Matas med människogodis, är så less

Lipperta

Trådstartare
Min styvfar och styvbror tycker det är lajbans att mata deras hund med godis, kakor och grädde. Mamma har bråkat med dom om det och jag har haft många strider när jag bodde där.

Det är som att prata med en vägg, inget går igenom till någon av dom, de ska överträffa varandra och den nästa ska ge mer och mer och mer.

Tack och lov är det en vinthundstyp så han är iallfall inte fet, nyligen fick hunden dra ut 22(!) tänder pga detta. Han kan äta och tugga med minimala problem. Problemet är att dessa stöniga gubbar fortsätter att ge godis.

Hunden har stora problem med tandsten och har säkert väldigt ömma tänder då han knappt äter sin mat. Och varför skulle han äta tråkig hundmat det finns ju skumbananer!
Tänderna blir inte borstade, aldrig.
Klorna är sjukt långa, sen jag flyttade ut ett par år sedan har de blivit vanskötta.

Hunden är skapligt gammal, men har fått read på att de funderar på att skaffa en till, rescue från irland, och denna ska inte behöva dra ut 22 tänder och konstant för långa Klorna.

VAD ska jag göra, kommunikation fungerar inte.
Länsstyrelsen, djurskyddet?
 
Men herregud :( länsstyrelsen låter som en bra början. Kunde inte veterinären prata vett med dem?
Han försökte väl. De är så stöddiga, lite godis skadar väl inte? Jo om det är 10 gånger om dagen.

Tror att de behöver att wake up call båda två.

Resten av hundens liv är riktigt bra, mamma har börjat slipa klorna(hon har varit livrädd att klappa för långt, inte för att det är en ursäkt att inte klippa) så det kommer lösa sig.
Bor på landet, långpromenader i skogen osv bara det jäkla matandet.

Tack för svar, det gjorde mig mer säker på min sak.
 
När jag var på uppfödarträff förra året med Länsstyrelse och SKK berättade inspektörerna att det vanligaste de anmärkte på var feta hundar, långa klor och undermåliga hundgårdar.

Magra hundar var sällsynt men feta mycket vanligt.
 
@Voff Som tur är så blir han inte tjock, han är snarare på gränsen till undervikt. Jag antar att han har ont i tänderna och det är inte ''värt'' att äta om det inte är snacks eller annat väldigt mumsigt, så han skiter i hundmaten.

Klorna jobbas som sagt på men det går för sakta. Han är sååå lätt att klippa på :(
 
Min mamma började inte borsta tänderna på hundarna förrns hon fick punga ut sammanlagt 15 000kr på tandläkarbesök. Ibland krävs det en hel del för att folk ska fatta. :banghead:
 
Min mamma började inte borsta tänderna på hundarna förrns hon fick punga ut sammanlagt 15 000kr på tandläkarbesök. Ibland krävs det en hel del för att folk ska fatta. :banghead:
Jo men de här fattar ju fortfarande inte:(
Vet inte hur mycket de betalade men kan tänka mig att det var en hel del.
Så drygt:down:
 
Förhoppningsvis kommer den här anmälan leda till att de fattar. Jag förstår hur det känns, och det är ju djuren som påverkas. :cry:
Precis, jag vet ju att om tänderna och maten sköttes är det ett superbra hem, så det måste ju lösas på något sätt och tyvärr funkar inte ens när vetten säger till plus faktura på det :(

Jag förbereder mig på att bli utslängd ur familjen pga detta:up:
 
Fått mail från ansvarig i komunen och tydligen är ju problemet åtgärdat då tänderna är utdragna:meh:
Det är ju inte DET som är problemet.

Skrev vad jag tyckte så nu får vi se om det ens är något de vill lägga tid på :(
 
Tänkte uppdatera lite snabbt, karlarna har nu RIKTIGT dåligt samvete(stackars lilla pojkar :cry::cool:) Och de förstod faktiskt hur illa det är att mata hundar med godis.
Valpen har kommit dit för ett tag sedan och han har inte ens fått slicka efterättsskålen(typ glass och paj), vad jag vet iallfall :laugh:
Till och med tandborstning förekommer nu :banana:
 
Min erfarenhet är att det inte går att ändra på sånna människor, min mormor matade min första hund, varesig jag grät,skrek eller pratade allvar så fortsatte hon. Hon och min morfar var mina ända hundvakter tyvärr. Till sist fick de sluta träffa hunden. Nu hälsar jag på min mormor med hundarna då och då och jag låter henne helt enkelt mata på då.
 
Tänkte uppdatera lite snabbt, karlarna har nu RIKTIGT dåligt samvete(stackars lilla pojkar :cry::cool:) Och de förstod faktiskt hur illa det är att mata hundar med godis.
Valpen har kommit dit för ett tag sedan och han har inte ens fått slicka efterättsskålen(typ glass och paj), vad jag vet iallfall :laugh:
Till och med tandborstning förekommer nu :banana:
Wooow :) grattis !!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur uppstår de egentligen? En äldre hundbekant där jag bor påstår att hundar inte ska äta ost för att deras luktsinne blir sämre. Jag...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
12 807
Senast: Huggorm
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
3 969
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Hittade på sonen stå och mata valpen med sånna här pedigre-pinnar,dom som är platta och långa. Står på förpackningen att man får ge 2 om...
Svar
6
· Visningar
1 282
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Jag har tänkt lite på en sak, min hund äter just nu Acana (Grassland eller Wild Prairie då hon blir dålig i magen av de andra smakerna...
2
Svar
28
· Visningar
3 028
Senast: sydlina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp