Bukefalos 28 år!

Måste man ha ett fast jobb?

kolblakkur

Trådstartare
Jag har funderat mycket på det här med jobb den senaste tiden. Jag avslutade min fasta anställning till förmån för mina studier, då det var ohållbart att kombinera dessa. Sedan dess så har jag arbetat som timvikarie samtidigt som jag studerar. Och med detta upplever jag en helt annan känsla inför att jobba! Det blir mycket roligare, jag ser mer fram emot att arbeta och blir oftast glad när jag bokas. När jag hade min fasta anställning så kändes jobb mest som att jag harvade runt och det kändes mer som ett tvång än något roligt. Då har jag ändå haft fantastiska kollegor och mycket roligt på jobb, men jag känner mig alldeles för bunden. Jag vill vara fri och få bestämma själv när jag ska jobba.

Kruxet är: samhället är anpassat efter att man har en fast anställning. Alltså lån, hyreskontrakt osv. Samt att man aldrig vet hur mycket jobb man får.

Vad tycker ni? Är det dumt att välja att gå som timvikarie när man lätt kan få en fast anställning? Vilka nackdelar och fördelar ser ni med timanställning? Hade ni kunnat tänka er att göra något liknande? Har ni gjort något liknande? Vad tycker ni: måste man ens jobba?
 
Jag ser olika skäl att arbeta, rakt uppför behovstrappan... Dels försörjningsbiten, dels den sociala kontakten med arbetskamrater eller kunder/uppdragsgivare/patienter/whatever, dels (i den bästa av världar) självförverkligande om arbetet är något man verkligen brinner för.
Men sen tror jag inte alls att man nödvändigtvis behöver jobba heltid. Med ett arbete man verkligen gillar, och som man uppfattar som påtagligt givande, så kanske man vill jobba heltid. Medan den som har ett arbete som enbart syftar till försörjning kanske vill tillbringa så litet tid som möjligt med det.

I perioder av mitt arbetsliv har jag varit anställd, både heltid och deltid/timmar och i perioder varit frilans. Båda sätten har sina fördelar, och nackdelar. Du har nog egentligen identifierat de viktigaste bitarna själv. Men när du pratar om timanställning så ser jag det som en mindre attraktiv arbetsform än traditionell frilans/egenföretagare. Som egenföretagare har du ffa andra möjligheter att förfoga över en bruttointäkt. Jag vet inte vad för bransch du arbetar i, men ett exempel kan vara fortbildning. Som timanställd finns det risk att nedprioriteras eller uteslutas från kurser, fackmässor och liknande som heltidsanställda deltar i. Som egenföretagare har du möjlighet att ta de bitarna själv som utgifter i firman, enkelt uttryckt med oskattade pengar.
Själv upplever jag en större känsla av självbestämmande som egenföretagare än som deltids-/timanställd, den känslan kan säkert vara delvis ogrundad... men det gör inget. :)
 
Jag vet två nackdelar med att jobba som timvikarie, ja dom går kanske ihop lite.
Det jag har märkt är att arbetsgivaren många gånger fungerar så att man "bokar" de som alltid ställer upp i första hand.
Så länge man hör till den kategorin som kan ställa upp med kort varsel och kanske på udda tider får man jobb. Hos vissa arbetsgivare mycket jobb. När man inte orkar längre eller helt enkelt inte vill jobba på de villkoren blir man istället den som bokas sist i brist på andra. Vilket kan leda till månader utan jobb om man har otur.
Så om man ska vara timvikarie måste man ha bra arbetsgivare och ha möjlighet att klara sig ekonomisk någon månad utan inkomst speciellt om man själv vill styra sina tider.
 
Inom äldreomsorgen har det börjat dyka upp pool-tjänster mer och mer. Dvs du har månadslön med allt vad det innebär och du måste jobba ett visst antal timmar per månad men du väljer själv när du gör dina timmar.

Dvs fördelarna med att vara timvikarie samtidigt som du har fördelarna med en fast anställning. Denna typ av tjänst kanske vore något för dig?
 
Inom äldreomsorgen har det börjat dyka upp pool-tjänster mer och mer. Dvs du har månadslön med allt vad det innebär och du måste jobba ett visst antal timmar per månad men du väljer själv när du gör dina timmar.

Dvs fördelarna med att vara timvikarie samtidigt som du har fördelarna med en fast anställning. Denna typ av tjänst kanske vore något för dig?
Där finns faktiskt pooltjänster där jag arbetar och jag har varit lite sugen! Men det funkar inte så hos oss, utan man har ett schema att utgå ifrån, sedan blir man insatt på den avdelningen där man behövs. Timbankstid hos oss fungerar dock så som du beskriver, men då har man en anställning på en avdelning i grunden, men kan jobba upp till 30 timmar extra i månaden med timbankstid.
 
För min del är det helt enkelt så att jag måste ha ett arbete för att överhuvudtaget klara min vardagliga försörjning. Jag upplever inte att just den frågan är riktigt öppen för förhandling.

Jag var 49 år då jag fick mitt livs första tillsvidareanställning, det är nu ett par år sedan. Då hade jag först i många år rätt aktivt undvikit att ha en fast tjänst, och trivts utmärkt med det lite friare och då stundtals pankare livet. Sedan fick jag helt enkelt nog, friheten kändes som otrygghet. Efter det fixade jag rätt snabbt min nuvarande anställning.

Bunden känner jag mig förvisso, men jag har alltid känt mig bunden av arbetet och försörjningskravet. Det är inbyggt i verkligheten, helt enkelt.

Om man kan hitta ett jobb man tycker är roligt, kan det bidra till att man känner sig mindre bunden, men också till motsatsen eftersom man då har ett djupare engagemang.

Timvikarie i längden, framstår för mig som rätt outhärdligt, faktiskt. Inte minst för att det blir omöjligt att planera saker, till och med på kort sikt. Men om man inte tycker att det stör, så är det ju bara att köra på.
 
Måste måste man väl inte, men personligen föredrar jag den trygghet en fast tjänst ger. Både ekonomiskt, att veta var/när hur mycket jag kommer jobba, när jag är ledig och inför kommande pension.
 
Jag undrar ju lite hur det blir med SGIn vid ett sådant förfarande.

De räknar ut ett genomsnitt av vad du tjänar och så får du sjuklön baserat på snittlönen. Så du får ju sjukersättning iaf. Jag hade betydligt bättre sjuklön som timvikarie än fast anställd eftersom jag princip bara jobbade nätter och helger.
 
Där finns faktiskt pooltjänster där jag arbetar och jag har varit lite sugen! Men det funkar inte så hos oss, utan man har ett schema att utgå ifrån, sedan blir man insatt på den avdelningen där man behövs. Timbankstid hos oss fungerar dock så som du beskriver, men då har man en anställning på en avdelning i grunden, men kan jobba upp till 30 timmar extra i månaden med timbankstid.


Kan inte det sista vara ett alternativ då?
 
Antar att du med "fast" menar tillsvidareanställning?
Jag tycker att allt fler verkar gå ifrån detta nu. Många hoppar runt mellan olika projekt, vissa jobbar vid behov och kör eget på sidan om. Många har flera jobb och gillar variationen.
Fördelen med en "fast tjänst" är ju tryggheten, jag ser ganska många nackdelar, tex att det kan bli enformigt, svårt att vara spontan, svårt att göra långa resor och svårt att hoppa på spännande projekt på sidan om osv.

Jag tänker att det finns alltid jobb. Är man mindre kräsen kan man ju ta ett "brödjobb" en tid och sedan försöka hitta ngt kul projekt på fritiden. Samtidigt förstår jag att andra kan behöva tryggheten, tex om man har höga fasta kostnader, barn, häst eller likn eller har lån som måste betalas osv.

9 av 10 av mina vänner har inte "fasta tjänster". De hoppar runt och trivs med det. Är man bara lite driven så brukar det dyka upp projekt och erbjudanden så att jobben avlöser varandra.
 
Vad tycker ni: måste man ens jobba?

Nej det behöver man ju inte om man har låga omkostnader och kan leva på det man har, alternativt har cash i överflöd ;) Jag har en bekant som inte jobbar, eller rättare sagt jobbar extremt lite men har superslimmade fasta kostnader. Hen har dessutom inneboende som i stort sett betalar hyran. En annan har ett arv modell större och kan leva på räntan och leva ganska gott på det. Hen har också ärvt en lägenhet som inte är belånad och har i stort sett ingen avgift.
 
Jag får panik av hela fast anställd-jobba heltid-grejen. Jag tackade nej till en fast anställning när den var på heltid och tog extraanställningen. Det finns sina nackdelar med båda. Största nackdelen är ju att samhället är anpassat efter 8-17, mån-fre och heltid. Lån, hyreskontrakt, SGI osv baseras ju på detta. Idiotiskt om du frågar mig. Mitt mål just nu är att få en fast deltidstjänst så jag får fördelarna med en fasttjänst, men har möjlighet att göra annat på den andra tiden, vara ledig när jag vill, göra frilans uppdrag, jobba extra när jag vill. Jag har kommit fram att det är det bästa för mig och en lagom kompromiss.
 
Vad tycker ni? Är det dumt att välja att gå som timvikarie när man lätt kan få en fast anställning? Vilka nackdelar och fördelar ser ni med timanställning? Hade ni kunnat tänka er att göra något liknande? Har ni gjort något liknande? Vad tycker ni: måste man ens jobba?
Det är mycket lättare att ha tillsvidareanställning, tänker när man vill låna, hyra bostad osv, mest för att det finns en garanterad inkomst, men det är inte omöjligt för de som går på timvik, halvtidare att få lån, hyra osv. Möjligen kan det vara lite bökigare, men troligen inte omöjligt. Det finns folk som går runt på att inte vara tillsvidareanställda.
Jobba tycker jag att man ska göra i någon form, så man bidrar till statskassan. Det värsta jag vet är de som inte gör ett skit och lever på bidrag, det tycker inte jag är rätt.
 
Det är mycket lättare att ha tillsvidareanställning, tänker när man vill låna, hyra bostad osv, mest för att det finns en garanterad inkomst, men det är inte omöjligt för de som går på timvik, halvtidare att få lån, hyra osv. Möjligen kan det vara lite bökigare, men troligen inte omöjligt. Det finns folk som går runt på att inte vara tillsvidareanställda.
Jobba tycker jag att man ska göra i någon form, så man bidrar till statskassan. Det värsta jag vet är de som inte gör ett skit och lever på bidrag, det tycker inte jag är rätt.
Vilka "bidrag" menar du?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
891
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 269
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 953
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 472

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp