Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt.
Inte vad gäller alkoholen iaf. Men jag har fått mer perspektiv. Jag lämnade aldrig forumet helt utan har läst och hängt med.
Ett tag undrade jag om inte Buke också var lite av en drog. Som att äta, som sömn.

De innersta tankarna och känslorna blottade jag som om ingenting spelade någon roll.
Jag har undvikit att läsa i mina egna trådar. Därför att det gör ont. Men så en dag läste jag. Kände ilskan inom mig. Trodde att jag skulle skämmas och vara arg på mig själv men istället blev jag arg på andra. Hur kan någon skriva så där?!
Självhatet är ibland så stort. Så kompakt att andras åsikter om mig blir fakta.
Ju mer jag kämpade ju värre blev det.
Tillslut kändes det som att jag var två helt olika personer i samma kropp.
Ingen av dessa tålde den andre.

Första tiden härifrån började med ett stort drickande. Inga bannor. Knappt några konsekvenser.
Någon kväll var jag och partner ute på nattklubb. Han lät mig dricka. Det kändes som en seger. Inga bannor.
Han visste såklart inte att jag druckit en flaska vin redan innan vi gick ut.
Jag bjöd honom på en massa drinkar. Kände mig överlägsen. Att jag kunde bara släppa allt för en natt. Dansa med vem jag ville, dricka vad jag ville och göra vad jag ville.

Verkligheten kommer ikapp. Det gör den alltid förr eller senare.
När musiken har tystnat. När allvaret börjar. Då jag inte längre kan kontrollera suget. Sätter klockan på 05:00 för att ta alkoholmedicinen. Min livlina.
Men jag tar den inte varje dag. Jag ”glömmer”.

Jag kommer inte att kanske svara på inlägg här. Det beror på. Kommer inte heller skriva om när suget tar över.
Jag har förstått att det inte är bra för andra att läsa om sånt.
 

Problemet med sjukdomen alkoholism är ju att den som är sjuk inte alltid är mentalt redo för omstart och inläggning. Hade det varit så enkelt att alla som känner att de dricker aningens mycket och börjar få problem bestämmer sig för din strategi och gör en omstart så hade vi ju inte haft några problem med beroendesjukdom alls?
Verkligheten som den ser ut talar ju ett ganska tydligt språk. Det är inte så enkelt som många vill få det att låta, att bara bestämma sig och söka hjälp.
Dessutom är det i många regioner väldigt svårt att få hjälp och precis som när man lider av någon annan sjukdom måste man då ligga på och orkar driva sin sak. Inte alldeles enkelt när man knappt orkar kliva upp ur sängen vissa dagar och känner att vad man än gör så misslyckas man.

Jag har oerhört svårt att se att den ton som används mot TS hör skulle användas mot någon som kämpar med vikten och som har svårt att hålla sig till sin diet.
Det finns verkligen en ton av ”skärp dig, du har skapat detta problemet själv så bara lös det” i många inlägg och det är ledsamt tycker jag.
Som att många tänker att lika enkelt som det är för oss som inte har alkoholproblem att avstå vin, lika enkelt är det för TS och hon har bara fel strateg.


Sorry @karamelldrottningen att vi driver en diskussion i din tråd. Skall inte fortsätta med det. Tänker på dig❤️
Det är klart att man inte har samma ton mot en person som kämpar med sin vikt än mot en person med ett aktivt missbruk (där personen öppet berättar att den misshandlar andra och kör full) där andra människor och djur kan fara illa eller rent av dö pga personens beteende? Hur kan du inte förstå det?
 
Problemet med sjukdomen alkoholism är ju att den som är sjuk inte alltid är mentalt redo för omstart och inläggning. Hade det varit så enkelt att alla som känner att de dricker aningens mycket och börjar få problem bestämmer sig för din strategi och gör en omstart så hade vi ju inte haft några problem med beroendesjukdom alls?
Verkligheten som den ser ut talar ju ett ganska tydligt språk. Det är inte så enkelt som många vill få det att låta, att bara bestämma sig och söka hjälp.
Dessutom är det i många regioner väldigt svårt att få hjälp och precis som när man lider av någon annan sjukdom måste man då ligga på och orkar driva sin sak. Inte alldeles enkelt när man knappt orkar kliva upp ur sängen vissa dagar och känner att vad man än gör så misslyckas man.

Jag har oerhört svårt att se att den ton som används mot TS hör skulle användas mot någon som kämpar med vikten och som har svårt att hålla sig till sin diet.
Det finns verkligen en ton av ”skärp dig, du har skapat detta problemet själv så bara lös det” i många inlägg och det är ledsamt tycker jag.
Som att många tänker att lika enkelt som det är för oss som inte har alkoholproblem att avstå vin, lika enkelt är det för TS och hon har bara fel strateg.


Sorry @karamelldrottningen att vi driver en diskussion i din tråd. Skall inte fortsätta med det. Tänker på dig❤️

Håller med dig, det är oerhört skarp ton mot TS ibland. Jag kan heller inte förstå att det tillåts av moderator att det är så hårt klimat just i de här trådarna.
 
Jag vet att jag tagit dåliga beslut. Vill inte ha sånt upptryckt i ansiktet ideligen även fast jag nog förtjänar det.

Var tvungen ta bort några inlägg hoppas ni förstår.
Jag vet att jag aldrig skulle behandla en valp eller ett barn för den delen för den misär det utmålats tidigare. Jag är jag och inte eran mamma, släkting eller vad det är.
Bra där 👏

Det är uppenbart att din tråd triggar igång saker hos vissa men andras trauman är inte ditt ansvar. Du ska inte behöva stå till svars för vad andra människor gjort.
Och även om du har tagit dåliga beslut borde det vara upp till dig huruvida det ska diskuteras på ett öppet forum.

Din dagbokstråd är för din skull och på dina villkor, givetvis förutsatt att du håller dig till vad som är tillåtet här på bukefalos.
Bra att du tar kontroll över tråden och rensar sånt som du inte vill ha i den.
Det är ditt liv som diskuteras och du är inte skyldig att dela en millimeter mer än du vill/är bekväm med.
 
Senast ändrad:
Problemet med sjukdomen alkoholism är ju att den som är sjuk inte alltid är mentalt redo för omstart och inläggning. Hade det varit så enkelt att alla som känner att de dricker aningens mycket och börjar få problem bestämmer sig för din strategi och gör en omstart så hade vi ju inte haft några problem med beroendesjukdom alls?
Verkligheten som den ser ut talar ju ett ganska tydligt språk. Det är inte så enkelt som många vill få det att låta, att bara bestämma sig och söka hjälp.
Dessutom är det i många regioner väldigt svårt att få hjälp och precis som när man lider av någon annan sjukdom måste man då ligga på och orkar driva sin sak. Inte alldeles enkelt när man knappt orkar kliva upp ur sängen vissa dagar och känner att vad man än gör så misslyckas man.

Jag har oerhört svårt att se att den ton som används mot TS hör skulle användas mot någon som kämpar med vikten och som har svårt att hålla sig till sin diet.
Det finns verkligen en ton av ”skärp dig, du har skapat detta problemet själv så bara lös det” i många inlägg och det är ledsamt tycker jag.
Som att många tänker att lika enkelt som det är för oss som inte har alkoholproblem att avstå vin, lika enkelt är det för TS och hon har bara fel strateg.


Sorry @karamelldrottningen att vi driver en diskussion i din tråd. Skall inte fortsätta med det. Tänker på dig❤️
Om du har läst tidigare inlägg av mig (förmodligen i raderade trådar) så har jag många gånger framhållit att ts har en sjukdom som hon har drabbats av och jag har skrivit om alkoholmonstret osv.
Gillar inte att jag nu blir inblandad i /tillskriven ”skärp dig, du har skapat detta problemet själv så bara lös det”-tankar. Jag har aldrig haft den tanken och jag har aldrig haft den åsikten. Jag vet mycket väl hur alkoholism fungerar, tyvärr.
 
Senast ändrad:
Håller med dig, det är oerhört skarp ton mot TS ibland. Jag kan heller inte förstå att det tillåts av moderator att det är så hårt klimat just i de här trådarna.
Det beror nog på att modereringen i sak är lagd i dagboksskribentens händer. Men jag flikar till ditt inlägg att det man ska tänka på är att inte alltid prata sanning, eller inte minnas sin sagda sanning- det ingår i sjukdomsbilden ( @karamelldrottningen , så jag inte skriver ngt utan att du vet) , det är som att hacka på en anorektiker som gömt sin smörgås fast hen sagt att hen ätit upp den.
 
Om du har läst tidigare inlägg av mig (förmodligen i raderade trådar) så har jag många gånger framhållit att ts har en sjukdom som hon har drabbats av och jag har skrivit om alkoholmonstret osv.
Gillar inte att jag nu blir inblandad i /tillskriven ”skärp dig, du har skapat detta problemet själv så bara lös det”-tankar. Jag har aldrig haft den tanken och jag har aldrig haft den åsikten. Jag vet mycket väl hur alkoholism fungerar, tyvärr.
Bästa sättet att slippa "tillskrivas" det är nog att du taggar ner. Helt enkelt.
 
Jag förstår om folk reagerar på när kd lättvindigt pratar om att köra bil när hon har druckit, att hon slår till partnern och han slår tillbaka, när hon pratar om att skaffa hund och ännu mer när hon vill ha barn. Jag förstår det, jag blir också bestört av det. Däremot förstår jag inte riktigt varför det måste tas upp om och om igen och gnuggas in. Jag tror inte att det hjälper alls. Tvärtom, jag tror att det är en bekräftelse för kd i den självdestruktiva spiral som hennes trådar är. Att stormen när hon nämner det bekräftar för henne att hon är körd i botten, Eller ja, när du nämner det @karamelldrottningen, jag borde inte prata över huvudet på dig.
Kanske är det så att de som skriver de gränslösa inläggen, i stil med ett tidigare citerat inlägg av @tott, genom att skriva så som de gör "omedvetet" uttrycker sin egen duktiga präktighet? De vet minsann att man inte ska dricka för mycket, och det tar de varje tillfälle i akt att berätta för oss andra.
Detta håller jag verkligen med om. Säger kd flasklock (pun intended) om att dricka så måste så många tala om att nämen så dricker verkligen inte de. När hon skriver att hon skulle vilja kunna ha vin hemma som vemsomhelst så måste någon svara Nej alla har inte vin hemma (vilket hon inte skrev), jag har det inte. Det är som att man måste framhålla sin egen normalitet och slå fast att hon är avvikelsen.

@karamelldrottningen Jag tror inte att dina trådar hjälper dig alls. Tvärtom. Det är först om du släpper buke och verkligen tar tag i att försöka bli nykter som något positivt kommer att hända, tänker jag. Du verkar ju ha börjat en bra väg nu med möten, sponsor osv, jag tror att det är mycket bättre att gå all in på den än att sitta här och röra upp en massa drama.
 
Jag förstår om folk reagerar på när kd lättvindigt pratar om att köra bil när hon har druckit, att hon slår till partnern och han slår tillbaka, när hon pratar om att skaffa hund och ännu mer när hon vill ha barn. Jag förstår det, jag blir också bestört av det. Däremot förstår jag inte riktigt varför det måste tas upp om och om igen och gnuggas in. Jag tror inte att det hjälper alls. Tvärtom, jag tror att det är en bekräftelse för kd i den självdestruktiva spiral som hennes trådar är. Att stormen när hon nämner det bekräftar för henne att hon är körd i botten, Eller ja, när du nämner det @karamelldrottningen, jag borde inte prata över huvudet på dig.

Detta håller jag verkligen med om. Säger kd flasklock (pun intended) om att dricka så måste så många tala om att nämen så dricker verkligen inte de. När hon skriver att hon skulle vilja kunna ha vin hemma som vemsomhelst så måste någon svara Nej alla har inte vin hemma (vilket hon inte skrev), jag har det inte. Det är som att man måste framhålla sin egen normalitet och slå fast att hon är avvikelsen.

@karamelldrottningen Jag tror inte att dina trådar hjälper dig alls. Tvärtom. Det är först om du släpper buke och verkligen tar tag i att försöka bli nykter som något positivt kommer att hända, tänker jag. Du verkar ju ha börjat en bra väg nu med möten, sponsor osv, jag tror att det är mycket bättre att gå all in på den än att sitta här och röra upp en massa drama.
Ja, jag förstår också att folk reagerar på bilkörning på fyllan och våld i förhållandet. Vad jag inte förstår är att man måste agera så eftertryckligt på dessa inlägg. Jag menar, vad väntar man sig? Det är så missbruk ser ut. Om man triggas av det, har man ju själv ett jobb att göra.

Och ja! När sedan en efter en skriver samma sak, blir det helt orimligt. Om det nu är viktigt att uttrycka att förbjudna saker är förbjudna (som om inte alla vet det), borde det räcka att det görs en gång för varje beskriven förseelse.

Den som känner till någon som slutat med sådant som att tex supa, överäta eller pga ångest gå i baklås och inte få något ur
händerna, tack vare att andra förfasade sig, ställde frågor som en kulspruta eller demonstrerade sin egen förträfflighet kan ju räcka upp en hand.
 
Senast ändrad:
Och, @hundtant , jag tror inte heller att de här trådarna hjälper kd. Inte heller tror jag att den här metadiskussionen hjälper henne. Men om diskussionen om diskussionen kan få ner de beskäftiga inläggen till tex hälften, vore åtminstone det vunnet.
 
Senast ändrad:
Det är klart att man inte har samma ton mot en person som kämpar med sin vikt än mot en person med ett aktivt missbruk (där personen öppet berättar att den misshandlar andra och kör full) där andra människor och djur kan fara illa eller rent av dö pga personens beteende? Hur kan du inte förstå det?
Det är klart att det du räknar upp är långt, långt mycket "värre" än att bara misslyckas med att gå ner i vikt. Men grundproblematiken i matmissbruk och alkoholmissbruk är liksom densamma, det är inte bara att skärpa sig eller att logiskt resonera sig fram till att det är dumt att dricka vin / äta choklad. Den som är beroendesjuk KAN INTE det utan behöver annan typ av hjälp. Och jag med flera här tror inte att den hjälpen består i att fullständigt trycka ner @karamelldrottningen i skorna och gång på gång gnugga in hur fel hon gjort. Det är liksom en sak att en gång säga "shit, körde du påverkad? det är ju skitfarligt både för dig och andra" och att, som jag upplever här i tråden, aldrig kunna släppa att kd eventuellt kört rattfull någon gång och ta upp det på ett negativt sätt gång på gång (säger dock inte att du gjort det, har inte koll på exakt vem som skrivit vad).
 
Det är klart att man inte har samma ton mot en person som kämpar med sin vikt än mot en person med ett aktivt missbruk (där personen öppet berättar att den misshandlar andra och kör full) där andra människor och djur kan fara illa eller rent av dö pga personens beteende? Hur kan du inte förstå det?
Man behöver kanske inte ta sig någon ton alls, om det nu inte är så att man vill putta någon ännu lite längre över kanten. Det är ingen som försvarar varken misshandel eller fyllekörning eller ivrigt hejar på barnskaffande för någon i aktivt missbruk vad jag kunnat läsa. Inte heller att man inte behöver hjälp för att ta sig ur ett missbruk. Men som tonen varit i den här tråden maskerat bakom att man bara ”vill vara snälla och säga sanningen” kommer inte hjälpa någon i ett aktivt missbruk, så är det det primära syftet med att skriva i den här tråden så föreslår jag att man antingen låter bli eller ändrar ton.
 
Jag tror (misstänker) att allas deltagande i den här tråden bara håller igång det som jag (misstänker) driver TS missbruk.

Jag blir helt uppenbart rejält misstolkad när jag försöker skriva grejer, men jag har skrivit det jag skrivit för att jag känner igen beteendet och tycker det är konstigt/onödigt/dåligt för forumet när folk bildar lag och försvarar den ena eller andra parten i fall som denna. Det kaoset är en del av "belöningen". Även skäll och hårda ord blir en del av "belöningen", såväl som medhållet.

Nej, jag är inte TS psykolog och nej jag kan inte ställa diagnos. Men jag känner igen beteendet. Och en del av de jag känner tog sig till en mycket mer balanserad plats och håller inte på och håller på längre.

Om mina misstankar är rätt så är alkoholberoendet bara ett symtom, inte orsaken. Beteendena kom före beroendet så att säga.

Och vi blir alla medberoende i en blandad soppa när vi deltar i trådarna. Så vi kanske borde sluta.

Det finns ju en bukefalist som kämpade sig igenom ett alkoholberoende utan att hålla på så här i sina trådar, eller hur? Det här är en annan deal, inte bara för att det är en annan person, men (misstänkt) en mycket mer komplex sjukdomsbild.
 
Bästa sättet att slippa "tillskrivas" det är nog att du taggar ner. Helt enkelt.
Jamen snälla!! Nu är du riktigt orättvis!!
Vill du tysta mig?

Bara för att jag skriver i tråden betyder det inte att andra har rätt att hitta på saker om hur jag tänker och vad jag tycker.
 
Senast ändrad:
Det är klart att man inte har samma ton mot en person som kämpar med sin vikt än mot en person med ett aktivt missbruk (där personen öppet berättar att den misshandlar andra och kör full) där andra människor och djur kan fara illa eller rent av dö pga personens beteende? Hur kan du inte förstå det?
Gissar att du inte läst mina tidigare inlägg och orkar inte riktigt förklara igen men kort sagt är det inte det jag menar, att det skulle vara samma sak och du behöver oroa dig för att jag inte förstår allvaret.

Ditt inlägg bekräftar dock bara den känsla jag har inför många som dyker in och kommenterar här när det finns tillfälle att få trycka eventuella misstag eller tankar på saker som eventuellt skulle kunna bli problematiska i framtiden, i ansiktet på TS.
 
Insett att M inte bryr sig ett skit om hur jag mår. Jag borde inte bry mig men det gör jag. Det stör mig.

Ikväll ska jag träffa några kompisar det blir kul :)
 
Man behöver kanske inte ta sig någon ton alls, om det nu inte är så att man vill putta någon ännu lite längre över kanten. Det är ingen som försvarar varken misshandel eller fyllekörning eller ivrigt hejar på barnskaffande för någon i aktivt missbruk vad jag kunnat läsa. Inte heller att man inte behöver hjälp för att ta sig ur ett missbruk. Men som tonen varit i den här tråden maskerat bakom att man bara ”vill vara snälla och säga sanningen” kommer inte hjälpa någon i ett aktivt missbruk, så är det det primära syftet med att skriva i den här tråden så föreslår jag att man antingen låter bli eller ändrar ton.
Hur tycker du att man ska bemöta TS inlägg om att hon slår på sin partner och har fått slag tillbaka och sedan skriver att det bara är "någon liten klapp" samt även i andra inlägg pratar om att hon står i kö på nästa kull hos en uppfödare för en valp, att barnplaner har funnits/finns? Eller när hon skriver att hon aldrig kört rattfull och aldrig slagit sin partner?

Är det bara "positiv förstärkning" som gäller? Som är rätt för någon som missbrukar? Vad svarar man hennes inlägg, även när hon skriver andra saker, alltså generellt? Vad är ok att skriva?

Och det här med barn, det föds jättemånga barn i hem där en eller båda föräldrarna missbrukar. När någon som missbrukar pratar om att skaffa barn även om det nämns "lite längre fram" i lite svävande ordalag så reagerar jag och kommer alltid att göra, går det att få EN missbrukare att hejda sig lite och tänka på barnets liv och framtid istället för sin egen barnlängtan så är det bra. Det handlar inte om att trycka till någon, det handlar om att försöka förhindra att ännu ett eller flera barn föds med minus på kontot redan. Jag är helt för att man inte är sig själv när man har en beroendesjukdom, men samtidigt finns man också någonstans där inne tidvis. jag tror absolut att det är till gagn att tilltala personen utanför beroendesjukdomen när det gäller sådana allvarliga saker som när barn blir inblandade.

Och @karamelldrottningen det handlar inte om att du skulle vara en dålig mamma, att du skulle låta det leva i misär. Det handlar om vad alkohol utsätter barnet för. Vad en full förälder innebär för ett barn, när alkoholen går in går vettet ut sägs det, och det tror jag du själv kan känna igen. Så även om man som förälder inte vill att barnet ska må dåligt kommer det göra det pga alkoholismen och vad den gör mot föräldern och förmågan att vara förälder när man är full. Det är med andra ord ingen som säger att du är eller kommer bli en dålig förälder, absolut inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 227
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 715
Senast: starcraft
·
  • Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 058
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 101
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp