C'mon let's twist again (Ulvlek)

Vi hade ju bonntur med både @qitis och @bollen__ . 🙂
Ja, min röst på bollen__ var verkligen bara "jag måste rösta på nån bollen__röstade på mig igår." Ren jäkla tur.
Jag var så frustrerad när jag inte fick nån spioninfo. Skrev till LL:
"Om både jag och spionen lever så kan du kicka spionen pga misskött sitt jobb? :angel:"
Haha, ja blev så besviken när jag fick veta att du var käkad. Hoppades att du skyddat dig.
 
Tack för kul men svår lek @Madalitso och alla som var med. 🙂

Kul att testa en sån här variant men tycker nog i efterhand att man tappar lite av lekens själ när det inte går att teoria, analysera och dra slutsatser, sen var det ju lite olyckligt att nästan all info till slut hamnade hos en enda spelare, det kunde ju blivit annorlunda. 🙂
 
Tack för kul men svår lek @Madalitso och alla som var med. 🙂

Kul att testa en sån här variant men tycker nog i efterhand att man tappar lite av lekens själ när det inte går att teoria, analysera och dra slutsatser, sen var det ju lite olyckligt att nästan all info till slut hamnade hos en enda spelare, det kunde ju blivit annorlunda. 🙂
Jag läste just sammanfattningen igen och fattar inte hur du kunde räkna ut allt men får läsa imorn när jag kanske är piggare 😅

Jag tänkte under leken att det hade varit kul att få nån info men kanske fördröjd. Typ få veta dl 2 vem som lynchades dl 1. Jag trodde när jag läste lekstarten att vi skulle få veta vem som dog men kanske inte roll. Själva idén med att döda får skriva teorier gillar jag.

Tack för att du ställde upp som LL @Madalitso !
 
Jag läste just sammanfattningen igen och fattar inte hur du kunde räkna ut allt men får läsa imorn när jag kanske är piggare 😅

Jag tänkte under leken att det hade varit kul att få nån info men kanske fördröjd. Typ få veta dl 2 vem som lynchades dl 1. Jag trodde när jag läste lekstarten att vi skulle få veta vem som dog men kanske inte roll. Själva idén med att döda får skriva teorier gillar jag.

Tack för att du ställde upp som LL @Madalitso !
Just spioninfon idag handlade mest om vad som INTE fanns med: ängeln skyddade inte, fårulven röstade inte osv.

Sen siade jag ju två döda spelare vilket först kändes surt men som faktiskt gav mer när jag då kunde sortera lättare.

Jag håller med i ditt stycke om det lektekniska, det här var ju ett roligt test på hur man kan twista, @Madalitso och @Derring-Do - ni har ju en fantastisk förmåga att utveckla lekarna! :bow:
 
Tack för kul men svår lek @Madalitso och alla som var med. 🙂

Kul att testa en sån här variant men tycker nog i efterhand att man tappar lite av lekens själ när det inte går att teoria, analysera och dra slutsatser, sen var det ju lite olyckligt att nästan all info till slut hamnade hos en enda spelare, det kunde ju blivit annorlunda. 🙂
Många av twistlekarna är ju nån sorts experiment kring vad som händer om en grundläggande lekdel tas bort och förändras.

Den här leken föddes delvis av kommentarer kring hur tråkigt det är när det var länge sen en lek, man har gott om tid, och sen dör dl 1 utan egentlig anledning. God lya kan hjälpa lite, men den andra lösningen är ju att man får fortsätta teoria. Dock funkar ju inte det om man får reda på rollen när någon dör, ondas teorier hade ignorerats och goda som dött kan plötsligt teoria utan att oroa sig om att bli misstänkt eller bli käk, vilket riskerar bli en extrem fördel för goda.

Så då är ju en lösning att vara låtsas i tråden som att alla lever, men då blir det plötsligt svårt för goda, när ulvarna är de enda som känner till spelares sidtillhörighet, och dessutom vet vem som käkas. Så vi försökte kompensera för det med specialroller och ledarvarg/tvillingar. Nu blev dock så från det att ni var tillräckligt många goda som visste säkert om varandra att det istället blev svårt för ulvarna.

Blev ju också så att det mer letades vem som levde/dog än vem som var ond. Kanske hade det hjälpt att berätta vem som dog men inte deras roll?
 
Jag läste just sammanfattningen igen och fattar inte hur du kunde räkna ut allt men får läsa imorn när jag kanske är piggare 😅

Jag tänkte under leken att det hade varit kul att få nån info men kanske fördröjd. Typ få veta dl 2 vem som lynchades dl 1. Jag trodde när jag läste lekstarten att vi skulle få veta vem som dog men kanske inte roll. Själva idén med att döda får skriva teorier gillar jag.

Tack för att du ställde upp som LL @Madalitso !
Jag tyckte också det var kul att de döda fick vara med och teoria! Kul att man inte åker ut och är borta helt liksom. :)
 
Idag frågade jag @fio om vädret. Verkligen inget att tala om i vår egna lya :p.
Att det fanns tvillingar i denna lek var inte så mycket för att vi trodde ni skulle ha hjälp av varandra i teorier, utan mer för att garantera att ens om siaren och spionen dog direkt skulle det finnas åtminstones 2 goda som säkert visste åtminstones en annan spelares roll, för att väga upp för att ulvarna kände till varandra när ingen annan får veta sida.
 
Många av twistlekarna är ju nån sorts experiment kring vad som händer om en grundläggande lekdel tas bort och förändras.

Den här leken föddes delvis av kommentarer kring hur tråkigt det är när det var länge sen en lek, man har gott om tid, och sen dör dl 1 utan egentlig anledning. God lya kan hjälpa lite, men den andra lösningen är ju att man får fortsätta teoria. Dock funkar ju inte det om man får reda på rollen när någon dör, ondas teorier hade ignorerats och goda som dött kan plötsligt teoria utan att oroa sig om att bli misstänkt eller bli käk, vilket riskerar bli en extrem fördel för goda.

Så då är ju en lösning att vara låtsas i tråden som att alla lever, men då blir det plötsligt svårt för goda, när ulvarna är de enda som känner till spelares sidtillhörighet, och dessutom vet vem som käkas. Så vi försökte kompensera för det med specialroller och ledarvarg/tvillingar. Nu blev dock så från det att ni var tillräckligt många goda som visste säkert om varandra att det istället blev svårt för ulvarna.

Blev ju också så att det mer letades vem som levde/dog än vem som var ond. Kanske hade det hjälpt att berätta vem som dog men inte deras roll?
Jamen precis, jag uppskattar ju era experiment enormt så mitt inlägg var ju ingen kritik utan bara feedback. 🙂

Du är på samma spår som @Niyama om hur man kan pröva sig fram.

Att sen lekarna ofta tar egna vändningar som inte LL kan förutse är väl mer regel än undantag... 😁
 
Att sen lekarna ofta tar egna vändningar som inte LL kan förutse är väl mer regel än undantag... 😁
Att försöka balansera en vanlig lek är ju hopplöst nog, när man aldrig kan veta om siaren lynchas dag 1 för dom sa att dom gillade piggelin eller nått, eller kommer vara kvar till slutet och lyckas med att bara sia ulvar. Eller om ulvarna prickar varenda käk eller tar en skyddad 3 nätter i rad. När man sen dessutom ändrar hur basen funkar så blir det ännu värre, man får trösta sig med att hur man än gör kommer alla alltid tycka andra sidan har en stor fördel fram tills leken är slut :crazy::D
 
Många av twistlekarna är ju nån sorts experiment kring vad som händer om en grundläggande lekdel tas bort och förändras.

Den här leken föddes delvis av kommentarer kring hur tråkigt det är när det var länge sen en lek, man har gott om tid, och sen dör dl 1 utan egentlig anledning. God lya kan hjälpa lite, men den andra lösningen är ju att man får fortsätta teoria. Dock funkar ju inte det om man får reda på rollen när någon dör, ondas teorier hade ignorerats och goda som dött kan plötsligt teoria utan att oroa sig om att bli misstänkt eller bli käk, vilket riskerar bli en extrem fördel för goda.

Så då är ju en lösning att vara låtsas i tråden som att alla lever, men då blir det plötsligt svårt för goda, när ulvarna är de enda som känner till spelares sidtillhörighet, och dessutom vet vem som käkas. Så vi försökte kompensera för det med specialroller och ledarvarg/tvillingar. Nu blev dock så från det att ni var tillräckligt många goda som visste säkert om varandra att det istället blev svårt för ulvarna.

Blev ju också så att det mer letades vem som levde/dog än vem som var ond. Kanske hade det hjälpt att berätta vem som dog men inte deras roll?
För att spåna vidare här. Ens om man inte berättar rollen på den som dog så kan man ju anta att de som dör av käk är goda, om man inte har ett helt gäng onda utanför lyan, och då är vi tillbaks till problemet med känt goda döda som teoriar. Och ens om man fördröjer infon och vid ett tillfälle berättar båda som dog under dygnet så är det ju rätt lätt att räkna ut vem som lynchades utifrån röstlistan. Och dessutom svårare för ulvarna om de inte vet vem som lynchades när de ska välja käk.

Lösningen på det är såklart dold röstlista där alla röstar i pm, men då får plötsligt ulvarna en fördel istället, som inte behöver oroa sig för att rösta på någon god och granskas på grund av det. Dessutom får vi då tillbaks problemet kring att det blir svårt att teoria, för man vet inte vem någon faktiskt röstat på oavsett vad de teoriar om i tråden.
 
Jag hade roligt iaf :)
Tycker att det borde kunnat framgå från start att i spioninfon visas vem som lever eller är död med roll när allt annat var dolt i just denna leken ?
Hade kunnat ändra en del i teoriande tror jag för de flesta ?
Just det om någon lever eller är död
Menar inte som kritik -eller ja konstruktiv kritik möjligen
 
Just spioninfon idag handlade mest om vad som INTE fanns med: ängeln skyddade inte, fårulven röstade inte osv.

Sen siade jag ju två döda spelare vilket först kändes surt men som faktiskt gav mer när jag då kunde sortera lättare.

Jag håller med i ditt stycke om det lektekniska, det här var ju ett roligt test på hur man kan twista, @Madalitso och @Derring-Do - ni har ju en fantastisk förmåga att utveckla lekarna! :bow:
I det här fallet är det @Madalitso som ska ta åt sig äran, jag har mest hjälpt till med detaljer i reglerna och att försöka få till en hyfsad balans (som ni sabbade direkt genom att lyncha onda på tur båda de två första lyncherna... :meh: ). Det kanske iofs märkts i leken, hade jag hållit i tömmarna hade nog uppdateringarna varit formulerade i stil med "En spelare har lynchats", men syrran är som bekant lite elakare än jag. ;)
 
För att spåna vidare här. Ens om man inte berättar rollen på den som dog så kan man ju anta att de som dör av käk är goda, om man inte har ett helt gäng onda utanför lyan, och då är vi tillbaks till problemet med känt goda döda som teoriar. Och ens om man fördröjer infon och vid ett tillfälle berättar båda som dog under dygnet så är det ju rätt lätt att räkna ut vem som lynchades utifrån röstlistan. Och dessutom svårare för ulvarna om de inte vet vem som lynchades när de ska välja käk.

Lösningen på det är såklart dold röstlista där alla röstar i pm, men då får plötsligt ulvarna en fördel istället, som inte behöver oroa sig för att rösta på någon god och granskas på grund av det. Dessutom får vi då tillbaks problemet kring att det blir svårt att teoria, för man vet inte vem någon faktiskt röstat på oavsett vad de teoriar om i tråden.
Spontan tanke (som kanske inte alls fungerar i praktiken, men jag testar att kasta ur mig den ändå): Kanske går det att redovisa på så vis att personen som dött får veta att hen är död, men det redovisas inte öppet i tråden. Alltså att det går under samma kategori som vilken annan info som helst, och vanliga hintningsregler gäller. Sedan gäller så klart även samma regler som i denna leken vad gäller röstning: döda deltagare ska avlägga en röst varje kväll (för att det inte ska bli uppenbart på så vis vilka som är döda).

Åter igen tack för en rolig lek! Jag tycker att det var extra kul att även döda fick fortsätta teoria och delta i alla diskussioner som vanligt :)
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 785
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 214
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 451
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 579
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp