Och jag som trodde det var över...

Sv: Och jag som trodde det var över...

Diabolical_Kitten skrev:
Men det skiljer sig mellan att vara för lång och för tung för sin häst. Så länge man inte har en alldeles för lång sadel till hästen och ryttarens ben inte krockar med hästens ben är det nog skitsamma för hästen. Men sen så kan en ryttare på 150 vara alldeles för tung med.


Det hade inte med dig & din häst att göra övht, det var bara en allmän reflektion alltså.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Diabolical_Kitten skrev:
Vad för läkarhjälp skulle jag behöva? Du är ju helt otrolig.

Mitt tips:
Sök psykakuten
är du inte akutfall blir du det med ditt resonemang och dina svar :crazy:

Hade du lagt lika mycket energi på något konstruktivt så hade du räddat världen från krig och elände! :idea:
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Min häst har också ganska mycket hov runt om hela och den är inte så framskjutande hoven som på många hbl, men det går lite i perioder, jag har tyckt att det har berott på hovslagaren. Det senaste året har vi fått sko han trångt för att han tappade skorna varje vecka innan, nu har han däremot inte tappat en enda sko sen november och då hans hovar har börjat växa otroligt mycket nu ska han vi nästa skoning få en storlek större på skon, och då blir hans hovar lite mer "normala", för nu är dom trångskodda.
Jag kan ta ett kort på honom imorgon. (ska försöka att inte glömma kameran)
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Han vrickade sig i hovleden och fick 3 veckor boxvila (ingen motion alls), sen fick jag börja skritta honom en kvart upp till ca en timme i slutet av veckan (dock var han ganska stel och deppig så det blev inget dressyrarbete utan endast skritt på lång tygel) sen fick jag i 2 veckor börja trava och skritta blandat och efter det fick jag sätta igång honom som vanligt med lätt galopp, lite intensivare travpass osv. Men för säkerhets skull väntade jag en vecka till innan jag började galoppera ett halvt varv i båda varven och galopperade 3 ggr den veckan. Korten togs ca 6 veckor efter skadan (kommer inte ihåg exakt, men det var nån gång i juli) och han skadade sig i slutet av juni (tror det var den 20:e vi upptäckte det och vi tog han till vet dagen därpå)
Du får ha i åtanke att han inte fick nån mat förrän veckan efter jag hade börjat galoppera. (inget kraftfoder alls) och när han började få kraftfoder (krafft groov får han) började han sätta muskler (då fick han en näve - ca 50g - som sedan ökades till 2 nävar, som sen blev 0,25kg om dagen och som sen blev 0,5 kg om dagen, men då han har väldigt mkt energi nu - för mycket energi - är det nere på 0,25 kg på morgonen och en näve på eftermiddagen), men då sadeln inte låg bra satte han i princip bara muskler på halsen och rumpan och knappt nånting på ryggen. Och jag tror att i kombination med ingen mat - ingen riktig träning (tänk på att den hästen gick en timme intensiv dressyrträning 5 dagar i veckan och en dag var vi red 30-40 min lite lugnare och red ute lite och gjorde andra saker, så det var en stor omställning för honom.) - illasittande sadel så är det därför det blivit så. För han kan inte bli så om han bara har en illasittande sadel, eller rids lite lättare i perioder.

Den bilden du visade tyckte jag inte var så farlig, jag tycker dessa är värst: http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse/104_0500.jpg
och http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse/104_0493.jpg

Nu har han fått lite mer muskler sen korten togs (jag tar nya bilder imorgon), men det ser ändå ut typ så (tyvärr).
Jag tänkte också att försöka att inte rida honom med sadeln alls, ibland kommer det behövas men max 2 ggr i veckan (och det är mest för att jag inte är duktig på tömkörning). Igår longerade jag honom över bommar så att han verkligen fick lyfta på bakbenen i ca 10-15 min trav i varje varv och han tyckte det var jättekul. Han var lite löst inspänd med, men nästa gång spänner jag in han lite mer. Idag löshoppades han 1.10-1.20 och tyckte det var jättekul det med och jag tänkte att jag skulle låta honom longeras över små 30-40 cm studs imorgon (tänkte jag skulle göra det idag, men halva stallet skulle tydligen löshoppa så då hakar man ju på där) och låta han arbeta i galoppen med. Jag försöker undvika att tömköra då jag som sagt inte är så duktig och jag tycker det är lättare att springa med longerlinan (¨jag vill inte att han ska gå på en så liten volt så länge, så när vi longerade igår sprang jag med runt halva ridhuset, som är 26x65) än att koncentrera sig på tömmarna och att springa med och jag har en tendens att ta för hårt i tömmarna och ibland när man sen smackar på springer hästen iväg i full fart och jag får springa efter snabbt men det blir väldigt ryckigt och det känns snällare mot hästen att longera. (och den enda som jag känner som KAN tömköra, känner bara folk i stallet som är sådär bra, bor ca 7 mil från mig och han tar 200:-/30 min + resekostnader... )
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Jag säger detsamma. Du kanske borde fokusera på din egen hälsa (du är ju otroligt lik en annan användare i den här tråden... :angel: ) och ditt egna psyke? För de svar du har gett i den här tråden tyder på att det är du som behöver hjälp. Bara det att du tar dig tiden att skriva att jag måste söka läkarhjälp är ju ganska skrämmande faktiskt. Du kanske själv borde fundera över hur konstruktiv du själv är.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Glömde en sak:

Han hade mer hull i december (den andra bilden där han är rundare), däremot var han inte fet. Det man ser är muskler men de upplevs kanske som lite tydligare pga att han hade lite mer underhudsfett. Hela han är ju betydligt smalare nu (tycker jag iaf, han var lika smal förra hösten) och har varit det sen i våras (mars/april) då han bytte päls Han går ner otroligt mkt i vikt när han byter päls, han måste få jättemkt hö och kraftfoder för att inte bli mager, ofta blir han ändå så smal att man med lätthet kan känna revbenen, däremot är det bara under en kort period på 2-3 veckor, sen går han upp i vikt igen. Våren 04 gick han från att vara en tjock tunna, alltså väääldigt stor mage - tänk dräktigt sto - men på 3 veckor rasade han i vikt och gick från en extra vid bom (som jag hade på min förra Windsor) till en normal bom :crazy: ) Och gick från att ha 120 cm sadelgjord (som man kunde knäppa på de nedersta 2-3 hålen) till 110 (som man kunde knäppa på de övre 2-3 hålen) :crazy: Och i augusti har han också börjat byta päls och han har gått ner lite i vikt pga det med.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

frolic skrev:
Mitt tips:
Sök psykakuten
är du inte akutfall blir du det med ditt resonemang och dina svar :crazy:

Hade du lagt lika mycket energi på något konstruktivt så hade du räddat världen från krig och elände! :idea:
Kan inte annat än att hålla med! All den tid du lagt på internet i detta ämne, alla otaliga inlägg där du vet bäst, och där du till och med har mage att säga att hoppryttaren Stephen Smith ljuger när han säger att han har en 17 tum sadel då du anser att han måste ha en 18 tum!
Skulle du någonsin skulle bli nöjd med en sadel då är jag beredd att äta upp min rattmuff!
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Jag har inte sagt att han måste ha en 18" och att han skulle ljuga om att han har en 17", jag har inte ens sett människan. Men om han verkligen är stor kan han inte ha en 17". Simple as that.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Jag orkar inte läsa igenom hela tråden igen:
Hur hög är hästen och hur lång är du?
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Tror hon var runt 165 cm och hästan runt 150 cm hög.

Personligen tror jag inte längden eller vikten är problemet här utan snarare ryttarens storlek på rumpan vs hästens korta rygg..
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Lovisaleonora_ skrev:
Om jag inte missminner mig är Kitten 1,80 och hästen 1,50

Det låter mer troligt (sorry Stallkatten ;)). Håller fast vid det jag skrev innan: Tycker DB är på tok för stor och borde se sig om efter en ny häst.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Fel båda två... Jag är 174 och hästen drygt 153.

Och jag håller med stallkatten, jag tycker inte att min vikt eller längd har varit några problem nån gång, utan snarare storleken på rumpan vid vissa sadlar (t.ex. Stubben och Arabian) men den håller jag på¨att jobba bort. Har gått ner litegrann :banana: och jag kämpar på....
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Fjunet skrev:
Det låter mer troligt (sorry Stallkatten ;)). Håller fast vid det jag skrev innan: Tycker DB är på tok för stor och borde se sig om efter en ny häst.
Det är lugnt! ;)

Jag jämnför haflingern lite med en islandshäst därför tycker jag inte längden på ryttaren spelar så stor roll i detta fallet.
Som sagt så tror jag det är omöjligt att hitta en sadel som inte är för lång för hästen korta rygg om ryttaren rumpa ska få plats.. :o
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Omöjligt är det inte (finns exempel på sadlar i tråden) men det blir ju mkt svårare med hoppsadlarna. De hamnar ju lite längre bak än dressyrsadlarna, ochy när jag bara har ca en cm marginal bakom dressyrsadeln och hoppsadlarna i regel hamnar 2 cm längre bak ´kan det ibland bli problem med vissa märken.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Längden är väl inte det största problem enligt mig, däremot vikten. Tycker inte att han ser maffig ut överhuvudtaget, men det tycker DK. Nåväl, läste att DK redan har börjat jobba med vikten så snart hittar hon nog en sadel :)
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

På höstkortet hade han varit på bete i 3 månader och hade bara varit riden ett par gånger när kortet togs.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: liiinnea
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 671
Senast: caballus
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
713
Senast: Jeps
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp