Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt.
Inte vad gäller alkoholen iaf. Men jag har fått mer perspektiv. Jag lämnade aldrig forumet helt utan har läst och hängt med.
Ett tag undrade jag om inte Buke också var lite av en drog. Som att äta, som sömn.

De innersta tankarna och känslorna blottade jag som om ingenting spelade någon roll.
Jag har undvikit att läsa i mina egna trådar. Därför att det gör ont. Men så en dag läste jag. Kände ilskan inom mig. Trodde att jag skulle skämmas och vara arg på mig själv men istället blev jag arg på andra. Hur kan någon skriva så där?!
Självhatet är ibland så stort. Så kompakt att andras åsikter om mig blir fakta.
Ju mer jag kämpade ju värre blev det.
Tillslut kändes det som att jag var två helt olika personer i samma kropp.
Ingen av dessa tålde den andre.

Första tiden härifrån började med ett stort drickande. Inga bannor. Knappt några konsekvenser.
Någon kväll var jag och partner ute på nattklubb. Han lät mig dricka. Det kändes som en seger. Inga bannor.
Han visste såklart inte att jag druckit en flaska vin redan innan vi gick ut.
Jag bjöd honom på en massa drinkar. Kände mig överlägsen. Att jag kunde bara släppa allt för en natt. Dansa med vem jag ville, dricka vad jag ville och göra vad jag ville.

Verkligheten kommer ikapp. Det gör den alltid förr eller senare.
När musiken har tystnat. När allvaret börjar. Då jag inte längre kan kontrollera suget. Sätter klockan på 05:00 för att ta alkoholmedicinen. Min livlina.
Men jag tar den inte varje dag. Jag ”glömmer”.

Jag kommer inte att kanske svara på inlägg här. Det beror på. Kommer inte heller skriva om när suget tar över.
Jag har förstått att det inte är bra för andra att läsa om sånt.
 

Hur länge har du känt M? Och har han visat mer intresse för ditt mående förut, och det här är en försämring? Sen är det väl svårt att deala med, när någon inte bryr sig som man hoppats liksom.
Jag vet inte. Inte så länge?
Sen är det nog mitt eget fel. Jag har öppnat upp mig alldeles för mycket. Även varnat honom att jag är labil. Fast han inte sett den sidan hos mig än.
Samtidigt är han mycket mer bestämd så jag skulle nog inte ens våga göra något. Dessutom är han boxare så
 
Jag vet inte. Inte så länge?
Sen är det nog mitt eget fel. Jag har öppnat upp mig alldeles för mycket. Även varnat honom att jag är labil. Fast han inte sett den sidan hos mig än.
Samtidigt är han mycket mer bestämd så jag skulle nog inte ens våga göra något. Dessutom är han boxare så
Ursäkta om det är en jättedum fråga. Har aldrig haft dubbla förhållanden, i alla fall inte där ett av dom varit officiellt. Men är inte vitsen med en KK att det inte ska vara känslor inblandade och att man inte ska behöva engagera sig i den andras problem? Dvs att man bara ska ha dom roliga bitarna ihop?
 
Ursäkta om det är en jättedum fråga. Har aldrig haft dubbla förhållanden, i alla fall inte där ett av dom varit officiellt. Men är inte vitsen med en KK att det inte ska vara känslor inblandade och att man inte ska behöva engagera sig i den andras problem? Dvs att man bara ska ha dom roliga bitarna ihop?
Jo du har rätt. Det är jag som är dum i huvudet och bara rör ihop allt 😞
 
Jag tror (misstänker) att allas deltagande i den här tråden bara håller igång det som jag (misstänker) driver TS missbruk.

Jag blir helt uppenbart rejält misstolkad när jag försöker skriva grejer, men jag har skrivit det jag skrivit för att jag känner igen beteendet och tycker det är konstigt/onödigt/dåligt för forumet när folk bildar lag och försvarar den ena eller andra parten i fall som denna. Det kaoset är en del av "belöningen". Även skäll och hårda ord blir en del av "belöningen", såväl som medhållet.

Nej, jag är inte TS psykolog och nej jag kan inte ställa diagnos. Men jag känner igen beteendet. Och en del av de jag känner tog sig till en mycket mer balanserad plats och håller inte på och håller på längre.

Om mina misstankar är rätt så är alkoholberoendet bara ett symtom, inte orsaken. Beteendena kom före beroendet så att säga.

Och vi blir alla medberoende i en blandad soppa när vi deltar i trådarna. Så vi kanske borde sluta.

Det finns ju en bukefalist som kämpade sig igenom ett alkoholberoende utan att hålla på så här i sina trådar, eller hur? Det här är en annan deal, inte bara för att det är en annan person, men (misstänkt) en mycket mer komplex sjukdomsbild.

Jag håller helt med, väl uttryckt. Vi har ju problematiserat detta förut, både specifikt TS trådar men också dagbokstrådar i stort vad gäller missbruk, psykisk ohälsa, självskadebeteende etc. Linjen är fin mellan att stötta eller fortsätta driva på beteendet, oavsett om man kommer med positiva eller negativa inlägg.

Lösningen kommer inte av dessa trådar. Lösningen kommer av att ta hjälp utifrån.
 
Jag håller helt med, väl uttryckt. Vi har ju problematiserat detta förut, både specifikt TS trådar men också dagbokstrådar i stort vad gäller missbruk, psykisk ohälsa, självskadebeteende etc. Linjen är fin mellan att stötta eller fortsätta driva på beteendet, oavsett om man kommer med positiva eller negativa inlägg.

Lösningen kommer inte av dessa trådar. Lösningen kommer av att ta hjälp utifrån.
Jag förväntar mig ingen lösning av er. Starta en tråd om detta på forumet med underkategori Bukefalos istället för att älta samma sak här hela tiden.
 
Jag förväntar mig ingen lösning av er. Starta en tråd om detta på forumet med underkategori Bukefalos istället för att älta samma sak här hela tiden.

Nej, jag tror säkerligen att du inte förväntar dig det. Det du däremot gör är att göra andra användare medberoende och att använda trådarna till att underhålla ditt skadebeteende. Mao tvärtemot en lösning.
 
Det ser jag som mitt eget val. Jag använder i princip inte den funktionen alls.
Ja men du tar bevisligen åt dig mycket av vad jag skriver så med mig borde du kunna göra ett undantag. Alltså för din egen skull eftersom du stör det så mycket på mig. Och detta skriver inte jag för att på något viss trycka till eller så utan jag menar det. Plus att jag sällan tycker dina inlägg är så jätteroliga heller att läsa.
 
Ja men du tar bevisligen åt dig mycket av vad jag skriver så med mig borde du kunna göra ett undantag. Alltså för din egen skull eftersom du stör det så mycket på mig. Och detta skriver inte jag för att på något viss trycka till eller så utan jag menar det. Plus att jag sällan tycker dina inlägg är så jätteroliga heller att läsa.

Nej, jag "stör" mig inte. Då har du missförstått poängen med mina inlägg. Det är väl självklart att du inte tycker att mina inlägg är "jätteroliga" att läsa, jag är inte här för att underhålla folk.
 
Nej, jag tror säkerligen att du inte förväntar dig det. Det du däremot gör är att göra andra användare medberoende och att använda trådarna till att underhålla ditt skadebeteende. Mao tvärtemot en lösning.
Riktigt riktigt fult att lägga an svaret på @karamelldrottningen för om nån är med beroende! Om nån är med beroende så är det INTE för att hon har GJORT dom det!
 
Riktigt riktigt fult att lägga an svaret på @karamelldrottningen för om nån är med beroende! Om nån är med beroende så är det INTE för att hon har GJORT dom det!
Fast @Fruentimber har helt rätt, jag har själv skrivit det flera gånger i flera trådar som liknar denna men jag har valt att skriva bakifrån, alltså att den som skapar trådarna skriver för att underhålla sitt självskadebeteende, den som skriver skriver på ett sådant sätt att det blir tjafs och bråk och då får självskadebeteendet gödning.

Medberoende blir väl ?? alla de som vill hjälpa såpass att de ibland kryper ur sitt eget skinn för att vara till lags, ex o bla.
 
Fast @Fruentimber har helt rätt, jag har själv skrivit det flera gånger i flera trådar som liknar denna men jag har valt att skriva bakifrån, alltså att den som skapar trådarna skriver för att underhålla sitt självskadebeteende, den som skriver skriver på ett sådant sätt att det blir tjafs och bråk och då får självskadebeteendet gödning.

Medberoende blir väl ?? alla de som vill hjälpa såpass att de ibland kryper ur sitt eget skinn för att vara till lags, ex o bla.
Det finns väldigt mycket att läsa om med beroende och att det är INTE den som med beroendet riktas på som an svarar för det och det är INTE den som GÖR nån med beroende.
Och själva grejen med medberoende är att det inte ligger hos den andra. Medberoende beskriver ett tillstånd som lever i en själv, som bara man själv kan ta sig ur.
https://motdrag.se/medberoende-ar-ett-javla-tillstand/.
 
Nej, jag tror säkerligen att du inte förväntar dig det. Det du däremot gör är att göra andra användare medberoende och att använda trådarna till att underhålla ditt skadebeteende. Mao tvärtemot en lösning.
Men att hon gör andra användare till medberoende är väl ändå att lägga väl mycket på TS? Var och en får ta ansvar för sitt eget mående och det är ytterst enkelt att ignorera eller låta bli att läsa här? Det är TS det är synd om här och nu, inte alla som anser sig tvingade att försöka styra upp hennes tillfrisknande.
Till skillnad från när man är anhörig till en bereondesjuk då det är oerhört svårt att distansera sig.
Självskadebeteendet är väl en sak men alla har väl ändå ett eget ansvar att låta bli att läsa om man mår dåligt av det?
Många verkar bli oerhört provocerade och ha svårt att låta bli att föra fram sina åsikter gång på gång. Låt bli att läs liksom, det är inte svårare än så.

När det gäller medberoende i allmänhet så fokuserar behandlingen väldigt mycket på att ansvaret ej skall ligga på den som är sjuk. Att det då ska göra det på ett forum känns rätt skruvat.
 
Riktigt riktigt fult att lägga an svaret på @karamelldrottningen för om nån är med beroende! Om nån är med beroende så är det INTE för att hon har GJORT dom det!
Jag håller med dig, Livia. Det är de medberoende själva som blir medberoende. Var och en ansvarar för sig själv.

Som jag ser det, fullständigt kadtar sig folk in i såna här trådar av ren iver att skakas om känslomässigt, dvs bli medberoende. Lite mer integritet än så skulle vara klädsdmt i somliga fall.
 
Även dethär kanske är bra för endel att läsa:
Medberoende är ett inlärt beteende som oftast grundar sig i tidigare beteendemönster och känslomässiga trauman. Förr i tiden var den ledande teorin att medberoende uppstod som en följd av uppväxt i ett hem med en förälder som led av alkoholism. Experter har sedan dess upptäckt att medberoende kan ha en rad olika orsaker.
Är jag medberoende? – Test
Om du känner igen dig i merparten av nedanstående symptom, så finns det risk att du är medberoende.

Hjälper andra för att känna mig älskad och behövd.

Känner ett ansvar för andras tankar, känslor och välbefinnande.

Hjälper ofta folk utan att de frågat efter hjälp.

Fokuserar mer på att lösa andras problem än mina egna.

Känner ett behov av att alltid kontrollera saker och ting

Har dålig självkänsla.

Lider av tvångstankar.

Säger det som jag tror andra vill höra.

Går med på vad som helst.
https://mindler.se/vad-innebar-de
t-att-vara-medberoende/
Det handlar alltså om den som ÄR med beroende det är DEN som har det problemet. Om man skyller det på den som med beroendet riktas på är det som att nån som är tillexempel alkohol miss brukare skulle säga att nånannan GÖR den till alkohol miss brukare och det skulle nog dom flesta rea gera på?
Förlåt för att jag skriver om dethär i din dagboks tråd @karamelldrottningen men jag bara tycker att det för vara NÅN gräns!!
 
Det finns väldigt mycket att läsa om med beroende och att det är INTE den som med beroendet riktas på som an svarar för det och det är INTE den som GÖR nån med beroende.
Jag valde att svara på @Fruentimber , det sista- att de som för dagbokstrådar som dessa gör det för att göda sitt eget självskadebeteende, sen tycker jag inte att det är så enkelt att allt medberoende beror på den som blir medberoende,, finns ju kvinnor som blir illa slagna/svårt misshandlade ex där de fått ett medberoende gentemot sin misshandlare och där blir ditt resonemang bara väldigt märkligt .
 
Jag valde att svara på @Fruentimber , det sista- att de som för dagbokstrådar som dessa gör det för att göda sitt eget självskadebeteende, sen tycker jag inte att det är så enkelt att allt medberoende beror på den som blir medberoende,, finns ju kvinnor som blir illa slagna/svårt misshandlade ex där de fått ett medberoende gentemot sin misshandlare och där blir ditt resonemang bara väldigt märkligt .
Du har helt fel här. Jag ”göder” inget. Jag skriver dagbok. Detta har jag gjort i massvis med år här på Bukefalos. Redan innan detta formatet. Redan innan alkoholen tog den platsen den har idag.
 
Jag valde att svara på @Fruentimber , det sista- att de som för dagbokstrådar som dessa gör det för att göda sitt eget självskadebeteende, sen tycker jag inte att det är så enkelt att allt medberoende beror på den som blir medberoende,, finns ju kvinnor som blir illa slagna/svårt misshandlade ex där de fått ett medberoende gentemot sin misshandlare och där blir ditt resonemang bara väldigt märkligt .
Du svarade till mig på mitt inlägg om att det är riktigt riktigt fult att skylla andras med beroende på @karamelldrottningen
Och det är inte MITT reso nemang det är vad med beroende ÄR enligt psykologer medflera.
 
Jo du har rätt. Det är jag som är dum i huvudet och bara rör ihop allt 😞
Du är inte dum i huvudet, men det kanske är bra att prata med M (eller var det K?) om vad ni förväntar er. Är det en KK relation där ni knappt umgås utan bara ligger, är vänner som ligger, eller vill ha ett förhållande? Detta för att ingen av er ska gå in med felaktiga antaganden och förhoppningar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 217
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 709
Senast: starcraft
·
  • Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 058
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 100
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp