Bukefalos 28 år!

Markträna + ridning samma dag tillfälle?

S

Snoopie

Hej!

Jag har en mycket basic fråga men jag har inte lyckas bli klok på hur man gör här. Jag har precis börjat rida en sköthäst och jag tycker det fungerar mycket bra trots vi bara ridit tillsammans tre gånger. Hon verkar respektera mig och sådär men jag vill ändå ge mig på lite med horsemanship och börja med lite övningar för lydnad och så.

Nu är det såhär att stoet är väldigt otränat och har dålig kondis. Det blir mest skritt när vi rider, dock funkar korta sträckor trav, tölt och en liten, liten bit galopp. Men det måste vara på kort gräs eller trampad jord, sand går absolut inte annat än skritt.

Nästa gång vi ses tänkte jag ge mig på lite övningar på mark. Är det att rekommendera att man först ger sig på övningar på mark ett tag och sedan rider som vanligt? Eller ska man ta det lugnt och bara köra antingen markträning eller ridning?

Jag vill absolut inte tråka ut hästen eller göra så den blir helt slut och aldrig vill träna med mig i fortsättningen!

Vad säger ni? Hur gör ni som marktränar era hästar?

Tack på förhand!
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Jag skulle nog vara mer intresserad av vad ägaren säger, än folk på ett forum som varken känner dig, ägaren eller hästen.
Det är bara ägaren (och hästen, givetvis) som kan avgöra vad som är lämpligt.
Du märker säkert om hästen orkar med både och under samma pass.
Är det ok med ägaren så börja med någon övning innan du sitter upp bara...så kan du ju utöka vartefter, om det känns bra.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Du gör ju markövningar varenda gång du hanterar hästen så det går ju inte att komma ifrån. Man behöver inte hålla på och flytta runt hästen hit och dit bara för att, det räcker såväl med en ödmjuk inställning till hästen, ramar runt sig själv och att du ber den flytta på sig när det verkligen behövs.

Hade någon kommit och börjat flytta runt våra hästar bara för att så hade den personen inte varit välkommen hit mer. Det är inte schysst mot hästen att dominera den bara för sitt höga nöjes skull. Då är man ingen vän utan bara en bitch och jag vill ha vänner runt mina hästar.

Hästar väljer sina ledare, det är inget man blir för att man dominerar dem. De litar på en om man visar att man är pålitlig. Det är inget man behöver träna extra på och defenitivt inte genom att flytta runt dem i onödan.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Först och främst ska du kolla med ägaren att det är ok att göra "horsemanship-övningar" med hästen överhuvudtaget.
Bestäm en tid med ägaren där du kan visa vad du skulle vilja göra, och så kan ägaren säga vad h*n tycker om det.

Sedan är frågan hur erfaren du är och vilka "övningar" du hade tänkt dig att göra? Spontant misstänker jag att du inte är så erfaren när du måste fråga på ett forum om man kan jobba från marken och rida under samma pass...
Om hästen är trevlig att hantera osv så skulle jag inte rekommendera "dominansövningar" iaf, är det en islänning kan du faktiskt råka lite illa ut i värsta fall... de tar inte vad "skit" som helst, de är rejält svårlästa och de kan gå på rejält om du läser och agerar fel.

Sedan finns det massor med andra saker man kan träna från marken, som väl är lite "horsemanship" fast inte i avsikten att "dominera hästen" utan ren kroppsträning.
Vår kille var tex svagare i ett bakben, och hade problem att bära sig på volten. Av olika anledningar gick det inte att lösa uppsuttet(min oskicklighet, min relativa storlek gentemot hans, whatever) så då har vi jobbat från marken med att få honom att bära sig korrekt. Från marken ser man bättre hur hästen rör sig, det är lättare att inverka korrekt och hästen slipper balansera upp en ryttare innan han fått ordning på sin egen balans.
I början jobbade vi enbart från marken, sedan inledde vi passet med lite arbete från marken för att "påminna" lite om den korrekta formen, och sedan red vi. På bara några veckor har vi fått ett fantastiskt bra resultat och vår tränare(dressyr/centrerad ridning) säger att han verkligen "fått en hov i varje hörn" och blivit redo för att börja träna samling :love::bow:

Så visst kan man med stor framgång kombinera träning från marken med ridning, när man bygger upp en omusklad häst tycker jag personligen att det är ett måste.
Men man ska veta vad man gör, och varför. Det ska också vara meningsfull träning för hästen, så att den känner att den blir starkare och mer atletisk.

Syftet med träningen ska vara en stark och hållbar häst i en naturligt bärig form. I början måste man jobba väldigt finkänsligt med att kommunicera olika signaler till hästen, så att den vet vad man ber den om. Jag tror att du bör kanske studera mer "horsemanship" innan du börjar leka med den här hästen på det viset.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

MimiFly> Jag har pratat med ägaren, som inte har någon uppfattning. Dessutom ställde jag en fråga riktad till folk här, hur de gör med sina hästar. För att lära mig av andras erfarenheter.

TinyWiny> Ja fast jag menar inte markövningar i form av att leda hästen till och från hagen. Jag menar riktigt markarbete och dominansträning. Hm, jaså? Så man ska inte dominansträna sin häst? Märkligt, då har alla de där gurusarna som t.ex. Tobbe, helt fel då :) Tobbe rekommenderar i en av sina böcker att man ska börja med att knuffa på hästen för att visa vem som bestämmer. Man gör markövningar med en längre piska för att lära hästen gå efter en. Ska man inte göra det då?

skuggi> Har kollat, helt ok. Okej, så om man frågar på ett forum är man helt ny i leken? Är det inte bättre man frågar än att bara köra på och gissar? :confused: Dessutom undrade jag hur NI gör, inte bara "ska jag göra detta och detta?" utan hur ni gör med era hästar vid markträning. Och "leka med hästen" är ingenting jag har tänkt mig. Jag har läst flera böcker om horsemanship och umgåtts tidigare med en tjej som tränade hästar enligt horsemanship. Dock slog det mig att jag inte har koll på om det är att rekommendera om man bör träna markarbete under samma session som ridning av hästen, då man absolut inte får tråka ut den eller pressa den. Det är himla tråkigt att man blir stämplad som att man inte kan något och att man "leker" med hästen "på det där viset" (vad nu det skulle vara för vis, då jag inte ens har börjat ännu!).

Då vet jag i alla fall att jag inte kan vända mig hit fler gånger utan att bli trampad på och halvt förlöjligad. MimiFly, du har rätt. Man bör inte ställa sådana här frågor på ett forum där vem som helst kan hälla galla över en. Tack, jag söker mina svar på annat sätt i framtiden.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

TinyWiny> Ja fast jag menar inte markövningar i form av att leda hästen till och från hagen. Jag menar riktigt markarbete och dominansträning. Hm, jaså? Så man ska inte dominansträna sin häst? Märkligt, då har alla de där gurusarna som t.ex. Tobbe, helt fel då Tobbe rekommenderar i en av sina böcker att man ska börja med att knuffa på hästen för att visa vem som bestämmer. Man gör markövningar med en längre piska för att lära hästen gå efter en. Ska man inte göra det då?

Jo, jag tycker det är helt OK att göra dessa övningar, OM det behövs!

Att ta ut hästen ur stallet och dominansträna den med separata övningar och "redskap" är bara nödvändigt när man tappat den naturliga respekten som ska ingå i den dagliga hanteringen. När hästen lärt sig att springa över en, inte flytta sig i stallgången etc.

Men normalt sett så vävs den dominansträningen in i det dagliga hanterandet, och man behöver inte "göra övningar" med hästen. Tänker hästen springa ifrån dig på väg till hagen, ta tillbaka den GENAST, där och då, så händer det troligtvis inte igen.
Hästen flyttar sig inte i stallgången- KRÄV det där och då, första gången det inträffar, och det händer troligtvis inte igen.

Dessa "gurusar" gör övningarna separat för att de får ta hand om och lösa problem där hästen lärt sig under lång tid att den kan bete sig hur som helst, där ägaren/skötaren inte förmått reda ut -eller ens sett- problemet komma smygande.
Hästen har gradvis tagit kommandot, och när ägaren väl inser att den behöver hjälp så behöver man också vara övertydlig för att korrigera problemet.

Så ställ dig frågan: Har du problem som behöver redas ut separat, eller kan du lösa det genom att reda ut och vara mer tydlig i den dagliga hanteringen?:)
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Eftersom du undrar hur vi gör så svarar jag att jag aldrig någonsin gjort en dominansövning. Då har jag ändå en häst som gärna tar kommando över folk hon uppfattar som svaga men går lös bredvid mig och lyder röstkommandon. Någon lång piska har aldrig behövts. Jag har aldrig behövt dominera över någon häst för de lyder mig ändå, jag läser av hästarna och möter deras reaktioner istället för att tvinga hästarna att läsa av mig. Min uppfattning är att hästar känner sig trygga med en människa som ser deras små signaler och tolkar dem rätt.

Min träning består mest av den vardagliga hanteringen, behövs det tar jag ut hästen på en promenad och tränar röstkommandon.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

TinyWiny> Ja fast jag menar inte markövningar i form av att leda hästen till och från hagen. Jag menar riktigt markarbete och dominansträning. Hm, jaså? Så man ska inte dominansträna sin häst? Märkligt, då har alla de där gurusarna som t.ex. Tobbe, helt fel då :) Tobbe rekommenderar i en av sina böcker att man ska börja med att knuffa på hästen för att visa vem som bestämmer. Man gör markövningar med en längre piska för att lära hästen gå efter en. Ska man inte göra det då?

skuggi> Har kollat, helt ok. Okej, så om man frågar på ett forum är man helt ny i leken? Är det inte bättre man frågar än att bara köra på och gissar? :confused: Dessutom undrade jag hur NI gör, inte bara "ska jag göra detta och detta?" utan hur ni gör med era hästar vid markträning. Och "leka med hästen" är ingenting jag har tänkt mig. Jag har läst flera böcker om horsemanship och umgåtts tidigare med en tjej som tränade hästar enligt horsemanship. Dock slog det mig att jag inte har koll på om det är att rekommendera om man bör träna markarbete under samma session som ridning av hästen, då man absolut inte får tråka ut den eller pressa den. Det är himla tråkigt att man blir stämplad som att man inte kan något och att man "leker" med hästen "på det där viset" (vad nu det skulle vara för vis, då jag inte ens har börjat ännu!).

Då vet jag i alla fall att jag inte kan vända mig hit fler gånger utan att bli trampad på och halvt förlöjligad. MimiFly, du har rätt. Man bör inte ställa sådana här frågor på ett forum där vem som helst kan hälla galla över en. Tack, jag söker mina svar på annat sätt i framtiden.

Jag kallar det att leka med hästen, för det ska vara en lek för hästen, och för mig. Det ska inte vara ett trist träningspass där man ska "jobba skiten ur sig". Inom den "grenen av horsemanship" som jag "lever" så är det en absolut grundsten, att det ska vara en lek, först när hästen ser nöjet i vårt gemensamma arbete kommer han välja att jobba med mig. Och då kan man bli erbjuden helt underbara uppvisningar av hästens styrka och smidighet :love:
Du missförstod mig där.

Anledningen till att jag frågade om din nivå var för att enligt min erfarenhet, om man jobbat en del med "horsemanship", så vet man redan om man kan jobba från marken och rida i samma pass. Det är liksom en självklarhet.
Och när man är ganska oerfaren, så är det viktigt att man får hjälp när man jobbar med hästen. Man måste få hjälp med ens egna signaler, att läsa hästen, att veta hur man ska hantera just den här speciella individen beroende på hur den reagerar på olika övningar.
Min ena häst gillar är okomplicerad och man kan göra lite "fel" med honom utan att han tar illa vid sig. Den andra skulle man nog kunna bli sparkad av om man gjorde fel.

Du har läst om och tittat när andra tränat "horsemanship", nu behöver du börja träna med en tränare för att komma vidare och utvecklas.
Kanske är medryttarhästen kanonbra för det, men börja inte "testa" själv. Snälla! Hitta en bra tränare som kan hjälpa dig, det kommer du aldrig ångra.

Att hålla på med dominanta övningar när man är ovan kan vara mycket riskabelt och det tycker jag du ska undvika tills du är mer erfaren. Det är tråkigt om Tobbe uttryckt sig i en bok som att detta är något man kan testa hemma själv på kul. Knuffa hästen ska man verkligen inte göra! :eek:
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

TinyWiny> Ja fast jag menar inte markövningar i form av att leda hästen till och från hagen. Jag menar riktigt markarbete och dominansträning. Hm, jaså? Så man ska inte dominansträna sin häst? Märkligt, då har alla de där gurusarna som t.ex. Tobbe, helt fel då :) Tobbe rekommenderar i en av sina böcker att man ska börja med att knuffa på hästen för att visa vem som bestämmer. Man gör markövningar med en längre piska för att lära hästen gå efter en. Ska man inte göra det då?

Nä det finns verkligen ingen andledning att dominansträna sin häst. Om Tobbe rekomenderade att du skulle hoppa från en bro, skulle du göra det också då? Knuffa på hästen utan andledning? Det är så dumt att klockorna stannar och springer baklänges.
Hade du börjat knuffa på min häst så hade du förmodligen blivit både sparkad och biten för hon har så hög intrigitet. Den andre hade blivit fruktansvärt ledsen eftersom du är så respektlös.
Mina hästar är mina vänner och jag tror inte att någon vill vara vän med någon som försöker dominera den. Jag vill det iallafall inte.
Det finns ingen andledning till att dominansträna med hästen. Hantera den vettigt varje dag och var ödmjuk och sätt gränser runt dej själv så kommer du märka vilken skillnad det blir. Hästen kommer börja bry sig om vad du vill och vad du säger om du bryr dej om vad hästen förmedlar.

Jag har aldrig dominanstränat med våra hästar och ändå söker de upp mitt sällskap aktivt. Kommer och vill ha gos och vill krypa in i min famn. De följer mej i slaka grimskaft, som sitter där bara för syns skull för att jag inte har något behov av att bevisa att de följer mej utan, vart jag än går, varför skulle de göra det om man behöver dominansträna sin häst för att få den att följa en?
Jag har aldrig behövt någon piska för att visa hästen vart den ska gå. Den vet det ändå eftersom den läser mitt kroppsspråk.

Folk som inte kan läsa hästar kanske behöver diverse hjälpmedel fast det enda det egentligen hade behövt göra är att sätta sig och titta på hur hästarna beter sig i hagen. Var lite ödmjuk och sluta tro på allt du läser. Var med hästarna med ditt hjärta istället för med din piska.
Äkta vänskap med en häst bygger man inte med en piska, den bygger man på ömsesidigt förtroende och kärlek. Precis som vänskap med en människa.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Egentligen är jag väldigt emot att förmänskliga hästar (eller djur i huvud taget) men ibland passar det så himla bra...

Föreställ dig följande scenario:
En person du träffat ett par gånger kommer fram till dig, hälsar vänligt och ber dig följa med. Då följer du troligen med eftersom du inte ser något skäl till att inte göra det.

Föreställ dig nu detta istället:
En person du träffat ett par gånger kommer fram till dig, knuffar på dig, säger åt dig att flytta än hit och än dit utan anledning, och säger sedan åt dig att följa med. Då är du troligen inte så sugen på att följa med eftersom personen beter sig respektlöst och verkar inte vara någon sjysst individ.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Det räcker som regel med daglig hantering. Ut o in från hagen, borstning, stå still när man sitter upp mm.
Ridningen är inte bara fysisk träning, utan mental- där man stärker kommunikationen.

Får man problem med något ja då tar man itu med det där o då.

Den äldre kobonden i "Bonde söker fru" pussade o kramade sina hästar o när han gick följde de efter.
så funkar ledarskapet- hästarna ser upp till ägaren som är en bra ledare- ser till att de får mat o vtn o skyddar dem. Är omtyckt- ingen Boss.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Har aldrig "dominanstränat" någon häst varken ung eller gammal. Däremot lär jag ut röstkomandon som funkar jättebra. Den häst jag har nu tog jag över efter annan ägare och han är van att man går en kort sväng innan man sitter upp och kollar av att allt är okej, tex. stannar när jag stannar. När min dotter red westernlektioner så gick dom alltid runt innan dom satt upp och kände av hästen att allt var okej. Tror att om man har ett visst problem så får man ju jobba på ett annat sätt, men då skall man nog ta hjälp om man inte är insatt och jobbat med det tidigare. Kan göra större skada än nytta annars. Tycker också att det är hantering vad man än gör med hästen som en del skriver. Lycka till med ridningen bra att du går sakta fram.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Precis, vi släppte ihop en ny valack in i flocken härom dagen, han bossade runt och flyttade de andra hästarna.
Fösde och hade sig. Var han omtyckt? nej, var flocken harmonisk? nej. Ledarstoet ställde sig tillslut och blockerade
vägen mellan valacken och småhästarna och då tog vi bort valacken ur flocken.

Uppenbarligen så är det inte uppskattat med individer som "bossar" runt de andra hästarna.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

En riktig ledare behöver inte fösa runt å ha sig, den bara är, de andra följer ändå. det är oftast bara ibörjan av ihopsläpp mellan nya hästar som det kan bli diskussioner. En etablerad flock är harmonisk och alla vet sin plats.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Ja precis. Varför ska man då som människa fösa runt hästar när inte riktiga ledarhästar gör det?
Man använder det ofta som ett argument, "för så gör hästar mot varandra".
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 016
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 476
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 194
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 159
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp