Bukefalos 28 år!

Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Lider SÅ med dig, har inte kunnat skriva innan för jag har inte riktigt kunnat ta in det... jag tycker att du skött det hela bra, och det är "skönt" att dottern visar ånger. Vill mest skicka en stor kram, och hoppas att du uppdaterar oss hur det går för er framåt.
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

vad skönt att höra uppdateringen och att ni har fått hjälp! Hoppas verkligen att alla inblandade instanser tar allvarligt på det som har hänt nu så att den onda cirkeln bryts, och att pojken som har varit mest drivande får riktigt ordentlig hjälp!

Och nej, man kan inte åttalas för mened om man inte anmält. Någon allmän anmälningsplikt finns inte i Sverige, utan bara för enstaka yrkesgrupper. För minderåriga gäller då dessutom att kontakta soc och inte polisen. Djurplågeri är ett brott, men barnen är inte straffmyndiga. Däremot kan det som någon tidigare skrivit vara skönt för eventuella djurägare att få ett svar på vad som har hänt deras djur.
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Riktig hemsk händelse och beundrar dig ändå som tog tag i det hela! :bow:
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Ett brott är ju ett brott vare sig man är myndig eller inte..
Sen kopplar polisen in rätt instanser då den skyldige inte är myndig.

Det finns ju en chans att när djurägaren får reda på det så anmäler de det istället.
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Det låter jättebra att alla barn och föräldrar får stöd nu. Det låter även som att det finns goda möjligheter att ta sig framåt härifrån. Barnen pratar om det och det börjar sjunka in vad de har gjort. Det kommer såklart ta tid och jag tror att alla barnen kommer må väldigt dåligt allt eftersom det går upp för dem vad de har gjort, men med rätt stöd kommer ni kunna gå vidare.
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Bara en tanke, måste du inte gå till Polisen?
Kommer detta fram och det kommer fram att du vet så blir du ju anklagade för mened, då du har dolt ett brott/skyddat brottsling, eller?

För det första så är mened (att man när man vittnar under ed ljuger så att man påverkar målets utgång) inte alls samma sak som skyddande av brottsling (att man hjälper någon som har begått ett brott att undkomma eller undanröjer bevis) inte alls samma sak.

För det andra så är skyddande av brottsling inte samma sak som att man inte anmäler ett brott man känner till.

För det tredje har civila ingen anmälningsplikt.
 
Senast ändrad:
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

*kl*

Jag tycker att det är fel av dig att inte polisanmäla det hela. Själv skulle det vara det första jag hade gjort. Dels för att få ett slut på det hela och att alla djurägare hade kunnat få ett svar på vad som har hänt deras djur.


Tror inte att jag hade klarat av att ens titta på mitt barn om det hade varit inblandat i något sådant. Folk får säga vad om vill men jag hade varit så äcklad av barnet så jag hade kunnat spy. Ånger i efterhand hade inte hjälpt på mig utan det är något jag hade hela tiden trott att de hade kommit på i efterhand eftersom det hade gjort deras liv lättare. Vem har inte sagt förlåt och visat ånger för att få ett lindrigare straff när man var liten?

Första reaktionern är det jag alltid hade burit med mig och det var enligt dig ett leende och ingen ånger över vad de hade gjort.
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Tror inte att jag hade klarat av att ens titta på mitt barn om det hade varit inblandat i något sådant. Folk får säga vad om vill men jag hade varit så äcklad av barnet så jag hade kunnat spy. Ånger i efterhand hade inte hjälpt på mig utan det är något jag hade hela tiden trott att de hade kommit på i efterhand eftersom det hade gjort deras liv lättare. Vem har inte sagt förlåt och visat ånger för att få ett lindrigare straff när man var liten?

Första reaktionern är det jag alltid hade burit med mig och det var enligt dig ett leende och ingen ånger över vad de hade gjort.

TS skickade ju även iväg dottern eftersom hon inte klarade av att ha henne hemma efter upptäckten. Som förälder är det dock så att barnen är ens skyldighet att ta hand om och man älskar dem förbehållslöst (hoppas jag). Självklart kan man känna äckel inför vad barnet har gjort, man kan vara förbannad, chockad, ledsen osv. men innerst inne vill man ju hjälpa sitt barn att komma rätt igen.

Att barn (människor) sedan ler efter de blivit upptäckta när de gör något de vet är fel är en mycket vanlig reaktion. Det är ett sätt att försöka skydda sig. Min son är 3 år och han kan försöka le eller skratta bort en allvarlig situation, men när han märker att det inte går bryter de verkliga känslorna igenom. Jag utgår ifrån att det är samma reaktion TS såg hos sin dotter.

Att visa verklig ånger är en sak, att fejka är en annan och det märks när det är äkta.
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Har du egna barn?

Jag har inga barn, men jag har svårt att se att det första jag skulle göra om jag hamnade i samma situation var att polisanmäla. Jag säger inte att jag inte skulle polisanmäla, men det skulle nog finnas annat som jag tyckte var mer akut att ta tag i först än att ringa polisen för att djurägarna ska få reda på vad som har hänt.
 
Senast ändrad:
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Tror inte att jag hade klarat av att ens titta på mitt barn om det hade varit inblandat i något sådant. Folk får säga vad om vill men jag hade varit så äcklad av barnet så jag hade kunnat spy. Ånger i efterhand hade inte hjälpt på mig utan det är något jag hade hela tiden trott att de hade kommit på i efterhand eftersom det hade gjort deras liv lättare. Vem har inte sagt förlåt och visat ånger för att få ett lindrigare straff när man var liten?

Första reaktionern är det jag alltid hade burit med mig och det var enligt dig ett leende och ingen ånger över vad de hade gjort.

Och varför väljer du att delge TS de här tankarna?

Breaktown, som inte har barn, ser hur osannolikt det agerande du beskriver skulle vara för en förälder. TS har heller inte agerat som du påstår att du skulle göra. Känslor som de du uttrycker, är som jag ser det den värsta fiende som TS och hennes dotter just nu skulle kunna ha. Inget skulle kunna vara sämre för dem, men du närmast uppmuntrar det.
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Har du egna barn?

Jag har inga barn, men jag har svårt att se att det första jag skulle göra om jag hamnade i samma situation var att polisanmäla. Jag säger inte att jag inte skulle polisanmäla, men det skulle nog finnas annat som jag tyckte var mer akut att ta tag i först än att ringa polisen för att djurägarna ska få reda på vad som har hänt.

Och varför väljer du att delge TS de här tankarna?

Breaktown, som inte har barn, ser hur osannolikt det agerande du beskriver skulle vara för en förälder. TS har heller inte agerat som du påstår att du skulle göra. Känslor som de du uttrycker, är som jag ser det den värsta fiende som TS och hennes dotter just nu skulle kunna ha. Inget skulle kunna vara sämre för dem, men du närmast uppmuntrar det.

Nej jag har inga barn, men det betyder inte att jag kan sätta mig in i hur just jag skulle reagera. Att det finns andra saker som är mer akuta fattar även jag MEN jag skulle ändå se till att polisanmäla för att vara säker på att alla barn fick den hjälp de behöver. Jag har på nära håll sett hur soc agerar och efter ett tag rinner allt ut i sanden. (handlar inte om djurmisshandel) och det skulle jag aldrig vilja att det gjorde. Bup tycks inte enligt ts se så allvarligt på det hela.

Vad som är bäst och sämst för just ts vet varken du eller jag. Allt jag vet är att de behöver hjälp och det snabbt. Och inte av något som rinner ut i sanden när stormen har bedarrat.

Just djurtortyr är bland det västa jag vet och jag skulle som djurägare inte tycka mindre illa om personen som hade gjort det mot mitt djur bara för att de var barn.
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Nej jag har inga barn, men det betyder inte att jag kan sätta mig in i hur just jag skulle reagera.

[...]

Just djurtortyr är bland det västa jag vet och jag skulle som djurägare inte tycka mindre illa om personen som hade gjort det mot mitt djur bara för att de var barn.

Den stora skillnaden här är att det inte handlar om "ett barn", det handlar om "ditt barn". Att tycka illa om någon vem som helst som har gjort något fruktansvärt är enkelt. Att plötsligt få äckelkänslor inför sin egen dotter... Det gör ont i mig bara jag tänker tanken och då har inte jag heller barn själv. Den smärta och ångest som TS genomgår just nu tror jag inte någon ens kan föreställa sig.
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Nej jag har inga barn, men det betyder inte att jag kan sätta mig in i hur just jag skulle reagera. Att det finns andra saker som är mer akuta fattar även jag MEN jag skulle ändå se till att polisanmäla för att vara säker på att alla barn fick den hjälp de behöver. Jag har på nära håll sett hur soc agerar och efter ett tag rinner allt ut i sanden. (handlar inte om djurmisshandel) och det skulle jag aldrig vilja att det gjorde. Bup tycks inte enligt ts se så allvarligt på det hela.

Freudian slip? ;) Att utan att ha några egna barn påstå att man i en viss situation skulle bli äcklad av sitt hypotetiska barn är ganska magstarkt, och ute på hal is.

Men vad gör det för skillnad? Det polisen kommer att göra är ju att lämna ärendet vidare till Soc så ur den aspekten spelar det ju mindre roll. Att det kan finnas andra anledningar till att polisanmäla är något annat.

TS kommer på sin nioåriga dotter på bar gärning med att plåga ett djur. Om det första hon hade gjort var att springa upp ur källaren och ringa polisen för att de skulle ta tag i saken så hade det nog gjort hennes dotter mer skada än nytta. Dottern är nio år, inte nitton.

Jag vill inte förringa djurplågeriet i sig, men om ett barn hamnar snett i unga år kan det orsaka betydligt mer skada än så. Det är en av anledningarna till att jag anser att det är betydligt viktigare att ta hand om barnet på bästa sätt, än att djuren ska få juridisk upprättelse.

Däremot kan det såklart finnas en pedagogisk poäng i att blanda in polisen, men knappast i den akuta situationen. Självklart har även djurägarna rätt att få reda på vad som har hänt.
 
Senast ändrad:
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Jag skrev att hon bara är 9 år för att hennes mamma ska förstå att det inte är en lösning att föskjuta henne och lämna henne hos hennes farmor. Det är nu hon behöver sin mamma och mamman behöver hjälp för att kunna stötta sin dotter...

Flickan har ännu inte kommit i puberteten och gör redan saker som föräldrarna inte har kunnat drömma om... Jag tycker att hela familjen ska stiga in, föräldrarna ska vara föräldrar och de behöver hjälp om de inte klarar av det

Det är säkert fler än jag som i sorgliga situationer lett istället för att gråta för leende trycker undan tårarna...man kan inte utgå från att sin dotter "hånler" när man hittar henne i en hemsk situation...

Självklart är det ok att vara "äcklad" av sin dotter men vill man göra nytta är det bättre att hjälpa henne och komma över det. Detta barn har varit 3,4.5.6 år också...
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Nej jag har inga barn, men det betyder inte att jag kan sätta mig in i hur just jag skulle reagera. Att det finns andra saker som är mer akuta fattar även jag MEN jag skulle ändå se till att polisanmäla för att vara säker på att alla barn fick den hjälp de behöver. Jag har på nära håll sett hur soc agerar och efter ett tag rinner allt ut i sanden. (handlar inte om djurmisshandel) och det skulle jag aldrig vilja att det gjorde. Bup tycks inte enligt ts se så allvarligt på det hela.

Vad som är bäst och sämst för just ts vet varken du eller jag. Allt jag vet är att de behöver hjälp och det snabbt. Och inte av något som rinner ut i sanden när stormen har bedarrat.

Just djurtortyr är bland det västa jag vet och jag skulle som djurägare inte tycka mindre illa om personen som hade gjort det mot mitt djur bara för att de var barn.



Jag hoppas verkligen att du slipper uppleva det som Ts just nu går igenom men om det skulle hända hoppas jag för ditt barns och för din skull att du ändrar åsikt. Det Ts barn behöver nu är inte att hennes föräldrar tar avstånd ifrån henne. Det hon behöver nu är massor med gemenskap. Jag säger absolut inte att hon inte har fått tillräckligt med uppmärksamhet, närhet och gemenskap innan men nu behöver hon få lära sig att man kan avsky en handling men att man kan vara älskad ändå och då behöver man verkligen få vara med för att kunna lära sig en så svår sak som så liten.
Tänk dig in i situationen att man faktiskt inte är älskad av dem som är viktigast av allt när man är så liten. Jag lovar, av ett sådant barn kan det bli ännu värre än djurplågeri. Nej, nu behöver Ts barn få känna att trots allt så är hennes föräldrars kärlek fortfarande kvar även om de starkt fördömer det hon har gjort.

Till Ts
Det du går igenom kan jag inte ens föreställa mig och jag tycker att du har handlat helt rätt hitills. Jag hoppas att du kan ta till dig din dotter igen och se att det hon gjorde var något som hon aldrig kommer göra igen och att hon behöver din kärlek nu mer än någonsin. Skulle det visa sig att hon behöver mer hjälp än vad som erbjuds så tror jag att du kommer kämpa för att hon får den hjälpen så att hon kan växa upp till en sund individ trots att hon får leva med det hemska hon har gjort. Jag tror det för att du trots din chock handlade så rätt. Istället för att säga och göra saker du skulle ångrat skickade du bort henne så att du fick smälta den värsta chocken ifred. Sänder styrkekramar till dig i mängder.
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Jag hade inte läst ditt inlägg när jag skrev mitt senaste. Det är ju bra att ni i tid upptäckt att skolan inte är att lita på,,,,kom ihåg det och se till att er dotter lär sig vad som ska enligt planen. De sk. utvecklingssamtalen är bara skit som du nu själv upptäckt och den enda som får bära ansvar är din dotter när hon senare får betyg...

Varför har din dotter inte kompisar i sin egen ålder som hon kan umgås med på fritiden? Kanske läge att hjälpa henne med en fritidssyselsättning?

Sedan sist men inte minst- älska din dotter mer och ännu mer och förlåt dig själv! Man kan inte göra mer än vad man orkar som förälder!!!
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Däremot kan det som någon tidigare skrivit vara skönt för eventuella djurägare att få ett svar på vad som har hänt deras djur.
Det handlar ju också om vad man lär sina barn tycker jag.

Är det okej att gömma information om brott för polisen? Är det okej att inte berätta sanningen för polisen? Är det okej att begå brott?

Jag tycker att man som förälder har en plikt att uppfostra sina barn till att bli så bra människor som möjligt. Det innebär också att man tar konsekvenserna för sitt handlingssätt även om det inte är roligt. Hellre att TS dotter får ett snack med polisen och blir riktigt rädd, än att hon känner att hon kom undan med det och går vidare med andra saker. Uppenbarligen är hon lättpåverkad ifall hon går med på att plåga djur på detta viset!! Hon måste få stöd och hjälp, men hon måste också inse att det hon gjort är fel och att man faktiskt inte kommer undan.

Det absolut viktigaste är att den lite äldre pojken blir känd hos polisen, för det är högst troligt att han kommer att hamna hos polisen igen. Bättre att de tar honom tidigt och kan sätta in den hjälpen som faktiskt behövs, inte bara den som föräldrarna tycker är okej.
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Jag har läst igenom hela tråden och jag tycker att det låter för hemskt.
Jag tycker också att du fått väldigt sakliga, proffsiga och bra svar om det här "rent teoretiskt" .

Men det är en sak jag fastnar för och jag känner bara - Hur f*n tänker du här? :confused:


Jag skrive rupp alla era förslag och jag kommer delge det med alla, och kommer kontakta och BUP soc polis whatever om ingen annan gör det.

Ditt barn kanske behöver psykologstöd, DU kanske behöver det. Polisen och soc kanske behöver kopplas in för att den här drivande pojken ska bli "känd" och att HAN kanske ska få ordentilg hjälp.

"Om ingen annan gör det" -v ad är ditt ansvar då?
att sitta på ett forum på nätet och dra till dig uppmärksamhet?
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Men det är en sak jag fastnar för och jag känner bara - Hur f*n tänker du här? :confused:

Jag känner precis detsamma när jag läser DITT inlägg.

TS har ju pratat med BUP och soc. Det är väl det viktigaste? Det är väl mindre viktigt hur TS formulerade sig i sina första mer upprörda inlägg.
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Det handlar ju också om vad man lär sina barn tycker jag.

Är det okej att gömma information om brott för polisen? Är det okej att inte berätta sanningen för polisen? Är det okej att begå brott?

Jag tycker att man som förälder har en plikt att uppfostra sina barn till att bli så bra människor som möjligt. Det innebär också att man tar konsekvenserna för sitt handlingssätt även om det inte är roligt. Hellre att TS dotter får ett snack med polisen och blir riktigt rädd, än att hon känner att hon kom undan med det och går vidare med andra saker. Uppenbarligen är hon lättpåverkad ifall hon går med på att plåga djur på detta viset!! Hon måste få stöd och hjälp, men hon måste också inse att det hon gjort är fel och att man faktiskt inte kommer undan.

Det absolut viktigaste är att den lite äldre pojken blir känd hos polisen, för det är högst troligt att han kommer att hamna hos polisen igen. Bättre att de tar honom tidigt och kan sätta in den hjälpen som faktiskt behövs, inte bara den som föräldrarna tycker är okej.

Du satte huvudet på spiken :bow::bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 083
Senast: Amha
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Dorinda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 450
Senast: Juli0a
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 536
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp