Bukefalos 28 år!

Jag fick också lite fotoryck så här kommer mina kärlekspar :heart
Jackie och Dominik
14463010_1196626740400566_8752666261387587861_n.jpg

Nathalie och Jet
14441225_1196627823733791_8168306557510238716_n.jpg

Jackie ser ut som att hon tänker brunsta imorgon eller i övermorgon så hon verkar inte dräktig, men helst säker är jag inte ännu. Nathalie bör (förhoppningsvis inte!) brunsta om 3-4dagar
 
Jag har varit i kontakt med flera. Höll på att boka tågbiljett när uppfödaren drog sig ur. Defines säljer sina snabbare än man hinner kommentera en bild, och fick aldrig något svar på mitt privatmeddelande.
Vibys har jag mailat fram och tillbaka med i 2-3 månader men fortfarande ingen unge till mig.
Vad trist med den som drog sig ur :down: Men tur att du inte hann boka iallafall! Jag har blivit sittande två gånger ganska många mil hemifrån och väntat på djur som aldrig dykt upp (en privatperson och en mycket oseriös uppfödare som skulle lämna tillbaka djur som hon haft på foder från mig. Misstänker att hon aldrig ens tänkt att dyka upp, troligen var mina djur redan döda :cry:). Själv har jag glömt ett leveransdjur hemma. Riktigt pinsamt på utställningen när jag skulle hämta honom och jag, efter att ha letat igenom alla transporter, insåg att han satt kvar hemma :o
Defines californias är extremt populära ja! Jag har dock lite svårt för deras hyperkorta nosar
 
Ni som har marsvin, vad har ni för strö? Eller kör ni alla på fleecefilt?
Ingen av mina är särskilt duktig på att gå på toa på samma ställe (de är slöa, ibland kissar de precis där de ligger).
Just nu har jag trä pellets, men det dammar absolut bedrövligt. Spån luktar illa efter första kisspaus. Papperspellets har jag också försökt, det dammar OCH luktar illa.
Vad mer kan man ha, som dammar mindre och är säkert? Jag tänkte kanske halmpellets som hästar har, men är rädd att de ska äta av det och bli sjuka.
 
Ni som har marsvin, vad har ni för strö? Eller kör ni alla på fleecefilt?
Ingen av mina är särskilt duktig på att gå på toa på samma ställe (de är slöa, ibland kissar de precis där de ligger).
Just nu har jag trä pellets, men det dammar absolut bedrövligt. Spån luktar illa efter första kisspaus. Papperspellets har jag också försökt, det dammar OCH luktar illa.
Vad mer kan man ha, som dammar mindre och är säkert? Jag tänkte kanske halmpellets som hästar har, men är rädd att de ska äta av det och bli sjuka.

Jag har spån och samt textil (ingen fleece, har gamla lakan).
Jag tror inte dina grisar är mer "slöa" än andra. Marsvin har vad jag har förstått det som väldigt snabb ämnesomsättning - det kommer ut väldigt fort igen. Det finns dom som fått sina grisar rumsrena, men jag har aldrig jobbat hårt för en sån grej, finns roligare saker man kan göra med grisarna :p

Textil/fleece luktar illa fort om man inte tvättar ofta. Fleece ska heller inte tvättas med sköljmedel och köper man helt nya så måste dom tvättas ett par gånger innan dom kan användas för att "släppa igenom" kisset. Dessutom behöver du ha tex tidningspapper under så det finns något som suger upp. Mina tjejer bor direkt på vardagsrumsgolvet, så jag har även skydd för golvet.
Jag kan känna överlag att det är mest jobb med textil. Men mina tjejer älskar att ligga i filtar. Dom rullar hellre ihop sig tillsammans i en handduk än i något av husen. Då har jag inte hjärta att ta ifrån dom det... Dessutom har jag ju inga kanter på min bur, utan har ju bara galler så att ha spån på hela ytan skulle dels bli väldigt dyrt, samt att jag skulle ha spån i hela lgh.

En av anledningarna till att jag valde textil ifrån första början är för att jag tycker att spånet dammar. Men jag har aldrig varit med om att det luktar illa? Absolut luktar det efter "ett par" veckor när buren måste göras ren (eller snarare skulle ha gjorts ren långt mycket tidigare). Så där kan jag inte riktigt svara på varför... Det är inte något marsvin som är sjukt? Tänker typ urinsten eller urinvägsinfektion? Men jag gissar! Tror/vet att @Lyan har bra mycket bättre koll på sjukdomar!

Överlag så skulle jag aldrig använda halmpellets varken till marsvin eller häst. Använder spånpellets till hästen och gjort till grisarna.
Halmen är det större chans att det luktar gott för djuret och dom börjar äta av det. Det finns hästar som fått kolik av att dom ätit halmpellets om inte har lösts upp och sen fått kolik eftersom pelletsen då börjat svälla i magen.
Dessutom vet nog alla hästmänniskor hur det luktar i stall med halm... (Enligt mig inte jätte gott). Däremot spånpellets tycker jag fungerar riktigt bra! Aldrig varit med om att det luktat, varken till häst eller marsvin, är dessutom lätt att ha o göra med.

När jag var yngre och bodde hemma hos mamma och pappa så använde jag "Toalätt" till grisarna. Fungerar bra det med, dammar inte alls skulle jag säga.

Vet inte om jag bidragit med något, men hoppas det hjälpte lite iaf!
 
Jag kör på kutterspån till mina. Tycker det dammar lite mycket ibland beroende på parti men överlag är jag nöjd. Pellets tycker jag inte är lämpligt då det är inte är bekvämt för deras tassar och enbart tyg får man inte ha, man måste ha en del av buren med strö (har för mig att det är 50% som bör vara strö). Sedan finns det tillfällen där man kan behöva frångå den regeln, tex när jag hade en hona som inte tålde damm. Det finns annat strö som dammar mindre och även ska lukta mindre, tex easy strö (hackad halm) och lättströ (hampa) men jag har inte provat någon av dem för när jag fick reda på att de fanns så hade Lilly redan gått bort av ålder.

Urinvägsproblem kan ge dålig lukt och göra att de läcker så om de luktar onormalt illa eller inte kan hålla sig rena så kan ett veterinärbesök (hos marsvinskunnig veterinär) vara på sin plats. Ofta visar de obehag eller smärta vid urinvägsinfektion eller stenar men långt ifrån alltid
 
Halmen är det större chans att det luktar gott för djuret och dom börjar äta av det. Det finns hästar som fått kolik av att dom ätit halmpellets om inte har lösts upp och sen fått kolik eftersom pelletsen då börjat svälla i magen.

Tack, just precis det var jag rädd för. De är rätt duktiga på att smaka allt nytt jag kommer med, så risken finns. Iofs så är det bra att de vågar smaka, när de var mindre var de skeptiska mot allt nytt som de fick " Persilja? Blä, nä, det tänker vi inte äta. Inte din sabla paprika heller".

Med just träpellets så luktar det inte nämnvärt, inte förrän det är dax att tömma. Men det dammar otroligt mycket. Hela rummet blir täckt i ett fint lager med vitt damm efter ca 1 månad efter jag har dammat alla hyllor. Men det är ok, jag tänker dock på de möbler som jag inte kan damma av som far illa, och mina och grisarnas luftvägar också. Jag hostar upp tjock dammslem efter ha städat hos de.
De gillar att gräva i underlaget, så de känner nog av det också.

Fleece och kuddar har de att ligga på på lite olika ställen i buren, så det är ingen fara. Väldigt lite/ingen förhårdnad på tassarna.

Jag har provat vanligt "dammfritt" spån, men det dammade i alla fall, och luktade kiss efter en dag, typ. Jag tror inte grisarna har infektion, då deras kiss inte luktar när de precis kissat /eller kissat på mig (som det hänt ibland).

Jag kanske är bara hyperkänslig mot dofter, men det känns som träpellets inte är bra alternativ egentligen.
 
Jag kör på kutterspån till mina. Tycker det dammar lite mycket ibland beroende på parti men överlag är jag nöjd. Pellets tycker jag inte är lämpligt då det är inte är bekvämt för deras tassar och enbart tyg får man inte ha, man måste ha en del av buren med strö (har för mig att det är 50% som bör vara strö). Sedan finns det tillfällen där man kan behöva frångå den regeln, tex när jag hade en hona som inte tålde damm. Det finns annat strö som dammar mindre och även ska lukta mindre, tex easy strö (hackad halm) och lättströ (hampa) men jag har inte provat någon av dem för när jag fick reda på att de fanns så hade Lilly redan gått bort av ålder.

Urinvägsproblem kan ge dålig lukt och göra att de läcker så om de luktar onormalt illa eller inte kan hålla sig rena så kan ett veterinärbesök (hos marsvinskunnig veterinär) vara på sin plats. Ofta visar de obehag eller smärta vid urinvägsinfektion eller stenar men långt ifrån alltid

Det man kan göra oxå om det dammar (gör vi till hästarna) är att vattna det lite lätt. Får absolut inte bli blött utan liten lätt dusch bara. Hästarna kör jag med vattenkanna med sil och till marsvinen blomspruta.
Jag har oxå läst det om typ 50% ska vara av tex spån. Just nu sitter jag på JB sida för att försöka hitta något men det ända jag kan hitta är "
  • Alla gnagararter ska ha burar där botten är täckt med strömedel."
Men jag ska leta en stund till :)
Jag kör just nu iaf spån + lakan, 50/50 och det är det jag tycker fungerar absolut bäst! :)
 
Hur har ni gör ni när ni ska släppa in en ny gris till flocken?
Jag har ju som sagt 2 tjejer och skulle vilja ha iaf en till... Tjejerna är systrar (köpta ifrån uppfödaren som tagit tillbaka dom 1 år gammla för att det inte funka hos köparen) och när dom kom tillbaka så fick dom gå i hennes stora tjejflock.

Men vad blir bäst? Köpa en (äldre?) kastrerad hanne eller köpa en bebis hona? Finns det risk att den ena blir utmobbad om dom är ett ojämnt antal?
 
Ni som har marsvin, vad har ni för strö? Eller kör ni alla på fleecefilt?
Ingen av mina är särskilt duktig på att gå på toa på samma ställe (de är slöa, ibland kissar de precis där de ligger).
Just nu har jag trä pellets, men det dammar absolut bedrövligt. Spån luktar illa efter första kisspaus. Papperspellets har jag också försökt, det dammar OCH luktar illa.
Vad mer kan man ha, som dammar mindre och är säkert? Jag tänkte kanske halmpellets som hästar har, men är rädd att de ska äta av det och bli sjuka.

Jag har Hampaströ till mina marsvin. Jag tycker det är super bra. Man slipper spånlukten plus att det inte dammar. Jag köper en bal och det räcker lääänge =)
 
Håller på för fullt inför imorgon och det går inte direkt bra :( Ska fixa det mesta och sedan tar jag det sista imorgon bitti innan vi åker. Just nu vill jag verkligen stanna hemma men oftast när jag känner så så brukar det gå bra!
 
Håller på för fullt inför imorgon och det går inte direkt bra :( Ska fixa det mesta och sedan tar jag det sista imorgon bitti innan vi åker. Just nu vill jag verkligen stanna hemma men oftast när jag känner så så brukar det gå bra!
Utställning på gång igen? :)

Vet precis vad du menar med att stanna hemma... Jag brukar tänka på anledningen till att jag från början ville åka och hitta någon typ av motivation i det..
Vad just nu är det som inte går bra?
 
Ni som har marsvin, vad har ni för strö? Eller kör ni alla på fleecefilt?
Ingen av mina är särskilt duktig på att gå på toa på samma ställe (de är slöa, ibland kissar de precis där de ligger).
Just nu har jag trä pellets, men det dammar absolut bedrövligt. Spån luktar illa efter första kisspaus. Papperspellets har jag också försökt, det dammar OCH luktar illa.
Vad mer kan man ha, som dammar mindre och är säkert? Jag tänkte kanske halmpellets som hästar har, men är rädd att de ska äta av det och bli sjuka.

Jag har tidningar i botten, ett tjockare lager med kutterspån (köper sådana där balar som är
till för hästar) och sedan täcker jag med Toa-lätt. Tycker det fungerar jättebra för oss och speciellt mitt långhår där enbart spån eller halm sätter sig i pälsen. Har provat med bara spån men tycker det luktar mycket snabbare än med Toa-lätt.
 
Utställning på gång igen? :)

Vet precis vad du menar med att stanna hemma... Jag brukar tänka på anledningen till att jag från början ville åka och hitta någon typ av motivation i det..
Vad just nu är det som inte går bra?
Japp, dubbelutställning och nio som ska med :crazy: Har inte alls fått ihop att fixa dem med samma rutin som jag brukar (vilket är lite "komiskt" eftersom jag precis har lagt in en sida på min hemsida om utställningsförberedelser :grin:) och det är småfel på alla utom Sassy
 
Yokan blev BIS pet 1 på den ena utställningen idag :banana: och så fick han hederspris i den andra. Båda domarna bokstavligen bara gapade när de fick veta hans ålder! Han är så snygg min femåring :bow:
14492341_1202256153170958_8646771975553692406_n.jpg
Grattis grattis grattis! :love::love::love: :banana:
Hur gick det m dom andra?
 
Grattis grattis grattis! :love::love::love: :banana:
Hur gick det m dom andra?
Tack :laugh: Det gick rätt okej, inte dåligt men inte så bra heller. Xíexie fick två silverkort, Ballerina och Sassy blev 3/3 på båda utställningarna, Trubbel 3/3 och 2/3, Dominik hade tur och slapp möta Rajesh (vi bruka skoja att om Dominik är Vin Diesel så är Rajesh Dwayne Johnson :rofl:) så han fick två silverkort och kan nu börja jaga placeringar för att bli Multi GuldPet (han behöver två BIS-placeringar till för det), Jet gick i samma klass som Dominik så han fick ingenting, Jackie och Nathalie fick varsitt (stavas det verkligen så?) silverkort och vann och förlorade mot varandra då de var de enda i sin klass. Nathalie blev även GuldPet och hennes uppfödare blev så glad att jag fick en stor kram :love:

Jag har suttit nästan hela dagen och uppdaterat hemsidan! Alla marsvinens presentationer är genomgångna och alla utställningsresultat och många nya bilder är inlagda. Nu ska jag bara uppdatera utställningssidan också (vilket är det tråkigaste som finns). Jag hatar verkligen att uppdatera hemsidan för det tar sååååååå lång tid och eftersom det är så extremt tråkigt så har jag alltid massor att uppdatera eftersom jag skjuter upp allting till jag har ett berg av saker som ska fixas :down:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
287
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
481
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
12
· Visningar
528
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
32
· Visningar
3 916
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp