Min nya kille är dålig på att äta hö. Han äter långt ifrån lika mycket som de andra två.
Det är knappt en tredjedel av det jag lägger in som har försvunnit när jag fyller på nästa gång, så det gör mig orolig för att han ska drabbas av magatoni. Har ni några tips?
Han får grönsaker och lite pellets också, men försöker inte ge överdrivet mycket av det just för att han ska äta mer hö.
Har ni några tips?
Det är inget fel på aptiten i övrigt, han äter upp grönsakerna direkt och plockar i sig pellets.
 
Min nya kille är dålig på att äta hö. Han äter långt ifrån lika mycket som de andra två.
Det är knappt en tredjedel av det jag lägger in som har försvunnit när jag fyller på nästa gång, så det gör mig orolig för att han ska drabbas av magatoni. Har ni några tips?
Han får grönsaker och lite pellets också, men försöker inte ge överdrivet mycket av det just för att han ska äta mer hö.
Har ni några tips?
Det är inget fel på aptiten i övrigt, han äter upp grönsakerna direkt och plockar i sig pellets.
Du är säker på att kindtänderna är ok?
 
Kan man använda stallpellets som strö i buren? Har en massa säckar som bara står, vore ju kul om de gick att använda. Någon som testat?
 
Kan man använda stallpellets som strö i buren? Har en massa säckar som bara står, vore ju kul om de gick att använda. Någon som testat?
Absolut :) Fungerade bra med uppsugningsförmågan. Hade kutterspån över för att det skulle vara lite mjukare.
 
Det kan de få, men det är ju inte vanligt. Kanske har du inte så gott hö tycker han :p.

Kan vara! Jag som alltid är så noga med höet :p är det inte bra nog låter jag hellre bli och kollar i en annan djurbutik! Det höet jag har nu är slutet av en stor säck, så dags att köpa nytt. Kanske får köpa alfalfahö att blanda ut med till honom till en början. Och såklart dubbelkolla kindtänderna när han ska kastreras. Framtänderna är det helt normal längd på och de är inte sneda iaf! Han är inte heller tveksam till att tugga hårdare saker som morötter eller tugga gräs/maskrosor. Så tror inte det är tänderna!

Rev morötter över höet ikväll samt blandade lite paprika och savoykål i små bitar i höet så han kanske blir mer intresserad.
 
Min nya kille är dålig på att äta hö. Han äter långt ifrån lika mycket som de andra två.
Det är knappt en tredjedel av det jag lägger in som har försvunnit när jag fyller på nästa gång, så det gör mig orolig för att han ska drabbas av magatoni. Har ni några tips?
Han får grönsaker och lite pellets också, men försöker inte ge överdrivet mycket av det just för att han ska äta mer hö.
Har ni några tips?
Det är inget fel på aptiten i övrigt, han äter upp grönsakerna direkt och plockar i sig pellets.
Jag skulle gissa på en kombination av flytt, nytt hö och att sitta ensam. Så länge han är pigg och glad och håller vikten så hade jag inte oroat mig
 
Jag har precis anmält hela gänget till nästa utställning :laugh: Alla utom Chache, Spike och Mira. Fast jag vet inte om Nathalie och Jackie följer med, det beror på om de brunstar eller inte (hoppas på inte!)
 
Jag skulle gissa på en kombination av flytt, nytt hö och att sitta ensam. Så länge han är pigg och glad och håller vikten så hade jag inte oroat mig

Hans bur är i alla fall bredvid tjejernas så att de kan nosa på varandra och han har även fått vara med dom under övervakning ett antal gånger, så jag försöker att göra det så bra det bara går för honom innan han kan flytta ihop med dom på heltid :D
Idag var jag till affären och köpte lite lyxhö från oxbow att blanda med det vanliga höet och det var uppskattat i alla fall :)
 
Hämtade hem två små pojkar igår. De är smått chockade av flytten och vågar inte lämna höhögen än, men det kommer nog om några dagar. Handlade massa grönsaker åt dem igår kväll så vi får verkligen hoppas att de vågar sig fram snart!
 
Det är fortfarande lite fegis här men det går åt rätt håll.
De verkar gilla det mesta, vitkål broccoli paprika har vi testat hittills. Och morot förstås. Nu sitter de och mumsar på varsin bit frukost-paprika. Kommer nästan mata ihjäl dem om vi fortsätter såhär!
 
Det är fortfarande lite fegis här men det går åt rätt håll.
De verkar gilla det mesta, vitkål broccoli paprika har vi testat hittills. Och morot förstås. Nu sitter de och mumsar på varsin bit frukost-paprika. Kommer nästan mata ihjäl dem om vi fortsätter såhär!
Äsch då, marsvin kan inte äta för mycket - hälsar våra marsvin som är som labradorer i hungern :p.
 
Grisarna har lärt sig att kylskåp + prasselpåse = gottis så nu piper de som galna varje gång jag ska ta fram nåt ur kylskåpet. Lite roligt är det allt!
Ska till mataffären nu och köpa mer vitkål, broccoli och godis (till mig, ska grisarna äta gott ska jag det med!).

Tips på hur man kan få dem mer handtama? Eller är det bara tålamod och fortsatt pockande som gäller?
 
Grisarna har lärt sig att kylskåp + prasselpåse = gottis så nu piper de som galna varje gång jag ska ta fram nåt ur kylskåpet. Lite roligt är det allt!
Ska till mataffären nu och köpa mer vitkål, broccoli och godis (till mig, ska grisarna äta gott ska jag det med!).

Tips på hur man kan få dem mer handtama? Eller är det bara tålamod och fortsatt pockande som gäller?
Tålamod och mycket hantering. När väl den första spärren släpper så brukar det gå fort
 
Jag håller på att förbereda inför utställningen på lördag så här är mycket att göra. Jet får tyvärr stanna hemma för han har fått ett bett i rumpan, men de andra hoppas jag att de håller sig i skick! Jag håller också på med en maskeradkostym till Ballerina men det går väl inte jättebra med den för jag är som alltid ute i sista sekunden :meh:
 
Vi blev med små grisar i veckan, Tre flickor på runt halvåret och jag har redan fastnat för dem, vilka roliga djur. Jag har ingen erfarenhet alls av marsvin, men sambon som vuxit upp med ett helt zoo har haft massor genom åren så jag känner att jag behöver läsa på en massa så jag kan hänga med.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
243
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
471
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
11
· Visningar
408
Senast: escodobe
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
33
· Visningar
2 998
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp