Bukefalos 28 år!

Måste man ha ett fast jobb?

Ja så är det ju i hela världen.
Det är svårt och utsatt att vara fattig.
Det är därför som vi har en Socialförsäkring i Sverige.

Vems ansvar skall det vara då?
Det skulle helt klart lindra om var och en kunde ha egna pengar, så att man kan betala hälften av de gemensamma kostnaderna och sina egna personliga kostnader så som exempelvis mat och hygien. Givetvis har man fortfarande ett eget ansvar men ett så mycket bättre läge att lösa missförhållanden om man har egna pengar.

Som systemet ser ut nu är det jävligare än nödvändigt att förlora sin inkomst. Och socialförsäkringssystemet ger jag inte mycket för. Hålen i det är gigantiska.
 
Nej det är inte bra eller heltäckande.
Men vart ska pengarna komma ifrån till det? Högre skatter?
Rotavdrag och jobbskatteavdrag t.ex. Vi som har dessa förmåner klarar oss troligen utan, åtminstone gör jag det. Det går verkligen ingen nöd på mig så dessa "bidrag" som så fint kallas "avdrag" skulle kunna gå till bättre behövande. Sen kunde ju skatteflyktingar jagas hårdare. Det finns pengar om man kollar runt lite.
 
Rotavdrag och jobbskatteavdrag t.ex.
Rotavdrag är ett nollsummespel så att ta bort det ger faktiskt inga pengar till statskassan.
Jobbskatteavdraget kostar egentligen inte heller något då de som har lägst inkomst är de som märker det mest och kommer över gränsen för en massa bidrag.

Så jag frågar igen, varifrån skall pengarna komma?
 
Det skulle helt klart lindra om var och en kunde ha egna pengar, så att man kan betala hälften av de gemensamma kostnaderna och sina egna personliga kostnader så som exempelvis mat och hygien.
Självklart, men frågan är ju varifrån dessa pengar skall komma och vilken typ av levnadsstandard som samhället skall hålla med?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
856
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 139
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 917
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 745
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp