Märkning westernsadel?

KesoNeso

Trådstartare
Hej

Jag har en westernsadel som jag fick med när jag köpte förra hästen, för ca 10 år sedan. Jag hade nu tänkt sälja den men jag vet alltså inget om den.
Jag antar att det är nån billig modell, men min fråga är om det kan finnas någon märkning någonstans som jag inte hittar? Så som många vanliga sadlar har märkning under kåpan tex.
Om det inte går att ta reda på något om den, är det någon som skulle kunna tänka sig göra en kvalificerad gissning på vad man skulle kunna begära för den, vad är billigt och vad är dyrt för en westernsadel? Den är i okej använt skick.

Tacksam för hjälp då jag inte kan något om denna grenen alls. :)
 
Hej

Jag har en westernsadel som jag fick med när jag köpte förra hästen, för ca 10 år sedan. Jag hade nu tänkt sälja den men jag vet alltså inget om den.
Jag antar att det är nån billig modell, men min fråga är om det kan finnas någon märkning någonstans som jag inte hittar? Så som många vanliga sadlar har märkning under kåpan tex.
Om det inte går att ta reda på något om den, är det någon som skulle kunna tänka sig göra en kvalificerad gissning på vad man skulle kunna begära för den, vad är billigt och vad är dyrt för en westernsadel? Den är i okej använt skick.

Tacksam för hjälp då jag inte kan något om denna grenen alls. :)

Har du några bilder så är det lättare
 
19D2A384-CA4E-4F45-8C17-0CE91619D89D.jpeg
 
Den ser ut som de som kostade typ 2500kr som nya på början av 90-talet. Ser inte ut som en kvalitetssadel med tanke på hur skruvar mm ser ut.
Tror inte det är något värde mer än prydnad....
 
Den ser ut som de som kostade typ 2500kr som nya på början av 90-talet. Ser inte ut som en kvalitetssadel med tanke på hur skruvar mm ser ut.
Tror inte det är något värde mer än prydnad....

Tack! Jag trodde som sagt inte det var nåt annat än en billig modell, men jag hade ingen aning om vad billig modell innebar heller. Nu har jag en riktlinje iaf :)
 
For att kunna bedomma en western sadel behover man se under "the seat jockey" (den delen som ligger under laret) och en bild under fendern (som ar western sadelns -och nu har hjarnan dott och vagrar komma upp med det Svenska ordet- "leathers"). Det gar lika lite att se hur bra sadeln ar genom att titta pa den uppifran som det gar med en "Engelsk" sadel.

De skruvar jag ser pa sadeln ar vanliga "Chicago screws" vilket ar vanliga sadel och hast tillbehor skruvar ...
 
For att kunna bedomma en western sadel behover man se under "the seat jockey" (den delen som ligger under laret) och en bild under fendern (som ar western sadelns -och nu har hjarnan dott och vagrar komma upp med det Svenska ordet- "leathers"). Det gar lika lite att se hur bra sadeln ar genom att titta pa den uppifran som det gar med en "Engelsk" sadel.

De skruvar jag ser pa sadeln ar vanliga "Chicago screws" vilket ar vanliga sadel och hast tillbehor skruvar ...
Hmmm, undersidan ser man ju inte så mycket på för den är klädd med ludd. Men ska kika lite mer, vad ska man titta efter?
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 910
Senast: Freazer
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 890
Senast: Niyama
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 267
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp