Bukefalos 28 år!

Markträning - få hästen att backa

Sv: Markträning - få hästen att backa

Du gör konstiga tolkningar om att man skulle ta allt du skriver så personligt, i hjärtat. Jag gör inte det. Inte alls. Jag tycker mest att de principer du driver vore intressanta att begripa. Men jag lyckas inte formulera någon fråga så att du svarar på det jag tycker att jag frågar.

Inte ens om min häst gick omkring på mig hela dagarna, skulle det "gå in i hjärtat" på mig vad du skriver här. Jag funkar inte så. Samma sak om du påstår att min häst är ohyfsad. Varför skulle jag ta åt mig av det, du känner inte mig.

Jag skrev hur tydligt som helst att det är min erfarenhet som gäller, eftersom det är mitt yrke.
I vilken mening har jag skrivit att din häst är ouppfostrad??

När jag skrev att det går in i hjärtat med kritik så menade jag allmänt även mig själv, det är alltid jobbigt med kritik av sina närmsta. Men vilket jag inte gjort utan förklarat varför jag inte accepterar buffande.

Just därför vill jag inte föra en diskussion här eftersom det går förlångt med personangrepp.:mad:
Jag orkar inte sitta och skriva långa dialoger och försöker hålla det kortfattat.

Hade man fört en diskussion med tal istället blir det aldrig såhär, inte med mig iallafall.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Ni har nog inte sett Monty Roberts? Hästar visar ledarskap genom att flytta på andra hästar. KAn man flytta på sin häst, och inte bli flyttad på så tar man över ledarskapet över häste, vilket betyder att hästen respekterar och litar på dig.

jag tycker du i första hand ska läsa HELA tråden.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Vänd och gå mot bakdelen funkar jättebra om hon kliver över dig.Jag antar att du provat att backa henne både med kroppsspråk och med tryck. Jag backar min unghäst med fingret,repet,spöet allt som jag kan hitta på.Han har varit riktigt besvärlig och testar fortfarande nästan varje dag:)
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

KL
Ni ser.
Varenda kotte har snappat upp att man blir hästens ledare bara man backar den tillräckligt mycket:mad:
Det funkar inte så.

Hästar med integriteten kvar- slår tillbaka en vacker dag.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Du verkar ju ändå rätt nyanserad, skulle inte du kunna svara på mina frågor, tror du? :)

I'll do my best

Nu har jag inte sett detta, men ändå. Stegring är inte okej för mig heller. Mest för att jag blir rädd då.

Men vad jag undrar är: om nu Baryard inte tycker att det här är ett (stort) problem, anser du då att hon trots det BÖR ta krafttag mot hästen? (Ägde det här rum på en tävlingsbana?)

Så som jag anser det: En häst som tillåts stegra kommer (kanske) att göra det igen. Kanske när någon annan råkar befinna sig inom räckhåll för hovar och diverse andra kroppsdelar som kan tillfoga en annan människa eller häst skada. Enligt mig är stegring en totalt oacceptabel olat eftersom det är så pass farligt. Jag anser att man alltid bör ta krafftag mot en häst som bara använder hälften av sina ben att stå på. Men om ny Baryard väljer att inte göra det är hennes åsikt. Däremot vill jag inte handskas med hennes stegrande häst....


I de lägena är det ju stå stilla jag vill att hästen gör, så då är det vad jag påminner den om. Helt enkelt.

Men min fråga är: tror du att vi som inte backar våra hästar i de här lägena alltid har hästar som går på oss och som går iväg medan vi sitter upp?

Nej, det tror jag inte. Men en häst SOM går iväg och SOM går på människor bör backas undan för att förstå var gränsen går. Om man inte har problem med det, varför åtgärda ett problem som inte finns? Jag backar inte undan min häst för att hon går iväg när jag sitter upp, eftersom hon inte gör det.

Och en annan fråga, som hänger ihop med frågan om Baryard: om man nu inte tycker att det är ett problem att hästen buffar eller att den går iväg, varför ska man då göra något åt det? Tycker du att det på något vis är en viktig princip att hästen (jag menar inte din egen häst, utan hästen generellt sett) står still vid uppsittning, oavsett vad ryttaren tycker?

Alltså vad ska jag säga. Om du vill ha en buffig häst som går iväg när du sitter upp så varsågod. Jag vet att de flesta inte ser det som ett problem, men jag gör det. När man står med foten halvvägs i stigbygeln och precis ska sitta upp och hästen traskar iväg är man väldigt sårbar. Man kan ramla omkull, komma upp halvdant och hästen sätter iväg (jaa jag går händelserna i förväg men ändå.) Jag tycker inte det är någonting konstigt att kräva av min häst att hon står stilla med lösa tyglar medans jag kliver upp och sätter mig tillrätta. Det handlar inte bara om säkerhet utan rent allmänt uppfostran. Varför ska hästen tillåtas gå iväg?

Precis. Och igen, om nu buffandet inte ses som ett problem enligt människan, hästen hoppar dessutom på världscupnivå, vad i herrans namn spelar det då för roll om den är buffig? Om inte den människan störs av det?
[/quote]

Som jag sa förut; Varsågod och låt hästen buffa på dig.
Men JAG hade inte accepterat det.

Förtydligande:
Med "buffa" menar jag inte nu att hästen läger mulen mot mig, kanske med ett litet tryck. Det visar för det mesta på tillgivenhet eller lite uppmärksamhetsönskande. Med buffa som jag menar i mina inlägg menar jag med när hästarna faktiskt knuffar till med mulen, hårt eller inte, mer i ett försök att flytta undan personen i fråga.
 
Senast ändrad:
Sv: Markträning - få hästen att backa

KL
Ni ser.
Varenda kotte har snappat upp att man blir hästens ledare bara man backar den tillräckligt mycket:mad:
Det funkar inte så.

Hästar med integriteten kvar- slår tillbaka en vacker dag.

Du läser verkligen bara det du vill läsa, eller hur?
Vem har någonsin sagt att backning löser alla problem? Citera gärna.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

I'll do my best

Tack!

Enligt mig är stegring en totalt oacceptabel olat eftersom det är så pass farligt.

Jag håller i stort sett med. Jag tycker inte att stegrande är roligt att hantera. Men jag har inget problem med om tex Baryard anser att hon (och gärna personalen i stallet) klarar av det. Jag kan också förstå varför hon inte lägger krutet där, om det är en häst som för övrigt fungerar för hennes rätt extrema önskemål.

Sen är det ju en annan fråga hur man bäst får bukt med det. De jag känner som har haft unghästar som rest sig har gett det lite tid, och så har det gått över. Det räcker ju.

Nej, det tror jag inte. Men en häst SOM går iväg och SOM går på människor bör backas undan för att förstå var gränsen går.

Alla hästar jag har ridit har lärt sig att stå stilla när jag sitter upp, jag har inte backat någon av dem för att uppnå detta, utan sagt åt dem att stå still, samt ev förhållit dem med tygeln när/om de har gått iväg (inte hårt).

Det handlar inte bara om säkerhet utan rent allmänt uppfostran. Varför ska hästen tillåtas gå iväg?

Kanske är det på den punkten vi tänker olika? Jag tänker: själva uppfostran på den punkten är väl egentligen inte så noga, men det är ju både bekvämare och säkrare om hästen står still när jag sitter upp. Jag gör nog ingenting med tanke på "rent allmänt uppfostran", utan ser till nytta och trivsel.

Hästen har ju inte inbyggt i sig att en person som den respekterar står den stilla för vid uppsittning, utan det är en ren träningssak. Vore jag snabbare och smidigare i kroppen, skulle jag kanske tycka att det inte spelade någon roll att den gick iväg.

Med buffa som jag menar i mina inlägg menar jag med när hästarna faktiskt knuffar till med mulen, hårt eller inte, mer i ett försök att flytta undan personen i fråga.

Jag tänkte på när de kliar sig mot mig, eller liknande, eftersom många verkar bekymra sig om det. Men som jag tillåter i viss mån (jag gillar att få mina ryggmuskler rådbråkade, så jag ser deras kliande som ömsesidig nytta).

Att hästen skulle försöka flytta mig med mulen har jag faktiskt aldrig tänkt på, så gör de väl inte direkt? Om de går rakt på en (vilket aldrig brukar hända) kommer väl mulen först, men det är väl en annan sak? Trängs de sker det väl oftare med bogpartiet, tror jag. (Händer också sällan.)
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

KL
Ni ser.
Varenda kotte har snappat upp att man blir hästens ledare bara man backar den tillräckligt mycket:mad:
Det funkar inte så.

Hästar med integriteten kvar- slår tillbaka en vacker dag.

Kompisen hyrde in en av sina hästar i ett stall i grannbyn för några år sedan. Till det stallet kom en NH-tränare, kompisen tyckte det kunde vara kul att låta denna tränare jobba lite med hennes häst också. Resultatet blev att NH-tränaren lyckades provocera denna otroligt snälla o lätthanterade häst som aldrig gjorde en fluga förnär till att både bita o sparka. Omdömet blev "den här hästen är farlig".:confused:

Varför ska man provocera en häst tills den inte har någon annan utväg än att slå tillbaka? Varför inte nöja sig med en fin kontakt o ömsesidig respekt? Varför ska det backas i tid o otid? Varför måste man till varje pris vara "ledare" över hästen? Varför inte vara nöjd när dessa stora vänliga djur gör vad man begär o respektera varandra. Tycker vissa typer av hantering (t.ex. de filmer som visats i tråden) liknar rena rama lejontämjarstuket.:crazy:
En sak jag också reflekterat över är att, efter att ha läst ett antal NH-trådar, de NH-intresserade verkar ha mest problem med sin hästar. Var kommer alla dessa buffliga ohanterade dominanta hästar ifrån? Kan det kanske vara övningarna i sig som ger dessa svårhanterade hästar?
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Det var väldigt tråkigt att en så okunnig person kallar sig tränare och far runt till folk :( När det finns så stor efterfrågan så öppnar det upp för kreti och pleti att kallas sig tränare och ta betalt för att hjälpa folk.
Man önskar att folk skulle kräva lite referenser innan de anlitar en tränare.

De jag känner som håller på med (P)NH har inga problem med att hästarna går på dem eller liknande, tvärtom respekterar dessa hästar människans personliga sfär mycket bättre än många "andra" hästar jag träffat. Sedan vi började med PNH har vi heller inga sådana problem.

Kanske är det dock så att många av de som håller på med NH gör det eftersom de fått problem av olika slag med sin häst, så var det för oss.
Och då kan man ju tänka sig att de har en period framför sig där de både håller på med NH och har problem med hästen, innan de fått till allt.
Eller så kanske de tar hjälp at tränaren du nämnde, och då lär de verkligen få problem med sina hästar.

Så, bara för att det finns folk som håller på med "NH" och ändå har problem, betyder det inte att det även finns dem som lär ut bra NH som hjälper hästägarna att få en fin och bra relation med sin häst.
Det ÄR inte så att vi backar omkring hästarna hela tiden, jag kan nästan inte minnas när jag backade femåringen sist... eller jo, när han kastar sig över mathinken brukar jag stanna honom och be honom tänka lite bakåt iaf innan han får äta. (och ja, det är en dominanshandling, jag låter honom inte "ta" maten från mig, han ska vänta tills jag "lämnar" den)
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Kan det kanske vara övningarna i sig som ger dessa svårhanterade hästar?

DET är det iaf INTE. Det kan jag lova dig.
Om de däremot utförs fel, vid fel tillfälle, med fel timing och syfte, DÅ kan det bli fel. Precis som när man kör bil, det är ju inte vägen eller bilen det är fel på om man styr höger i en vänsterkurva :idea:
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Varför ska man provocera en häst tills den inte har någon annan utväg än att slå tillbaka? Varför inte nöja sig med en fin kontakt o ömsesidig respekt? Varför ska det backas i tid o otid? Varför måste man till varje pris vara "ledare" över hästen? Varför inte vara nöjd när dessa stora vänliga djur gör vad man begär o respektera varandra. Tycker vissa typer av hantering (t.ex. de filmer som visats i tråden) liknar rena rama lejontämjarstuket.:crazy:
En sak jag också reflekterat över är att, efter att ha läst ett antal NH-trådar, de NH-intresserade verkar ha mest problem med sin hästar. Var kommer alla dessa buffliga ohanterade dominanta hästar ifrån? Kan det kanske vara övningarna i sig som ger dessa svårhanterade hästar?

Ja det undrar jag också, har noterat samma sak. Tror det är som skuggi är inne på, att det tyvärr är folk som missuppfattat situationen och inte kan hantera de läror de försöker annamma.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

DET är det iaf INTE. Det kan jag lova dig.
Om de däremot utförs fel, vid fel tillfälle, med fel timing och syfte, DÅ kan det bli fel. Precis som när man kör bil, det är ju inte vägen eller bilen det är fel på om man styr höger i en vänsterkurva :idea:

Till viss del tror jag du har rätt. Det är förmodligen många som tror att det går att läsa sig till hur man ska göra o så blir det fel. Ungefär som att tro att man kan bli en GP-ryttare i dressyr genom att enbart studera böcker.:crazy:

Förstår dock ändå inte vitsen med att dominera över ett vänligt flyktdjur. Att vifta med grimskaft, att backa o backa, att nöta med hästen tills den inte reagerar alls. Hur gör man med en känslig häst? Ska den också avtrubbas? Eller tillåts den ha sin lite större flyktinstinkt? Tar man hänsyn till att denna häst kanske inte klarar av viftande grimskaft o spön, att den blir mer nervös av att backas så fort den försöker ta ett eget initiativ?

Man får lätt intrycket att en del här tycker att ALLA hästar per automatik ska domineras och veta vem som är deras ledare (människan). Jag tror att individen glöms bort, man tillämpar det man läst på en häst som inte alls behöver det o så uppstår problem. Om jag jämför med hundar (dålig jämförelse, jag vet) så behöver man knappast "fostra" en mjuk o lydig hund, medan en skarpare hund naturligtvis behöver en fastare hand.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Till viss del tror jag du har rätt. Det är förmodligen många som tror att det går att läsa sig till hur man ska göra o så blir det fel. Ungefär som att tro att man kan bli en GP-ryttare i dressyr genom att enbart studera böcker.:crazy:
Ja, tyvärr är det nog så.

Förstår dock ändå inte vitsen med att dominera över ett vänligt flyktdjur. Att vifta med grimskaft, att backa o backa, att nöta med hästen tills den inte reagerar alls.
Det här är ett missförstånd, detta är inte vad NH går ut på. Iaf inte PNH som jag håller på med.
Hur gör man med en känslig häst? Ska den också avtrubbas?
Nej, inga hästar ska avtrubbas, tvärtom strävar vi efter mer känsliga hästar som svarar på små signaler utan motstånd eftersom de förstår precis vad de ska göra. Grunden är att människan är ansvarig för att förklara så att hsäten förstår, och att lära hästen vad man vill med olika signaler.
Eller tillåts den ha sin lite större flyktinstinkt?
Pratar vi känsliga eller rädda hästar nu? För mig är en känslig häst en som är uppmärksam, vaken och följsam. En rädd häst är rädd, och varför skulle vi vilja låta hästen vara rädd? Rädda hästar lägger man mer tid på att visa att olika saker inte är farliga samt att de kan lite på att deras människa tar hand om situationen. Men om situationen ändå uppkommer att hästen blir rädd så är det som det är, självklart. Inom PNH får man börja med att få in i ryggmärgen ett snabbt sätt att ta sig av hästen om något händer, och väl på marken får man hantera situationen hur den nu ser ut.
Tar man hänsyn till att denna häst kanske inte klarar av viftande grimskaft o spön, att den blir mer nervös av att backas så fort den försöker ta ett eget initiativ?
Om du menar med hänsyn att man smyger med grejerna så nej. Vår unghäst var mycket rädd för både folk och allt som en människa kunde ha med sig/på sig. Han reagerade mycket kraftfullt om grimskaftet råkade vifta till i änden tex. Då har vi jobbat med att visa honom att grimskaftet inte är farligt och att han inte behöver vara rädd om det råkar vifta till. Vi har också jobbat på samma vis med spön osv. Nu är han inte längre rädd för sånt, däremot är han mycket uppmärksam och följer för det mesta handsignaler, då behövs varken rep eller spö. Ibland ska vi lära in något nytt, och då kanske jag måste ha spöt att visa med, och då ska det fungera utan att han är rädd för det.

Man får lätt intrycket att en del här tycker att ALLA hästar per automatik ska domineras och veta vem som är deras ledare (människan). Jag tror att individen glöms bort, man tillämpar det man läst på en häst som inte alls behöver det o så uppstår problem.
Helt klart, och det beror på okunskap förståss.
Om jag jämför med hundar (dålig jämförelse, jag vet) så behöver man knappast "fostra" en mjuk o lydig hund, medan en skarpare hund naturligtvis behöver en fastare hand.

Du, som många andra har nog helt enkelt fått en skev bild av vad NH är genom att lyssna på folk med dålig erfarenhet eller titta på dåliga exempel. Om ni satte er in i vad tex Pat Parelli har för metoder och filosofier så skulle ni förstå att detta är missförstånd.
Precis som inom alla "discipliner" händer det att folk "skrapar på ytan", "plockar russin" eller "kan själv" och därmed ökar risken att det blir fel.

Jag vet inte hur många gånger jag skrivit detta? Om ni som undrar läser igenom lite gamla trådar så skulle ni nog förstå.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Tack för att du tar dig tid att svara utförligt!
Med känslig häst menar jag just känslig, alltså mycket vaken o reaktionssnabb, en sådan häst som är lätt att skrämma med ovarsam/okunnig hantering.

Att en del av oss får en skev bild av NH beror dels på att man ser tok "ute i buskarna", frenetiskt vikftande grimskaft, nötande i all oändlighet, frustrerade hästar osv. Samt på att det skrivs en hel del tokerier här också. Sedan har åtminstone jag som sagt reflekterat över att många NH-intresserade här på forumet verkar ha riktigt ohyfsade hästar och jag undrar hur det kommer sig. Jag undrar om somliga kanske helt enkelt skapar problemen själva genom att inte kunna läsa och förstå sina hästar.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Jag orkar inte hålla på med alla Quote-prylar nu så jag försöker svara rakt av :rofl:

Om du kan få dina hästar att stå stilla på annat sätt än att backa så är det ju jättebra! Jag är ingen trångsynt människa, alla metoder är bra förutom dom dåliga! Om min häst går framåt brukar jag ställa tillbaka henne i utgångsläget, alltså kanske backa ett steg eller två om det är så mycket hon flyttat sig.

Ang stegring så tycker jag faktiskt är det är dumt att inte göra någonting åt det. Varför? För att det ÄR farligt. Baryard får väl ha tvåbenta hästar då, men det kan ju kanske leda till att hästen reser sig innan den ska in på banan för att den är pigg eller ivrig, och det kan finnas saker/personer i vägen som kan komma till skada...

Jag låter också min häst klia sitt huvud mot mig ibland när hon är svettig, men då är det JAG som säger "var så god". Börjar hon bara klia sig utan tillåtelse säger jag åt henne, och sedan kliar jag henne själv med mina händer.

Ang buffandet, så har jag (konstigt nog kanske) stött på många hästar (oftast halvblod :o:confused:) som när man leder dem etc verkligen knuffar till med mulen och det gör mig vansinnig. Det är ju som att dom säger "ÖH! flytta dig!" och jag vill vara ledare över hästen, alltså ska den inte knuffa runt mig. Men då kanske jag bara har haft dåliga erfarenheter, om du aldrig märkt av det :D
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Lägger mig i.

Att en del av oss får en skev bild av NH beror dels på att man ser tok "ute i buskarna", frenetiskt vikftande grimskaft, nötande i all oändlighet, frustrerade hästar osv.

Jag ser aldrig någon NH ute i buskarna öht. Det verkar inte vara så vanligt i mina buskar, eller så tittar jag slarvigt.

Samt på att det skrivs en hel del tokerier här också.

Den NH folk här ofta säger sig utöva, ser ofta rätt hemsk ut, tycker jag. Både bilder och filmer, samt språket kring hästen. Hur de beskriver vad de gör, jag reagerar negativt på språkbruket - "sätta ledarskap", "dominera" osv.

Sedan har åtminstone jag som sagt reflekterat över att många NH-intresserade här på forumet verkar ha riktigt ohyfsade hästar och jag undrar hur det kommer sig. Jag undrar om somliga kanske helt enkelt skapar problemen själva genom att inte kunna läsa och förstå sina hästar.

Detta stämmer med mitt intryck. NH-fantasterna tycks ha väldigt besvärliga hästar, och de antar även att andras hästar är ännu besvärligare eftersom man inte hanterar dem på NH-vis.

Samtidigt som jag, tex, knappt kan stava till NH, och aldrig ens har sett de problem som många beskriver här. Att hästar går till anfall - det låter galet för mig, eller inte går att leda eller så. (Unghästbus i all ära, men det är inte det jag menar nu.)

Sen tycker jag att utlagda filmer, instruktionsfilmer, ofta ser hemska ut. Jag skulle få magknip om någon behandlade min häst så. Och jag tror att hon skulle slå tillbaka, hon har gränser kring sig och det låter jag henne ha. Hon ger mig också ofta mer än jag ber om.

Hur ser du på de där instruktionsfilmernas spridning, skuggi? Även om det finns människor som tror att de kan lära sig rida GP efter en bok, så verkar det åtminstone mindre farligt och vansinnigt, än att tro att man kan lära sig join up utifrån en film.

Att en okunnig ryttare drar ihop hästens trav är ju tråkigt, men inte en katastrof på riktigt. Om en förut okejhanterlig häst börjar gå till anfall i samband med join up-övningar, är det en katastrof.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Hästens nos är det enda den kan känna o undersöka med- som många andra fyrfotade djur.
Hur behandlar stoet sitt föl?
Hur agerar 2 hästar som är vänner?
Kliar varandra.

Mitt stos försiktiga fibblande på mig är inget hårdhänt bufflande. Det är en ömsesidig kontakt. Jag är den som först söker kontakt o hon svarar på den.
Det finns grader på kontakt. Om de knuffas så man blir flyttad på- lär man om med hur Vett o etikett funkar- med oss människan. Hur de ska förhålla sig till oss.
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Tack för att du tar dig tid att svara utförligt!
Med känslig häst menar jag just känslig, alltså mycket vaken o reaktionssnabb, en sådan häst som är lätt att skrämma med ovarsam/okunnig hantering.

Ok, då menar vi samma.
Det är som sagt lätt att skrämma dem, och därför är det viktigt att alltid kolla av och läsa av vad för häst man har i linan. Säkert är det många som inte orkar bry sig om detta utan ska bara "göra övningen" och då blir det såklart fel.
Som jag fick lära mig, med vår nu femåriga häst som är mycket känslig och vaken, var att det var viktigt att få honom att se skillnad på när jag "säger nått" med spöet, och när jag bara råkar tappa det eller liknande. Samtidigt var det viktigt att låta honom röra på kroppen och visa att han är osäker.
Tex övade vi på att ha honom i lång lina så han kunde hålla sig på långt avstånd, så gick jag ifrån honom och svepte mjukt med spöet framför mig på marken. Jag inbjöd honom att gå ikapp mig, men lät honom hålla det avstånd han behövde, så knallade vi runt. Ganska snart insåg han att det inte var farligt/att jag inte ville annat än att han skulle följa. Då stannade jag spöet och han fick beröm.
Sedan gjorde jag samma fast med lite yvigare gester, då blev han såklart lite rädd igen och höll avståndet. Men snart kom han ikapp och fick då beröm.

Nu har han lärt sig att spöet betyder något i kombination med min kroppshållning, om jag bara står och hänger och slamsar med spöet så behöver han inte bry sig. Nu kan jag svisha runt med spöet över honom utan problem(typ cowboy med lasso-stuk om du fattar).
Liknande har vi gjort med rep osv.

Han är fortfarande lika uppmärksam och känslig när jag sträcker upp mig, men kan alltså spänna av om jag gör det, och detta utan att han blivit fasthållen, driven eller tvingad.
Om man skulle börja driva honom i en rundcorall a la monty, ja då skulle han nog spränga staketet :angel: Bara att man hela tiden hålla sin framsida vänd mot honom när han springer runt mig på en volt utövar ett otroligt stort tryck på honom, när jag gör det med honom står jag stil och då kan han cirkla runt mig avslappnat.

Detta är vad jag har lärt mig via PNH, men så har vi också pluggat, läst, tittat på oändliga antal DVDer samt tränat för tränare och tittat på när andra tränat. Det räcker liksom inte att läsa omseven games, men det fattar inte en del. De tror att NH är en quick-fix, men det är det verkligen inte, om man ska göra rätt.

Eller, det beror på vad quick-fix är.. som Pat säger (lite fritt citerat ur minnet) "take the time it takes, and it will take less time" :bow:
 
Sv: Markträning - få hästen att backa

Hur ser du på de där instruktionsfilmernas spridning, skuggi? Även om det finns människor som tror att de kan lära sig rida GP efter en bok, så verkar det åtminstone mindre farligt och vansinnigt, än att tro att man kan lära sig join up utifrån en film.

Ja, jag har faktiskt varit så töntig och enkelspårig att jag ägnat mig åt PNH-material bara. Det må vara dyrt och de tjänar säkert bra på det.
Men det är mycket genomtänkt och pedagogiskt material där man satt upp en utbildningsstege fö människan så att man lär sig de viktigaste grunderna först, som tex vad man ska undvika som nybörjare(typ hingstar, unghästar, problemhästar) så att man faktiskt överlever början av sin utbildning...
Sedan finns det en massa skrivet material till detta, samt att man uppmanas träna för och examinera sig på olika nivåer för sin tränare.
Om man ser på det här materialet som en flerårig utbildning, för ja, det är precis vad det är, då tror jag nästan inte att man kan hamna fel.
Men man behöver en hyfsat vettig och sansad häst att lära sig på/med, en som är både bussig och tydlig och som står ut med att det blir lite fel i början.
Många av oss som sökt sig till NH har gjort det pga att vi haft olika stora problem med våra hästar, och då blir det SVÅRT när man själv börjar på Level 1 och hästen är en Level 3-häst(alltså behöver en så duktig människa).
Dessutom behöver man öppna ögonen och SE alla misstag man gjort själv och hur dessa orsakar reaktioner hos hästen. Och det är inte alltid så kul att inse och erkänna att man gjort fel. Kanske är det så att de som inte kan inse detta, tar bara övningarna, gör dem på "sitt sätt" och så går det på tok. Man måste släppa lite förutfattade meningar, och det är svårt. Att släppa "det är hästens fel"-tanken är superhårt för någon som resonerat så flera flera år. men tar man inte in det, då kan man inte lyckas inom NH tror jag.

Sedan har jag sett att det finns en del andra "instruktionsfilmer" på nätet, jag har inte sett många och som sagt inte satt mig in i läget runt omkring dem. Någon som Axel länkade till tex tycker jag ser jättekonstig ut, då jag inte anser att han gör ens som han säger att han tänker göra(ska sluta klappa till hästen så snart den står still). Jag vet inte något kring detta, och om detta är avsett som en instruktionsfilm till någon som ska lära sig detta hemma i soffan, eller om det är filmat på en clinic. Är det på en clinic kanske han sedan förklarar att det var speciella omständigheter osv kring att han gjorde som han gjorde, men finns det inte med på filmen så kan ju inte soffsittaren lära sig rätt.

Så, jag tycker att instruktionsfilmerna(både Pats och andras) tyvärr kan råka användas på fel sätt, och då spelar det ju ingen roll hur bra filmen är. Dessutom verkar som sagt kreti och pleti kalla sig tränare och de lägger säkert ut filmer på ditt och datt, och vem vet hur rätt och pedagogiskt det är?
Men samtidigt så är det SÅ värdefullt för oss som inte hunnit träffa/träna/se så många hästar, att få möjlighet att se så många olika hästar reagera så olika på samma saker om vi sedan får veta lite mer om varför det blev som det blev och hur man förebygger det.

Puh, vad långt det blev :angel: men jag brinner verkligen för att försöka förklara detta. Jag vill inte att missförstånd ska orsaka att folk tycker illa om NH, och jag vill inte att missförstånd och okunskap ska göra att folk misslyckas med sina hästar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 423
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 118
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 595
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 897
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp