksamma och engagerade.

vi har en väldigt human syn på djur i sverige, Men ibland kan det kännas som den går till överdrift. Alla djur ska räddas och det är på något sätt "fint" och man är en bättre människa om man tar hand om sjuka/skadade djur.
Samma mentalitet som de som importerar gatuhundar i parti o minut.
 
Bor man på landet med små grusvägar närmsta kilometerna och inga större rovdjur runt, visst. Men annars anser jag riskerna för stora.
Det ligger i alla djurs natur att gå lösa utan inhägnad, men ändå är katten det enda djuret man släpper ut.
 
Bor man på landet med små grusvägar närmsta kilometerna och inga större rovdjur runt, visst. Men annars anser jag riskerna för stora.
Det ligger i alla djurs natur att gå lösa utan inhägnad, men ändå är katten det enda djuret man släpper ut.

Jag glömde nämna vargen, inte sant?
Fast jag är övertygad om att mina katter är bättre på att klättra i träd än vad vargarna är här hos mig.
 
ID-MÄRK era katter så slipper ni oroa er för att någon ska tro att den är hemlös och rädda den!!

Alla seriösa kattföreningar kollar efter chip eller öronmärkning på varenda katt som hittas! Har den en ägare är det ingen som är lyckligare än kattföreningen... Kom ihåg att detta är människor som arbetar gratis på sin fritid med att hjälpa djur i nöd vilket är båda fysisk och känslomässigt belastande, ekonomin är dålig och det är konstant brist på jourhem. Det är absolut ingen förening som är intresserad av att lägga tid och pengar på att ta hand om en välmående katt som redan har ett gott hem!
Att vissa enkeltindivider stjäl andras katter är ett problem, men det handlar om sjuka personer som inte är representativa för hur majoriteten av föreningarna arbetar.

Genom att id märka katten öker även chanserna att få tillbaka den om den skulle försvinna eller bli skadad. Glöm inte att registrera er som ägare på SVERAK och/eller SKK också, annars hjälper det inte att katten är märkt. Det finns ingen automatisk registrering, det måste man göra själv. Det är också enda sättet att bevisa att katten är din i en ev tvist om ägarskap.

Det finns hundratusentals katter i Sverige som verkligen är hemlösa och utsätts för ett fruktansvärt lidande. Märk din katt så den slipper bli en av dem.
 
ID-MÄRK era katter så slipper ni oroa er för att någon ska tro att den är hemlös och rädda den!!

Alla seriösa kattföreningar kollar efter chip eller öronmärkning på varenda katt som hittas! Har den en ägare är det ingen som är lyckligare än kattföreningen... Kom ihåg att detta är människor som arbetar gratis på sin fritid med att hjälpa djur i nöd vilket är båda fysisk och känslomässigt belastande, ekonomin är dålig och det är konstant brist på jourhem. Det är absolut ingen förening som är intresserad av att lägga tid och pengar på att ta hand om en välmående katt som redan har ett gott hem!
Att vissa enkeltindivider stjäl andras katter är ett problem, men det handlar om sjuka personer som inte är representativa för hur majoriteten av föreningarna arbetar.

Genom att id märka katten öker även chanserna att få tillbaka den om den skulle försvinna eller bli skadad. Glöm inte att registrera er som ägare på SVERAK och/eller SKK också, annars hjälper det inte att katten är märkt. Det finns ingen automatisk registrering, det måste man göra själv. Det är också enda sättet att bevisa att katten är din i en ev tvist om ägarskap.

Det finns hundratusentals katter i Sverige som verkligen är hemlösa och utsätts för ett fruktansvärt lidande. Märk din katt så den slipper bli en av dem.
I den bästa av världar. Tror du på det där själv?
 
ID-MÄRK era katter så slipper ni oroa er för att någon ska tro att den är hemlös och rädda den!!

Alla seriösa kattföreningar kollar efter chip eller öronmärkning på varenda katt som hittas! Har den en ägare är det ingen som är lyckligare än kattföreningen... Kom ihåg att detta är människor som arbetar gratis på sin fritid med att hjälpa djur i nöd vilket är båda fysisk och känslomässigt belastande, ekonomin är dålig och det är konstant brist på jourhem. Det är absolut ingen förening som är intresserad av att lägga tid och pengar på att ta hand om en välmående katt som redan har ett gott hem!
Att vissa enkeltindivider stjäl andras katter är ett problem, men det handlar om sjuka personer som inte är representativa för hur majoriteten av föreningarna arbetar.

Genom att id märka katten öker även chanserna att få tillbaka den om den skulle försvinna eller bli skadad. Glöm inte att registrera er som ägare på SVERAK och/eller SKK också, annars hjälper det inte att katten är märkt. Det finns ingen automatisk registrering, det måste man göra själv. Det är också enda sättet att bevisa att katten är din i en ev tvist om ägarskap.

Det finns hundratusentals katter i Sverige som verkligen är hemlösa och utsätts för ett fruktansvärt lidande. Märk din katt så den slipper bli en av dem.

Det viktiga är ju som du skriver, att registrera. Annars är id-märkningen helt onödig.
 
Nyfiken.
Varför är du "helt emot" utekatter?
Kattens naturliga liv handlar om att jaga efter sorkar, andra gnagare, fåglar, ekorrar med mera.

Jag har utekatter (och två katter som inte är intresserade av att gå ut och därför slipper).
Jag bor på landet, skog på ena sidan och ett par åkrar på andra sidan huset.
Flera uthus där katterna kan välja att gå in om de vill, och "kattgluggar" i husgrunden så de kan komma in under stugan.
Det går en grusväg förbi, relativt sparsamt trafikerad med långsam trafik (ganska skarpa kurvor så det går inte att köra värst fort).

Varför är det fel att låta katterna vara ute under sådana förutsättningar?
Det är ju deras naturliga tillvaro!
OBS. De är inte enbart ute, utan de är ute när de vill och inne när de vill. Om sommaren är de mycket ute, på vintern är de ute en sväng och kommer snabbt in igen (går ut med mig på morgonen när jag sköter hästarna, följer med mig in och är inne medan jag jobbar, tar en sväng ut igen på eftermiddagen när jag är hemma och följer med in igen).
Bra kattliv!!
 
ID-MÄRK era katter så slipper ni oroa er för att någon ska tro att den är hemlös och rädda den!!
Tror du på det själv?
"Den har IDmärkning i örat men kan inte utläsa det." "Den har halsband men det står inget nummer och den är ju så mager" Om man chipar sin katt syns det inte.

Så nej det hjälper inte. Folk matar katterna ändå. Ofta kommer de inte tillräckligt nära för att ens kolla om det finns öronmärkning.
 
ID-MÄRK era katter så slipper ni oroa er för att någon ska tro att den är hemlös och rädda den!!

Alla seriösa kattföreningar kollar efter chip eller öronmärkning på varenda katt som hittas! Har den en ägare är det ingen som är lyckligare än kattföreningen... Kom ihåg att detta är människor som arbetar gratis på sin fritid med att hjälpa djur i nöd vilket är båda fysisk och känslomässigt belastande, ekonomin är dålig och det är konstant brist på jourhem. Det är absolut ingen förening som är intresserad av att lägga tid och pengar på att ta hand om en välmående katt som redan har ett gott hem!
Att vissa enkeltindivider stjäl andras katter är ett problem, men det handlar om sjuka personer som inte är representativa för hur majoriteten av föreningarna arbetar.

Genom att id märka katten öker även chanserna att få tillbaka den om den skulle försvinna eller bli skadad. Glöm inte att registrera er som ägare på SVERAK och/eller SKK också, annars hjälper det inte att katten är märkt. Det finns ingen automatisk registrering, det måste man göra själv. Det är också enda sättet att bevisa att katten är din i en ev tvist om ägarskap.

Det finns hundratusentals katter i Sverige som verkligen är hemlösa och utsätts för ett fruktansvärt lidande. Märk din katt så den slipper bli en av dem.

Men, har du inte läst tråden? Både privatpersoner och föreningar "räddade" min chipmärkta, öronmärkta och halsbandsförsedda katt. Det är liksom det som är problemet...
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 147
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
25 095
Senast: Krålus
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 100
Senast: Qelina
·
Övr. Katt Sedan en vecka har jag en inneboende i stallet. Ett stycke katt som aldrig tidigare synts till i byn och inte tillhör någon av de andra...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
77 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp