Bukefalos 28 år!

Markträning - få hästen att backa

Sv: Markträning - få hästen att backa

En häst som buffar gör inte det för den är kelen, utan det har blivit ett inlärt beteende, eftersom den fått/får fel signaler..av sin människa, sen om det är kändisar eller skogsmullar, spelar ingen roll.

Jag försöker tolka fram ett svar här. Det går halvbra, ska jag säga. :D

Men du menar alltså buffande blir typ alltid successivt värre och det är alltid ett FEL oavsett vad de som sköter om hästen tycker? Om de som sköter om hästen tycker att buffandet inte är nåt att tjafsa om, då beror det på att de gör FEL och är okunniga om hur det SKA vara när man tar hand om hästar, enligt dig?
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Tro mig det blir värre med tiden, speciellt när hästen inte högpresterar mer, men sen är hästar olika individer, så jag kan ju inte dra alla över en kam..

Ursäkta men det var det löjligaste mest missvisande jag hört.
Hästen blir inte mer och mer bufflig om man har ett fungerande förhållande till den! det är om man inte har det, som buffandet kan vara en del av hur denna brist på respekt uttrycker sig.
Mina hästar kan buffa till och inte är det mer med det än att jag säger till när jag tycker det räcker och då rättar de genast in sig och tar den signalen. Övrig hantering och ridning fungerar klockrent, min häst är exemplarisk att leda, hantera och respektera mina signaler och mitt utrymme. En klok, harmonisk och mycket lyhörd häst, som dock, precis som martha säger, får uttrycka sig även utan min minituösa kontroll här och där.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Ta det inte så personligt,;) citerar mig själv:
(Det är självklart att hästen också ska säga ifrån när något är fel, de är ju inga maskiner.)
Ta inte ut enstaka ord och meningar utan få med hela sammanhanget!

Har stött på ett 20 tal hästar med bufflighet som vi jobbat med och kommit ifrån problemet, respekt ska naturligtvis komma från två håll.

Jag vill t ex att barn ska kunna vistas i stallet utan att knuffas hit och dit, det kan bli väldigt farligt, det finns inte i min värld.

Nej som te x när vi får hit en ny häst inte rusar, jag fram och börjar klappa och kela på denne med en gång, vi får lära känna varandra först. Annars blir det nästan som ett påhopp, på den stackarn.
Däremot tar hästen kontakt och visar det är okej naturligtvis kelar vi då..
Nä respekt från två håll, tack.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Jag tar det inte ett dugg personligt! Jag har ingen anledning att göra det eftersom jag inte har ngra problem ö.h.t med min relation till hästar eller deras uppförande och hantering. Men jag blir störd när såna här påståenden används i en tråd där helt klart, många har problem och inte vet vad de ska göra. Jag tycker inte heller att jag tagit ngt lösryckt då du noga redogjorde för hur farligt det var med bufflandet och att det var ett tecken på att det bara kan gå fortsatt utför, det resonerade du om i flertalet inlägg och avslutade med det jag citerade dvs "tro mig, det blir bara värre". Om detta inte var vad du avsåg så uttryckte du dig inte optimalt utan skulle ha nyanserat det betydligt tydligare, så som du nu förklarar att du menar.

KL
det jag avser med att skriva om det här, och det jag skrivit tidigare i tråden, är att alltför många, ovant folk som är osäkra och inte så vana vid hästar, tar såna här träningsskolor och tränings specifika övningar från fel ände alltför ofta. de tror att med några specifika övningar, så kommer de att få respekt från hästen och hela situationen löser sig, vips så accepterar hästen dem som "ledare" osv. Det micklas och macklas med dessa övningar, när i själva verket de som försöker utföra dem, inte förstår vad de gör, eller ens egentligen varför, annat än det de lyckats läsa sig till, eller blivit tillsagda av ngn att göra. Då blir det fel, och det är därför man ser så många trådar här anser jag, med frågor som "min häst attackerar när jag gör join up" och "vägrar flytta sig" eller - rentav: "hur får man hästen att backa" :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Markträning - få hästen att backa

Jag vill t ex att barn ska kunna vistas i stallet utan att knuffas hit och dit, det kan bli väldigt farligt, det finns inte i min värld.


Fast då får du skaffa gunghästar för du kan aldrig vara säker på att en häst kommer att respektera att inte buffa på ett barn bara för att den inte buffar på dej.

Hästar är individer som bedömer människor som individer. Sen har dom ofta av naturen en känsla för att barn är yngre individer, men det kan man inte lita på helt och hållet eller när det gäller alla hästar, särskilt inte små ponnys som barn hanterat ensamma eller hästar som är låga i rang och vill mopsa sej.

Sen brukar inte barn knuffas hit och dit av hästar för att man inte har gjort en massa bossande övningar med hästarna:cool:
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

KL
det jag avser med att skriva om det här, och det jag skrivit tidigare i tråden, är att alltför många, ovant folk som är osäkra och inte så vana vid hästar, tar såna här träningsskolor och tränings specifika övningar från fel ände alltför ofta. de tror att med några specifika övningar, så kommer de att få respekt från hästen och hela situationen löser sig, vips så accepterar hästen dem som "ledare" osv. Det micklas och macklas med dessa övningar, när i själva verket de som försöker utföra dem, inte förstår vad de gör, eller ens egentligen varför, annat än det de lyckats läsa sig till, eller blivit tillsagda av ngn att göra. Då blir det fel, och det är därför man ser så många trådar här anser jag, med frågor som "min häst attackerar när jag gör join up" och "vägrar flytta sig" eller - rentav: "hur får man hästen att backa" :cool:

Håller med dig!

Jag får lite ont i magen när jag ser trådar där folk vill veta hur man "gör" seven games osv. Man "gör" dem inte, och det går bara att beskriva den absoluta grunden i text. Det finns ingen anledning att göra seven games om man inte tänkt göra hela konceptet, om man inte tänkt LÄRA sig att läsa och förstå hur man ska hantera hästen. För seven games och liknande skapar inte ledarskapet, det är HUR man gör det och NÄR, i samspel med resten. Dessutom är seven games som alfabetet för "oss", genom att etablera dessa lekar kan vi sedan jobba vidare med det "riktiga" markarbetet för att få hästen att jobba korrekt, i form och kunna göra mer avancerade rörelser, både uppsuttet och från marken. Och vilken häst vill rabbla alfabetet i all evighet? Såklart blir de less och utmanar en så fantasilös person som utger sig för att vara ledare.

Tyvärr antyder ju dessa trådar dels att det finns en massa folk som vill lära sig att göra mer med sina hästar men att de inte hittar hjälpen att göra det IRL, det finns för få bra tränare att vända sig till.
Dels ser man att det finns väldigt många människor som har olika typer av hanteringsproblem med sina hästar, oftsat pga att de har för dåliga kunskaper i ämnet. Och igen, så hittar de inte hjälpen IRL utan vänder sig hit.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Mackan och Flashlight är nog båda inne på vad jag också tänker på. Nämligen att gränsen för vad som räknas som lydigt, trevligt eller i alla fall fullt acceptabelt är en gräns som kan dras på lite olika ställen. Jag menar, vi verkar vara ganska överens om att det inte finns en korrekt sådan linje, där tex buffande alltid och under alla omständigheter är fel och förfärligt.

Jag kan mycket väl låta en häst klia sig lite på mig ibland, det tycker jag att hon är värd när hon har jobbat för mig, lite kan jag bjuda på, men hon får inte ta i så att jag ramlar, tex.

Och om jag tex har kläder på mig som jag inte vill ha dreggel på, ska det funka att säga åt hästen, även om den får klia sig på mig annars ibland. Jag har inga som helst problem med detta. Jag tror inte att hästen fattar varför den inte får klia sig ibland, men den accepterar det utan minsta problem.

Alla hästar jag har tagit hand om har klarat av att kliande är tillåtet ibland men inte alltid. Precis som de klarar av att jag ofta kräver ganska precis lydnad i ridhuset, men kanske ger annat svängrum för egna initiativ i skogen.

Eftersom jag inte ser hästeriet som att en gång för alla sätta ledarskapet, utan mer som en pågående relation där vi dag för dag talar om för varandra hur vi mår idag och hur vi vill ha det idag, är detta inte ett problem.

Men så som det låter från några i tråden, skulle ju min hästhantering vara omöjlig. Samtidigt som jag vet att jag har lydiga hästar, de flesta hästar jag har tagit hand om har lytt mig bättre än ägarna från marken.

Och jag har bara backat dem från marken dels för att förbereda uppsutten ryggning, dels om det helt enkelt är nödvändigt, tex för att gå av transporten. Aldrig för "sätta ledarskapet".
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Nu börjar det likna kärlek- banne mig:love:

Du oxå Skuggi!

Jag låter dock inte mina klia sig på mig- för att de kan fastna med tränsspännena eller så gör det ont- den dagen man inte är fullt lika mkt påklädd:eek:
Däremot så kliar jag gärna eller håller upp en handduk som de kan klia sig emot.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Jag har sagt det förut, och säger det väl igen.

Jag tror du tittat på fel folk och sedan trott att NH eller PNH handlar om kadaverdisciplin och hästar som inte för röra en fena utan tillstånd. Av de hästar jag träffat så har helt klart de NH-hanterade varit de mest frisläppta, och ändå de mest lydiga. If that make sense? :crazy:

De NH-folk jag känner och umgås med låter ofta sina hästar gå lösa på gården och beta ner gräsmattan, de låter hästen välja vägar i den mån det går, de lyssnar om hästen gör sura miner mot sadeln och börjar fundera påvarför hästen inte vill bli sadlad. De rider inte varje dag bara för att man tänkt göra det, ibland kommer de till stallet och hittar en häst som bara vill mysa idag, och då får den det, eller bara ta en skrittur. Jag har fått lära mig att det viktigaste är att lära sig att läsa hästen så man kan förstå varför den gör som den gör, och sedan kanske fixa det om det är ett oönskat beteende. Man behöver lära sig att se om hästen hoppar för att den är rädd, busig eller försöker skrämmas, eftersom man måste hantera situationen därefter, och att man hellre ska fria än fälla. Vet jag inte SÄKERT att hästen är trotsig tex, så måste jag räkna med att den kan vara rädd, och hantera den därefter.
Jag skulle nog säga att de flesta är ganska "slappa" i sin hantering, efter traditionella mått mätt.

Kanske har du haft otur med de NH-folk du träffat, och de filmer du sett, eller så har du kanske inte sett/träffat tillräckligt många?

Eller så har jag haft en otrolig tur :idea::love:

(nuförtiden kan man knappt rida med "vanligt" folk längre, för de har ingen förståelse för tex att min häst, just idag, inte orkar/vill galoppera mer. då får man konstiga blickar och rekommenderas att driva mer typ... :cool: då blir JAG lite less på den "traditionella" läran och tycker att DE behandlar sina hästar illa...)
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Mackan och Flashlight är nog båda inne på vad jag också tänker på. Nämligen att gränsen för vad som räknas som lydigt, trevligt eller i alla fall fullt acceptabelt är en gräns som kan dras på lite olika ställen. Jag menar, vi verkar vara ganska överens om att det inte finns en korrekt sådan linje, där tex buffande alltid och under alla omständigheter är fel och förfärligt.

Jag kan mycket väl låta en häst klia sig lite på mig ibland, det tycker jag att hon är värd när hon har jobbat för mig, lite kan jag bjuda på, men hon får inte ta i så att jag ramlar, tex.

Och om jag tex har kläder på mig som jag inte vill ha dreggel på, ska det funka att säga åt hästen, även om den får klia sig på mig annars ibland. Jag har inga som helst problem med detta. Jag tror inte att hästen fattar varför den inte får klia sig ibland, men den accepterar det utan minsta problem.

Alla hästar jag har tagit hand om har klarat av att kliande är tillåtet ibland men inte alltid. Precis som de klarar av att jag ofta kräver ganska precis lydnad i ridhuset, men kanske ger annat svängrum för egna initiativ i skogen.

Eftersom jag inte ser hästeriet som att en gång för alla sätta ledarskapet, utan mer som en pågående relation där vi dag för dag talar om för varandra hur vi mår idag och hur vi vill ha det idag, är detta inte ett problem.

Men så som det låter från några i tråden, skulle ju min hästhantering vara omöjlig. Samtidigt som jag vet att jag har lydiga hästar, de flesta hästar jag har tagit hand om har lytt mig bättre än ägarna från marken.

Och jag har bara backat dem från marken dels för att förbereda uppsutten ryggning, dels om det helt enkelt är nödvändigt, tex för att gå av transporten. Aldrig för "sätta ledarskapet".

Men absolut, får en häst klia sig på mig också, när jag går med på det, som jag skrivit de är inga maskiner.

Men den får inte buffla på och putta i tid och otid.

Jag backar för att sätta ledarskapet med hästar som har börjat attackera eller går ner sina mattar och hussar, annars gör jag det också för att lära in ryggning sen upp på ryggen.

KL Naturligtvis kan man aldrig vara helt säker på en häst med barn, men vet man att en häst puttas, nu snackar vi inte klia sig utan verkligen buffar och puttar, då gör jag något åt det.

Naturligtvis kelar jag med mina hästar, men att de ska gå på mig och putta mig, aldrig.
De älskar mig ändå:grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Markträning - få hästen att backa

(nuförtiden kan man knappt rida med "vanligt" folk längre, för de har ingen förståelse för tex att min häst, just idag, inte orkar/vill galoppera mer. då får man konstiga blickar och rekommenderas att driva mer typ... då blir JAG lite less på den "traditionella" läran och tycker att DE behandlar sina hästar illa...)

Precis, så känner jag också, att många lyssnar på sig själv, och hästen får komma därefter..:cry:
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

men att de ska gå på mig och putta mig, aldrig.

Men vems hästar går på folk och puttar dem? Det gjorde så vitt jag minns inte ens min ponny när jag var barn.

Några personer som gillar de här övningarna har de problemen, av trådarna att döma. Jag har inte de här problemen, och jag kan inte tänka mig att tex Mackan och Flashlight brukar bli trampade på av sina hästar särskilt ofta.

För mig känns det som att du skapar ett problem som inte finns, och sen argumenterar du för dess brådskande lösning. Och då en lösning med metoder som av vad vi har sett i trådarna i sig själva verkar vara värre problem än vad själva de ursprungliga "problemen" var.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Har aldrig påstått att deras hästar gör så men så många andras.
Jag går inte in på någon person, utan in på min erfarenhet med människor som har hästar som tyvärr fått problem pga fel signaler.

Det går alltid rakt in i hjärtat på människor när det pratas om och hur, och varför, jo det är som ens barn, som man fostrar och älskar så det gör ont ibland.
Kommer inte skriva mer nu, det blir liksom ingen diskussion,,har sagt vad jag vill, kram på er..
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Har aldrig påstått att deras hästar gör så men så många andras.

Kommer inte skriva mer nu, det blir liksom ingen diskussion,,har sagt vad jag vill, kram på er..

Du gör konstiga tolkningar om att man skulle ta allt du skriver så personligt, i hjärtat. Jag gör inte det. Inte alls. Jag tycker mest att de principer du driver vore intressanta att begripa. Men jag lyckas inte formulera någon fråga så att du svarar på det jag tycker att jag frågar.

Inte ens om min häst gick omkring på mig hela dagarna, skulle det "gå in i hjärtat" på mig vad du skriver här. Jag funkar inte så. Samma sak om du påstår att min häst är ohyfsad. Varför skulle jag ta åt mig av det, du känner inte mig.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

KL
nu har jag varit inne på flera PNHtränares hemsidor.

Här är ett citat:-
Genom att utföra 7 games från marken bryter du ned jägare-byte-rollerna och etablerar din dominans över hästen.

Och
Nivå två = Harmoni.
När du har klarat nivå två har du uppnått den totala harmoni mellan din häst och dig som gör att andra kommer att lägga märke till er , och undra vad det är som gör att du är så speciell med hästar!
:rofl:

Jag tycker att attityden talar för sig själv. Vad man är ute efter.
Ena stunden pratar man om partnerskap, men det ska nås via dominans.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

KL
nu har jag varit inne på flera PNHtränares hemsidor.

Hur kan du ha varit inne på "flera PNH-tränares hemsidor" när det bara finns en i sverige? Har Erika skrivit det där på sin sida? Om inte, så kan du inte säga att en PNH-tränare skrivit det.

Sedan tror jag att dominans ibland avser annat än det du tänker på när du pratar om dominans. Som du vet lägger vi olika värde i olika ord, vi människor. Det översta citatet kände väldigt.. grovhugget? Känns som att någon försökt förklara seven games med bara ett fåtal ord. Ibland är det svårt att göra så utan att det blir missförstånd när folk läser.

Jag tycker att jag är "dominant" när jag ber min häst att flytta sig på olika vis och förväntar mig att han gör så. På sätt och vis ska ju seven games vara ett verktyg att kolla av att hästen faktiskt förstår vad vi menar när vi vill dirigera och flytta den på olika vis, och när den flyttar sig kanske man kan säga att man "etablerat dominans" även om det känns som ett konstigt uttryck. Dessutom "diskuteras" ledarskap varje dag, man känner av varann för att se om den andra "tappat formen".

Inom PNH anser man verkligen inte att man kan göra en quickfix och sedan ha ledarskapet i en liten ask resten av livet.

Läs på www.parelli.com istället för att läsa andras tolkningar som mycket väl kan vara fel.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Jag har inte läst hela tråden men jag måste säga att jag håller med dig. Det ser i mina ögon bedrövligt ut, sättet som han behandlar hästarna på!

I mina ögon finns det ingen häst som skulle kunna få en annan häst att bete sig så. Hästar är korta och precisa i sitt sätt att uttrycka sig. Vill en häst att en annan individ flyttar på sig ser de till att han/hon gör det och det bums och på valfritt sätt sedan är det bra. De bryr sig inte om ifall hästen backar eller vänder sig om, de bryr sig heller inte om ifall de går undan 10 steg eller 20, huvudsaken är att de ger fri väg åt dem själva. Det är bara vi människor som vill kunna styra varje steg som hästarna tar, det går helt enkelt inte att få det naturligt.

Dessutom, en häst slutar i regel när den fått sin vilja fram. Mannen på filmen fortsätter att "bråka" med hästen länge trots att han redan fått sin vilja fram :mad:

Man ser tydligt på såväl film nr 2 i första inlägget (när han sitter halvt upp m.m.) samt filmen med unghästen att de inte alls uppskattar sättet att bli bemötta på.

Såhär skulle jag aldrig behandla mina hästar!
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Men om du backar för att hästen går för nära så visar du att hästen är ledare över dig, och då får du inte mindre problem. Köp en dually-grimma och få hästen att gå fram stanna och backa med hjälp av den, när du säger till. Gjorde detta på min häst, som jag hade lite problem med, och hon lärde sig på inte lång tid alls. Om hästen går för nära inpå, stanna hästen, och försök backa henne. Det är viktigt att hon går där du vill att hon ska gå.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Ni har nog inte sett Monty Roberts? Hästar visar ledarskap genom att flytta på andra hästar. KAn man flytta på sin häst, och inte bli flyttad på så tar man över ledarskapet över häste, vilket betyder att hästen respekterar och litar på dig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 423
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 118
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 595
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 897
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp