Och jag som trodde det var över...

Sv: Och jag som trodde det var över...

Håller med om det med vikten men jag inbillar mig att om ryttaren bara kan få hästen att gå i en bra form och där igenom bära ordentligt så ordnar det sig nog..

Jag är också 174 cm lång och har en häst som nu är 148 cm hög. (ej färdigvuxen 3-åring kallblodstravare med hyftsat kort rygg)
Dock har jag turen att få plats i en 17" sadel vilken precis passar pållen! :D
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Diabolical_Kitten skrev:
Du kanske själv borde fundera över hur konstruktiv du själv är.
Jag menar det ärligt. Det är alltså konstruktivt.
Det finns ju ingen lösning som duger, många har presenterats.
Varför då försöka skriva mer än det som jag tycker är vettigt, för dej? :idea:
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Bara för att man är ärlig betyder inte att man ger en konstruktiv kommentar. Att säga "faaaaan vad ful du är" är itne konstruktiv kritik. Ger man konstruktiv kritik säger man istället "Om du har håret såhär eller använder den sortens kläder blir du mycket snyggare". Jag kan också vräka ut mig vad som helst, men jag ser faktiskt ingen mening med det.
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Ok, Nu har jag kollat på fler bilder av honom.Och nu tänkte jag ställa några andra väldigt relevanta frågor till dig som i allra högsta grad har med dina sadelbestyr att göra.
Har ni ananlyserat erat grovfoder ni ger hästarna i stallet, och har du beräknat en foderstat åt din häst efter innerhållet i det anpassat till hans arbete, viloperioder, och framför allt lägger du till/resp drar av i god till före och efter hans pälsfällningar sätter igång? Om du kommer tillrätta med det problemet först och främst så har du iaf ett mkt lättare jobb att hitta en sadel som passar och som fortsätter att passa, förutsatt att han inte skadar sig eller blir sjuk. Han mår ju heller inte bra av att öka och minska i vikt hela tiden. Du verkar ju ha rätt bra koll på när han börjar sätta fälla så varför inte ligga steget före så att glappen blir så stora?

MVH Asmodeus
 
Sv: Och jag som trodde det var över...

Bilder från igår:
http://photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse 010905/

Som du ser har halsen kommit tillbaka ganska bra (även om den inte är tillbaka helt än)

Stallägaren har gett mig höanalys och har räknat (har nåt program) ut lämplig foderstat till min häst. Enligt analysen ska min häst ha 7,5 kg hösilage, han får mellan 7,5-8 kg nu, och 0,5 kg krafft groov om dagen. Men då han blir fruktansvärt pigg och jag ju inte rider honom nu (endast longering/tömkörning) gör han inte av med den energin. Jag har bara haft min häst i 2 år, och första våren visste jag inte att han skulle bli så mager (jag visste först inte varför han rasade i vikt, men fick sedan reda på av en kompis som har samma problem med hennes hästar, att det berodde på fällningen) och andra våren hade han inte så mycket att ta av och han började gå ner långsammare och mkt senare än året innan (jag tror det beror på att han var klippt i år). Och sen så är det inte bara att anpassa maten, då han måste ha fruktansvärt mkt mat (förra våren fick han 1,5 kg krafft om dagen och 9 kg hö, alltså VÄLDIGT mycket för hans del) för att inte bli ett skelett. Och av så mycket mat (och i kombination med att jag inte ska rida han så hårt, då han annars bara går ner ännu mer) blir han helt nipprig och blir lite lagom galen emellanåt.
Vilperioder har han inte heller, utan han har 2 veckor på vintern och sommarn som vi tar det lugnare varav han får 2-4 vilodagar per vecka och rids i lite lugn skritt och trav. Min häst mår inte bra av att bara stå, han måste ha nåt att tänka på, och man måste jkobba med honom så han blir stimulerad.

Jag har inte så mycket problem med att sadlar inte passar i perioder pga hans vikt, förra våren var han väldigt överviktig och skulle ändå gå ner, och det var bara bra att han gick ner så mycket då pga att jag inte lyckades arbeta bort så mycket av hans övervikt. Efter det gick han på bete i 3½ månad varav vila var ca 2½ månad med nåt ridpass därimellan, och det var ett rejält bete, men han gick knappt upp nånting. (såhär såg han ut när vi hade kommit hem igen: http://photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse/?action=view&current=Nasse35.jpg ) och vikten har varit väldigt jämn i år, men han har ju såklart gått upp lite mer i perioder, t.ex. på vintern, men det är inte nån märkvärdig skillnad i sadelläget, utan det blir lite mer fett på halsen och baken.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: liiinnea
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 669
Senast: caballus
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
713
Senast: Jeps
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp