Mata småfåglarna

Fick fågelmat i födelsedagspresent :D
Ska bara hitta nånstans att hänga mina nya matare. Kanske ska kolla på en sån där ställning man kan sätta i gräsmattan.
 
Vi köpte en liten ställning på Rusta så nu matar vi fåglar på altanen. Det är kul att ha dem så nära fönstret, det tycker både vi och katterna.

Det gick två sidensvansar under ena mataren idag, kul med så många olika arter! Borde skriva ner vad jag sett för något så man får lite koll på vad vi har för fåglar här egentligen.
 
Vi har också börjat mata, mest pilfinkar och så några talgoxar och blåmesar. Hackspetten har också hittat hit, den älskar jordnötter :D Och idag var en nötskrika på besök :love:
 
Matar med jordnötter och solrosfrön. Farsan lägger ut matrester i skogen.
Har blåmes, talgoxe och någon domherre hos mig
 
Vad ska man sätta ut om man vill ha hit domherrar?
Det är bara en massa talgoxar (och nån enstaka hackspett) som förvisso är fina men jag gillar domherrarna.
 
Hur lång tid brukar det ta för fåglar att hitta till ett nytt matställe? (kanske är en fråga i klass med hur långt är ett snöre? :p)

Jag satte upp en matare med frön och såg ett par fåglar som verkade vilja landa på den, men som valde att flyga bort istället. Jag tänkte att den kanske var klurig att landa på och satte upp ett rör med talgbollar istället men än så länge har jag inte sett några fåglar där. Vi har det visserligen varmt och det kanske är så att alla grannar också matar dem men hade varit kul om de hittar hit.
 
Hur lång tid brukar det ta för fåglar att hitta till ett nytt matställe? (kanske är en fråga i klass med hur långt är ett snöre? :p)

Jag satte upp en matare med frön och såg ett par fåglar som verkade vilja landa på den, men som valde att flyga bort istället. Jag tänkte att den kanske var klurig att landa på och satte upp ett rör med talgbollar istället men än så länge har jag inte sett några fåglar där. Vi har det visserligen varmt och det kanske är så att alla grannar också matar dem men hade varit kul om de hittar hit.
Lugn, dom kommer. Första vintern hade jag inte mycket fåglar. Förra året gjorde jag av med 500 kg solrosfrön..
 
Var på ÖB med sonen idag. Dom hade något pellets med smak av jordgubbar och björnbär till vilda fåglar. . Någon som har provat det ??
 
Hur lång tid brukar det ta för fåglar att hitta till ett nytt matställe? (kanske är en fråga i klass med hur långt är ett snöre? :p)

Jag satte upp en matare med frön och såg ett par fåglar som verkade vilja landa på den, men som valde att flyga bort istället. Jag tänkte att den kanske var klurig att landa på och satte upp ett rör med talgbollar istället men än så länge har jag inte sett några fåglar där. Vi har det visserligen varmt och det kanske är så att alla grannar också matar dem men hade varit kul om de hittar hit.
Hur ser det ut där du hängt upp matarna? De brukar vilja ha lite träd och buskage i närheten som skydd.
 
Jag har miniträdgård och har inte direkt något inne i trädgården de kan sitta i. Jag har en kaprifol, men den är så tät att jag är osäker på om de kan landa i den.

På länken nedan finns bilder på mitt hus, sista visar trädgården. Matarna hänger till höger om grinden, kanske två meter in, på en hängare från planket. På andra sidan om grinden står ett träd som det brukar sitta en del småfåglar i.
http://www.rightmove.co.uk/property...gallery.html?propertyId=67846196&photoIndex=0
 
Vilket underbart hus!! Jag tror inte du behöver vara orolig, dom kommer att hitta maten och sen komma dagligen.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 031
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp