Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

chockadmor

Vet inte om det är rätt ställe men flytta dit där det passar i så fall. Men ta in bort inlägget mÅSTE få ventilera!

Ja jag vet inte hur jag ska börja, eller vad jag ska göra.
Just nu går jag igenom en svår chock och vet inte vad jag ska göra.
Nu är min dotter hos farfars eftersom jag igentligen inte vet vad jag ska göra. Eller vad jag gör mot henne!

Jag mår illa och dålig efter vad jag fått veta vad mon dotter har gjort.
Hon är 9 år och tillsammans med några kompisar, både tjejer och killar mellan 8-11 år har de plågat djur både deras egna husdjur och lösspringande katter.

Det har pågått ett tag här och det skrevs i lokaltiding och lokalTv om det.
Och katterna blev HEMSKT misshandlade ja plågsamt mötte döden! jag kan inte skriva all de hemska :cry:

Och nu påträffade jag UNGJÄVLARNA i VÅRAN källare efter jag hört plågade skrik av grannens katt. Tyvärr kunde jag inte göra något åt katten.
Men jag tappade total kontrollen det VET jag mest för att min dotter stog där och LOG ,(Ja jag örfilade till henne ) medan katten hade blivit svårt plågad.
Jag formligen slet upp ungarna från källaren och de fick gå till grannen och tala om vad de gjord. En äldre man som blev jätteledsen.
De erkände direkt att de var dom som gjort alltssammans utan min av ånger!
Sedan ringde jag min man som fick ta dottern till hans föräldrar för jag klarar inte att se henne! Djurplågare är det värsta jag vet och som kattstackaren såg ut... Ja jag bara gråter!!

Vad har jag gjort för fel? Vad är det för fel på min dotter? Kommer hon bli psykopat eller något?
Vad gör jag för att komma över det här?
Hon kan ju inte bo där för alltid. farmorn säger att hon har varit ångerfull men sa att det gjorde det för att det blev så spännande.
Alla föräldrar är lika chockade. Och ingen trodde att deras barn var med om det här. Och så unga barn. och de är ju goa ungar som "inte gör något dumt" och som kommer från vanliga familjer!!

Hur kan man blivit så blind?
Ja förlåt att det här inlägget är hemskt. Men vill veta, men facit i handen och för att det inte ska bli värre. Måste ju vara en signal om att något är fel!
Vad ska jag göra NU?
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Herregud.
Jag vet inte ens vad jag ska säga. Jag hade nog reagerat precis som du.
Ta barnet till en psykolog? Kanske kan ni prata med en tillsammans?
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Vet polisen om att det är din dotter + andra barn som gjort detta? I så fall lär ju de göra en anmälan till socialtjänsten, sedan är de ju upp till dom om de öppnar en utredning.

Annars kan du ju ta kontakt med soc iaf, de kan ju stötta dig i ditt föräldraskap.
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Åh fy fan. Jag förstår att du är totalt chockad! Soc borde ju kunna hjälpa.
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Usch så hemskt! Ta kontakt med nån som kan detta, nån psykolog eller liknade. Tror inte nån gjort fel av er egentligen det har bara spårat ut
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Jag vet inte om någon anmält till polisen, då borde de väl varit förbi eller så, för de har inte det?. Den enda djurägare som vet någon vilka barn det är barnens egna familjer som har djur som blivit utsatta för djurplågeri och min grannen.

Vi har haft "möte" med alla föräldrar och vi ska försöka få fram vilka djurägare som blivit drabbade hur många djur de handlar om osv.

Det var några föräldrar som inte var så pigga på att blanda in soc/polis med rädsla av att det ska komma ut i lokal tidning/tv. De tror vi alla blir takariserade eller något då. Tror ni det är risk för det? Ja jag vet inte..
Men för min del så gör jag allt som göras kan, så jag kan kontakta dom imorgon, eller så får mannen göra det.

Hm. Jag psykolog var ett bra förslag (kommer behöva någon själv också efter det här)
Jag är fortfarande så chockad att jag inte riktigt kan tänka klart. Tänker på alla djuren som jag mått illa bara av att läsa om det och sedan veta att HON varit med och gjort detta. OJOJOJ.. Jag ser den där ihjälplågade katten framför mig hela tiden. Jag fattar ingenting. Vill bara vakna från mardrömmen!
Jag har aldrig slagit barnen förut heller det var bara en reflex men jag kan säga att jag inte vill se min dotter igen tills jag vet vad jag gör och tänker med förstånd.
Min man vill inte att vi talar om för våra andra barn, det fattar ju att något har hänt, men vet alltså inte varför men vad säger ni. (De är två äldre och en yngre)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Men herregud!! Ta ungen till bup, hon måste ju få hjälp... Jag vet inte vad jag skulle göra i din sits. De andra djuren som varit drabbade, har inte deras föräldrar (du skrev att det var familjers husdjur) gjort något åt situationen?

Brist på empati känns som något din dotter definitivt lider av, kanske har hon någon diagnos eller personlighetsstörning men det är ju inte säkert. Börja hos bup, tycker även att du definitivt ska göra en polisanmälan, kanske går det fortare med bup om soc är inblandad?

Jag tycker oerhört synd om dig, fyfan vikken jobbig situation. Inte undra på att jag brukar skrämma iväg för tama katter om jag träffar på dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Jag har inga särskilda kunskaper om detta, men en polisanmälan bör göras tycker jag, oavsett vad de andra föräldrarna anser. För allas bästa. Kontakta soc och bup och jag tycker också att barnen ska förbjudas att ha någon som helst kontakt med varandra, någonsin. Det kan vara något grupptryck som driver det hela och genom att splittra barnen kanske experter kan bena ut vilka som behöver särskild behandling och inte. Det kan ju vara så att en person ligger bakom en stor del av tortyren och att de andra hejat på.
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Fy fan:cry:
Vet egentligen inte vad jag ska säga, ville mest bara skriva skicka en kram till dig!
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Jag tror också att det är ett barn i gänget som börjat så smått och efterhand fått med sig de andra. Sen har gränserna hela tiden flyttats, man har utmanat varandra att gå längre och längre. Kanske har någon velat säga ifrån, men grupptryck kan vara en oerhörd kraft och få människor att göra hemska saker.

Blir polisen inkopplade blir det förmodligen soc som tar hand om det och så småningom bup.

Klart är i alla fall att ni alla behöver hjälp.
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Hej!

Jättehemsk situation, tycker synd om dig och jag tycker du hanterade det bra som reagerade så starkt.

Vill bara inflika att barns hjärnor inte är fullt utvecklade vid nio års ålder, många saker som har med impulskontroll, långsiktigt tänkande och empati är inte fullt utvecklade förrän en bit in i tonåren så även om situationen är hemsk och du så klart ska ta tag i det behöver du inte tänka att din dotter är en blivande Breivik.

Barn är grymma och mycket av deras handlande styrs inte av empati utan av konsekvenser för sig själva. Skamkänslor t.ex. Barn är ju gärna elaka mot djur även om det så klart inte normalt går så långt som det gjort i det här fallet som det ju skett i grupp. Även vuxna människor kan ju göra de grymmaste saker om de får bekräftelse från sin grupp att det är OK. Tänk slaveri, apharteid t.ex. Nu är din dotter nio!

Så det här behöver inte alls betyda att hon är en liten psykopat! (Även om det nog kan vara en bra ide att försöka identifiera initiativtagaren och den drivande i gruppen) Jag tycker inte du skall vara rädd för att visa henne din avsky för handlingarna (inte henne som person) och verkligen driva in hur förfärligt det är vad hon gjort och verkligen få henne att känna skam.

Jag är en människa med stor empati och en verklig djurvän men kan själv minnas saker jag gjort mot djur som barn och rysa av obehag. Det finns ingen anledning att din dotter inte skulle kunna växa upp till en fullt normal människa! Som också kommer som vuxen tänka tillbaka på det som hände när hon var barn med samma äckel och fasa som du känner nu.

Vill bara säga, tänk hur många barn som rycker vingar av flugor eller bränner myror med förstoringsglas. Så lyssna inte på folk i tråden som säger att hon lider av personlighetsstörning!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Fast det där med att rycka vingar av flugor brukar man ju säga är ett varningstecken ibland, och jag hade blivit extremt orolig om vår 9-åring hade gjort det, då ska man definitivt veta bättre.

Jag tror att det finns någon i gruppen med klar empatistörning, sen har resten hängt på på grund av grupptryck. Handlandet har på något sätt normaliserats inom gruppen.
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

*kl*

Om jag skulle hamna i en sådan situation vet jag inte vad jag skulle göra med barnet men jag skulle deffinitivt polisanmäla ändelsen. Tänk på alla djurägare som antagligen går och undrar vad som hänt med deras djur. Och alla djurägare som än så länge inte blivit utsatta men som ändå oroar sig.
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Det är väl ingen som skrivit att hon lider av personlighetsstörning, men det skulle väl inte vara konstigt om NÅGON i gänget gör det och är den drivande. Även om det är normalt att vara nyfiken och bränna myror är det ett stort steg till att aktivt söka upp ett stort djur och sedan med handlingar jag inte vill tänka på, tortera djuret till döds. Bara det att de faktiskt har tagit med sig djuret med mål att göra det illa säger en del om att det är SJUKT och lååångt ifrån normal nyfikenhet. Grupptryck i all ära (kolla bara på flugornas herre) men detta är sjukt, riktigt riktigt sjukt.
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Får man fråga vad barnen gjorde med djuren?
Skillnad på att nypa katten i svansen, vad gör 9åringar med djur som är värre?
Vill du inte säga så respekterar jag det men är mest nyfiken..

För övrigt skulle jag hellre kontakta soc eller liknande pga att barnens framtid står på spel. De kanske går på något annat i framtiden?
Ex on de är kul att bränna katter osv kanske de är kul att bränna hus också med folk i? Man vet aldrig... Kanske plåga människor..?

Låt det inte utvecklas vidare!!
Lycka till ts i vilket fall som. Styrkekramar!!
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Det är väl ingen som skrivit att hon lider av personlighetsstörning, men det skulle väl inte vara konstigt om NÅGON i gänget gör det och är den drivande. Även om det är normalt att vara nyfiken och bränna myror är det ett stort steg till att aktivt söka upp ett stort djur och sedan med handlingar jag inte vill tänka på, tortera djuret till döds. Bara det att de faktiskt har tagit med sig djuret med mål att göra det illa säger en del om att det är SJUKT och lååångt ifrån normal nyfikenhet. Grupptryck i all ära (kolla bara på flugornas herre) men detta är sjukt, riktigt riktigt sjukt.

Nej, exakt. kopierat från en artikel i Aftonbladet 2010:

------

Sven Å Christianson är professor i psykologi på Stockholms universitet och expert på gärningsmän som utövar dödligt våld. Han säger att många barn någon gång dragit vingarna av en mal eller benen av en spindel och att det inte behöver tyda på någonting annat än en vanlig, barnslig nyfikenhet.

Men när barnet sätter i system att kontrollera ett djur, när barnet förstår att djuret uppenbarligen far illa och ändå fortsätter, då är det ett tecken på att något är fel.

– Det kan då vara ett sätt för barnet att hantera känslor det har i sig som det inte kan ta hand om. Skräck, vanmakt eller allmän olust som det inte kan få grepp om. Och då gör barnet det på det klassiska sättet: genom att ta ut det på den som är svagare, säger han.

De fyra männen som i dag fick sin dom måste ha skalat av sig sin empati för att kunna genomföra det de gjorde, tror Christianson.
Behöver hjälp

– De har valt att inte se kaninerna som ett levande väsen, de ser dem som objekt. Ofta i sådana här situationer är en av dem i gruppen den drivande. Den personen är troligen det där "barnet" som aldrig fick lära sig att få hjälp med att hantera sina känslor. De andra följer troligtvis med av gruppeffekten, den man kunde se i sin förlängning i NaziTyskland. De kunde nog ganska snart efter att kameran stängts av känna av sitt dåliga samvete och känna att de handlat fel, men han som ledde gruppen behöver nog betydligt mer strukturerad hjälp, säger Christianson.

Sven Å Christianson tror att det är viktigt att samhället tar brott som dessa på allvar.

– Människor som begår brott som dessa lever i en känslomässig bristsituation och de behöver få hjälp. De är olyckliga individer och en person som använder sig av djur för att kontrollera sin vanmakt kan gå över till andra offer. Kvinnor, barn, gamla, säger han.

Linda Hjertén
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Herregud, jag vet faktiskt inte vad jag ska skriva. Jag förstår att du är chockad!

Att ta med dottern till psyk bör nog vara prio ett. Boka en tid för att förklara och berätta själv för kontakten ni får på psykiatrin först - så att du i lugn och ro kan berätta om vad som har hänt, hur du reagerar på det och din oro. Barn KAN vara oerhört manipulativa och med "fel" person på barnpsyk kan det i värsta fall viftas bort som att det inte var så farligt, eller att din dotter "låtsas" ångra sig för att slippa undan snarare än att hon faktiskt inser vad hon har gjort.

Jag säger inte att din dotter är psykopat, det är upp till psykiatrin att bedöma så klart - och det är inte gjort i en handvändning! Däremot är det ju viktigt att verkligen gå till botten med beteendet och att ni får en kontakt på psykiatrin som du som förälder känner att du har förtroende för.

Dessvärre är det ju så som redan skrivet - att plåga djur är ett ganska vedertaget och tydligt första tecken på psykopati (har för mig att det heter nåt annat nu, men minns inte vad). Därmed inte sagt att det behöver vara just din dotter som har en störning utan som någon också redan nämnt - att ett av barnen i gruppen har en personlighetsstörning och att resten hänger på. Dock är det ju tillräckligt allvarligt att de faktiskt hänger på, oavsett vem eller vilka som har en rejäl och allvarlig störning. För normalt är det inte, grupptryck eller ej!

(Jag har själv en personlighetsstörningsdiagnos, så jag vet hur länge det tar att gå igenom utredningen. Jag är dock inte psykopat;))
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Får man fråga vad barnen gjorde med djuren?
Skillnad på att nypa katten i svansen, vad gör 9åringar med djur som är värre?
Vill du inte säga så respekterar jag det men är mest nyfiken..

Fast räcker det inte med att veta att djuren blivit torterade till döds? Jag slipper gärna detaljer. :crazy:


TS

I det här fallet tror jag inte internet är det rätta stället att vända sig. Jag tycker det är fel att tysta ner, ni behöver professionell hjälp! Dels identifiera om det finns en ledare som är otäck bland dem som de andra säger, dels för att verkligen hamra in i barnen hur fel det är som de gjort. Vissa föds med en oförmåga att känna empati, men empati är också något man måste lära sig. Dels för din skulle som förälder, du måste ju få hjälp så att du kan förlåta ditt barn, bearbeta vad du såg i källaren.

När man gjort experiment har man upptäckt att nästan alla normala människor är beredda att göra fruktansvärda saker om man gör det i grupp/lyder under en auktoritet.

Det måste ju bli sekretess på det här med tanke på hur små barnen är?? Eller? Hur som helst med så många som känner till det + ett antal barn så finns det ju en överhängande risk att det läcker ut tillslut. Någon som anförtror sig till nån och så fortsätter det. Bättre då om de vuxna reagerat starkt direkt och inte försökt sopa det under mattan.
 
Sv: Mår illa av min dotter!!! (Hemskt inlägg!)

Spontant, NATURLIGTVIS ska det polisanmälas! Både för djurägarnas skull och för barnens skull. Dels behöver barnen se att det är fel och faktiskt brottsligt att plåga djur och dels tror jag att det är det absolut bästa sättet att hjälpa barnen på. Nu verkar ju du vara besluten att se till att din dotter får hjälp, men vad är det som säger att alla föräldrar resonerar så?
Samtliga barn behöver ju få någon form av uppföljning/hjälp/vård, vem vet var det ändar upp annars?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 429
Senast: Amha
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 545
Senast: Dorinda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 110
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 312
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp