Bukefalos 28 år!

Måste man ha ett fast jobb?

kolblakkur

Trådstartare
Jag har funderat mycket på det här med jobb den senaste tiden. Jag avslutade min fasta anställning till förmån för mina studier, då det var ohållbart att kombinera dessa. Sedan dess så har jag arbetat som timvikarie samtidigt som jag studerar. Och med detta upplever jag en helt annan känsla inför att jobba! Det blir mycket roligare, jag ser mer fram emot att arbeta och blir oftast glad när jag bokas. När jag hade min fasta anställning så kändes jobb mest som att jag harvade runt och det kändes mer som ett tvång än något roligt. Då har jag ändå haft fantastiska kollegor och mycket roligt på jobb, men jag känner mig alldeles för bunden. Jag vill vara fri och få bestämma själv när jag ska jobba.

Kruxet är: samhället är anpassat efter att man har en fast anställning. Alltså lån, hyreskontrakt osv. Samt att man aldrig vet hur mycket jobb man får.

Vad tycker ni? Är det dumt att välja att gå som timvikarie när man lätt kan få en fast anställning? Vilka nackdelar och fördelar ser ni med timanställning? Hade ni kunnat tänka er att göra något liknande? Har ni gjort något liknande? Vad tycker ni: måste man ens jobba?
 
Jag ser olika skäl att arbeta, rakt uppför behovstrappan... Dels försörjningsbiten, dels den sociala kontakten med arbetskamrater eller kunder/uppdragsgivare/patienter/whatever, dels (i den bästa av världar) självförverkligande om arbetet är något man verkligen brinner för.
Men sen tror jag inte alls att man nödvändigtvis behöver jobba heltid. Med ett arbete man verkligen gillar, och som man uppfattar som påtagligt givande, så kanske man vill jobba heltid. Medan den som har ett arbete som enbart syftar till försörjning kanske vill tillbringa så litet tid som möjligt med det.