Bukefalos 28 år!

Magknip...

P

Piffelina

Våran 3 veckors tjej har troligen magknip. Hon har svårt att komma till ro speciellt på kvällen/natten. Fastän hon fått ny blöja och ammad så är hon ledsen. När vi märker att hon är trött så försöker vi lägga henne i sängen men hon vägrar ligga där. Skriker sig hes och vi försöker med allt, men till slut tar vi upp henne. Vi lägger henne på bröstet och bara håller om henne vilket gör henne lugnare. Vi ser på henne att hon är jättetrött men hon somnar väldigt sällan.
Vi känner på hennes mage att den är spänd så enligt bvc var de nästan helt hundra på att hon har magknip. Vi har idag börjat att ge henne Minifom, vilket enligt förpackningen tar ca 2-3 dagar innan man kan märka skillnad. Jag har även sedan igår undvikit mjölkprodukter och har nu laktosfri mjölk i kaffet.
Någon som har några tips?? Efter fyra dygn utan speciellt mycket sömn tar det på krafterna på oss båda.
 
Sv: Magknip...

Kan tyvärr inte komma med så många tips, men jag vet vad du går igenom, min 2-åring var likadan när hon var liten, ingenting hjälpte... :(

Hoppas det löser sig för er, jättejobbigt när man inte får sova ordentligt
 
Sv: Magknip...

Hur länge höll det i sig för er? Enligt bvc så kan det vara så tills hon är 2-3 månader...
 
Sv: Magknip...

Vi har samma problem. Alice är också 3 veckor.

Dagarna går jättebra, hon äter var tredje timme och är sen pigg och vaken en timme, somnar därefter i vagnen och sover två timmar.

Men som i ett trollslag efter 19 så börjar gnället... hon äter och somnar, men vaknar efter 2 minuter och är gnällig.
Man kan få henne att somna igen om hon får amma lite till, men det blir samma visa att hon vaknar.

Så håller det på tills sambon börjar traska upp och ner, upp och ner i trappan med henne (dom håller på nu). Sen sover hon en stund i hans famn och så är det dags för oss att gå och lägga oss och då ammas hon igen och vi däckar alla tre i sängen.

Tack och lov så sover hon sen till 2 på natten, oftast somnar hon om efter hon har ätit och sover sen till 6.

Längtar tills kvällarna funkar.....
 
Sv: Magknip...

Hur länge höll det i sig för er? Enligt bvc så kan det vara så tills hon är 2-3 månader...

Tror hon var ca 3 månader när det minskade (minns inte riktigt).
Det enda som hjälpte var att gå runt med henne i timtal. Samma visa när hon vaknade på natten (iaf i början, minst 6-7 veckor), då kunde det ta någon timme innan hon somnade efter amningen igen (tack o lov så tog hennes pappa de passen) och hon vaknade iaf 4ggr/natt.

Hon ville tyvärr inte sova själv på dagarna heller, jag var tvungen att ha henne på armen konstant (bärselen avskydde hon lika mkt som vagnen). Gissa om jag var trött....:grin:
 
Sv: Magknip...

Jag ska börja pumpa ur i morgon för att testa att ge på kvällen. Fick även tipset att en kompis idag. Alltid värt att testa.
Det är jobbigt när hon är smågnällig. Dock så tröstas hon på någon minut bara, vilket är himla skönt.
 
Sv: Magknip...

Det ändrades över en natt bara för tre dygn sedan från att ha sovit mellan 4-7 timmar i sträck till detta... Suck !!
Jag längtar också...
 
Sv: Magknip...

Vi hade samma "problem" med våran dotter, kom vid ca tre veckor och försvann vid tre månader. "Kolik light" kallade våran BVC sköterska det för :p Inte riktig kolik men allt lite magknip.

Gav Minifom före varje måltid - märkte inte jättestor skillnad men om vi därimot glömde ge det någon gång insåg vi att det hade verkan, så vi fortsatte med det till tre månader.

Var JÄTTENOGA med att rapa ordentligt efter alla måltider. Sista målet mat hon åt inför natten vid 22 tiden låg vi i sängen och ammade - hon somnade alltid av det och fick då ligga i våran säng o sova. Gallskrek om vi försökte lägga henne i sin säng. Hon var tvungen att somna till ätandet för att kunna sova.

Rapade henne lite då och då vid matning - om jag tex bytte bröst. Om hon av någon anledning skrikit mycket rapade vi henne efter det med.

Vid närmare tre månaders ålder var hon så van vid att sova vid 22 så hon somnade den tiden oavsett vart vi var - då började hon få sova i sin säng - vid den här tiden hade magknipet trappats ned kraftigt.

På dagarna räckte det för henne att sova i soffan om jag tex tittade på TV eller i sin liggdel till vagnen om jag lagade mat, bara hon fick vara nära.

Hoppas ni hittar sätt som får magknipet att bli lättare att hantera för er :)
 
Sv: Magknip...

Försök också undvika mat som ger gaser, min svägerska åt falafel vilket resulterade i magont hos bebis hela natten. Så det var alltså kikärtorna i falafeln.
 
Sv: Magknip...

*Massor massor med närhet, skaffa gärna en bärsjal
*dubbel dos minifom. Sempers magdroppar
*bebisen vill inte ligga själv, det är överlevnadsinstinkt ;)
*undvik all mjölk, räcker inte med laktosfritt utan prova utan mjölkprotein också. Socker, starka kryddor mm kan också ha betydelse
*amma så fort bebis vill :)
 
Sv: Magknip...

Ja just det - som Lydia precis skrev, dubbel dos Minifom. På BVC sa dom att 25 - 40 droppar var att rekomendera. Vi gav 25.
 
Sv: Magknip...

Vi ger ca tio droppar minifom, ska börja med det och se om det räcker, annars får vi öka dosen.
Läste en hel del om magknip på nätet och laktosfri mjölk räckte tydligen inte utan sojamjölk ska det vara. Så det blir till att handla imorgon. Ska även försöka undvika lök så gott det går. Det äter jag en del :crazy: Men det är inga problem, allt för lilltjejen.

Hon har nu legat i min famn i tre timmar och somnade "riktigt" för en timme sedan så nu ligger hon i sin säng. Skönt som jag skrev innan att hon inte skriker utan mer gnäller till någon minut och sedan är det lugnt. Så det är inte ens i närheten av kolik :)
 
Sv: Magknip...

Ammar gör vi så ofta hon vill, igår ammades det varje timme på kvällen om inte mer. Ikväll har det vart varannan timme. Så det ändras fort.
 
Sv: Magknip...

Hon har nu legat i min famn i tre timmar och somnade "riktigt" för en timme sedan så nu ligger hon i sin säng. Skönt som jag skrev innan att hon inte skriker utan mer gnäller till någon minut och sedan är det lugnt. Så det är inte ens i närheten av kolik :)

För att du ska orka gäller de att du också ligger i sängen för en timme sen ;)
 
Sv: Magknip...

Vi testade osså Minifom, tyckte väl att det hjälpte lite grann iaf. Sedan det som hjälpte Emil var att låta honom ligga med magen över armen och gå omkring med honom. Eller låta honom ligga med magen över benet och skaka/gunga benet, samtidigt som vi strök/klappade honom på ryggen/rumpan.

Oj, känns verkligen som om detta var evigheter sedan... men minns hur jobbigt det var när han bara skrek och man känner sig så hjälplös som förälder. :( Kan bara trösta dig med att det går över... för Emil släppte det då han var ganska precis 3 månader. Så det var ant 3 måndaders kolik han hade...
 
Sv: Magknip...

Det ändrades över en natt bara för tre dygn sedan från att ha sovit mellan 4-7 timmar i sträck till detta... Suck !!
Jag längtar också...

Jag tänkte berätta hur det är med vår dotter och hoppas att du kan få några tips om det finns likheter! Jag känner nämligen igen det där ...

Elina var en ÄNGEL de första 2-3 veckorna, jättelätt och sov snällt och pep typ aldrig. Sen började hon, helt plötsligt :( Frustrerade skrik, och hon spände hela kroppen som en båge och magen kändes hård. Hon ville ha bröstet men släppte och grät efter en stund. Jag tänkte genast magen, och uteslöt massa saker ur kosten. Men det blev inte direkt bättre ... vissa dagar var det bättre, andra inte. Och när hon inte skrek kändes magen mjuk och fin. Och ju mer jag lärde känna henne desto mer kändes det inte som ont-skrik utan frustrationsskrik. Dessutom var hon vaken 'för länge', och blev övertrött.
Hon gick upp kanon i vikt och allt. Jag försökte olika amningstekniker och rapade henne mycket (det verkade dock hon gilla massor).

Nu tror vi att vi kommit på det, bara häromdagen. Hon har ett stort snuttbehov, som vi inte sett, för hon visar inte med munnen utan bara med skrik. Därför vill hon ha tutten. När hon får bröstet kommer det mjölk, och magen är full (hon är ju inte hungrig egentligen, vill bara snutta). Så magen blev full och spänd och gjorde ont, och hon skrek tills hon lyckades fylla blöjan och få amma mer ... Efter lite trixande har vi lyckats få henne att ta napp, och som genom ett trollslag, på ett dygn, tvärvände det och hon blev min glada bebis igen! Hon sov 6 timmar i sträck för första gången sedan hon var 2 veckor, och vakentiden fylls av joller och glada miner, och hon somnar efter 2-3 timmars vakentid (innan kunde hon hålla sig vaken 5 timmar). Allt bara för att hon ibland får snutta napp! Inte hela tiden, men när hon är lite övertrött eller när jag märker att hon ammat klart men försöker snutta vidare ändå. Det är skönt för mig att slippa vara jättenapp också. Och vad jag förstått är det fler som får just det här kring 3 veckor, när barnet 'kommer på' att det vill snutta och det NU. Det är ett ouppfyllt behov. Jag är SÅ lycklig att vi hittade problemet! Min underbara BVCsköterska hjälpte oss att leta orsaker.
Så rapning + uppfyllt sugbehov hjälpte oss. Hoppas du hittar något också, så att det inte är kolikmage som spökar, för det är så gräsigt för både er och bebis :(
 
Sv: Magknip...

Jag ska börja pumpa ur i morgon för att testa att ge på kvällen. Fick även tipset att en kompis idag. Alltid värt att testa.
Det är jobbigt när hon är smågnällig. Dock så tröstas hon på någon minut bara, vilket är himla skönt.

Precis så var vår också. Gnällde och kunde distraheras till att vara tyst. Därför blev jag tveksam till om det var så att säga smärtskrik ...
 
Sv: Magknip...

Vår kille hade också lite så i början. Jag antar att det tar ett tag för tarmarna att komma igång. Sen när gnället fortsatte så visade det sig att han var hungrig! (Gick upp 35 gram på en vecka trots att jag ammade dygnet runt) Han fick ersättning 2 ggr per dag och då var det slut med kvällsgnället och "aldrig komma till ro". Ersättningen får han på morgonen och tidigt på kvällen. Då känns det som att mina bröst fylls på igen och jag har mat resten av tiden för honom. Somnar han tidigt så kan jag till och med pumpa ur mycket innan jag lägger mig. Om jag har bra med mjölk så ammar jag hela dagen, har jag stressat så får han lite ersättning, så jag varierar lite. Skulle han på grund av det välja bort amningen så får han göra det, för jag blir jättestressad och orkar inte med de gnälliga kvällarna eftersom att jag egentligen inte gillar att amma. Jag gör det för hans skull och har nu hållit ut i 3 månader. En månad till sen känner jag att jag kan börja slappna av lite. Det är en psykologisk gräns för mig. Men jag ska fortsätta amma så länge han vill.
 
Sv: Magknip...

Jag vet vad du menar med "ängel", så var Tyra tills för några dagar sedan.
Vi köpte först en napp som hon inte gillade, men sedan fick vi tips om en som liknar en bröstvårta som hon gillar. Så igår var det mycket bättre. Hon ammades varannan timme och hade nappen en stund emellan det. Hon somnade 23.30 igår och vaknade först 5.30 för mat och ny blöja och sedan somnade hon om direkt för att vakna 2.5 timmar senare för mera mat. Efter det somnade hon igen och vaknade 3.5 timme senare och sedan dess har hon vart vaken. Så det känns som en helt ny Tyra :laugh: Även jag och min sambo har fått nya krafter :p Men det kan svänga fort så vi är nöjda för denna natten ;)
Vi rapar henne efter varje amning och oftast pruttar hon också, både under amningen och efter.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En del av er läste säkert min tråd för några veckor sedan om loppor. Det har tagit några vändor sedan dess, och jag börjar bli helt...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 186
Senast: Kakis
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 266
Senast: Amk
·
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 310
Senast: Sar
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 732
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp