Bukefalos 28 år!

marsvin dricker mkt vatten..

O

Osis

jag har ett marsvin på två och ett halvt år.. när han väl börjar dricka vatte så tycker jag att hon dricker väldigt mkt mot för vad hon gjorde förr..
hon fick två ungar i agusti.. kan det vara det som gjort att hon blir törstigare nu än vad hon var förr??
 
jag sammansätter mycke vattenintag med njurfel,
karnsje för att det var det jag har upplevt...
jag tycker du skall kontakta veterinär,ringa iallf och fråga vad dom menar,det kostar ju inget att ringa.

hoppas den är frisk och bara har fått smak för vattnet.
 
Hur verkar hon för övrigt?
Pigghet, runt ögon, päls osv?
Samma mängder grönsaker som förr?
Dricker hon mer eller har hon insett tjusningen med at slabba med vattenflaska?
Bytt vattenflaska nyligen (vissa läcker mer än andra)?
Är hon för övrigt pigg, fin i pälsen, äter som hon skall mm så är det säkert inget.
Marsvin kan dock få diabetes, fel på sina njurar osv.
Skulle jag vara du och marsvinet förörvrigt verkar frisk så vänta.
När hon verkar dålig, pälsen matt och hon mest bara sitter i ett hörn skulle jag tagit henne till veterinären.
 
Som jag har sagt tidigare: mät hur
mycket hon dricker. 50-60 ml/kg/dygn
är normalt.
Sedan beror det ju på hur mycket vätska
fodret innehåller.
 
hon får mkt vattenrika grönsaker som tex. gurka och tomat.. men pälsen och ögonen ser bara bra ut och hon äter som hon ska.. det är kanske som ni säger att hon har fattat tycke för vattenflaskan... jag ska mäta hur mkt hon dricker på en dag..
kan marsvin ha diabetes?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Då och då blir jag galet törstig men jag kan dricka vatten tills jag nästan kräks men är fortfarande lika törstig. På senare tid tycker...
Svar
19
· Visningar
1 703
Senast: Fibusen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
52 288
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Ska ringa veterinär och boka tid imorgon för kontroll men tänkte kolla här först. Kanske bara jag som är lite nojig. Min bostonterrier...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 747
Senast: Diabetikern
·
  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 209
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp