Bukefalos 28 år!

Marsvinskompis

N

Nokkvi

Har ett marsvin på ett halvår, en hanne. Nuförtinden har jag inte tid att hålla på med honom lika mycket som jag vill, så jag undrar om det vore en bra idé att köpa en kompis åt honom. Vad skulle det vara för kompis? Ett till marsvin? En hane? :confused:
Tacksam för all hjälp!
// Marie
 
Marsvin är flockdjur och mår bäst av att ha en marsvinskompis. Har själv ingen erfarenhet av att sätta ihop hanar, men såvitt jag har förstått så är det bäst att skaffa en ung hane.
 
Hej!

Det finns faktiskt en lag som säger att man måste ha MINST 2 marsvin då dom är flickdjur. Det enda undantaget är avelshanar som oftast inte kommer överens med andra hanar.

Jag har två hanar nu som jag behöver omplacera. Det är Dumle (brun/ nougat) och Larry (Himalaya).

Om du är intresserad så kan jag ordna bilder.

:bump:
 
Lagen säger att man inte behöver placera hanar tilsammans alls.

2003:24 Villkor för hållande , uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby :

Kapitel 4
"2 § De djur som konstant visar eller vid upprepade tillfällen har visat aggressivitet, jaktbeteenden eller andra hotbeteenden mot andra djur får inte hållas tillsammans med dessa på ett sätt som kan medföra att de
skadar eller stressar dem eller själva skadas eller blir stressade."

Marsvin är mycket snälla djur, men sätter man ihop två hanar så kan helvetet verkligen braka loss.

Det _går_ att sätta ihop två hanar ibland, men man ska knappast räkna med att man lyckas. I värsta fall så har man till slut två hanar, i var sin bur.
 
Fr.o.m 1/7 -03 är det enligt jordbruksverkets regler ( kap8 §1) lag på att ha två djur ihop! Det går ofta att ha hanar tillsammans. Jag har själv 3 hanar i samma bur utan problem

:bump:

www.sjv.se
 
Nokkvi ~nej, ingen av hanarna är krastrerade då dom var tänkta att användas i min lilla uppfödning av sällskapsmarsvin. Men nu har det tyvärr blivit ändring. Dessutom kommer dessa herrar inte övcerens, troligen för att dom är jämngamla.
 
Du har ack så fel ;)
Könsmogna okastrerade hannar bör man inte ha ihop enlig vad jordbruksverket vill att vi skall tolka det (har även fått det bekräftat därifrån via mail)
Man måste läsa L81 för att se hur jordburksverket rekommenderar att man skall läsa/tolka L80.
Könsmogna okastrerade hannar räknas inte som par, grupp eller familj hos jordbruksverket.
Jag kan också helt lagligt ha en hona ensam om jag anser att jag kan tillgodose hennes behov av sällskap själv.
Den gränsen kan ju vara helt flytande tyvärr :crazy:
Kan också säga att jag förörigt har 6 hannar och alla dom går inte tillsammans :smirk:
Jag måste pussla för att ingen skall gå helt ensam och då är min kompostbur väldigt bra att ha (dessutom billig att införskaffa) :)
Kan också tala om att alla mina marsvin har burkompis eller gallerkompis och att jag rekommenderar att ha två marsvin tillsammans även om det så bara kan vara gallergranne.

Så jag kan helt lagligt ha ett ensamt marsvin och för att vara ärlig, med tanke på att det måste vara mycket grova missförhållanden innan man ens kan göra något så visste jag redan innan jag hade läst den (och fattat den helt :D) att den var tandlös :crazy:
 
Testa med en liten masvinshanne så ung som möjligt (ca 5 veckor) eller en äldre som omplaceras som ägaren vet är odominant.
Det är ialla fall vad jag hade gjort.
Funkar det inte i samma bur när den lille börjar bli könsmogen så är en bur brevid med denne i ett mycket bättre sällskap än inget alls :)
 
i med att hanar ofta rivaliserar med andra hanar, tolkar jag det som stressframkallande hotbeteende.

Sen finns det faktiskt andra djur, där man inte ens bör ha honorna tilsammans. Som hamnstar exempelvis, som i naturen håller revir, och möter andra hamnstar endast vid parningsdags.
 
Då skulle jag inte velat ha någon av dom som sällskap till mina hannar pga att om dom bråkar är dom båda dominansbenägna=större risk för bråk om jag själv inte har en odominant hanne.
Har jag en odominant hanne kan jag välja vilken hanne som helst och då skulle jag valt den sort jag allra helst skulle vilja ha :D
Det är viktigt om du skall omplacera dom med andra hannar att du uppger att dom är dominanta så att inte historian upprepar sig :)
 
Hamstrar omfattas inte av lagen, de räknas som solitärdjur. Så har jag för mig att det stod när jag läste igenom lagen.
 
Jo, du har rätt...

Men man skulle kunna räkna hanar som solitärdjur, om de i regel inte kommer överens med andra hanar. Och i med att det finns så många undantag för de i lagen.
 
Guldhamstrar står som undantag i lagen helt då dom är solitära djur men även alla okastrerade könsmogna gnagare står som undantag också (läs L81 Paragraf 8 Kapitel 1).
Fast att kastrerade marsvinshannar inte ändrar beteende vid en kastration tas inte hänsyn till :crazy:
Går dom inte ihop okastrerade kommer dom inte att göra det kastrereade heller, däremot kan dom ju gå med honor hela tiden utan risker för att få ungar.
Råtthannar räknas också till gnagare och vad jag vet brukar dom kunna gå ihop vanligtvis med andra råtthannar så lagen tycker jag är :p

Lagen låter fin men som jag har sagt...jag har hittat alla kryphålen :crazy:
 
Var någonstans i lagen säger att det är just avelshannar som är undantaget :confused:
Jag hittar bara den om okastrerade könsmogna hannar och den om agressiva djur jag fast jag läst både L80 och L81 flera gånger om.
Och den biten att om vi människor anser att vi kan tillgodose djurets sociala behöv så behöver djuret inget sällskap.
Jag hittar inget all om att det är avelshannarna som får bo ensamma.
Här bor inga hannar ensamma även om alla inte har burkamrater.
Vissa har burkamrater och andra har gallerkompisar.
För vissa är det mer än nog för att kunna känna livglädje.
 
Jag provade att ha mina hannar som gallerkompisar ett tag, men de gjorde inget annat än gnagde på gallret hela dagarna, och nosade på varandra försiktigt, precis som om de vore bästisar som man har skilt åt. Släppte man de ihop, så rök de ihop på en gång. Så nu får min buse sitta ensam, och titta på ökenråttorna i plastburen bredvid. De är ganska spännande tycker han.
 
Jag har tur då :p
Jag har tre hannar i min kompostbur som är uppdelad på 3 fack med ett kompostaller mellan varje.
Eftersom Cas inte kan bestämma sig om han är dominant eller inte så brukar det vara problem med andra hannar som har lite svårt att ta hans villrådighet (men han är världens goaste och keligast marsvin).
Jag har iofs lite lådor att krypa in i (och upp på) hö löst förutom till Milou som skall hållas i långpäls och får det ihopbuntat med resårband istället.
Dom tre delar på 0,92*1,84 så dom har mycket större plats än vad många marsvin i normalburar har.
Det är lite liv ibland men dom har andra saker än att bara gnaga för sig *s*
Cas har tex en flicka hos sig just nu och därför har hon två friare (Cas och hans gallergranne).
Tyvärr (enligt marsvinet)sitter det ett galler i vägen mellan dom så Kalle kan bara nosa genom galler :)
Det är lite utav ett experiment jag utför och jag övervakade dom ibörjan för att se så allt gick bra tillväga.
På golvet kan jag ha alla mina marsvinshannar lösa så större ytor går bra då dom kan springa undan åt var sitt håll och inte känna sig trängda (det är då dom oftast anfaller eller biter).
Tyvärr har jag inte 12 kvm att uppge till dom :crazy: och springa lösa riskerar våta marsvin då hunden tycker om att putsa sina "valpar" :D min dotter kan råka springa på dom osv.
Om det sedan inte funkar med andra hannar och hannen inte verkar må dåligt utan sällskap så får den vara ensam än att jag testade ena grisen efter den andra.
Risken är ju att jag stressar den hanne jag har + att jag i slutet har en massa hannar hemma ;)
 
Jo marsvinshanar gå att hålla tillsammans..
Stoppar man ner en liten 5-7v hane till en vuxen eller äldre hane i en renbur går det bra. De ska ha separata hus och om buren inte är stor bör de få vara ute och röra på sig så mycket som möjligt...
Har sålt 12 hanar på sollentunamässan till sällskap och ingen har klagat hitills :crazy:

Vi har tre vuxna hanar ihop Poco Loco, Buffalo Calvaro och Jason :love:
 
du kan ha en marsvins hane och en hona men att dom har varsin bur så att dom inte parar sig om du inte vill dte, för då får dom sälskap av varandra och när dom är ute och motionerar så kan dom få göra det ihop (efter att dom har lärt känna varandra) och självklart när honan inte har sin brunstningstid.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp, Jag har en kompis i USA som jag arbetat ihop med för ett antal år sedan, nu vill jag hitta på någon bra julklapp till henne. Hon...
Svar
18
· Visningar
716
Senast: Flixon
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 181
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en 3-åring hane, som vi funderar på att para. Har kikat runt lite grann, men inte riktigt förstått hur jag går till...
Svar
5
· Visningar
1 149
Senast: Sassy
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 361
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp