Bukefalos 28 år!

Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Nu tycker jag att du cyklar.

det handlar om hantering- den vardagliga i Sverige på 2000-talet

Har nog aldrig sett ngn stått o rycka så till den milda grad i en vanlig grimma, träns, stigbett, kedja eller håvat in gramanen- missbruk.

så jo nog är det ett illa redskap där hästen inte ens kan försvara sig- hanteraren är trygg på marken eller skicka kan av plågoanden- ett som säljs för en billig peng o som används ute i varenda buske.

Nej jag anser inte att reprimman behövs o inte heller att föl ska bindas upp i dem. lika lite som i gummmirep o att den ska "lära" sig.
då har man en kass 1800-tals syn på hästen- vildhästen-monstret.

det tunga grimskaftet som hör till är ju oxå för att få tyngd i signalerna. Ska kännas.

Kl
Sen alla de som tränat på att hästen ska sänka sitt huvud. ja o lyckas man med det sedan uppsuttet när hästen blir rädd?

Nej!

Hela tanken är körd.

sen kan man oxå köra metoden- lyft upp hästens huvud så mkt det går. nej det funkar inte heller mer än att stanna den... sen den har tvärvänt. att folk inte inser....
 
Senast ändrad:
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Nä nu är det allt du som cyklar.

Jag pratar inte om föl som ska bindas upp eller dylikt, utan jag pratar om hur ni går igång på att en vanlig jävla, ursäkta ordet, repgrimma används till att leda en häst. Ta en toy folk - för som sagt- då är det annars läge att vi tar upp graman användandet och pessoabetts användandet hos hobbyryttarsvensson, där kan man snacka om minst likvärdigt missbruk isåfall än att hästen råkar knalla brevid ledaren lite extra uppfostrat pga en repgrimma liksom. Kom igen folk :cool: Jag har ALDRIG sett en vanlig hästmänniska rycka och dra i en repgrimma, däremot folk som håller westernclinics men det är ju inte det vi pratar om nu eller hur, utan att den går att köpa i affären tillsammans med pessoabett och gramaner.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Det har i och för sig jag gjort (om man nu ska kalla sådana personer "hästmänniskor") - i repgrimmor, och i bett också för den delen.

Jag kan inte se någon skillnad att kritisera våldsamheter emot hästar i träns, respektve våldsamheter emot hästar i repgrimma. Antingen använder man ett hjälpmedel med respekt, eller så gör man det inte. Detsamma gäller ju vilka hjälpmedel som kan/bör/ska/måste användas i olika situationer.

Att intala sig att en repgrimma är sak samma som en vanlig grimma, bara tydligare - är fel. Jämförelser mellan olika bett har redan gjorts, av mig. Handlade tråden om dressyrridning hade pessoabett och felaktig användning av hjälptyglar kritiserats. Nu ligger den på "hästhantering" och då kommer hanteringsfrågor upp.
 
Senast ändrad:
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Jag har ALDRIG sett en vanlig hästmänniska rycka och dra i en repgrimma,
Nej men det har jag.. åtskilliga gånger.

Då menar jag tokrycka med båda händerna.
det har inte rört sig om western utan alternativa dressyrmetoder som oxå brukar NH.

då är det inga problem att rida sakta...
 
Senast ändrad:
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Men det kan väl inte vara särskilt vanligt? Jag använder inte repgrimma själv. Så har ingen personlig anledning att försvara den. Men jag åker ju runt en del i Sverige och ser folk ha repgrimma. Och jag har nog inte sett det vad jag vill minnas. Kanske jag glömt. Men jag vet att jag sett en massa människor tokrycka i både stänger, grimmor, bett etc. Det gör inte redskapen dåliga. Bara den som hanterar dem för okunnig eller rent elak.

Dock är repgrimma skarpt ja. Håller med!
Men det beror också på hur de är gjorda. Vad för material och tjocklek på rep. De flesta billiga som säljs är för tunna. Folk vet inte det och köper.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Angående det där med att "en vanlig grimma går sönder", gör de verkligen det? Nylongrimmor?
Alltså, visst, de går sönder innan repgrimman gör det, men går de sönder innan hästen verkligen?

Ja, de går sönder. I alla fall de jag haft. Och utan att skada hästen. De går sönder i spännena. Nu har jag iof billiga nylongrimmor, vet ej om de är klenare än dyrare varianter.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

kl
Jag tror att den största tankevurpan folk gör är att sätta likhetstecken mellan repgrimma och vanlig grimma. Både namnet och utseendet kan ju lura en att tro det. Men repgrimman är ett träningsverktyg, precis som bettet, kapsonen, bosalen, sidepullen...och bör hanteras som ett sånt. Tänker man på det viset så kanske man förstår att använda den med förstånd. Repgrimman är helt klart skarpare än en vanli grimma.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 183
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 155
Senast: Stergo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 307
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 628
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp