Mata småfåglarna

Mina är bortskämda och äter inte ister, men nu är det nog slut med det för i vår. Å ena sidan ska vi få upp emot 19 grader idag men sen hotar de med snö igen och som kallast -3! :eek:

Hackspettarna öste solrosfrön ur automaterna idag till hönsens stora glädje, vi hade även domherren på besök och den är en sällsynt gäst även på vintern. Jag måste nog köpa en liten påse frön iaf om det ska smälla till och bli kallt igen. :crazy:
Jag fortsätter också att mata ett tag till, men har dragit in de värsta fettbomberna (nötterna). Talgbollar tänker jag lägga/hänga inne i buskarna för att se om hackspetten inte kommer åt dom, det är h*n som äter upp dom i ett nafs så att småpippiarna inte hinner med :mad:

Fladdermusholkar måste jag tillverka :up:
 
:D ibland får man som man vill. Svartvit flugsnappare har flyttat in i den lägsta holken som sitter i en lönn precis utanför verandan och vardagsrumsfönstret. :love: Ät alla mina mygg, tack! Såg sedan en till i träden utmed grusvägen. Najs!
 
Om ni inte gjort det redan - kom ihåg att fixa vatten till pippina och andra flygfän, tänker då på humlor, bin och fjärilarna :love:
Flugsnapparen kalasar på humlorna i väntan på myggorna... :cautious: ej helt nöjd med detta, tror inte mindre än tre flugisar valde att flytta hit.
 
Jag har matat och vattnat fåglarna hela sommaren. Men undrar om någon vet om någon butik har börjat sälja solrosfrön än. Vi gjorde av med massor förra året och jag vill i god tid redan nu köpa på mig.
 
Jag har matat och vattnat fåglarna hela sommaren. Men undrar om någon vet om någon butik har börjat sälja solrosfrön än. Vi gjorde av med massor förra året och jag vill i god tid redan nu köpa på mig.
Granngården säljer solrosfrön och annan fågelmat sedan ett par veckor här i grannskapet.
 
Jag har matat och vattnat fåglarna hela sommaren. Men undrar om någon vet om någon butik har börjat sälja solrosfrön än. Vi gjorde av med massor förra året och jag vill i god tid redan nu köpa på mig.
Som redan sagts så har Granngården redan plockat fram fågelfröerna nu, men de hade inga påsar med jordnötter sist jag var inne.
 
Tack båda för era svar. Då blir det en sväng dit i morgon. Det är ju nu dom behöver börja äta fett och bygga sig ett lager inför vintern.
 
Tack båda för era svar. Då blir det en sväng dit i morgon. Det är ju nu dom behöver börja äta fett och bygga sig ett lager inför vintern.
Jag brukar köpa färsk talg på bl a Citygross istället för färdiga talgbollar. Lite tidigt att hänga ut nu kanske men det kommer kyligare dagar vad det lider.
 
Jag brukar köpa färsk talg på bl a Citygross istället för färdiga talgbollar. Lite tidigt att hänga ut nu kanske men det kommer kyligare dagar vad det lider.
Jag köper ister som vi smälter ner med massa godis i. Dom är väldigt populära.
 
Jag funderar på var jag ska hänga fågelautomaterna i höst/vinter. Vi har ju höns nu, som dagtid när vi är hemma får gå i vår trädgård. Vill med andra ord inte att de ska gå och picka rester av vildfåglarna. Får hägna in nedanför maten med kompostgaller eller nåt.
 
Jag funderar på var jag ska hänga fågelautomaterna i höst/vinter. Vi har ju höns nu, som dagtid när vi är hemma får gå i vår trädgård. Vill med andra ord inte att de ska gå och picka rester av vildfåglarna. Får hägna in nedanför maten med kompostgaller eller nåt.
Ja, det är god idé att börja mata dom nu. Dom måste ju hinna äta upp sig inför vintern. I år hoppas jag verkligen stjärtmesen visar sig.
 
På tal om matning, förra året fick vi besök av möss, jag antar att dom tyckte att det som fåglarna spillde var toppen. Hur gör ni andra?
 
Nu har jag hängt ut fågelmatare med jordnötter och solrosfrön! Hoppas på många besökare :up: Har även köpt kokosnötter med talg från ÖoB som ska ut när det blir kallare. Kommer önska mig en sån där ställning att hänga matare på i födelsedagspresent (i november :cautious:)
 
Nu har fåglarna hittat hit med besked! Fick fylla på solrosfrön i två automater och jordnötter i en.
Den ena skulle haft hälften jordnötter och hälften frön men nötterna fastnade bara.. Är ett sånt där "kombihus"
images

Men nötter funkade inte i det..
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 031
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp