Bukefalos 28 år!

Maine Coon-Personliga åsikter

MrsScabtree

Trådstartare
Ja, fram nu ägare till dessa sagolika katter. Hur är de mentalt?
Fäller de mycket..alla fakta mottages tacksamt! är himla sugen på en sådan goding och ska det bli en raskatt blir det troligen en sådan...:d
 
Sv: Maine Coon-Personliga åsikter

Jag har inte jättekoll på rasen i stort, men jag har en maine coon-hane på ca 1,5 år som jag kan berätta lite om.
Nero är ingen knäkatt, men ändå väldigt social. Han ska alltid vara med och kolla vad man pysslar med. Speciellt om man ska röja med sladdarna under skrivbordet; då kan man räkna med att få en lång luddig svans i ansiktet!

Han är väldigt personlig och jag har inte träffat på så många katter som är så tydliga i kroppsspråk och mimik som han är. Oftast säger han iofs mest "äsch, låt mig vara." "Sluta störa, jag sover ju." "Ta genast ut mig på promenad, djurplågare!" alt "Nej, ta för allt i världen inte ut mig på promenad, din djurplågare!". Men det händer även att han säger vänligare saker! :)

Jag upplever att han fäller en hel del, men så bor jag också i en liten etta, så det är inte många kvadrat att fördela håret på. Jag brukat borsta honom några gånger i veckan, vilket är mkt uppskattat (så länge jag håller mig från de bakre regionerna iaf...). Hans päls har en tendens att tova sig vid armhålorna om man inte håller efter lite, annars krävs inte mkt pälsvård.

Det jag även har noterat som karaktäristiskt är att han är ett petmonster utan dess like. Allt som går att peta ner med en framtass så att det dunsar i golvet ska petas ner, så det gäller att säkra alla lösa föremål innan läggdags. Jag har vaknat av att stenar, saxar, radiostyrda helikoptrar, pollypåsar och div annat har landat på golvet med en hög duns vid 5-tiden på morgonen. Detta medvetna petande, där det tydliga målet är att prylen ska ramla ner på golvet, har jag inte sett hos någon annan katt innan.

Om jag hade fått önska så hade jag nog velat att han var lite gosigare. Han gillar som sagt inte att ligga i knät, eller överhuvudtaget kroppskontakt, men lite klapp och kli när han ligger mellan mig och monitorn på skrivbordet brukar uppskattas. Allt klappande är dock på hans villkor och om man försöker klappa honom när han inte har lust så spänner han inte kroppen som katter normalt gör utan sjunker ihop under handen för att komma undan. Detta beteende visade även hans mamma, men jag vet inte om det kan vara typiskt för vissa linjer i rasen.


Bild på honom som liten skrutt:
http://www.ida.liu.se/~karel/nero/nero4.jpg

Lite större skrutt:
http://www.ida.liu.se/~karel/nero/nero26.jpg
 
Sv: Maine Coon-Personliga åsikter

:love: Gudars vad fin! Kul att höra. Vilken uppfödare kommer han ifrån, och vad fick du ge?
 
Sv: Maine Coon-Personliga åsikter

Visst är han vacker? :love:

Hans uppfödare har (eller hade iaf) inget stamnamn reg. när jag köpte honom, men mamma kommer från Moon Kewa's och pappa från Overlord. Jag betalade 4000 kr för honom, vilket är lågt, men så fick jag också bråka lite innan alla papper var i ordning osv.

Jag tycker abolut att du ska skaffa en Maine Coon om du är sugen. Det är jätteroliga katter som är riktigt aktiva för att vara semilånghår och älskar att busa! Imorse t.ex. började han dagen med att riva ner saker i bokhyllan, följt av att gnaga mig lite lätt på armbågen när jag ändå inte gick upp och gav honom frukost. Hur söt som helst!

Men räkna med att du får en stor katt! När han stannade över natten på djursjukhuset för några veckor sedan satte de honom i ett hundbås för de tyckte att han var för stor för ett kattbås!
 
Sv: Maine Coon-Personliga åsikter

Hehe ja jag blir inte mindre sugen av det du berättar!:love:
Och det är storleken som är lite av tjusningen. Utöver det oerhört vackra utseendet :eek:
 
Sv: Maine Coon-Personliga åsikter

Jag känner igen min Maine Coon i mycket det Augusti beskriver. Han är oerhört social, vill alltid var med, det bästa han vet är "projekt" när man sitter på golvet, tex om man deklarerar, fixar med räkningar eller slår in presenter. då ska han vara med. Han gillar också att packa upp matkassar - ja allt, det spelar ingen roll vad det är, bara han får vara med.

Han är inte heller någon knäkatt, dock är han samtidigt oerhört kelen, det är bara det att hans stolthet förbjuder honom att självmant hoppa upp i knät. Men tar man upp honom med "våld" så bara spinner spinner spinner han och blir helt lealös av välbehag. Ja han spinner faktiskt dagarna i ända, bara man pratar med eller tittar på honom. Han vill oftast ligga nära NÄRA, tex bakom en på soff kanten, så att han nuddar en, utan att för den skull "erkänna" att han nuddar en med flit. Han gillar att bli buren hängandes runt axlarna, eller bli nycklad med över huvud taget i famnen, han är som en teddy björn.

Också oerhört lekfull, kommer ofta och hämtar en för att han vill leka, helst ska man smyga och "jaga" honom.....:D Han pratar även en hel del, om bestämda specifika saker, han har olika tonfall till det mesta.

Också som Augusti beskriver väldigt "tassig" med tassarna. ska peta och undersöka allt. Han älskar vatten. dricker ur vattenskålen efter att ha "testat" med tassen och sörplat vattnet från tassen, för att kolla att det är färskt. Är det ofärskt kommer han och säger till att man ska fylla på nytt!


ang fällandet så JA han fäller. dock blir det i "tussar" så jag upplever det nästan lättare än med en korthårig, där håret bara lixom är överallt. Men han behöver borstas regelbundet, som de flesta andra långhåriga katter, för att hålla sig fin och fräsh.
Här är han:

max1.jpg


och här tillsammans med kissungen:

1f6204c1.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Maine Coon-Personliga åsikter

Gud vad fin han var! Jag älskar maffiga hankatter. Vem köpte du din katt av...Ja hujeda mig det kliar i fingrarna av katt girighet:o

Måste säga att det låter som en ras helt i min smak. Är dom pratiga?
 
Senast ändrad:
Sv: Maine Coon-Personliga åsikter

Jag har ingen erfarenhet av rasen men är helt klart charmad. En uppfödare som har himla fina katter är Manitou's, googla på det så får du se på häftiga katter!! Tyvärr är det en bit från Stockholm, men jag är frestad. :) Men är du ute efter att köpa en katt så kolla runt lite bland olika uppfödare. Det finns ju en ras-förening, Maine Coon katten, finns säkert också att hitta om du googlar!

/Erica
 
Sv: Maine Coon-Personliga åsikter

Halloj MrsScabtree!

Alltså du kanske är helt ointresserad men jag måste bara få göra lite reklam åt den Sibiriska katten om du är intresserad av Main Coon. Jag har inga sådana katter själv men min granne och vän är uppfödare åt dessa underbara kissar som är kusinras till Main Coon och Norsk Skogskatt. Såg att du bor i Botkyrka och vi bor i Södertälje, enkelt att hälsa på om du vill!

Gå gärna in på grannens hemsida www.zaroya.se och titta. Hulda är nog den sötaste katt jag någonsin har träffat (förutom mina egna katter förståss...:love: ) och hon ska ha kattungar i början av oktober. :)

Snacka om guldläge, bo granne med dessa små knytten, och så slipper man ansvar och all kattungeskötsel! :p
 
Sv: Maine Coon-Personliga åsikter

Manitou's tycker jag också har jättefina katter! Men jag är nog partisk för de är både väldigt lika min och även nära släkt. Många av deras avelskatter har linjer från Moon Kewa och Overlord precis som min lille kille.

Till TS: lite intressanta länkar för dig är:
http://www.themaineclub.se/
http://www.mainecoon-katten.se/

Ang pratig så är inte min överdrivet pratig. Han jamar högt när det är dags att få mat och när han vill gå ut på promenad. Annars burrrrp:ar han mest, typ kurrar. Det gör han dock allt som oftast och det betyder mest "hallå, jag då? Får jag hoppa upp till dig/vill du busa med mig?". När han är på riktigt bushumör med massor av överskottsenergi galopperar han runt och ger ifrån sig avgrundvrål från långt ned i magen. Det låter jättekul och är värsta basrösten fast han i vanliga fall har rätt ljus röst. Han kan också ge ifrån sig några små ljud samtidigt som morrhåren vippar upp och ner när jag smyger på honom på skoj. Han låter så när han är extra taggad och precis ska gå till anfall och döda mig! ;) Om det är detta som kallas för kvitter vet jag inte. Jag var lite besviken på att han inte lät som varken en näktergal eller rödhake eftersom det i alla beskrivningar står att de kvittrar. :confused:
 
Sv: Maine Coon-Personliga åsikter

Jaså, det är därför din kille är så himla läcker alltså? :love: Det är sådär en riktig Maine Coon ska se ut tycker jag, jag är avis!

Jag var lite besviken på att han inte lät som varken en näktergal eller rödhake eftersom det i alla beskrivningar står att de kvittrar. :confused:

Hihihi... :D

/Erica
 
Sv: Maine Coon-Personliga åsikter

Gud vad fin han var! Jag älskar maffiga hankatter. Vem köpte du din katt av...Ja hujeda mig det kliar i fingrarna av katt girighet:o

Måste säga att det låter som en ras helt i min smak. Är dom pratiga?


Ja han är min Pälskling! Han är inte så stor egentligen, under all päls - men väldigt kompakt och ger ett stort intryck.
Jag har honom med från USA där jag bodde i 11 år, så han är inte svenskfödd.

Han är ganska pratig - fast mycket av det är nog att jag "lärt" honom och pratat med honom mycket, och så har han börjat pga. det. Han och jag bodde själva i många år tillsammans, så har som sagt umgåtts mycket med honom :D

Jag kan inte varmt nog rekommendera rasen, har forskat lite från andra och det är stora likheter med min, så jag tror min är väldigt rastypisk.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag köpte en kattunge för lite mer en 1 år sen, de sa att hon var en bondkatt/norsk skogskatt men jag tror inte dom hade stenkoll på det...
Svar
9
· Visningar
1 329
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 848
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 636
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp