Och jag som trodde det var över...

Sv: Och jag som trodde det var över...

Alexandra_W skrev:
Fast nu måste jag (som tycker DB är aningens lång på sin herre ja..) tycka att du lallar lite ;) om du är 162.5 så har jag svårt att se hur du skulle kunna vara för lång för häst kring 1.50-sträcket, om du inte har väldans långa ben eller nåt??

Jo.. Jag har långa ben.. Trots att jag är liten..
Jag tycker precis som jag skrev att jag är precis lagom på dom nu. Skulle inte vilja ha mindre hästar.. Det KÄNNS som om att jag är precis på gränsen för vad som är lagom.

En bild på min gamling och jag när vi försöker att skritta lite i hagen.(Han har svårt för att skritta, vill gärna takta.)

ryantorpet.jpg
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Efter att ha kollat dina bilder Alex så ser jag att trots att det bara skiljer 2,5 cm mellan oss så ser du bra mycket mindre ut på din vita än vad jag gör på min gula.

Jag har ganska korta läder på denna bild, rider alltid i hoppsadel då det är min "grej". Du ser ut att ha längre läder på bilderna..ooch kortare ben.. ;)
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Grängesberg skrev:
Efter att ha kollat dina bilder Alex så ser jag att trots att det bara skiljer 2,5 cm mellan oss så ser du bra mycket mindre ut på din vita än vad jag gör på min gula.

Jag har ganska korta läder på denna bild, rider alltid i hoppsadel då det är min "grej". Du ser ut att ha längre läder på bilderna..ooch kortare ben.. ;)

Mm, jag har nog lite kortare ben än en normal 160:a kanske (iaf tycks byxtillverkarna tycka man ska ha längre ben..) så det kn ju vara i det. För du ser som sagt längre ut på din pålle ja. VACKER färg förresten! Och kan hålla med om att du ser alldeles lagom ut på din men nog inte ska ha en mindre nej..
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Sen kanske det kan ha med typ av häst att göra på något vänster. Skiljer ju 6 cm mellan min vita och min 'salig bruna'. Och jag tycker jag ser ungefär lika lång/kort ut på dem? (Kikar febrilt) Iofs är sitsen på bilden på den bruna HEMSK och jag står spikrakt upp, men jag har ju andra bilder (jag av någon mystisk anledning INTE vill lägga ut här) på henne med att jmf med..
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Alexandra_W skrev:
Mm, jag har nog lite kortare ben än en normal 160:a kanske (iaf tycks byxtillverkarna tycka man ska ha längre ben..) så det kn ju vara i det. För du ser som sagt längre ut på din pålle ja. VACKER färg förresten! Och kan hålla med om att du ser alldeles lagom ut på din men nog inte ska ha en mindre nej..


Det var ju det jag sa.. :p

Tackar.. Visst är han fin, min gammelgubbe. Jag gillar också färgen.
Han är en grov, rejäl typ av Connemara och för övrigt har han en vansinnigt svår manke att hitta sadel till. Hög manke och bred rygg.

Men som sagt, det känns lagom och en storlek mindre skulle jag inte vilja ha. Visst kan man sitta upp stundtals på något mindre då jag inte väger så himla mycket men inte skulle jag köpa mig något mindre för att ha att rida på jämt.

Tänk vad olika man kan vara i kroppsformen trots att det inte skiljer mycket alls.. ;)
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Alexandra_W skrev:
Sen kanske det kan ha med typ av häst att göra på något vänster. Skiljer ju 6 cm mellan min vita och min 'salig bruna'. Och jag tycker jag ser ungefär lika lång/kort ut på dem? (Kikar febrilt) Iofs är sitsen på bilden på den bruna HEMSK och jag står spikrakt upp, men jag har ju andra bilder (jag av någon mystisk anledning INTE vill lägga ut här) på henne med att jmf med..

Ja.. Det ser ganska lika ut, vilket är lite skumt då det skiljer en bit på dom och den bruna ser grövre ut.

Min gubbe är mätt 148 cm, dock så är han större, kanske 150 eller så. Har inte mätt då jag ändå är för gammal för att tävla ponny.

Naturligtvis så har det ju med att göra hur hästen är skapt. Grovlek osv.

Jag kan tänka mig att min gulgubbe är grovleksmässigt i klass med haflingern ova på bild, då min Ryan är en bastant herre med en häck som en ladugårsdörr :D och jag tycker ju ärligt talat att DK ser alldeles för stor ut för sin häst.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Grängesberg skrev:
Ja.. Det ser ganska lika ut, vilket är lite skumt då det skiljer en bit på dom och den bruna ser grövre ut.

Min gubbe är mätt 148 cm, dock så är han större, kanske 150 eller så. Har inte mätt då jag ändå är för gammal för att tävla ponny.

Naturligtvis så har det ju med att göra hur hästen är skapt. Grovlek osv.

Jag kan tänka mig att min gulgubbe är grovleksmässigt i klass med haflingern ova på bild, då min Ryan är en bastant herre med en häck som en ladugårsdörr :D och jag tycker ju ärligt talat att DK ser alldeles för stor ut för sin häst.

Det som förvänande slog mig är att det verkar vara 'lättare' att se längre ut på en grov häst (ironiskt iom att många ofta 'försvarar' sig med att den är viktbärande). Min gamla bruna var kallblodstravare så flera storlekar grövre än min vita (som ju är arab om någon missat det). Och jag ser lika stor/liten ut på dem, undrar om grovleken förvillar?
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Minelli tyckte att jag inte bara var för lång utan även för tung, och då män som väger lika mycket som mig eller mer, rider dessa hästar i tävlingar och hoppar och då¨min egen häst har blivit riden av en man på 2m som säkert vägde över 100 kg och gick hur bra som helst och varken ömmade eller blev tröttare snabbare tror inte jag det är nån fara. :smirk: Haflinger ÄR viktbärande raser, det är inget snack om saken.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Alexandra_W skrev:
Det som förvänande slog mig är att det verkar vara 'lättare' att se längre ut på en grov häst (ironiskt iom att många ofta 'försvarar' sig med att den är viktbärande). Min gamla bruna var kallblodstravare så flera storlekar grövre än min vita (som ju är arab om någon missat det). Och jag ser lika stor/liten ut på dem, undrar om grovleken förvillar?

Men det skiljer sig mellan att vara för lång och för tung för sin häst. Så länge man inte har en alldeles för lång sadel till hästen och ryttarens ben inte krockar med hästens ben är det nog skitsamma för hästen. Men sen så kan en ryttare på 150 vara alldeles för tung med.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

För tung för att hoppa ja. Den klarar det säkert men det sliter på benen om man ser under lång tid. Jag tyckte inte om att se Hugo Simon när han hoppade heller för att han är så stor som han är.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

För att längden inte behöver betyda att man är för tung.Jag tycker det är värre att vara för tung för en häst än för lång, givetvis är det inte heller bra om man är lång i kombination med att man som ryttare har dålig balans, då gör man det svårare för hästen.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Känd hoppryttare som tävlade en häst som ET bland annat och sista åren han tävlade på hög nivår var han allt annat än small.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Hur stor var han då?
För det finns mängder med män som är långa är muskulösa som väger en hel del. Och deras hästar mår inte dåligt. Kan dessa män inte rida menar du?
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Hej Kitten. Ta inte illa upp nu för jag är verkligen inte här för att hacka på dig utan jag vill faktiskt hjälpa till om det går.

Jag tittat på dina bilder om och om igen i fotoalbumet och hängt med så gott det går i tråden. Vad du köper för sadel till slut eller huruvida du är för tung kan inte jag råda över. Jag vet att haflinger är viktbärande, oftast för att de har den där "inbäddade" ryggraden"med tjocka "paneler" utanpå. Men det finns speciellt en bild i ditt fotoalbum på hästen som visar på att någonting inte står rätt till. jag antar att kortet är från i somras?
BILDEN
För att tidigare var hela hästen rundare. Antingen av fett eller mer muskler, såna raser kan vara svåra attt se på utan att få ta på. Nu är han smäckrare, men tyvärr så fattas det stora grupper av muskelmassa på honom som skulle behöva tränas upp från mark innan du köper något nytt åt honom för som han ser ut just nu vill man inte ha en 6 åring om den ska hålla. Hela Rhomboideus (överhalsen) samt trapeziusmuskeln är underutvecklade, även så splenius,(multifidus cervisis i halsen finns liksom inte.

Och så kommer vi då till de svåraste att prova ut en sadel till en häst som inte har så mycket. Longissimus och Latissimus Dorsi, trapezius, samt serratus thoracis. Longissimus har till uppgift att sträcka ryggen och lyfta framdelen. Lattissimus är "hängmattan" som böjer ryggen i sidan och hänger ihop med motorn i bakglutes maximus ( den stora framåtdrivande muskeln bak på skinkan på hästen. Serratus Thoracis drar tillbaka och stabiliserar skulderbladet och blir ofta klämd av för smala bomvidder tex. Trapeziuz muskeln är en oerhört stor muskel som går ändå från övre halvan av halsen ner till en bit av ryggen och är den muskeln som oftast blir mest skadad av en illaliggande sadel. Problem märks ofta som att hästen blir "bogstel".

Jag tror att han skulle må bra av tömkörning med mkt tempoväxlingar samt små studshinder för att komma igång och jobba med magen för att stärka ryggmusklerna och magmusklerna (som i sin tur stärker upp ryggmusklerna) innan du sätter igång och köper en ny sadel för mkt pengar. Risken tror jag annars kan bli att han stannar i den form han är nu och då är han långt i från viktbärande. På den bilden sticker hans ryggrad upp mer än vad den gör på mitt oridna halvblod som är 21. Någonting är inte riktigt som det ska, för att så mkt kan han inte ha tappat av att ha varit konvalescent i bara 2 månader om jag inte minns fel? Vad var han förresten konvalescent för, benskada eller?

/Asmodeus
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Minelli skrev:
För tung för att hoppa ja. Den klarar det säkert men det sliter på benen om man ser under lång tid. Jag tyckte inte om att se Hugo Simon när han hoppade heller för att han är så stor som han är.

Fast Hugo Simon var ju väldigt kort trots att han inte var så smal!

Men jag håller med dig i att man inte ska hoppa för mycket/högt på en liten häst om man är allt för tung.

Ju högre det är ju mer sliter det ju på hästarna i framför allt landningen.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Det ser ut som att han står i grus där, eller hur? Det som händer lite på den bilden är att han åker ner med tårna så att du får en lite bruten vinkel i kotan/hoven så därför är det inte så bra att kolla på.

Vi har en liten nordis i stallet som är 13-14 år och som med tidigare ägare tävlat ponnyhoppning (hon är runt 147 cm) i rätt stor omfattning. Hon är extremt rak i bogar/kotor/hovar och har hovar som knappt har någon tydlig tådel (se bilden även om den är dålig kan man ana bakhovarnas rakhet och de brukar ju ändå var lite mera vinklade än fram).
fenta_v.jpg
Hon har alltså lika mycket hov åt alla kanter med höga trakter.

När den nuvarande ägaren kollade igenom henne med ET för några år sedan hade hon kraftig känning i både knän och kotor fram. Så nu hoppas hon ingenting även om hon nu är fräsch i frambenen.

Till detta ska dock i ärlighetens namn läggas att hon dessutom har haft en gammal senskada som inte fått läka ordentligt i ett bakben och därför har avlastat framtill och att hon aldrig riktigt jobbat i någon bra galopp vid hoppningen utan det varit full fart framåt.

Hon är dock en utmärkt körhäst. :)

/Camilla
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Harvey Smith var ännu större :crazy:

Och Jan Tops är väl inte direkt smal han helelr.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Harve smith minns jag inte. Tänkte även på Jan Tops men fick akut minnesbrist och glömde hans namn..

Ludger eller Peder är säker inte heller speciellt lätta men det är smidigare och då blir påfrestningen inte lika stor.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
358
Senast: liiinnea
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 682
Senast: caballus
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
713
Senast: Jeps
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp