Mata småfåglarna

Nu har fåglarna hittat hit med besked! Fick fylla på solrosfrön i två automater och jordnötter i en.
Den ena skulle haft hälften jordnötter och hälften frön men nötterna fastnade bara.. Är ett sånt där "kombihus"
images

Men nötter funkade inte i det..
Jag har bara solrosfrön i den modellen.
 
Gjorde för övrigt fågelgodis idag på 1,5 kg ister. Står i kylen nu. Tänkte ta fram det senare i vinter.
 
Öppna säck nummer två med solrosfrön idag. Dom kommer äta mig ur huset i år.

Samma här. Har gått åt 3 kg jordnötter och 5 kg skalade solrosfrön redan. Får fylla på var och varannan dag känns det som.


Tips på billigaste skalade solrosfröna? Eller bästa fröblandningen?
 
Samma här. Har gått åt 3 kg jordnötter och 5 kg skalade solrosfrön redan. Får fylla på var och varannan dag känns det som.


Tips på billigaste skalade solrosfröna? Eller bästa fröblandningen?
Jag köper med skal. Är riktigt nöjd med ÖB än så länge.
 
Jo det blir det. Men jag tar en spade då och då och städar upp.

Ja, det går ju. Men jag är lite för lat :angel:
Fast ekonomin säger att om fåglarna ska ha mat får de vackert äta med skal, det är ju rätt rejält mycket billigare. Hmm, ja vi får se vad som segrar i slutändan - min ovilja att kratta skal eller min ekonomis ovilja att köpa skalat.
 
Har börjat mata och fåglarna börjar hitta hit nu. :) Matar med solrosfrön blandade med lite havre (egen blandning), jordnötter och talgbollar. Idag är det talgoxe, nötväcka, blåmes och svartmes. Koltrasten kommer gärna men den kalasar på oxbären än så länge.
 
Ja, det går ju. Men jag är lite för lat :angel:
Fast ekonomin säger att om fåglarna ska ha mat får de vackert äta med skal, det är ju rätt rejält mycket billigare. Hmm, ja vi får se vad som segrar i slutändan - min ovilja att kratta skal eller min ekonomis ovilja att köpa skalat.
Även om man inte krattar så växer det snart igen. Jag matar strax utanför trädgården och har inte så ont av det då.
 
Ja det är nog det som funkar. Trodde i min enfald att "nätsidan" var anpassad till nötter.
Jag matar med nötter i sådan nätbehållare och det går utmärkt. :) Vilka ska man annars ha nötter i? De pickar och får ut småbitar och ibland får en lycklig fågel ut nästan en hel nöt.

Är glad att många nu sälger talgbollar utan nät, så man slipper dra loss dem själv och få en massa plastnät att slänga. De älskar verkligen talgbollarna... men så är det också en anstormning av talgoxar. :p Förra året hade jag jättemånga blåmesar men hittills är det klar favör för talgoxe i år.
 
Nu har de små fåglarna ätit 8 kg skalade solrosfrön och 4 kg jordnötter. Får nog börja se mig om efter billigare alternativ. Det får bli frön med skal, viltfågelblandningar och talgbollar. Jordnötter då förstås. Hmm, ja vi får väl se hur jag gör. Det är så kul att sitta och titta på fåglarna när de äter.
 
Nu har jag fyllt matarna med solrosfrön med skal! Får väl se om det är lika poppis som de skalade. Och så får jag städa lite oftare runt mataren.
 
Jag har faktiskt inte börjat mata än :o
Men det är nog dax... riktigt skruttväder med regn och blåst tar nog på krafterna på dom små liven. Solrosfrön och talgbollar får det bli idag ;)
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 036
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Rumsväxter 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp