Bukefalos 28 år!

Markträning - få hästen att backa

lewellyn

Trådstartare
Hej!

Jag har tränat väldigt lite "riktig NH" men har alltid hanterat häst utifrån det tankesättet. Har hållt mig till det lilla jag lärde mig om NH för 12-13 år sedan men på senare tid kommit i kontakt med det mer och mer. Jag har varit på en träning för instruktör med min unghingst och försöker nu jobba mitt varmblodssto på 4år.

Hon är en mycket bestämd ung dam med mycket skalle och tuffhet, samtidigt som hon är väldigt känslig. Går man på henne för hårt så svarar hon upp, och trycker man henne åt sidan så går hon emot trycket, oavsett om det är konstant tryck eller upprepade små. Ett lätt tryck däremot fungerar bra - sidledes.

Problemet är att jag inte får henne att rygga från marken när jag står framför. Jag vill inte ha henne så nära inpå mig som hon själv väljer att stå och vill heller själv inte backa undan för att ge henne fel signaler. Jag har provat att ge olika grader av tryck på bogspets, kronrand och bringa, jag har provat att skaka repet i både sidled och fram och tillbaka mot mig så att säga. Det som kan fungera ett eller två steg bakåt är att ta tag i själva knuten i grimman och skaka den bakåt. I andra fall viker hon huvudet åt sidan, med höjt huvud och hals. Hovarna står dock fast planterade i backen.

Hur hade ni gjort med en häst som denna? Jag ska försöka ta mig till nästa träning för instruktör i slutet av månaden, men det hänger på chaufför med transporten tyvärr...

Utöver detta är hon som sagt en mycket tuff, och bortskämd häst. Hon har av ägaren fått morötter och annat direkt ur handen, hon blir sur om hon inte får nåt i hagen eller boxen, hon är otålig och skrapar med hoven så fort hon står i stallgången osv. Vi har dock kommit så långt att hon inte längre går direkt på mig när jag leder henne i grimma eller träns, utan håller sig på sidan.. med andra ord är det en hel del jobb med henne och det känns lite som att detta med just backandet/ryggningen är en central och viktig del i det hela.

Så... fram med era tankar och tips så ska jag försöka svara så gott jag kan på vad ni funderar fram :)
 
Senast ändrad:
Sv: Markträning - få hästen att backa

Denna skulle jag inte backa.

om du tycker den går för nära- backa själv o stoppa den sen i tid istället- var lite med. Ge den sen en morot.
Den dagen den ska lära sig att backa- använd en morot.

Moroten kommer att göra att både du o pållan känner er mäkta nöjda med stordåden för dagen.

*Make love, not war*
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Men det är väl inte så lyckat att ge morötter ur handen till en häst som redan är jättetiggig och dessutom försöker använda den sura blicken för att få sin vilja igenom?
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Jag har haft en ganska kaxig unghingst som inte heller backade på "vanliga" kommandon i början, men tittar du på vad en ledare skulle göra i det läget så skulle den "gå över" min lille buse. Nu saknar vi ju den fysiska möjligheten men spräket blir detsamma. Vi kan göra ett kraftigare "markering" innanför deras sfär. I detta fallet har jag trampat lite på kronranden (observera att det bara krävs en lätt trampning) om du inte får reaktion, knacka med foten på skenbenet. Det är självklart att man inte ska göra det hårt så att det gör ont, behövs inte heller, fungerar inte det heller är det förmodligen snarare för "sent" eller för långsam reaktion som inte blir tydlig för hästen. Min unghingst har fungerat jättebra efter att jag gjort så här några gånger men häromdagen skulle han testa igen. Som tur var var jag kvick och gick emot lite på hans hov direkt när han tänkte gå ut när jag öppnade dörren. Han hoppade en halvmeter bakåt och bad genast om ursäkt. Inga problem efter det om mornarna. Små enkla medel!
Lycka Till! :)
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

dessutom försöker använda den sura blicken för att få sin vilja igenom?
:confused::grin:Hur menar du?

Det är ypperligt att lära en tiggig häst- att morot får man som belöning för ett bra jobb- o endast då.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

varför ska du ha den att backa?

backning för en häst är en mycket underkastande aktion. eftersom hon inte ens riktigt tar att flytta sig från dig utan mothugg, så provocerar du henne ytterligare genom att kräva att hon ska backa. Jag skulle ta det lugnt med det, tills relationen är mindre ansträngd och hästen har förtroende för dig.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

jag vill kunna backa henne eftersom jag helt enkelt inte vill att hon klampar rakt på mig. Jag håller alltså inte på och backar och backar, men vill kunna göra det om det behövs. Och ja jag vet att det är en mycket underkastande övning, just därför.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Måste du känna att du dominerar?

Ston måste man vara vän med o de tycker inte om bossar.

Stoppa hästen INNAN den gått för långt- en jättebra kompromiss.
Antagligen har du inte sdn pondus som visar på integritet.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Som sagt, ston är ju lite..annorlunda :angel: och inget jag funkar bra med, så kanske är mina råd inte bra för ston..

Men hur som helst, kan det vara så att hon inte ser meningen med att du vill backa henne?
Kunde du istället börja visa var din personliga sfär är, så att hon lär sig att du inte vill att hon är där?
Kan ju hända att hon söker trygghet hos dig, finns såklart andra skäl det kan vara också.

Men OM hon reagerar så för att hon inte ser syftet, så kunde du börja med att när du leder henne, se till att hålla din persoliga space fri. Kan man tex göra om man har ett längre grimskaft, då kan man gå och svänga med det med en viss lämplig radie, och den som kliver innanför får repet på sig. Det ska vara tydligt för henne såklart, börja inte bara svisha runt med repet helt oförberett. Börja när hon är på ett bra avstånd, visa henne hur långt du når med repet och börjar hon närma sig när ni går så börjar du svänga med det helt lugnt, typ som om det var din svans. Kanske kliver hon in och får repet på sig, eller så fattar hon vinken och håller önskat avstånd direkt.
Sedan kan man börja med att göra en övertydlig halt medan man svänger med repet, så hon stannar på rätt avstånd.
När det funkar även utan repet så kan man börja backa sig själv bakåt med ev stöd av repet, och då ska hon bibehålla avståndet.

Kan hända att det blir tydligare för henne då, att du vill kunna ha henne på avstånd också.
Glöm inte att berömma när hon är duktig, minsta antydan till försök i rätt riktning ska berömmas i början. Om det är så att hon gärna vill vara uppe i dig, så kan du berömma med att locka henne till dig när hon varit duktig och hållit avståndet. Så får hon det hon vill ha, men på ditt initiativ. :idea:

Viktigt är också att inte någonsin svänga med repet i ilska för att hon inte gör som du vill, särskilt med ston kan jag tro, men det gör du säkert inte. Tänkte bara påpeka :idea:

Lycka till!
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Skulle mkt väl kunna tänka mig att mina hästar skull åka på däng för att de gärna sitter i knät:cool:
Kanske den är likadan.:confused:
Sålänge hästarna inte springer på mig eller kliver på mina tår är det helt OK.

Det är inte lätt för hästar att byta ägare- skaffa lite bakgrundsinfo.

hur var hästen med förra ägaren?
Ta rätt på det. De kanske hade en kompisrelation.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Står i Hempflings (?) bok "Dansa med hästar" hur du går tillväga. Han är dock väldigt noga med att denna övning ska endast användas efter noga övervägande, god kunskap (förstå vad det innebär) och sällan eftersom (som några redan nämnt) det är en "underkastande" övning för hästen. Och kan göra mer skada än nytta om den används på fel sätt.

Han är också noga med att man aldrig ska använda fysisk kontakt i form utav knuffar, tryck osv eftersom att du då endast visar för hästen hur fysiskt svag du egentligen är.
 
Senast ändrad:
Sv: Markträning - få hästen att backa

Måste du känna att du dominerar?

Ston måste man vara vän med o de tycker inte om bossar.

Stoppa hästen INNAN den gått för långt- en jättebra kompromiss.
Antagligen har du inte sdn pondus som visar på integritet.

Nej nej absolut inte! Det enda jag vill är att hon inte kliver rakt på mig. Givetvis övar vi på att hon ska stanna direkt jag säger till, och det går framåt - men jag vill dessutom kunna backa henne om jag behöver.

Jag vet hur hon var på förra stället hon stod, och det är bland annat därifrån tiggandet - och bitandet om hon inte får någonting - kommer. Jag är kompis med alla djur här på gården men jag tycker inte det är ok att någon av dem kräver att få en morot eller bara kliver på fastän jag är ivägen. Det kan bli farligt om det går för långt ochhon har redan varit på väg över mig ute på vägen.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Tack för svaret! Jag har jobbat ungefär så de senaste dagarna, fortsätter med det och ska hålla i åtanke vad du skriver... :)
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Här är en länk till en filmsnutt som visar hur du kan träna på att leda och backa hästen.

http://www.youtube.com/watch?v=yDF16_NbNCU

Här är en annan filmsnutt som egentligen handlar om ett annat "problem" men där han också visar vad många gör för fel och förklarar på ett roligt sätt varför det inte funkar. Spola fram till c:a 1 min, så kommer det avsnitt jag menar.

http://www.youtube.com/watch?v=inS-7LiYEkU&feature=related

Men jag tycker egentligen att du ska ta hjälp av någon duktig tränare, det kan bli mycket farligt med en häst som är van att "flytta omkring" på människor.

Carina
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

När jag fick hem min häst gick han bara rakt över mig om jag bad honom backa. Var i kontakt med en NH-instruktör och lärde mig där hur jag skulle gå till väga för att backa min häst från marken.

Få se nu det kanske blir lite rörigt men ska försöka förklara så att det blir "rätt" alltså det sätt som jag lärt mig och vad som har fungerat för mig.

1. Stå framför hästen som har grimma (helst repgrimma som är skarpare än vanlig) och håll grimmskaftet i handen.
2. Sedan ber du hästen att backa genom att röra handen fram och tillbaka i vågrät linje och använder dig av ett kommando (alltid samma) som tex. back eller rygga.
3. Om hästen inte lyssnar viftar du häftigare och med mer kraft i grimmskaftet tills den förstår att det är bakåt den ska.
4. Så fort hästen tar ett steg bakåt, sluta vifta helt (låt grimmskaftet falla i marken utan att släppa det med handen) och beröm. Mycket beröm och klapp såklart.
5. Upprepa några gånger dagligen och din häst lär sig så småningom att kommandot back betyder just bakåt. Använd dig alltid av så små hjälper som möjligt, vissa hästar är extremt känsliga.
GLÖM INTE BORT ATT BERÖMMA SÅ FORT HÄSTEN GÖR VAD DU BER AV DEN! Mycket viktigt.

Detta har fungerat superbra för mig och min häst utan komplikationer, hoppas jag har kunnat hjälpa till lite i alla fall.

MVH Simone
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

(har inte läst hela tråden)

Mitt tips är att jobba med flyttningar och tryck i sidled först. Ha ett långt rep och repgrimma och placera dig så att hästen står med sidan åt dig. Börja sedan med att hästen ska flytta rumpan bort ifrån dig. Börja med att titta på rumpan, lyssnar hon inte så - peka på rumpan - Vifta repet - vifta snabbare - daska till med repet. Beröm när hon flyttar och gör så ett antal gånger. Fortsätt med framdel, hovar, gå fram och stanna och börja SEDAN med ryggningen. Att flytta hästen över huvud taget är en dominant handling, och en häst som inte flyttar sig KAN bli farlig. Om du backar när hästen kommer för nära tar hästen detta som att du är undergiven och att hästen kan flytta på dig.

När jag vill rygga min häst svår jag antingen framför henne, och gungar repet i sidled. Lyssnar hon inte så "marcherar" jag mot henne, och lyssnar hon inte på det häller daskar jag till henne med repet. berömmer när hon backar, och börjar sedan om med att bara titta och peka på bogen. Står jag vid sidan av henne backar jag helt enkelt själv, och vill jag ha henne fortare bakåt "viftar" jag med armbågarna som om jag gick fort frammåt, fast bakåt då.

Jag ser inget fel i att ryta till på hästen när hon grinar åt att inte få godis. (Och här kommer säkert motargumenten från vissa användare....) Ha gärna en morotsbit med dig. Men ge den bara när hon inte grinar, och har gjort någonting bra. Min häst är också grinig av sig, ett beteende som inte är önskvärt och som jag tränar på...

lycka till! :D
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Vad intressant det var och se hur öronspelet hela tiden följer sin ledare..
Trevliga filmsnuttar..
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Jag håller helt med Elanor :bow:
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Här är en länk till en filmsnutt som visar hur du kan träna på att leda och backa hästen.

http://www.youtube.com/watch?v=yDF16_NbNCU

Här är en annan filmsnutt som egentligen handlar om ett annat "problem" men där han också visar vad många gör för fel och förklarar på ett roligt sätt varför det inte funkar. Spola fram till c:a 1 min, så kommer det avsnitt jag menar.

http://www.youtube.com/watch?v=inS-7LiYEkU&feature=related

Men jag tycker egentligen att du ska ta hjälp av någon duktig tränare, det kan bli mycket farligt med en häst som är van att "flytta omkring" på människor.

Carina
Om man inte ser att han har skrämt skiten ut hästen o dessutom jagat runt den tidigare så:mad:

Här har du en till med din förebild. en 2-årin som behandlas illa.
här lär sig hästarna på naturlig väg- varje gång vi fodrar dem.
Om man nu vill skrämma hästen till att den ger upp- så jobba på.

blir trött på snabbfixar- cowboysarstuket:mad::mad:

http://www.youtube.com/watch?v=XVVSvrc2Y6k

Dominans dominans......Skräm hästen till tystnad- passiv o lydig.
Utan att den ens har gjort något.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Vad intressant det var och se hur öronspelet hela tiden följer sin ledare..
Trevliga filmsnuttar..

Säger allt om hur du tror dig kunna läsa hästar:eek:
Så skulle den även följa ett rovdjurs alla rörelser- om den var fången.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 431
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 132
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 633
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 900
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp