Bukefalos 28 år!

Mäta bom & sätesvidd?

tessiem

Trådstartare
Här dyker jag upp igen..
Frågade förut om min ärvda sadel (som jag från säkra källor fått bekräftat att det ska vara en crates)

Och vill nu höra om ngn väldigt tydligt & pedagogiskt kan förklara hur man mäter sätesstorlek & bomvidd?

Dum som jag är har jag bara köpt "färdiga" sadlar & aldrig bekymrat mig om att mäta... (dessutom dressyr/hoppsadlar..aldrig haft westernsadel..)
 
Sv: Mäta bom & sätesvidd?

Har du en cratessadel så står det modellnumret på strapholdern (flärpen man fäster remmen i) med numret kan du gå in på deras hemsida eller vända till någon återförsäljare för Crates i Sverige och fråga om både bomstorlek och sits.
 
Sv: Mäta bom & sätesvidd?

Har du en cratessadel så står det modellnumret på strapholdern (flärpen man fäster remmen i) med numret kan du gå in på deras hemsida eller vända till någon återförsäljare för Crates i Sverige och fråga om både bomstorlek och sits.

Tyvärr är strapholdern borta...:crazy:
 
Sv: Mäta bom & sätesvidd?

Bomvidden kan man egentligen bara mäta på den nakna bommen,
men om du mäter på ”rätt” ställe på sadeln kan du få ett hum om måttet.

Sitsens storlek mäts från insidan av bakvalvets topp till där sätet möter framvalvet.

sadelstorlek.jpg
 
Sv: Mäta bom & sätesvidd?

Bom: mät insidans mått mellan de runda silverconchona fram med mått band, sen mäter du nedre delen fram på bommen (den som går ner över bogarna)
Säte: Mät framifrån till bakre änden av sätet.
Måttbanden har också offtast tum " med . Oj, såg inte TDJ bildbeskrivning men det är bara att kika på den så får du rätt mått.
 
Sv: Mäta bom & sätesvidd?

Tack!!!
Ni är guld värda som tar er tid och hjälper en novis!!
 
Sv: Mäta bom & sätesvidd?

Sitslängden mäts till basen av hornet!
 
Sv: Mäta bom & sätesvidd?

kl
jag har mätt min gamla westernsadel till 36cm i sitsen enl skissen ovan. Men hur räknar man om det till tum?:o
 
Sv: Mäta bom & sätesvidd?

En tum är ca 2,54 cm om jag inte minns fel. Då blir det alltså
36/2,54=14 tum

14 " är rätt litet, är det en ungdomssadel kanske? :)
 
Sv: Mäta bom & sätesvidd?

ja, det är en ungdomssadel ;)
den ska säljas, och då är det ju bra attveta tumstl :p
 
Sv: Mäta bom & sätesvidd?

Bom: mät insidans mått mellan de runda silverconchona fram med mått band, sen mäter du nedre delen fram på bommen (den som går ner över bogarna)

Hej jag är en fulständig gröngöling när det gäller westernsadlar. Dock så äger jag en westernsadel som bara hänger i sadelkammaren till ingen nytta. Nu skall den säljad. Dock ett problem. Har inga mått på den. Sätet är rätt lätt att räkna ut, men resten :confused: Jag har försökt läsa igenom allt ni har skrivit om hur man mäter bomvidden mm, men jag förstår inte.
Är det någnon som vill förklara det extremt nogrant. Jag är en fulständig grönjöling och kan ej några namn på alla sakerna på sadel eller är det någon som kan tippsa mig om någon westernsadel försäljare i skåne som kan hjälpa mig att "räkna" ut storleken på sadeln.
 
Sv: Mäta bom & sätesvidd?

Tack!!! Den sidan förklarade allt. (Bockar och bugar)
 
Sv: Mäta bom & sätesvidd?

Ser att denna tråden är flera år gammal men hoppas att kunna få ett vettigt svar från kloka buke!

Ska sälja min westernsadel då jag vill satsa mer på den "klassiska" ridningen. Uppe i tråden ser jag hur jag ska mäte men nu till min fråga:
Vad är normalstorlek på bommen på en western sadel?
För mäter jag som ovan så hamnar min på mellan 6-9 tum? Kan detta stämma? Vilket namn faller det då under, full quarter osv?
 
Sv: Mäta bom & sätesvidd?

En gång till, har kan du se dom olika mått

Measured at the base of the gullet;
regular mena dom quarter horse, 6 1/2" - 6 3/4"

Vet inte vad du har för size på din saddle, i USA är dom flesta quarter-semi quarter.
Har markt att månge svensk importer ta in Full Quarter sadlar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mäta bom & sätesvidd?

Har din sadel ett märke eller är den märkeslös? Om den har ett märke kan du få reda på mycket genom serienumret.
(Bild?)
 

Liknande trådar

Western Har funderingar på att köpa westernsadel. Jag skulle vara jätteglad om ni ville hjälpa mig lite om hur man tänker med western sadlar...
Svar
13
· Visningar
2 122
Senast: hemmansryttare
·
B
Utrustning Hej! Försökte höra på en tråd om bomlösa sadlar ang min fråga men kanske den tråden inte är aktuell längre så därför skapar jag en...
Svar
8
· Visningar
940
Senast: Baldricks
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 539
Utrustning Nu har jag haft Ingdams ute.... Och den enda hoppsadeln han tyckte skulle bli riktigt bra var Passier Comet II... 19000 nästan. :eek...
16 17 18
Svar
346
· Visningar
23 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp