Bukefalos 28 år!

Markträning - få hästen att backa

Sv: Markträning - få hästen att backa

Ja hästen ser vettskrämd ut..oj oj oj
Du måste lära dig hur hästen fungerar..
Det är inte ett rovdjur han imiterar utan hur en ranghög häst flyttar en ranglåg.
Det är inga knähundar vi har..
Däremot kelar och gosar jag också med mina hästar, vad du än tycks tro.

Det säger allt om din kunnighet med dina svar till mig..
Vi tycker helt olika, och kommer alltid att göra..

Kommer inte svara dig fler gånger du är bara ute efter att få "dänga" till andra och det säger allt.
 
Senast ändrad:
Sv: Markträning - få hästen att backa

Blir riktigt upprörd när du tycker att detta är OK:eek:
Vilket kvalificerat BS!
Hästar får inte andra hästar att bli passiva o ta stryk eller backa järnet.

De är mkt mer renhåriga- på sin höjd ett hugg o spark o sen får den fly sin kos.
Ja jag ser att man låtsas smeka hästen, men tar den kontakt - NEJ!
Har man då lyckats?
Den står o hänger- för att den har gett upp.
Titta på 2-åringens näsborrar! Den är helt slut. Läs hästen!
Ska hästen vara så rädd för en o bli en robot.:eek:
 
Senast ändrad:
Sv: Markträning - få hästen att backa

Ditt svar visar ju att du inte alls har tittat på filmen, det han visar är ju bara hur man vänjer hästen vid beröring på alla kroppsdelar, en förberedelse för verkligheten, för även du lägger väl på sadel och spänner sadelgjord, sitter upp på hästen, klämmer med ben och rider (använder tyglarna) med bett eller annat huvudlag, det är i så fall precis lika obehagligt och onaturligt, är lika dominant och faktiskt i längden i än mer skadligt för hästen.

Nu måste jag erkänna att jag tillhör den kategorin hästmänniskor som faktiskt vill använda hästen till ridning och då tycker jag det är mitt ansvar att förbereda den för det på alla tänkbara sätt.

Nu är inte Clinton min "förebild" egentligen, tränar för en annan "Cowboy" som kommer hit lite då och då, men Clintons träningsmetoder liknar de jag har lärt mig, därför tycker jag hans videos är bra, så här är en till.

Stackars lydiga "apatiska" häst........

http://www.youtube.com/watch?v=zxW-OdfKVZs&feature=related

Carina
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Hästarna i S. vänjs vis beröring från att de är små- sakta.

Successiv tillvänjning, inget man stressar hästen till att ta.

Ja denna häst har han väl drillat mkt länge- vad har den för val?
När man har sett förarbetet till detta känner jag bara - fy 17
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Jag kan inget annat än att hålla med. Att se hur han gjorde med 2-åringen är skrämmande. Snacka om att skaffa sig en avtrubbad häst.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Helt underbart..
Min förebild är också en "cowboy" som kommer hit då och då..:)

Kul med lite filmer i allt skrivandet..
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Det är ju synd att du har den inställningen, för du går miste om så mycket kunskap och erfarenheter.

Vad gäller träning och förberedelser av hästar i S. så kan man ju bara läsa här i forumet hur bra det ligger till med den saken.

Här är ett tänkvärt citat av Dag Nätterqvist:
"Det är ett "ödets ironi" att djurförsäkrings AB Agria sponsrar en ridning som framkallar onödiga skador på hästarna. De borde måhända istället sponsra de privatpersoner som med stora kostnader tar hit kvalificerad personal från Amerika för att återupprätta den hästkunskap, som en gång gjorde Sverige till en ledande nation i detta avseende."

Läs hela skrivelsen här: http://www.jakobslund.se/dadde/TVprog.htm

Jag tycker också "cowboystuket" är bra för hästsverige, det har hjälpt många hästar med människoproblem.

Carina
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

usch varför ska en häst behöva utstå sådant?! :( Vad är vitsen med att stå å "slå" på den med den där "feedbagen" ?!?! Vad vinner man då!? Jag blir galen på sånt!! Så helt onödigt. Och som sagt, den som inte ser att hästen ser helt färdig ut har inte tittat på många hästar! den flåsar hela tiden och hela hästen utstrålar spänning *morrar*


Har hanterat många hästar som TS. Och jag har blivit förbannad på dem rätt å slätt när de brakar in i mig eller bufflar. Kolla i hagen hur de gör. Här daltas ingenting med "flyttande och backande". Närmar sig en häst en ranghög så får den först en varning genom ett bakstruket öra eller bara en blick. Om den inte lyssnar så smäller det rätt snabbt med hovarna...
Att kunna backa en häst i ett syfte är helt ok. Ex "flytta dej så jag kommer fram" eller "backa så står du bättre" "backa in mellan skaklarna" whatever.

Hur jag gör för att få mina hästar att sluta springa över mig och backa bara på röstkommando är inget jag tänker skriva i ett öppet forum bland en massa metodfanatiker ... (nä jag slår dem inte gul å blå men jag springer heller inte å låtsas att grimskaftet är en svans när en häst på 400 kg tänker gå över mig eller vägrar flytta sig när jag ska förbi.... :D )
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

KL

det jag tycker folk verkar missa, är att det inte gör en till "ledare" över hästen för att man lyckas backa den. Det är inte där det sitter, däremot är att hästen backar villigt en FÖLJD av att den ser rangordningen och förstår den. Eftersom det inte är där det sitter, så är det bakvänt att börja med att kräva att hästen ska utföra en så underordnad rörelse och agerande, när inte grunden för hästens respekt för människan funkar. Den respekten kommer INTE för att man lyckas backa hästen - jag upprepar : )

därmed är det väldigt dumt att börja tvångsbacka en häst som inte köpt resten av paketet. det är därför man ser många trådar här på forumet med folk som skriver om att deras hästar blir aggressiva och till ochmed går till motattack.

suck.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Här har du en till med din förebild. en 2-årin som behandlas illa.
här lär sig hästarna på naturlig väg- varje gång vi fodrar dem.
Om man nu vill skrämma hästen till att den ger upp- så jobba på.

http://www.youtube.com/watch?v=XVVSvrc2Y6k

Dominans dominans......Skräm hästen till tystnad- passiv o lydig.
Utan att den ens har gjort något.

Har bara tittat på din länk, och bara första minuterna (seg uppkoppling) men här måste jag delvis hålla med dig. Vad GÖR han?
Han säger först att han ska sluta "klappa"(som i klappa till) så snart hon gör en antydan att stå still, men när hon sedan stannar till så fortsätter han ju att klappa henne??? HUR ska hon då lära sig att det var rätt att slappna av och stå still?
Eftergiften (att man slutar klappa) ska ju i inlärningsfasen komma direkt vid första antydan till att göra rätt, och det kan jag inte se att han gör här. Hade han slutat direkt när hon stod still så hade hon antagligen inte reagerat lika mycket när han började klappa på henne igen.
Sedan står han och klappar och klappar medan hon står där så fint, hur ska hon tolka det??

Nä, jag håller med dig, det såg inge trevligt ut. Är säker på att man kan göra precis samma sak på ett sätt som hästen förstår bättre och snabbare utan lika mycket oro.

Har gjort "samma" med vår mellanhäst då han bland annat var skeptisk till att man hoppade jämfota bredvid honom(förberedelse till uppsittning barbacka). Såg då till att stå på lite avstånd och hoppa bara lite, slutade DIREKT när han stannade till en sekund. Då kom blicken direkt på mig och man såg att han funderade på hur det kom sig att jag slutade. Gjorde så EN gång till, och sedan hade han fattat att han kunde få mig att sluta göra det obehagliga genom att stå still, han fick kontroll och kunde slappna av. Förstärkte ett par gånger, sedan var det inga problem att hoppa bredvid när man behövde det.

Som jag har lärt mig handlar det om att visa hästen att de kan kontrollera situationen, då blir de mer avspända. Kan bli ganska coolt ibland, som typ när unghästen började bralla runt som en vilde på ridbanan när vi jobbade lite i lina. Jag tappade linan och han brallade runt och såg stirrig ut. Då började jag göra typ samma, springa lite och flaxa. Då tvärstannade han och då gjorde jag det med, DÅ såg han rolig ut. :love: Han tittade på mig som om jag vore galen och att han var den enda som kunde hålla mig lugn, han kom fram direkt till mig typ "ursäkta att jag skrämde dig matte, nu ska jag vara lugn" :rofl::love:
När min tränare beskrev hur jag skulle göra detta, och att det funkade så kunde jag inte tro henne, att jag skulle kunna få en spattig häst lugn genom att vara "spattig" själv? Helknäppt, men det funkade. :bow:
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Så mkt känner jag Dadde att han skulle kräkas om han såg filmerna.

Jag såg ett program på T4 Fakta i förrgår om en ung kvinna som blev kidnappad i USA för25 år sen.
Hon torterades o hölls fången i en låda i 1 år o fick sen komma ut o skriva på ett slavkontrakt som hon trodde var giltigt o därmed kunna vara lössläppt. efter 2 år åkte hon ner igen av ngn anledning, men fick sen t o m börja arbeta i samhället för att paret behövde inkomsten.
Som en elektronisk fotboja.

Sen började mannen dock behandla frun likadant o tillslut bestämde hon sig för att fly- för barnens skull.

hon sa till kvinnan- då efter 7 års fångenskap, att det inte fanns ngt "företag" som gjorde det lagligt att hålla henne fången.

Jag jämför detta med hjärntvätt pga hotet om våld- samma som med hästarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Markträning - få hästen att backa

Lite OT

jag är så sjukt faschinerad av att de stora egentligen vilda djuren låter oss hantera dem öh och att de kan bli inspirerade av oss. När min numer fyraåring gick ensam i somras ett tag (var hingst länge = ingen ville sällskapa honom men blev kastrerad på våren så sen fick han sällskap :) ) så tyckte jag så "synd" om honom som alltid betade ensam och inte hade nån att busa med. (inga hästar alls i närheten) Han kom jämt galopperande och gnäggande när man visslade. Tanken slog mig... han följer mig överallt kanske kunde jag få honom att busa oxå? Unghästar busar ju massor som ni säkert vet så tyckte att han var så understimulerad.

Sagt och gjort. Jag kutade som en galning UTANFÖR hagen (ville inte riskera en bakutspark i huvvet) och gjorde stora armrörelser - och vet ni? min lilla häst for som en dåre inne i hagen i full kareta, bockade, sparkade och pep och det var fullt ös medvetslös *skratt* Han såg sååå lycklig ut :D OCh fast än jag stannade (orkade inte så länge hehe) så fortsatte han ett tag med sina bravader och kom sen fram och fnyste som värsta hingsten och showade. Så gjorde vi då och då så han fick utlopp för lite lek och bus även om han var ensam.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

kl

Till en början var jag mycket positiv till nh. Tror tyvärr att det som är som med så många andra modéflugor att väldigt många lycksökare och okunniga har fastnat. Jag är inte imponerad av vad jag hittills sett här. Och axels film gav mig direkt motvilja.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

LIA brukar föorda immunicering-avtrubbning/ hjärntvätt passar bättre.

Jag vet en tjej som ramlade av sin häst på en FT-ritt o fick en rejäl hjärnskakning.
Efter det blev hon personlighetsförändrad o började slå hästen ohämmat.
Hon kunde rida en sträcka på 1 km o bara slå. Hästen bara lommade vidare.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Ja, jag tycker det är superballt :bow:

Brukar leka en del med mellanhästen då han är en busig själ :love: Fast då på ridbanan och i lina, så jag kan justera honom om han blir FÖR busig :angel:
Tex kan vi springa jämte varann, och om jag liksom knixar med min nacke, så gör han samma med sin.. Så gör han liksom en min "ååååå vad jag vill galenbusa med dig!" då får jag peka bort honom lite och säga att ska han galenbusa får han hålla lite avstånd, och då skuttar han lite i sidled och brallar :love: Sedan kommer han med lugnare min och vill trava bredvid :love:

Sånt här skulle jag iaf aldrig börjat med om vi inte börjat med PNH, men jag vet att andra "hittar" det här läget med sin häst utan sånt.

Jag vet att många hästar gärna leker med oss, frivilligt för att de tycker vi hittar på kul grejer. Det är mitt mål, att alla mina tre ska känna så för mig. Hittills har jag bara vunnit över(som på min sida) unghästarna, gammeln har en massa annat bagage om människor..och mig :(
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Det är inga knähundar vi har..
Det här kan jag bara tolka som att man anser att hästar är opålitliga djur o måste hållas kort.

om man är schysst-får man samma tillbaka- som man ropar i skogen......
Ge o ta..........
Översittarfasoner mot snälla individer- är mobbing.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Måste tyvärr rycka in och svara, vill egentligen inte svara dig eftersom du alltid pockar på mig, vare sig det gäller hantering, tänder eller muskler:cool:

Jag menar att hästen inte får hoppa på en eller gå på en..
Hästar är vänliga djur, men precis som hundar, barn mm så behöver man vägledning, eller du lockar med godis då också:angel:

Jag har aldrig stött på en häst som inte horsemanship funkat på..du förstår inte meningen med det.
Du pratar hela tiden om hur fel det är att bestämma över hästarna!

Det handlar inte bara om det...innan du kommer dit måste du vinna deras respekt och förtroende och det är ömsesidigt.

MEN jag skulle aldrig låta en häst, flytta på mig, och jag skulle aldrig slå till en häst för då visar jag mig svag, hästar är flykt och mottrycksdjur, alltså kan farliga situationer uppstå, om man inte har ett hum om hur de fungerar.

Jag jobbar alltid ur säkerhetssynpunkt både för häst och människa..

OCH jag älskar hästar, de GER SÅ MYCKET TILLBAKA; NÄR MAN GER SJÄLV:love::love:
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Eftersom du tyckte att filmerna var fina exempel på horsemanship- ge o ta, så är vi inte ense om hur hästar fungerar. För mig var det fullkomlig dominans VS underkastelse.

Att få hästar att inte kliva på en- går att lära dem med snälla metoder- vara tydlig.

Du förordade väl även att sätta fast hästen o låta den kasta sig- lära via den snabba o hårda vägen.
Går det så går det- synd att hästen gjorde fel val o följde sin instinkt. Korkade häst.


Det går även att lära hästarna passage- med frieserselen.
 
Senast ändrad:
Sv: Markträning - få hästen att backa

Jag har ett sto sen tre år tillbaka som fungerade likadant (dock utifrån rädsla och missförståelse) och jag provade att peta och skaka och trampa och allt möjligt men det ville inte funka, något jag dock märkt som funkar på de allra flesta känsliga hästar är att man spänner musklerna och riktigt "skriker" stopp och tänker bakåt med sin egna kropp när de blir för närgångna, utan att röra hästen eller röra sig mot den. På så sätt fastställer man sin egen "space" utan att försöka dominera hästen, man gör det bara klart för hästen i fråga att hit, men inte längre, ok? Om man ser på hur hästar i flock fungerar så markerar hästen långt innan den börjar leva om att någon är för närgången genom att "tjura ihop" och spänna sig.
Du behöver inte heller skylta genom att bli "stor" eller anta ett dominant kroppsspråk, och därmed inte starta nån slags maktkamp. Hoppas du förstår vad jag menar :b
Sen är ju ston alltid ston, och konflikter är svåra att undvika, tjejer emellan. :angel:
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Vad i hela fridens namn är det du skriver:eek:
Jag har aldrig satt fast en häst, däremot så jobbar jag med hästars huvud som får panik om man sätter fast dem..


Tillslut så går det att binda upp dem utav dessa övningar..
Vad tråkigt att du tycker hästar är korkade, men det är väl därför du gör på ditt sätt:confused:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 505
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 221
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 808
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 945
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp