Makeovertråden

Hittade den här gamla tråden och använder då den istället för att skapa en ny!

Jag har inte kommit någonstans med min uppgradering av min klädstil... =S... hur är det mer er andra som skrev i denna tråden? =D

Nu känner jag iaf att jag ligger i startgroparna... har gjort en riktig rensning den här gången och min garderob är näst intill tom... och imorgon ska jag ner på stan en sväng och börja bygga upp en basgarderob tänkte jag!

Jag vet litegrann vad jag behöver, men tänkte ändå höra, vad tycker ni ingår i en basgarderob? =)

//r
 
Hittade den här gamla tråden och använder då den istället för att skapa en ny!

Jag har inte kommit någonstans med min uppgradering av min klädstil... =S... hur är det mer er andra som skrev i denna tråden? =D

Nu känner jag iaf att jag ligger i startgroparna... har gjort en riktig rensning den här gången och min garderob är näst intill tom... och imorgon ska jag ner på stan en sväng och börja bygga upp en basgarderob tänkte jag!

Jag vet litegrann vad jag behöver, men tänkte ändå höra, vad tycker ni ingår i en basgarderob? =)

//r

I min basgarderob finns tajta svarta stuprörsjeans, tunna stilrena koftor i olika neutrala färger som grå, svart, beige etc. Ffa svarta stickade tröjor, koftor i lite tjockare material etc. Vanliga enkla svarta t-shirts, linnen etc.
 
Tack för ditt svar.

Ett av de få plagg som finns i min garderob just nu är faktiskt ett par svarta stuprörsjeans, har haft dem länge och älskar dem. Det enda jag måste göra är att köpa en såndär grej som håller dragkedjan uppe, den har börjat ge upp....

I övrigt så har jag som sagt inte alls särskilt många plagg just nu efter rensningen. Startar på ny kula!

Jag har kollat tillbaka i tiden på massor av bilder av mig själv o tänkte försöka hitta vilken stil, färger o så jag gillar av vad jag haft förr, men de flesta bilderna får mig bara att tänka men hur såg jag ut egentligen?!? så... ja, jag behöver en makeover!

Jag vill ha en mer kvinnlig och sammanhållen stil, liksom, men inte tråkig. En sak som slog mig när jag kollade på gamla bilder var iaf att jag ju faktiskt känner mig kvinnligare i lång kjol (inte så konstigt kanske), så en kjol jag har kan jag börja använda oftare och kanske införskaffa fler såna och prova andra längder o kanske klänning oftare också. Men vad har man för klänningar/kjolar under höst och vinter? Någon som har något tips?

En annan sak jag tänkt på är att jag ju gillar rockabilly-stilen, kanske inte gå in så extremt på den, men liksom svartvitrutiga skjortor/kjolar o så? Någon som har nåt tips på plagg eller så?

O så en fråga om baslinnen/t-shirts, vart köper ni såna som är i bra kvalité? Vad får man ge för såna? Jag är ju så sjukt snål med^^ men ska försöka att öppna plånboken och investera lite i mig själv!

Tack ifall nån orkat läsa mitt svammel och ännu mer tack om nån orkar svara också ;)

//r
 
Men vad har man för klänningar/kjolar under höst och vinter? Någon som har något tips?

//r


Kort kjol i någon kul modell och färg, tjocka strumpor för mer klädd look. Klossiga klackar i Mary Jane-stil eller stövlar. En stickad tröja, eller kanske kofta och linne. Snyggt, strikt, kvinnligt och påklätt.

33-1657_M0008400_Fr.jpg

33-1968_model.jpg

440px-Chunky_mary_jane_shoes.jpg
 
Senast ändrad:
Lovisaleonora: Tack för ditt svar! Ska ner på stan en sväng idag igen o kika lite =) Shoppingrundan i måndags resulterade i bara ett plagg, men jag får väl skynda långsamt. En vanlig vit skjorta blev det, förhoppningsvis blir den ett välanvänt basplagg =).

O nu kom jag på att västar älskar jag ju egentligen också.. använde väst jättemycket ett tag, men sen la jag ner det... Oh, känner mig inspirerad nu^^.... Typ "pirat-looken" eller hur man ska säga, gillar jag ju också.. typ fladdrig vit skjorta, väst och stövlar... Sammanhållen stil var det ja ;) men det måste man väl inte ha iofs. Isadora Rantanens (julkalendern^^) stil gillar jag ju också så^^ haha.

//r
 
Jag vet litegrann vad jag behöver, men tänkte ändå höra, vad tycker ni ingår i en basgarderob? =)

//r

I min basgarderob finns det linnen, linnen och linnen. Jag har dem under allt! Men annars är ett par sköna och snygga jeans ett måste, några t-shirts och en cardigan eller två.

Om du letar efter enkla, enfärgade t-shirts så är mitt tips att ta en kik på h&m. Billiga och relativt hållbara. Jag älskar dem! :up:
 
Tack för ditt svar!

Jo, jag har också kommit på det att linnen, det är ju bannemej det jag egentligen använder hela tiden! Det har jag alltid tyckt att det är så trist att köpa, men det är ju det jag sen har på mej^^ haha.

//r
 
Åhh den här tråden följer jag gärna! Är själv i stort behov av en makeover så man kanske kan bli lite inspirerad av alla bukefalister! :)

Jag vet litegrann vad jag behöver, men tänkte ändå höra, vad tycker ni ingår i en basgarderob? =)

//r

Alltså för mig är det livsfarligt att ha en "basgarderob" med svarta små jeans och vita små skjortor och bla bla bla. För mig är det viktigt att vara "true to my style" (töntigaste jag någonsin sagt, förlåt) och jag kan liksom inte vara det om det finns massvis med lättburna plagg i garderoben. Min personliga stil kräver nog lite mer planering och kanske lite mer mod för att våga ta på sig på morgonen, därför blir det lätt att jag tar på mig något basic/tråkigt istället om jag känner mig lat eller feg någon dag.

Jag vet inte om något av det jag nyss skrev makear sense, men hur som helst... Jag sa adjö till typ allt i garderoben en vacker dag och bestämde mig för att slänga ut alla plagg som inte ger mig någon positiv energi (hjälp) så kvar i garderoben finns nu bara en salig röra av tyllklänningar i pastell, multifärgade bomberjackor, kjolar och crop tops av diverse modeller och färger + en på tok för stor dunjacka i guld. (HJÄLP!) Det ser inte klokt ut, men jag blir åtminstone glad varje gång jag öppnar garderoben! :D
 
Tack för ditt svar!

Och jag tycker verkligen att ditt svar make sence, för jag funderar likadant själv! Eller kanske lite annorlunda, men jag förstår hur du menar...

Jag funderar såhär; jag har haft så svårt med det där att få ihop en stil känner jag, en ihophållen stil. Men, så har jag kommit på (som väl alla andra kom på tusen år före mej^^) att jag väl helt enkelt får ha två garderober, en primär garderob där jag har mina "Min stil/träffa-folk-kläder" och en sekundär där jag har de plagg jag vill ha, men som kanske inte faller in i min egentliga stil, men som jag ändå gillar + sommarkläder där på vintern o tvärtom + mjukiskläder att ha hemma/i skogen osv. Det borde funka?
Innan kände jag liksom att ska jag ha en stil, ska jag ha den 24/7 men nej, jag varken vill eller kommer ha på mig "träffa-folk-kläder" hemma i soffan eller på skogspromenaden...

Men, som du säger att det kanske ändå egentligen inte är basplagg jag ska köpa, utan konsekvent sånt som hör till "min stil". Som jag fortfarande håller på att fundera ut hur den är... ^^

//r
 
@strawberrysylt

Jag tänker ungefär som du gör där, främst för att det är helt enkelt enklast så. Jag har en alternativ stil som inte passar i alla forum (jag är helt bekväm i den, det har snarare att göra med hur praktiskt det är, av hänsyn till arbetsplatsers klädkoder m.m.) och har helt enkelt skaffat en hel del basplagg som fungerar i alla sammanhang även om jag nog fortfarande sticker ut lite. Jag är till 90% svartklädd oavsett och då fungerar större delen av mina basplagg med övriga kläder ändå, ekonomiskt och bra. ;)
 
Tack för ditt svar. =)

Det är intressant att höra hur andra tänker kring uppbyggnaden av sin garderob och sin stil. =) Som sagt, jag håller fortfarande på att fundera på hur min stil egentligen är... har liksom inte hittat den än.. och så kollar jag på bilder och tänker att jamen, sådär vill jag se ut. Men sen kan de ju va så att personen på bilden har helt annorlunda kroppstyp än vad jag har och tar jag på mig det plagget blir det pannkaka^^. Men, det känns ju roligt också att försöka hitta det som passar för just mig... lite jobbigt, men roligt också =).

Har tänkt ta god tid på mig ute i butikerna (främst second hand, bäst utbud där tycker jag =) ) och bara kolla o prova o inte stressköpa något o så hoppas jag det blir bra. =)

//r
 
Tack för ditt svar. =)

Det är intressant att höra hur andra tänker kring uppbyggnaden av sin garderob och sin stil. =) Som sagt, jag håller fortfarande på att fundera på hur min stil egentligen är... har liksom inte hittat den än.. och så kollar jag på bilder och tänker att jamen, sådär vill jag se ut. Men sen kan de ju va så att personen på bilden har helt annorlunda kroppstyp än vad jag har och tar jag på mig det plagget blir det pannkaka^^. Men, det känns ju roligt också att försöka hitta det som passar för just mig... lite jobbigt, men roligt också =).

Har tänkt ta god tid på mig ute i butikerna (främst second hand, bäst utbud där tycker jag =) ) och bara kolla o prova o inte stressköpa något o så hoppas jag det blir bra. =)

//r

Men en stil behöver ju inte utesluta en annan? Testa dig fram och blanda hejvilt tills du känner dig hemma. :)
Jag tycker det är jättekul att få ihop outfits och brukar utgå från att nya plagg måste passa med åtminstone en över/nederdel som jag redan har. Funkar det så kan klädesplagget i regel vara hur way out och knasigt som helst men ändå vara fullt bärbart och bekvämt.
Kjolar är bäst! De kan varieras i all oändlighet med både toppar, tröjor, blusar, skjortor och hundratals sorters strumpbyxor. Jag har för det mesta tunga kängor till kjol (allt från doc martens till platåkängor) och lager-på-lager med knästrumpor och benvärmare så här års. Tillsammans med fleece-strumpbyxor är det :love: .

Isadora från julkalendern ser ut att inspirerats av någon japansk klädstil, typ kawaii med mycket färg, tecknade motiv m.m. Är det färgerna, trycken eller accessoarerna som du fastnar för? Fundera på om det du tycker om handlar om helheten/känslan i stilen eller om det är specifika plagg och leta efter det när du shoppar.

Vad gäller kroppstyp så tycker jag att det sitter minst lika mycket i hur man matchar plagg och att man känner sig bekväm i kläderna snarare än vilken kroppstyp man har. Självklart så sitter generellt olika skärningar och modeller olika bra på olika sorters människor men det skadar ju aldrig att prova och utmana sig själv.
 
Det är där jag känner att jag har lite problem... det där med att en stil inte behöver utesluta en annan... jag vill ju säga nej på den frågan, men sen känner jag att om jag blir för spretig i min stil så blir det liksom ingen stil alls istället? =S Hmm... Men, jag läser en bok just nu som jag tycker är bra "Hitta din stil med Hedvig" och det är klart att man ska väl inte låta en bok bli ens nya husgud utan också tänka själv, såklart, men i den stod något om signum och signaturplagg... det var något jag fastnade för, känns som om på så sätt kan man liksom blanda in flera olika stilar, men att de ändå hålls ihop =).

Det där att ett nytt plagg ska passa ihop med minst ett plagg man redan har ska jag ta med mig, det var smart! =)

Det där med vad i en stil (Isadoras) det är jag fastnat för är en bra fråga och den ställer hon, Hedvig, i boken också, så jag började fundera på det. Jag kom faktiskt fram till något som jag tyckte var rätt oväntat, att det är egentligen inte alls färgerna eller trycken jag fastnat för, utan siluetten, det här att hon har långa kjolar och kappor och så hennes hår är ju också långt, det är visserligen inte mitt, men ändå. Det kändes lite konstigt, men ju mer jag har funderat på det har jag kommit fram till att jag tycker egentligen inte ens att jag passar i knalliga/ljusa färger alls^^. Utan de färger jag kommit på att jag trivs i är bland andra mörkblått (väldigt oväntat!) och mörklila.

Jo, med kroppstyp menar jag nog egentligen mest att känna sig bekväm i plaggen =) Men t ex kan jag tycka att långa slappa klänningar är jättefint, men för mig, där det direkt hamnar på magen ifall jag lägger på mig lite, tycker jag inte att det blir bekvämt, då känner jag mig bara jättestor. Jag trivs bättre i t ex 50-tals-klänningar som är tighta upptill och sen går ut.

Det här blev en hel roman =P haha. Men det är kul tycker jag =).

//r
 
Jag har köpt lite kläder (typ.. någon tröja) och kollat igenom vad som finns här hemma, hittat en del bra osv. Nu finns egentligen kläder att ha på sig som skulle kunna se ganska bra ut, eller ja, det skulle bli betydligt bättre än linne och mjukisbyxor MEN jag går ändå i linne och mjukisbyxor hela, hela tiden. Det dumma är att jag kan vara klädd så även på jobbet. Före och efter jobb är jag i skogen med hundarna, dessutom har jag valp som varje dag lortar ner sig och hoppar på mig för att leka... Blir alltså att jag går i samma oömma, genomtråkiga kläder hela dagarna. De nya kläderna, som jag faktiskt gillar, de är ännu oanvända. Delvis för att jag gått upp lite i vikt och tänker att de kommer sitta snyggare när jag har min vanliga kropp igen.

Hela jag känner mig tråkig, jag ser tråkig ut, jag tycker dessutom att det känns onödigt att klä sig lite ordentligt på vintern när allt ändå "förstörs" av jackan så fort jag ska ut och vara i närheten av folk osv.

Egentligen gillar jag (såklart) att känna mig lite finare och jag brukar tänka "hellre ett par bekväma jeans än mjukisbyxor, för jeansen är alltid lite snyggare", men nu hjälper inte ens det.

Vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget. Jag känner mig som en gammal gnällkärring :o Tips på hur jag ska kunna sluta vara det?
 
@Red_Chili: Jag förstår hur du menar, det är ju mjukisbyxor och linne jag också bor i! Men, skulle du inte kunna typ lägga in någon/några kompisdejter eller så då du vill klä dig i nåt annat o så kanske du kommer igång? Träffar du folk i ditt jobb? Kanske försöka vara lite snyggare klädd till de gångerna isf?

-------------

Jag har kommit på att jag nog led av tillfällig sinnesförvirring när jag sa att jag inte gillar att klä mig i färg, för det gör jag visst det. Kruxet är nog att jag har kommit på att jag snart fyller 29 och kanske borde börja se lite vuxen ut?! Så, that's the mission, färgen kvar, men mer vuxen. Lätt som en plätt?^^

I det här känner jag mig bekväm:

12208347_10153274103230678_6049459353581192847_n.jpg

Bilden är tagen för två år sen, men var klädd ungefär likadant häromdan =).

//r
 
@Red_Chili: Jag förstår hur du menar, det är ju mjukisbyxor och linne jag också bor i! Men, skulle du inte kunna typ lägga in någon/några kompisdejter eller så då du vill klä dig i nåt annat o så kanske du kommer igång? Träffar du folk i ditt jobb? Kanske försöka vara lite snyggare klädd till de gångerna isf?

-------------

Jag har kommit på att jag nog led av tillfällig sinnesförvirring när jag sa att jag inte gillar att klä mig i färg, för det gör jag visst det. Kruxet är nog att jag har kommit på att jag snart fyller 29 och kanske borde börja se lite vuxen ut?! Så, that's the mission, färgen kvar, men mer vuxen. Lätt som en plätt?^^

I det här känner jag mig bekväm:

12208347_10153274103230678_6049459353581192847_n.jpg

Bilden är tagen för två år sen, men var klädd ungefär likadant häromdan =).

//r
Att du trivs i färg behöver vi nog inte tvivla på:) Härligt!

Nu vill jag inte klampa på in på områden som du inte själv berört i just denna tråd och du har säkert redan funderat på det en hel del själv, men tänk på att vara försiktig med att köpa för mycket nytt innan vikten har stabiliserat sig.

Det är onödigt att göra den viktuppgång, som är en oundviklig del i tillfrisknandet från anorexi, svårare genom att köpa kläder som sen blir för små. Naturligtvis måste du ha något att ta på dig på vägen, men tänk ett varv extra så du inte gör det svårare än det redan är.

Även om du kanske redan gått upp lite i vikt kan din kropp behöva väga mer än bara precis över gränsen för normalvikt. Så är det för många, även om det finns ett fåtal som kan vara friska på ett bmi i den nedre delen av normalvikt.

Fast du har säkert redan tänkt många varv extra redan och mina ord kanske är helt överflödiga.:)

Förlåt om jag gått över gränsen och klampat in på något som går lite utanför trådämnet. Hoppas du inte tar illa upp.
 
Makeover hm, ja det har jag funderat på några gånger. Har försökt komma på någon rolig frisyr man kan ha utan att håret tovar sig och inte behöver stylas för att göras. Försöker spara ut håret till långt, men har insett att jag någ måste ta mig till frissan och klippa bort allt slitet, då blir det förvisso troligen lättare att göra frisyrer igen när håret är lite kortare.
Hade tänkt färga det igen, men har avvaktat då jag vill att håret ska få en chans att återhämta sig (jag blekte sönder det för något år sedan, så topparna blev helt konstiga, sen dess har hela håret känts konstigt).

Tanken är även att göra två nya hål i öronen och egentligen skulle det vara roligt om jag kunde hitta en ny klädstil, men känns inte som det skulle bli av. Då jag går i jobbkläderna nästan hela dagen, när jag kommer hem åker ridkläderna på, sen när jag kommer in, blir det mjukisbyxor och sen slappa.

Har nog lite för många kläder i min garderob som jag inte längre använder. Borde nog rensa lite och köpa nytt någongång.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har mörkbrunt hår som numera färgas för att inte bli grått. Men det blir lätt lite platt och trist i färgen, särskilt på vintern. På...
Svar
2
· Visningar
535
Senast: Tilly_85
·
Hemmet Jag behöver måla karmarna i mitt badrumsfönster eftersom färgen där har flagat. Behöver jag slipa och spackla eller räcker det om jag...
Svar
5
· Visningar
691
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 125
Senast: Acto
·
Skola & Jobb Jag har insett att jag kollar rätt mycket på serier i genren "Sjukhusserier", dvs Greys Anatomy, The Good Doctor, New Amsterdam osv...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 186
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp