....Manchester.

Den stora skillnaden är att nu är terrorn här, i grannländer, i Sverige. Man kan inte längre ignorera självmordsbombare och hundratals människor dödade i terrorattacker i Mellanöstern. Bläddra förbi dem i tidningen eller ändra kanal när det rapporteras på tv. Plötsligt händer det oss, här, våra grannar, våra vänner, vår familj. Det blir riktigt,

Ett liv är ett liv, är ett liv, är ett liv. Det spelar ingen roll om det är ett barn i Stockholm, Manchester eller Aleppo som mister livet i en meningslös och brutal terrorattack. Skillnaden är att det är vi inte dom som nu sörjer och gråter över offren.

Jag förstår inte extremister, folk som dödar i religionen eller ideologins namn. Dödar för att vissa anses som lägre stående utan rätt till liv. Nej, jag hoppas att jag inte, vilket vissa på Buke redan uttryckt sin vilja att göra, ta till vapen och döda.

"There are many causes I would die for. There is not a single cause I would kill for."

Mahatma Gandhi
 
Jag är helt övertygad om att minst 99% av alla muslimer där är lika ledsna över det inträffade.
Till exempel alla dom från olika moskeer som gick ihop och jobbade för rädda kompisens by, en bit i från manchester, från en hemsk översvämning vintern 2015...

Precis, muslimerna är snabba med att visa respekt och hjälpa till här. När översvämningarna var så var det många moskéer som hjälpte och många restauranger med muslimska ägare som kom med mat till drabbade och volontärer här.
Det här har inget med religion att göra, det är bara ett gäng okunniga idioter som använder det som en ursäkt till att göra hemska saker.
 
Vi får inte låta så få förstöra för så många!

https://www.theguardian.com/environ...-chefs-bearing-curries-refugees-with-sandbags
Precis, muslimerna är snabba med att visa respekt och hjälpa till här. När översvämningarna var så var det många moskéer som hjälpte och många restauranger med muslimska ägare som kom med mat till drabbade och volontärer här.
Det här har inget med religion att göra, det är bara ett gäng okunniga idioter som använder det som en ursäkt till att göra hemska saker.
Precis, muslimerna är snabba med att visa respekt och hjälpa till här. När översvämningarna var så var det många moskéer som hjälpte och många restauranger med muslimska ägare som kom med mat till drabbade och volontärer här.
Det här har inget med religion att göra, det är bara ett gäng okunniga idioter som använder det som en ursäkt till att göra hemska saker.
 
Det är världen vi lever i nu och får räkna med sådana hemska attentat och det är inte det sista utan kommer snart att hända något igen .Man börjar bli van och för min del höjer jag knappt på ögonbrynen längre då det tillhör det vanliga nu .
 
Det är världen vi lever i nu och får räkna med sådana hemska attentat och det är inte det sista utan kommer snart att hända något igen .Man börjar bli van och för min del höjer jag knappt på ögonbrynen längre då det tillhör det vanliga nu .

Ja visst är det hemskt. Man blir faktiskt van. Dock blir min klump i magen större och större varje gång.
När händer det mig eller mina anhöriga.
Sambons familj bor i England, granne med London, när smäller det, inte om.
 
Ja visst är det hemskt. Man blir faktiskt van. Dock blir min klump i magen större och större varje gång.
När händer det mig eller mina anhöriga.
Sambons familj bor i England, granne med London, när smäller det, inte om.

Jag blev inte förvånad att det small i Manchester nu, precis som du tänker jag att det är när inte om.
Men jag känner lika mycket för de som drabbades och det känns inte roligt när det händer så nära och på en plats jag brukar vara.
 
Hur ska vi göra, då? Hur ska vi bete oss? Finns där något vi kan göra för att förhindra den stadiga vågen av terroristattacker, ofta utförda av ensamma män, med stöd av likasinnade? Att upprepa slogans som att -Vi står enade! -Kärleken segrar! -Vi låter oss inte skrämmas! är positivt och fint, men förmodligen ganska skrattretande för de som är radikaliserade och de som planerar nya attacker.

Att IRA bombat och mördat har inte direkt med dagens terrorattacker att göra.

En brittisk journalist skrev att vi står enade och rakryggade medan hajarna cirklar allt närmare.

Min egen rädsla är, förutom attackerna, att varje gång något händer går fler över till att rösta på högern, längre till höger för varje attack. Hur kommer Sverige att se ut efter nästa val? Antagligen kommer ett antal nya terroristattacker att ha ägt rum innan dess och SD fått nya medlemmar.

Vad ska vi göra? Det räcker inte att visa kärlek, tända ljus och lägga blommor, sätta flaggor på sin fb-profil.

Hur gör vi för att förhindra radikaliseringen?
 
Hur ska vi göra, då? Hur ska vi bete oss? Finns där något vi kan göra för att förhindra den stadiga vågen av terroristattacker, ofta utförda av ensamma män, med stöd av likasinnade? Att upprepa slogans som att -Vi står enade! -Kärleken segrar! -Vi låter oss inte skrämmas! är positivt och fint, men förmodligen ganska skrattretande för de som är radikaliserade och de som planerar nya attacker.

Att IRA bombat och mördat har inte direkt med dagens terrorattacker att göra.

En brittisk journalist skrev att vi står enade och rakryggade medan hajarna cirklar allt närmare.

Min egen rädsla är, förutom attackerna, att varje gång något händer går fler över till att rösta på högern, längre till höger för varje attack. Hur kommer Sverige att se ut efter nästa val? Antagligen kommer ett antal nya terroristattacker att ha ägt rum innan dess och SD fått nya medlemmar.

Vad ska vi göra? Det räcker inte att visa kärlek, tända ljus och lägga blommor, sätta flaggor på sin fb-profil.

Hur gör vi för att förhindra radikaliseringen?

Världen måste ta reda på svaret på frågan: Vad är det som gör att unga män dras till dessa radikala grupper? Vad är orsaken till det? Varför utbildar de sig inte och skaffar sig ett jobb som de flesta andra unga män? Vad är det som driver dem in i en vålds- & hatideologi som får dem att mörda oskyldiga?

Har det en koppling till kvinnans frammarsch i samhället? Är dessa män de svaga som inte kan hantera att männen inte längre står ensamma på tronen medan kvinnan står i köket och föder barn? Är det män som anser att de bör vara högst på tronen? Eller är det nåt helt annat som ligger bakom? Misslyckad integration? Känner de sig helt enkelt så utanför samhället att ett hat byggs upp sakta men säkert och sen utnyttjar vålds- och hatideologierna detta?

Jag vet inte. Men någon måste ta reda på det snabbt!
 
Terrorister, i det här fallet IS, vill skrämmas för att kort och gott öka utanförskapet och således deras rekrytering. Låter vi oss skrämmas så gör vi som IS vill. När vi stänger gränser, utvisar folk till krigsdrabbade länder, förvarar människor i en hopplös situation utan möjlighet att göra något av sitt liv, föraktar folk baserat på deras ursprung, då går vi IS ärenden. Det är precis det de vill att vi ska göra. Så vad gör man? Ptja, det de inte vill. Släpp in folk, ge fan i att utvisa folk till krig, ge folk en möjlighet att göra något av sina liv, bemöt folk med respekt, ta hand om varandra, var medmänskliga.
 
Hur gör vi för att förhindra radikaliseringen?

Det är en fråga som många forskar om och det finns inget enkelt eller ens komplext svar. Det är socioekonomiskt, det är vardagsrasism, det är islamafobi, det är kriminalitet (en av de största platserna för radikalisering är fängelser). Det är utstötthet och inga, eller få band till samhället. Mona Sahlin hånades för att hemvändande skulle få förtur till lägenheter och andra samhällsinsatser. Men jag tycker nog att grundtesen var förnuftig även om utförande brast. Sverige är fö inte ensamt om att försöka samma sak


Att döma någon för terrorbrott för vad de gjort, eller inte gjort, är i princip omöjligt om de inte, som de två som dömdes, filmade sina gärning. Möjligtvis kan man lagstadga om att alla hemvändare ska ställas inför rätta oavsett om man kan bevisa terrordåd, men vad händer när de kommer ut igen, mer förbittrade och radikala än någonsin? Vad ska samhället göra med hemvändare? Integration, straff, att bara ignorera dem? Och nej det går inte att beröva en svensk medborgare sitt medborgarskap om de inte har dubbelt och inte ens då eftersom det är förbjudet enligt svensk lagstiftning.

Ska man i fängelse, eftersom merparten av terrorister har suttit i fängelse för brott som inte är religiöst motiverade, flytta alla som visar islamistiska tendenser till ett eget fängelse? Men vem ska avgöra vem som är islamist är en knepig fråga. Det har fö också prövats:


Ska alla som ber fem gånger om dagen anses som hot, de som uttalar sig kritiskt mot västvärlden osv. Vad man ser är att det är andra generationen med föräldrar som flyttade till landet, sk 'homegrown' terrorism som utför majoriteten av terrordåd. Polis och underrättelsetjänster vet vi håller en mycket noggrann kontroll på de som anses stämma profilen. Men vad göra när man väl identifierat dem? Man kan inte arrestera och fängsla någon som inte begått ett brott. Det är en av grundteserna i de flesta länders lagar. Ska de spärras in på livstid enbart för att de misstänks för framtida terrorism. Hur bäst hjälpa familjer som ser sina söner och döttrar radikaliseras och på ett tidigt stadium fånga upp ungdomar i riskzonen?

Det är ingen har svaret. Förutom högerextremister och xenofobiska personer då.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=6565211

http://www.expressen.se/nyheter/har-ar-is-lockbeten-for-unga-i-sverige/

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/496931?programid=1316
 
Nu sitter ju jag på andra sidan jordklotet för tillfället (vilket känns skönt men orättvist). Fast det har ju hänt lite mindre incidenter här med förstås...

Jag blir både arg, ledsen och frustrerad när det händer och tänker j_vla religion. Världen vore en bättre plats utan..

20170526_135715_zpslligern6.jpg


Vad som inte står med på den där bilden är (ja det är nog bra mer än.. men) självmordsbombaren i Sthlm för några år sedan. Ingen annan än han själv dog men det var ju för att han misslyckades med bomben, mitt i julhandeln..
 
Nu sitter ju jag på andra sidan jordklotet för tillfället (vilket känns skönt men orättvist). Fast det har ju hänt lite mindre incidenter här med förstås...

Jag blir både arg, ledsen och frustrerad när det händer och tänker j_vla religion. Världen vore en bättre plats utan..

Vad som inte står med på den där bilden är (ja det är nog bra mer än.. men) självmordsbombaren i Sthlm för några år sedan. Ingen annan än han själv dog men det var ju för att han misslyckades med bomben, mitt i julhandeln..
Vad som inte står med är alla dåd i Mellanöstern som invånarna, oavsett religion, får leva med i princip dagligen och har så gjort i flera år...
 
Just så!

Påminner mig om den här, som cirkulerade efter attacken i Paris i november 2015. Jag tycker mycket om den.

It-is-not-Paris.jpg
Javisst är det sant, så sant. Men vad förändrar det? Gör det, på något vis, att terrordåden på vår hemmaplan förminskas, inte blir lika allvarliga, eller rentav blir förståeliga? Blir föräldrarna till barnen som dödades i Manchester tröstade av den texten? -Business as usual! sa stans borgmästare (?) . Undrar om de som drabbats tänker detsamma, "business as usual"? Eller de anhöriga till de som krossades på Drottninggatan?
Det som händer i Syrien och andra länder i Mellanlöstern är helt fasansfullt och oförsvarbart, oavsett vem som står för dödandet. Men på vilket sätt underlättar det för dem som lever i väst och som är måltavlor för en extremism som är helt ofattbar till sin natur? De två tar inte ut varandra.
Det kommer att sprängas, krossas och dödas både där och här, i det oändliga, och jag undrar fortfarande vad man kan göra för att bromsa utvecklingen. @Lingon hade bra tankar, tycker jag.

Att tända ljus, stå upp och säga att vi inte låter oss skrämmas, att kärleken ska segra, är fint och vackert men kommer inte att stoppa terrorismen en grad.
 
Javisst är det sant, så sant. Men vad förändrar det? Gör det, på något vis, att terrordåden på vår hemmaplan förminskas, inte blir lika allvarliga, eller rentav blir förståeliga? Blir föräldrarna till barnen som dödades i Manchester tröstade av den texten? -Business as usual! sa stans borgmästare (?) . Undrar om de som drabbats tänker detsamma, "business as usual"? Eller de anhöriga till de som krossades på Drottninggatan?
Det som händer i Syrien och andra länder i Mellanlöstern är helt fasansfullt och oförsvarbart, oavsett vem som står för dödandet. Men på vilket sätt underlättar det för dem som lever i väst och som är måltavlor för en extremism som är helt ofattbar till sin natur? De två tar inte ut varandra.
Det kommer att sprängas, krossas och dödas både där och här, i det oändliga, och jag undrar fortfarande vad man kan göra för att bromsa utvecklingen. @Lingon hade bra tankar, tycker jag.

Att tända ljus, stå upp och säga att vi inte låter oss skrämmas, att kärleken ska segra, är fint och vackert men kommer inte att stoppa terrorismen en grad.
Nej, jag tror inte heller att det förändrar eller stoppar någonting. Och jag hoppas sannerligen att det inte bidrar till någon förminskning av någonting, utan att det bara får folk att tänka ett varv till helt enkelt.

Mitt inlägg var bara lite spin off på vad @Seabaz och @Cambrie skrev; diskussionen om hur vi kan stoppa radikaliseringen och terrorismen överlåter jag till någon som har fler och bättre hjärnceller än jag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 512
Senast: sjoberga
·
  • Artikel
Dagbok Jätte konstig rubrik jag vet. För någon vecka sedan sa jag upp kontakten med min storebror efter ett jätte bråk via telefon. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 125
Senast: et_flickan
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vet att endel inte tycker att man ska prata om religion. Men jag bara vill få ut lite tankar om allt. Men som nog alla har sett så...
Svar
5
· Visningar
775
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp