Bukefalos 28 år!

Människor som ska "rädda" varenda katt de ser

Det är märkligt det där. Om någon hittar en cykel och tar med hem så är det stöld. Borde vara samma sak när man hittar ett djur, om man inte genast försöker leta reda på ägare förstås. Men grejen med utekatter är ju just att de springer runt ute. Halsband stannar ofta inte på särskilt länge.

Sen ja, det borde vara straffbart att släppa ut okastrerade katter. Jag vet inte om jag uppmuntrar att ha utekatter mitt inne i stan heller, jag skulle aldrig våga, men det är upp till var och en. Folk måste ändå sluta mata och plocka med katter hem.

Fast som jag sa i ett tidigare inlägg, de som matar in en katt som är välmående och har en ägare är i minoritet, de allra flesta skiter i magra, sjuka, hemlösa katter. Många med motiveringen att ja, den har säkert en ägare någonstans. Om folk matade in katter i någon större utsträckning skulle vi inte ha över 100,000 hemlösa katter i Sverige, och ja att alla som har utekatter ska kastrera dem innan de släps ut.
 
Det är märkligt det där. Om någon hittar en cykel och tar med hem så är det stöld. Borde vara samma sak när man hittar ett djur, om man inte genast försöker leta reda på ägare förstås. Men grejen med utekatter är ju just att de springer runt ute. Halsband stannar ofta inte på särskilt länge.

Sen ja, det borde vara straffbart att släppa ut okastrerade katter. Jag vet inte om jag uppmuntrar att ha utekatter mitt inne i stan heller, jag skulle aldrig våga, men det är upp till var och en. Folk måste ändå sluta mata och plocka med katter hem.

Fast som jag sa i ett tidigare inlägg, de som matar in en katt som är välmående och har en ägare är en mycket liten minoritet, de allra flesta skiter i magra, sjuka, hemlösa katter. Många med motiveringen att ja, den har säkert en ägare någonstans. Om folk matade in katter i någon större utsträckning skulle vi inte ha över 100,000 hemlösa katter i Sverige, och ja om alla som har utekatter kastrerar dem innan de släpps ut.

Vad gäller att stjäla katter är det, eftersom katter inte har något monetärt värde vilket en cykel har, inte stöld. Om en person misshandlar sin egen katt är det djurplågeri men om någon annan misshandlar/torterar/skjuter en katt så är det möjligtvis skadegörelse, eftersom katten betraktas som egendom men utan något värde. Möjligtvis om det är en raskatt och du kan visa upp köpavtalet.
 
Om en person misshandlar sin egen katt är det djurplågeri men om någon annan misshandlar/torterar/skjuter en katt så är det möjligtvis skadegörelse, eftersom katten betraktas som egendom men utan något värde. Möjligtvis om det är en raskatt och du kan visa upp köpavtalet.
Det där är ju helfel. Finns folk som blivit dömda för djurplågeri när de plågat andras katter. Självklart är det djurplågeri oavsett vem ägaren är!
 
Fast, det är därför katthemmen har just en kategori för stallkatter, dvs katter som inte trivs med människor och är skygga eller inte rumsrena men ändå kan leva ett långt och bra liv och göra nytta för sig som musjagare. Varje katt behöver inte vara en kelen inomhuskatt. En hel del som kontaktar katthemmen är ute efter just stallkatter.

Om vissa katthem har det är det ju jättebra men alla har det tyvärr inte - eller har åtminstone inte haft det tidigare. Exemplen jag tog är sådant jag själv stött på.
 
http://www.gp.se/nyheter/västsverige/man-i-varberg-sköt-grannens-katt-1.1201293

möjligtvis att om du misshandlar en katt kan du dömas för djurplågeri men då ska det vara grovt och upprepade gånger, men skjuter du den så...
Ska man vara sån så är det väl inte djurplågeri om katten dog direkt. Det vore det inte om du sköt en hund för 10 000 kronor heller. Finns ju folk som avlivar sina djur på det sättet.

Så nej, man kan inte tortera och misshandla andras katter och tro att det är skadegörelse. Det vore ju helt sjukt. Ingen skillnad mellan att tortera en hund eller katt enligt lagen.
Finns folk som hamnat i fängelse för att de torterat katter.
 
Ska man vara sån så är det väl inte djurplågeri om katten dog direkt. Det vore det inte om du sköt en hund för 10 000 kronor heller. Finns ju folk som avlivar sina djur på det sättet.

Så nej, man kan inte tortera och misshandla andras katter och tro att det är skadegörelse. Det vore ju helt sjukt. Ingen skillnad mellan att tortera en hund eller katt enligt lagen.
Finns folk som hamnat i fängelse för att de torterat katter.

De som dömts för djurplågeri har i stor utsträckning ägt katt(erna), som sagt om du äger katten.

Ang katthem och stallkatter

http://www.gotlandskatthem.se/katter.pab?category=0|492|525|489|490|491&id=11409
 
En bondgård i byn har massor med okastrerade katter som föder kull på kull hela somrarna. Det för självklart med sig ett gäng okastrerade hankatter som ger sig på mina (kastrerade) katter. Jag lägger ner flera tusen per år på veterinärvård av just den anledningen.
Jag har pratat med dem men de vägrar kastrera utan skjuter av några gånger per år istället. Då ryker alla katter de ser förutom de honor som föder mest kattungar. De är väl medvetna om hur helvetet skulle braka loss om de "råkade" skjuta någon av mina katter.
Mina två sista katter kommer från den gården. En kille (då sex veckor) som jag för tre år sen hittade i ett träd i en av mina hagar och nu senast för några månader sedan en liten tjej på fyra veckor som hittades i mitt stall.
 
Ok, kollade lite mer och det stämmer att plågar/torterar katter så kan du dömas för djurplågeri, men om du dödar en katt så är det skadegörelse.

Men de allra flesta som dömts är ägare av katten/katterna
 
De som dömts för djurplågeri har i stor utsträckning ägt katt(erna), som sagt om du äger katten.

Ang katthem och stallkatter

http://www.gotlandskatthem.se/katter.pab?category=0|492|525|489|490|491&id=11409
Så du menar på fullt allvar att katter i Sverige är de enda djur som man inte åker dit för djurplågeri om man plågar, om man inte äger katten? Du kan anmälas för djurplågeri om du ger dig på en skata, men inte grannens katt?
Du måste ju hålla med om att du hade lite otur när du tänkte där.
Sen att straffet kanske blir någon dagsböter, det är en annan sak. Du blir ändå anmäld för djurplågeri.
Att det mest är ägare som åker dit lär väl bero på att det är svårt at hitta gärningsmannen om det är en utekatt som farit illa.

Ägare eller inte. Gör du illa en katt anmäls du för djurplågeri. Att man kan "misshandla/tortera en katt och bara åka dit för skadegörelse" är totalt skitsnack.
 
Ok, kollade lite mer och det stämmer att plågar/torterar katter så kan du dömas för djurplågeri, men om du dödar en katt så är det skadegörelse.

Men de allra flesta som dömts är ägare av katten/katterna

Om man dödar någon annans hund räknas det också som skadegörelse(förutsatt förstås att man inte plågade hunden). Jag är rätt säker på att de flesta som dömts för djurplågeri av andra djur än katter är ägare till dessa.
 
Om man dödar någon annans hund räknas det också som skadegörelse(förutsatt förstås att man inte plågade hunden). Jag är rätt säker på att de flesta som dömts för djurplågeri av andra djur än katter är ägare till dessa.

Ja, de flesta som döms äger djuret, vad det än gäller för art. Men eftersom katter i större utsträckning än andra djur går ute på egen tass utan tillsyn är de mer sårbara för djurplågare. Det är alltid risken man tar om man har en utekatt.
 
Jo, men det har inget med lagstiftning att göra, den skiljer inte på djur.

Helt sant, men tex produktionsdjur eller andra djur med ett högt monetärt värde kan du om du dödar/skadar/stjäl dem så är det just stöld av egendom.

Nu har vi kommit långt från ämnet, men jag mår lite illa när jag läste den här artikeln från februari i år, http://www.atl.nu/lantbruk/milda-domar-nar-djuren-far-illa/ Du döms betydligt hårdare om du råkat kryssa i fel ruta när du deklarerar, än när du plågar ihjäl levande varelser.
 
OT, det beräknas att det finns mellan 10,000 och 150,000 hemlösa katter i Sverige. I det sammanhanget blir inmatarna en mycket liten bagatell. Visst kan det vara frustrerande om ens utekatt matas in av någon annan, men att en välskött och älskad katt går från ett bra hem till ett annat, nja, för mig är det inte en katastrof. Tråkigt för ägaren men inte för katten, vilket är det viktigaste.

Fö kan jag hänvisa till en ny sajt, vilse.nu som skapar en nationell databas för både hittade och bortsprungna katter. @Dentaku kanske vore bra om du hänvisar till den i din FB grupp?
 
Fast, det är därför katthemmen har just en kategori för stallkatter, dvs katter som inte trivs med människor och är skygga eller inte rumsrena men ändå kan leva ett långt och bra liv och göra nytta för sig som musjagare. Varje katt behöver inte vara en kelen inomhuskatt. En hel del som kontaktar katthemmen är ute efter just stallkatter.
Vill själv och känner ingen som vill ha en stallkatt som inte tycker om folk och/eller är skygg.
 
OT, det beräknas att det finns mellan 10,000 och 150,000 hemlösa katter i Sverige. I det sammanhanget blir inmatarna en mycket liten bagatell. Visst kan det vara frustrerande om ens utekatt matas in av någon annan, men att en välskött och älskad katt går från ett bra hem till ett annat, nja, för mig är det inte en katastrof. Tråkigt för ägaren men inte för katten, vilket är det viktigaste.

Fö kan jag hänvisa till en ny sajt, vilse.nu som skapar en nationell databas för både hittade och bortsprungna katter. @Dentaku kanske vore bra om du hänvisar till den i din FB grupp?

Nu taggade du nog fel person. :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 210
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
25 468
Senast: Krålus
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 135
Senast: Qelina
·
Övr. Katt Sedan en vecka har jag en inneboende i stallet. Ett stycke katt som aldrig tidigare synts till i byn och inte tillhör någon av de andra...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
78 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp