C'mon let's twist again (Ulvlek)

Madalitso

Trådstartare
Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar, men efter förra leken litar jag på att ni kan roa er ändå.

Notera nya/ändrade regler i fetstil!

Regler:

Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek!

Varje spelare ska varje dag avlägga en röst (med teorier) och skriva teorier om minst två olika spelare. Missar man att rösta ska man snarast möjligt lägga en efterhandsröst och förklara hur man skulle röstat om man inte missat och varför. Vid två uteblivna röstningar och/eller bristande aktivitet är det sannolikt att man blir kickad från leken. Om du av någon anledning känner att du inte kan eller vill fortsätta – säg till LL så försöker vi hitta en ersättare.

Det går bra att hänvisa till tidigare teoriinlägg. I röstinlägget ska dock teorin finnas med. Röst måste vara fetstilt för att gälla: "Derring-Do röstar på Madalitso för att…" Det är inte tillåtet att rösta på sig själv.

Det är ok att motivera sin röst med t.ex. "för att rädda mig själv" eller "för att samla rösterna". Det duger dock inte bara med "för jag tror x är ulv", du måste skriva nåt om varför du tror det.

För att underlätta för LL ska röstlistan hållas uppdaterad.

Hintar är förbjudna. Man får inte ond/godförklara andra spelare helt utan teorier eller på annat sätt hänvisa till sådant man ”vet” för att man har information utanför lektråden. Allt ska backas upp med teorier baserade på det som skrivs i lektråden. Om du är osäker på vad som är okej att skriva så fråga LL. Brott mot hintningsregeln kan medföra någon form av ”straff” för den aktuella spelaren (och därmed hens sida) eller kompensation för motståndarsidan. Det är däremot fullt tillåtet att genom språket försöka få fram dolda meddelanden.

Skriv gärna OT-inlägg i avvikande färg.

Döda spelare är inte begränsade till att spöka, de får fortsätta skriva teorier precis som innan döden. Detta innebär dock att de fortfarande omfattas av hintningsförbudet, dvs alla uttalanden måste bygga på information från lektråden. Tänk också på att aldrig anta att någon dött i lynch innan LL meddelat detta, det kan hända saker i det fördolda som påverkar. Ett uttalande i stil med “Hejja goda” innan din roll avslöjats i tråden kommer betraktas som ett grovt brott mot hintningsförbudet.

Deltagare lynchas och käkas på samma villkor som vanligt.

Vinstvillkor – Goda vinner när alla onda är döda. Onda vinner när lyan är fler än de goda. Obs! Onda kan inte vinna genom lottning om båda sidor har samlat sina röster på varsin kandidat. I en sådan situation faller ”lotten” på den goda har röstat på och leken går vidare

Deltagare:
1. Niyama
2. bollen__
3. cirkus
4. Blacksmithfarm
5. QueenLilith
6. qitis
7. Kilauea
8. Lobelia
9. Lena!
10. heffaklumpen
11. Harrysen
12. fio

Roller:

Goda:
Brevbärare
– får fyra paket att dela ut under leken. Paketen innehåller en sia, en extra röst, en spionrad och ett beskydd. Varje paket kan bara delas ut en gång. DagDL på utdelning, paketen ska användas till nästa dl (nattDL för sia och beskydd, dagDL för röst) och förbrukas om de inte används (kan alltså inte sparas för framtiden).

Borgmästaren - Borgmästaren kan vid ett tillfälle i spelet avlägga två röster vid röstning, genom att pm:a LL. Borgmästaren har även möjlighet att avbryta en lynchning under spelets gång. När borgmästaren ser att det är på väg att sluta i snaran för en av deltagarna, kan denne pm:a LL och skriva exempelvis: "Om x får majoritet av rösterna vill jag skona henne”. Lynchen kan bara avbrytas en gång. Om det blir oavgjort i en röstning har borgmästaren utslagsröst, och lotten faller på den deltagare borgmästaren röstat på. Har borgmästaren inte röstat eller röstat på en helt annan deltagare, blir det lottning. DagDL

Siare - Får varje natt veta en deltagares roll och status, siaren väljer vilken deltagare hen vill sia. NattDL

Den lösmynte spionen - får första natten veta allas val. Därefter har spionen så svårt att hålla tyst att hen väljer ut spelare som får ta del av hela informationen medan spionen själv bara får en lottad rad. Får inte vara samma spelare 2 dagar i rad. Spionen dräller så att en rad varje natt når ulvarna. NattDL

Ängel – kan varje natt skydda en deltagare. NattDL

Tvillingar - Är två bybor som har förmågan att kunna kommunicera med varandra. De vet om varandra, och har tillåtelse att prata med varandra.

Bybo(r) - Har inga specialförmågor

Onda:
Ulv(ar)
- känner till de andra ulvarna och får samtala med dessa. Kan käka varje natt. NattDL för käk.

Ulv i fårakläder - en ulv i lyan som har en särskild förmåga, den röstar dolt. Skriver en röst i tråden men skickar även en röst i lyan till LL och det är rösten i lyan som är den giltiga. Rösten som skrivs i tråden räknas inte med i röstningen utan är bara till för att förvilla de andra deltagarna. DagDL

Ledarvargen - Ulvarnas ledare känner till vilka ulvarna är, men ulvarna vet inte vem ledaren är. Om ulvarna välja ledaren som käk överlever ledarvargen attacken, och LL lottar en av de i lyan som käkas istället. Där
efter kommer ledarvargen med i lyan.

DagDL 21.00
NattDL 8.30
 
Här!

Spännande twist🙈
Så när man dör förlorar man rösträtt och eventuell specialförmåga men bibehåller möjligheten att påverka genom fortsatt teoriande.


(Har inte alls en viss låt på hjärnan nu, @Madalitso 🎵🎶 :cautious: 😅)
 
Jag har hittat leken :)

Kommer nog lägga en ”tidig” röst iom att vi ska se på melodifestivalen ikväll.
I alla fall före sändningen startar 😅

Hittills har ca hälften hittat leken och noterat twisten (att döda får fortsätta teoria -men inte rösta) annorlunda !
Ska bli spännande att se hur det kommer fungera , men kul för de som åker ut att få fortsätta teoria det är ju därför det varit så kul med goda lyan att man liksom kan fortsätta trots att man antingen blivit lynchad eller käkad

De som inte har hittat hit än
@bollen__
@Lobelia
@Niyama
@fio
@heffaklumpen
 
Jag är också här!

Intressant att döda spelare får fortsätta teoria, det ska bli kul att se hur det fungerar :)
Jag tänker spontant att det kanske kan bli lite förvirrande att hålla isär vilka som är döda vs levansd, speciellt lite längre in i leken när man ska komma ihåg vem/vilka som dog för två dagar sedan.

Har inte sett någon uträkning på förhållandet goda/onda än så gör ett försök på det. 12 deltagare borde ge 3-4 onda spelare. I vinstvillkoren står det att vi måste ha ut alla onda för att vinna, men samtidigt är det en ond som är utanför lyan, vilket brukar ses som en försvagning av onda sidan (jämfört med om alla sitter i lyan från start, eftersom de nu kan riskera att käka sin kollega). Goda sidan har en hel del specialförmågor, visserligen en del saker som kan nå ulvarna (paket från brevbäraren och en spionrad) och därmed gynna dem. Men det finns även ett tvillingpar på goda sidan vilket jag ändå tänker är en fördel: två goda som redan innan DL1 känner till varandra.

Svårt. Men jag tänker nog att jag iaf just nu kommer utgå från att det är 4 onda tills att motsatsen är bevisad.

Lite frågor/funderingar till LL (@Madalitso & @Derring-Do):
- Den lösmynte spionen dräller varje natt en rad till ulvarna. Jag antar att detta även gäller natt 1, stämmer det?
- Säg att ulvarna skulle käka ledarvargen, kommer det stå med i spioninfon vem de försökt käka? Dvs ledarvargens identitet röjs (detta har varit uppe för diskussion en gång tidigare om jag minns rätt, så tänker att det kan vara bra att alla vet vad som sas gäller redan nu :))
- Om borgmästarens utslagsröst utnyttjas, står det något i spioninfon om det då? Alltså att det inte blev lottning.
- Om fårulven glömmer att rösta i lyan, räknas rösten i tråden då eller räknas det som missad röstning? Och om det räknas som missad röstning, vad blir "påföljden" (om det ens blir någon)?
- Det kanske är underförstått, men i så fall har jag missat det så jag frågar ändå: finns det någon regel om att döda spelares teorier tex ska vara i OT färg för att enklare kunna skilja på döda och levande spelares teorier?
 
Även jag skulle behöva rösta tidigt.
De allra flesta inläggen hittills är deltagare som hittat leken, några som kommenterar tvisten.
Heffaklumpen har funderat på antal onda vs goda och ställt ett antal frågor för att förtydliga reglerna, det är väl lekens längsta inlägg hittills, bortsett då från LL's... men det är ju inget som hjälper mig att hitta någon att rösta på...

Q nämner att hon ska rösta före melodifestivalen börjar. Jag kan inte hjälpa det, men alltså.. hon har visserligen vett nog att inte förkorta det till "mello" men ändå. Titta på melodifestivalen istället för att lyssna på trådens titelsång;
:eek::eek::eek:
Näe, det är det skummaste jag kan hitta i tråden tror jag.
Därför:

Blacksmithfarm röstar på qitis
 
Jag kommer som aviserat behöva lägga en tidig röst iom upptagen ikväll (melodifestivalen är viktigt för mig och min familj iaf 😅)
Och kan ju lika gärna dra igång röstningen redan nu så jag iaf lagt en röst även om den kommer bli tunn -det är jag medveten om.

Med det sagt så här kommer mina funderingar på de skrala förutsättningar som finns just nu.

Jag vill med det sagt inte lägga min röst idag på @heffaklumpen som jag ändå tycker verkligen tänkt till och har bra funderingar hur lekens förutsättningar är , mycket mer än andra mig själv inkluderad

Vill heller inte lägga mig röst på den enda som jag hittills inte sett har har hittat leken än @Niyama
Det känns inte schysst.

Sedan är det jättesvårt för alla andra har typ bara ”hittat leken ” men det finns två som typ har ”twist & Shout” på hjärnan (såsom lekens titel anspelar på ) och det är @Blacksmithfarm och @Kilauea

Där jag reagerar på @Kilauea som skulle kunna följa @Blacksmithfarm s första inlägg med att den går på repeat?

Det är det enda som jag har reagerat på så här långt

qitis röstar på kilauea
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 785
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 214
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 451
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 579
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp