Bukefalos 28 år!

Markträning - få hästen att backa

Sv: Markträning - få hästen att backa

Eller, det beror på vad quick-fix är.. som Pat säger (lite fritt citerat ur minnet) "take the time it takes, and it will take less time" :bow:


Eller som Ronny Åman brukar säga lite i mjugg, över NH novisfantasterna som kommer och ska ha en quick fix och sen förundrar sig över att han kan få deras häst som de har så mkt problem med, att uppföra sig på 5 minuter....

"det är bara en HÄST" :angel:

dvs folk gör saker så mycket värre genom att inte fatta hur en häst fungerar, själva vara rädda och osäkra, och börja styra och fixa och ooha och ahha över problem vilket gör dem värre än de behöver vara. En häst är en häst, och fattar man dess basala natur och behov så är det mesta faktiskt löst utan att ngra problem behöver uppkomma till att börja med.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Precis :bow:

Allt blir så lätt och roligt när man förstår sig på hästen :love:
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Hästens nos är det enda den kan känna o undersöka med- som många andra fyrfotade djur.
Hur behandlar stoet sitt föl?
Hur agerar 2 hästar som är vänner?
Kliar varandra.

Mitt stos försiktiga fibblande på mig är inget hårdhänt bufflande. Det är en ömsesidig kontakt. Jag är den som först söker kontakt o hon svarar på den.
Det finns grader på kontakt. Om de knuffas så man blir flyttad på- lär man om med hur Vett o etikett funkar- med oss människan. Hur de ska förhålla sig till oss.

Då är vi på samma våglängd. Givetvis får min häst nosa, pilla med mulen och jag gosar massvis med henne när hon vill. Men hon får inte buffa på mig och det är det jag menar. Hon får klia sig också, som sagt, när jag har sagt att det är okej.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

folk gör saker så mycket värre genom att inte fatta hur en häst fungerar, själva vara rädda och osäkra, och börja styra och fixa och ooha och ahha över problem vilket gör dem värre än de behöver vara. En häst är en häst, och fattar man dess basala natur och behov så är det mesta faktiskt löst utan att ngra problem behöver uppkomma till att börja med.

:bow:

Det tror jag också utifrån många inlägg man läser här. Problemen förstoras, hästen är visserligen en tung varelse som det gör ont att få tårna eller bli översprungen av. Men somliga verkar ha inställningen att det är en riktig best i andra änden av grimskaftet som till varje pris måste tämjas o domineras.:crazy:

Skuggi:
Intressant att läsa det du skriver. Har själv en ung dam som är enormt känslig o reaktionssnabb (helt super egenskaper när man rider :love:) o som vi fått tagit det väldigt lugnt med. Hon behöver ofta lite tid på sig att acceptera nya saker (även om hon är mycket lättlärd), man får vara lugn o konsekvent samt ha glimten i ögat när man hanterar henne, då funkar det väldigt bra.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Ja, olika personligheter har olika inlärningssätt.
Vår "unghäst"(femåringen) är väldigt extrovert och rörlig, och om man låter honom vara det så lär han sig sååå mycket bättre.
När man introducerar en ny grej tex, så måste jag göra det EN gång, och så snart han antytt att göra rätt, så slutar jag och står heeelt still och avslappnad. Hästen står då vanligtvis superstill upp till en minut eller så och ser liiiite ut som att han tänker "blev det rätt eller bli jag dödad nu?", och när jag bara står där så inser han tillslut att det var rätt det han gjorde.
Då slappnar han av, sänker huvudet, tuggar och "skriver upp i anteckningsboken", nästa gång jag ger samma signal vet han oftast direkt vad jag menar. :bow:
Så, på sätt och vis kan han verka både supertrög och supersmart, det är lätt att missa hans "frysfas" om man inte vet om den, och kör man bara vidare då så hinner han inte "skriva upp i boken" och så lärde han sig ingenting.

Min andra valack blir suuuper seg när vi ska göra nått nytt, och driver jag fram honom då blir han spänd och låser ihop huvudet. Om jag istället ber om äääännu långsammare, då blir han trygg och ökar själv på när han känner att han fattat.

Sånt här finlir har man aldrig pratat om på ridskolan, jag hade ingen aning om hur fascinerande det är att studera och lära sig om de olika hästarnas inlärningsstrategier, och hur jäkla kul det är när de plötsligt fattar mycket fortare! :idea:

Måste förresten berätta en liten grej:

I stallet har jag en vän som har en äldre valack som gått på turridning i många år och som är ganska långsam och som sällan kommunicerar med sin ryttare. Han klagar inte för att man rider för långt, att man är för tung eller nått sånt, han bara härdar ut och går dit man styr.
Nu hade kompisen kollat lite på det jag gör med våra hästar, och blivit intresserad. En kväll hade hon tex tränat på one-rein-stop(vad man nu ska ha det till på den hästen ;):love:) och hästen hade svarat otroligt villigt och liksom vaknat upp lite.
Så, några dagar senare hade de varit ute och ridit i oländig och stenig terräng då hästen plötsligt stannar och själv gör one-rein-stop åt först ena hållet, och när kompisen inte gjorde nått så gjorde han det åt andra hållet.
Av någon anledning skuttade kompisen då av, då hon ändå tyckte det var lite väl oländigt för att vara uppsutten.
När hon berättade det här för mig så var min första tanke, sådär gör ju min femåring också, när han är trött!
Min lilla amatörteori är att genom one-rein-stop har vi gett hästen en väldigt tydlig signal att vi vill stanna, och denna signalen kanske hästen känt att han också kunde använda åt motsatt håll :idea:
Våra andra stoppsignaler är ju inte precis något som hästen kan "göra" tillbaka till oss för att berätta att han vill stanna. Såklart kan han bara stanna, men de flesta hästar har nog lärt sig att om man bara stannar så blir man framtvingad ändå.
Ja, förstår ni hur jag menar? Att hästen hittade en dubbelriktad telefonlina liksom :idea:
Vad tror ni om den teorin?
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Man ska inte underskatta hästarnas signalsystem :D ....dom är så tydliga ibland att man bara blir full i skratt
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Ja, och jag upplever att när de upptäckt att man börjat lyssna.. DÅ börjar de verkligen ha åsikter och förslag :love:
Jag bara älskar den här nya synen jag fått :bow:
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Haha, jag hade en häst för många år sen som stod o glodde på mig en hel månads tid...saken var den att han var så långhårig så jag gick o muttrade om att raka honom...men det blev som aldrig gjort...han stod i sin box ( han var ju ute på dagarna o blev tränad å så ) och bara glodde på mig...så det blev obehagligt faktiskt.. Jaja, jag SKA...sa jag men det blev som inget ( hade halvdörrar)
När jag äntligen rakade honom så slutade han stoppa ut huvudet o glo.....Tjillevipp, ibland behöver man lång tid o tänka :angel: :D

Och även om ni inte tror mig så står alla mina hästar i hagarna och ropar : Ta mig, Ta mig när jag börjar plocka dom för körning :D...det är också väldigt tydligt....
Hästar är inte dumma.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Nej, de är ju inte det. :love:
Men så många verkar tro det?

Som bara detta med hästar som inte vill bli fångade av sin ägare/ryttare, men andra går utmärkt.... Ska man inte ta det som en pik? "Nej tack du, du gör aldrig något roligt med mig, bara jobb och skäll.."
Då tycker jag det är läge att börja fundera på vad man gör med hästen när man träffar den. Men oftast får de etiketten "svårfångad" och så är det bra med det.

En liten kul grej från i somras, jag jobbar på gården där vi bor och vi hade två ston här på betäckning. Mot slutet av sommaren stod både hingst och ston inne på natten och vilade upp sig lite. Jag var den som dels tog in stona i skugga och svalka, samt att det var jag som tog dem till/kom med hingsten.
Jag var ganska poppis :angel::rofl:
Vid handbetäckningen sedan så var det också jag som hämtade stoet(som inte tog sig).

När ägaren sen skulle hämta hästen så fick hon jaga henne en god stund utan att komma nära. Hon muttrade något (lite halvstolt) om att hästen smet för att den visste att ägaren betydde jobb. (som om det skulle vara nått å va stolt över?)
När jag kom ut i hagen stod hon som ett ljus: "här kommer hon som tar mig till hingsten :bump:"
:rofl:
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Jag vrider mig i plågor varje gång nämner sånt som "fånga" hästen i hagen, "hur fångar jag den" eller "vill ej låta sig fångas". FÅNGAS?! ett hemskt ord att utgå från, säger lite om inställningen tyvärr, i min värld och hur man ser på häst relationen.

Tycker i övrigt att du gör dig väldigt väl förstådd i denna tråd. Har inte riktigt förstått dig i många trådar tidigare, många trådar har varit väldigt tjafsiga, men jag ser dig på ett annat sätt i denna - roligt, då denna tråden dessutom faktiskt lyckats hittills med ngt som sällan lyckas - både NH folk och vanligt folk som faktiskt kan resonera och ngrlunda komma till ngn sorts balans! :bow:
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Som bara detta med hästar som inte vill bli fångade av sin ägare/ryttare, men andra går utmärkt.... Ska man inte ta det som en pik? "Nej tack du, du gör aldrig något roligt med mig, bara jobb och skäll.."
Då tycker jag det är läge att börja fundera på vad man gör med hästen när man träffar den. Men oftast får de etiketten "svårfångad" och så är det bra med det.

Jo, detta känner man igen. Har ett färskt exempel där det visade sig att stallägarens häst gått med grimskaft på ute i hagen hela dagen (hästen klarade sig utan brutna ben eller nacke som tur var) därför att den slet sig på morgonen o ägaren lyckades inte (eller snarare iddes inte) få tag på den igen. Ägaren ifråga har hela tiden klagat på att denna häst är svårfångad. Denna ägare är dock av den typ som skiter i sin häst, hon mockar o ser till att den har hö men hon pysslar aldrig med den, rider aldrig eftersom den kan "busa", hovslagare anlitas 2-3 ggr per år. Kort sagt, hästens kontakt med sin ägare består i att den släpps ut på morgonen o tas in på kvällen.

Vi har alltid pratat o gosat lite med denna häst när vi tagit in våra egna hästar från hagen o vi har aldrig upplevt något problem att få kontakt med den.
Så i detta fallet verkar det vara så att hästen känner att "matte skiter i mig, då skiter jag i henne, så det så"!


Apropå signaler så hade jag för många år sedan en liten söt valack som när han ville något ställde sig o kikade, eller rättare sagt enstirrade, mellan brädorna i staketet o på vårat köksfönster. Man kände sig iakttagen fast man var inne i huset!;)
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Jag vrider mig i plågor varje gång nämner sånt som "fånga" hästen i hagen...

Tycker i övrigt att du gör dig väldigt väl förstådd i denna tråd. Har inte riktigt förstått dig i många trådar tidigare, många trådar har varit väldigt tjafsiga, men jag ser dig på ett annat sätt i denna - roligt, då denna tråden dessutom faktiskt lyckats hittills med ngt som sällan lyckas - både NH folk och vanligt folk som faktiskt kan resonera och ngrlunda komma till ngn sorts balans! :bow:

Ja, och ändå verkar de flesta se det som just det, att fånga dem. :confused: Jag strävar efter att de ska komma till mig, åtminstone sista biten. Ibland får man vänta en stund innan de kommer.

Känns skönt att du skriver så, jag HAR känt mig ganska missförstådd tidigare, kanske beror det på att jag i den här tråden tagit mig tid att babbla på lite mer. Ibland försöker man vara kortfattad och glömmer att folk läser in mellan raderna sina förutfattade meningar. Nu har jag haft lite mer tid, och kunnat brodera ut lite.

Fast jag tycker nog att vi kommit "överrens" i tidigare trådar, och konstaterat att bra NH inte precis skiljer sig från bra vanlig hantering. Därför blir jag frustrerad när det ännu en gång blossar upp en massa "hata-alla-NH-idioter"-inlägg.
 
Senast ändrad:
Sv: Markträning - få hästen att backa

Apropå signaler så hade jag för många år sedan en liten söt valack som när han ville något ställde sig o kikade, eller rättare sagt enstirrade, mellan brädorna i staketet o på vårat köksfönster. Man kände sig iakttagen fast man var inne i huset!;)

Haha! Vad gulligt! Sådär gör min tvååring också..eller vänta nu, nu måste jag kalla honom treåring va? :confused::p
Han står iaf och kikar vid grinden så snart man sticker ut näsan på gården. Och kommer man och hämtar en annan häst så förstöker han krypa i grimman eller bita sig fast i grimskaftet för att få hänga med :love: Måste börja jobba med honom lite, han är såå sugen :bump:
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Kan inget om NH men reagerar på filmerna. Första filmen med att backa en häst. Jag har aldrig sett en häst backa så fort undan för en annan häst om den inte är seriöst rädd att åka på stryk. Inget jag känner att hästar runt mig ska känna.

Angående filmen om tvååringen. Lyssna vad han berättar. Jag stavar engelska så dåligt så jag kan inte ordagrant beskriva, så lyssna själva. För det första står det i filmens rubrik att det handlar om att "få hästen mindra känslig" (min tolkning av det engelska ordet). För mig är det lika med avtrubbning. Varför vill man få hästenn mindre benägen att reagera. Om man vill att hästen ska klara läskiga saker handlar det väll om att vänja hästen inte trubba av.

Sen pratar han om att man först tappar på hästen, sen klappar och efter ett tag kan man t.o.m spöa hästen med pappersgrejjen. Vad har man åstadkommit med det?

Jag har inte så mycket hjälp till TS att ge men mitt råd är att du bör välja dina strider. Det är väll viktigare att lära hästen att inte gå på dig än att lära den backa på kommando?!
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Mitt förra svar var inte riktat till axel utan bara ett allmänt inlägg. Förlåt min miss:)
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Ang klippet där han "spöar" hästen med en tidning.. Nu har jag inte lusläst tråden så jag vet inte om någon redan har gett ett vettgare svar.?

Vad jag förstod på videon så är det ljudet från tidningen som är värst, och det han gör ,i mina ögon, är att han vänjer hästen samt låter den hanterar sin rädsla och sin flyktinstinkt. och det är därför han också fortsätter lite grann efter att det att hästen har stannat och stå still.
Nån sekund senare smeker/klappar han försiktigt vilket innebär beröm för hästen.

Jag vet en "stor" unghästutbildare samt "problemlösare" här i sverige som använder sig av liknande metod. Och till honom skickar bla Maria Gretzer sina hästar som ingen rår på. Har för mig att det inte var så längesedan som han var med i ridsport?
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

För det första så "slår" han inte hästen, han "klappar" den med påsen, inte värre än jag har sett många göra när dom "klappar" sina hästar när dom gjort något bra, inte särskilt bekvämt för hästarna det heller, och denna övning gick ju inte alls ut på att hästen skulle uppfatta detta som bekvämt eller behagligt, eller ens att den skulle tycka det va kul, utan att den skulle lära sig att "slappna av" och "koppla bort" sin flyktinstinkt inför något som kunde uppfattas som hotfullt eller farligt. Precis som hästen som blir "klappad" av sin ryttare har lärt sig att det inte betyder något särskilt när människan gör så.

Det är för övrigt en påse av papp han använder, inte hård och inte med avsikt att "skada" eller "göra illa" hästen rent fysiskt, vilket han om och om igen upprepar. Han pratar också om "aproach" och "retreat", dvs "öka" och "minska" trycket, eller "tryck" och "eftergrift" som vi också brukar kalla det på svenska, men att hästen först ska stå still och slappna av, då först slutar han "klappa" och börjar i stället "stryka" hästen med påsen så att den förknippar "välbehaget" dvs "retreaten" med detta, ett mål som också uppnås, den står ju för tusan t o m och "vilar" på ena bakbenet mellan varven, det skulle den aldrig göra om den va så vettskrämd och kuvad som du vill få det till. Kan du inte se detta så är du blind, eller så har du satt på dig fördomens skygglappar och vill inte se.

Och liknelsen med "kvinnan i lådan" förstår jag inte alls i detta sammanhang, hästen har hela tiden möjlighet att "flytta sig", grimskaftet är i stort sett hela tiden löst hållen och fungerar endast som ett medel att behålla avståndet till hästen, det är för övrigt precis det som den här träningsfilosofin går ut på, att få hästen att "tro" att den "kan fly" men att det behagligare att stanna och slappna av.

Vi "håller helt enkelt inte fast" hästarna utan vi skapar situationer där det blir behagligare att stanna och det är ingen "Quickfix" situation vi eftersträvar, utan precis tvärtom låter vi det ta den tid det tar för att hästen ska slappna av och känna sig väl till mods, det enda vi inte gör är att vi "backar" och "slutar" när hästen visar rädsla eller obehag eftersom detta leder bara till ett förstärkt intryck av obehaget och än värre problem nästa gång, utan vi "väntar ut" hästen och det får ta den tid det tar.

Och den som tror att vi inte måste träna bort hästens starka flyktinsktinkt är helt ute och cyklar, det är liksom själva grunden i att få fram en häst som är "träningsbar", oavsett vilka metoder vi använder.

Nej då stämmer din liknelse mer in på hur många "stackars" dressyrhästar har det, hårt hållna mellan skänkel och hand, med korta tyglar utan möjlighet att fly, där kan man prata om "slaveri" och "apati" om man nu ska hårddra det. Själv försöker jag att skilja mellan lort och pannkaka och inte bli allt för fördomsfull. Bra och dåliga hästtränare finns det inom alla discipliner.

“Little problems people ignore lead to bigger problems they can’t ignore.”Bill Dorrance


Carina

snälla ödlsa inte din tid på att försöka förklara detta i ett forum fullt av "Häst människor som alltid vet bättre"!! Och NEJ det är inget grymmt han gör mot det lilla ungstoet, men JA han "avtrubbar" henne från att vara överkänslig!! är det så hemskt?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 420
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 115
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 589
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 896
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp