Mata småfåglarna

179 kr 20 kg på granngården. Svarta.

Sen igår har de små liven tömt två matstationer och ätit två talgbollar. Det kommer gå åt en hel del i vinter!
 
Nu har de nästan tömt en jordnötspåse på några dar.
Köpte första säcken solrosfrön för någon vecka sedan - har gått åt 1/4 nu. Har bara ett matställe (bor i lägenhet)
 
Artfattigt än så länge... blir kul att spana när kylan kommer. :) Hör minsanm domherrarna i skogen men de visar sig inte. Hoppas stjärtmesarna är kvar. :) Matar flitigt med talgbollar så de ska hitta hit...
 
Inte startat än, men ska nog göra det snart. Om inte annat så för att jag tycker det är rofyllt med småfåglar.
 
Bara erbjudit talgbollar än (vanliga och lyx). Behöver köpa nya automater till solrosfröna. Ska köpa jordnötter och solrosfrön i veckan som kommer. Brukar även hänga ut fallfrukt när bären i buskarna tagit slut. Och russin till koltrastarna.
 
Vi hade rejäl frost och 0 grader när jag gick upp idag. Hinner inte kolla matningen på morgonen så får se i eftermiddag, det kanske gått åt extra mycket. Solrosfrö blandat med havrekross äter de supersnabbt. Har 3 små matare, sådana som ser ut som små minihus och ett genomskinligt rör, det äts upp på 1-2 dagar. 4 talgbollar per vecka eller mer. 2 rör med jordnötter tar längre tid, kanske 1 vecka eller mer. Får köpa/bygga en större matare för solrosfrö så jag inte behöver fylla på så ofta...
 
Vi hade rejäl frost och 0 grader när jag gick upp idag. Hinner inte kolla matningen på morgonen så får se i eftermiddag, det kanske gått åt extra mycket. Solrosfrö blandat med havrekross äter de supersnabbt. Har 3 små matare, sådana som ser ut som små minihus och ett genomskinligt rör, det äts upp på 1-2 dagar. 4 talgbollar per vecka eller mer. 2 rör med jordnötter tar längre tid, kanske 1 vecka eller mer. Får köpa/bygga en större matare för solrosfrö så jag inte behöver fylla på så ofta...

Oj här går det åt 1 litet hus och 1 stort hus med solrosfrön och 2 talgbollar per dag. Jordnötter i genomskinligt rör får jag fylla på var tredje dag ungefär. De äter mig ur huset!

Havrekross kanske jag skulle köpa och blanda solrosfröna med. det är ju billigt och bra. Hur blandar du?
 
Oj här går det åt 1 litet hus och 1 stort hus med solrosfrön och 2 talgbollar per dag. Jordnötter i genomskinligt rör får jag fylla på var tredje dag ungefär. De äter mig ur huset!

Havrekross kanske jag skulle köpa och blanda solrosfröna med. det är ju billigt och bra. Hur blandar du?
Hällde havrekross i en stor tunna och häller solrosfrö ovanpå, blandar lite lagom för att inte få för mkt havre. :p Mest för att få hit gulsparv men andra kanske gillar krossen bättre än hel havre. Den verkar ju gå åt, ligger inte så mycket på backen men någon gulsparv har jag inte sett. Nötväckan vill dock bara ha solrosfrön och sprätter gladeligen ut allt annat på backen...
Ska köpa hampfrö nu också till min egen häxblandning. Och någon form av fett för att göra egna "talgbollar".
 
@Chili Nu blev jag sugen på att köpa olika fröer och blanda ihop någon spännande jag med :d Får vänta till hästarna ätit upp sin lucern, så fodertunnan blir ledig.
 
Hällde havrekross i en stor tunna och häller solrosfrö ovanpå, blandar lite lagom för att inte få för mkt havre. :p Mest för att få hit gulsparv men andra kanske gillar krossen bättre än hel havre. Den verkar ju gå åt, ligger inte så mycket på backen men någon gulsparv har jag inte sett. Nötväckan vill dock bara ha solrosfrön och sprätter gladeligen ut allt annat på backen...
Ska köpa hampfrö nu också till min egen häxblandning. Och någon form av fett för att göra egna "talgbollar".
Jag köper ister eller kokosfett.
 
Igår hängde jag upp fågelmat och idag är det nollgradigt ute. Full fart på besökarna såg jag vid 8 när hunden ville ut.
 
Skulle precis ställa samma fråga!
Har googlat lite och många verkar ge havregryn, dvs krossad havre. Kanske är det bäst? Vet dock inte varför. Många blandningar innehåller väl hel havre?
Jag kan verkligen inte deras föredragna föda när de blir matade... men enligt vad andra verkar ha sett så är det flera som gillar krossad havre men hel havre är väl kanske några färre. Men jag tror inte det spelar nån jätteroll. Råkade bara bli krossad havre för mig sist. Man kan ju blanda in det i sådana fettblandningar också om man vill.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 040
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp