Matbudget privatekonomi

Voeux

Trådstartare
Jag har märkt att det sipprar iväg pengar på posten "mat" i min budget. Inte så förvånande, med tanke på att de närliggande mataffärerna är snordyra och jag dessutom är väldigt slarvig med matlåda till jobbet. Men eftersom det finns saker som jag hellre lägger mina pengar på så tänkte jag se till att krympa den här posten.

Konsumentverket har gjort en uträkning där de påstår att en normal matkostnad för vuxen är 2500 kr om all mat lagas hemma. Vad tror ni, låter det rimligt? Sedan tillkommer ju diverse hushållsartiklar ofta på samma budgetpost. Äta ute går under "nöjen" för mig.

Jag vet att det funnits väldigt många liknande trådar så ni som ledsnat kan ju hoppa över detta :) Men jag undrar, vad har ni för kostnad för mat + hushållsartiklar för 1 vuxen i ert hushåll? Vad har ni för tips till en som vill krympa denna post? Som inte innebär den givna matlådan. Att köpa ekologiskt och närproducerat vill jag inte sluta med.
 
Jag lägger 1800kr per månad på det. Dock tillkommer någon enstaka hämtmat/middag på stan. Men i övrigt äter jag matlåda nästan jämt på jobbet. När vi var två la vi 2000kr var eftersom vi åt mer kött och sånt än jag gör när jag är själv.
 
Älskar privatekonomi :D

Nu är vi två vuxna och två små barn (6 och 3 år) i hushållet så det är svårt att veta vad just en av oss har för kostnad. Men totalt med mat (även utemat någon gång per månad), lite hushålls- och hygienartiklar och kattmat till två katter landar vi varje månad på 6000-6500 kr. Jag och maken har matlåda varje dag i regel och barnen äter frukost, lunch och mellanmål på dagis/skolan 4-5 dagar i veckan.

2500 kr borde räcka till en vuxen känner jag spontant. Vet du vad mycket du lägger nu? Tips för att krympa kostnaden är ju som sagt att ha matlåda och att planera. Vi skriver en matsedel för hela veckan (otroligt att vi hållit den rutinen i snart 10 år!) och handlar utefter den. Ytterst sällan vi kompletterar med något under veckan utan vi håller oss till vår planering.
 
Handla på billigare affärer, sluta småhandla, planera sin matvecka.

Så har vi utgått ifrån för att minska mat-posten. Mittenpunkten framförallt!

Älskar privatekonomi :D

Nu är vi två vuxna och två små barn (6 och 3 år) i hushållet så det är svårt att veta vad just en av oss har för kostnad. Men totalt med mat (även utemat någon gång per månad), lite hushålls- och hygienartiklar och kattmat till två katter landar vi varje månad på 6000-6500 kr. Jag och maken har matlåda varje dag i regel och barnen äter frukost, lunch och mellanmål på dagis/skolan 4-5 dagar i veckan.

2500 kr borde räcka till en vuxen känner jag spontant. Vet du vad mycket du lägger nu? Tips för att krympa kostnaden är ju som sagt att ha matlåda och att planera. Vi skriver en matsedel för hela veckan (otroligt att vi hållit den rutinen i snart 10 år!) och handlar utefter den. Ytterst sällan vi kompletterar med något under veckan utan vi håller oss till vår planering.

Vi är sämst på att storhandla. Men också på grund av att vi bor i en liten lägenhet med ett pyttekök, så det finns inte världens största utrymme för förvaring. Dock borde vi definitivt kunna knata upp till Willy som ligger lite längre bort och handla för en hel vecka i taget. I stället för att småhandla på ICA varje dag som vi gör nu. Där fyller man en påse med mat och drar kortet på minst 450 kr varje gång :grin:
 
Help, så min kostnad på cirka 5000 kr ligger lite i överkant då :angel:
Iofs kom jag på att jag äter frukost hemma endast två-tre dagar i veckan, eftersom det ingår på jobbet. Så någon hundralapp till på det. Men konsumentverkets uträkning är väl rimlig. Man sparar mycket på att planera sin vecka och handla mer sällan
 
Men konsumentverkets uträkning är väl rimlig. Man sparar mycket på att planera sin vecka och handla mer sällan

Det är väl lite dit jag vill komma. Det försvinner mer pengar än vad jag räknar med varje månad och min budget håller inte, vilket alltid drabbar sparandet. Nu när jag dessutom har stuga i sikte så känns det inge kul att mina pengar går till något som jag faktiskt inte ens värderar särskilt högt. Sambon däremot lägger gärna pengar på mat. Han äter lunch ute varje dag och lagar gärna dyrare middagar hemma. Så vi håller på att försöka hitta en form på det här som passar båda.
 
Jag har märkt att det sipprar iväg pengar på posten "mat" i min budget. Inte så förvånande, med tanke på att de närliggande mataffärerna är snordyra och jag dessutom är väldigt slarvig med matlåda till jobbet. Men eftersom det finns saker som jag hellre lägger mina pengar på så tänkte jag se till att krympa den här posten.

Konsumentverket har gjort en uträkning där de påstår att en normal matkostnad för vuxen är 2500 kr om all mat lagas hemma. Vad tror ni, låter det rimligt? Sedan tillkommer ju diverse hushållsartiklar ofta på samma budgetpost. Äta ute går under "nöjen" för mig.

Jag vet att det funnits väldigt många liknande trådar så ni som ledsnat kan ju hoppa över detta :) Men jag undrar, vad har ni för kostnad för mat + hushållsartiklar för 1 vuxen i ert hushåll? Vad har ni för tips till en som vill krympa denna post? Som inte innebär den givna matlådan. Att köpa ekologiskt och närproducerat vill jag inte sluta med.

Nu är vi förvisso 3 vuxna i vårt hushåll, men utslaget ligger vi på ca. 3000 kr/mån/person.
 
När jag var själv hade jag 2000 kr i matbudget (inkl. hushållsartiklar), och låg oftast under det. Mitt bästa trick är att planera veckomeny, gärna utefter affärens erbjudanden och sådant som är säsong och prisvärt, och veckohandla. Och alltid vara proppmätt när man handlar!!
 
Jag har märkt att det sipprar iväg pengar på posten "mat" i min budget. Inte så förvånande, med tanke på att de närliggande mataffärerna är snordyra och jag dessutom är väldigt slarvig med matlåda till jobbet. Men eftersom det finns saker som jag hellre lägger mina pengar på så tänkte jag se till att krympa den här posten.

Konsumentverket har gjort en uträkning där de påstår att en normal matkostnad för vuxen är 2500 kr om all mat lagas hemma. Vad tror ni, låter det rimligt? Sedan tillkommer ju diverse hushållsartiklar ofta på samma budgetpost. Äta ute går under "nöjen" för mig.

Jag vet att det funnits väldigt många liknande trådar så ni som ledsnat kan ju hoppa över detta :) Men jag undrar, vad har ni för kostnad för mat + hushållsartiklar för 1 vuxen i ert hushåll? Vad har ni för tips till en som vill krympa denna post? Som inte innebär den givna matlådan. Att köpa ekologiskt och närproducerat vill jag inte sluta med.

Eftersom jag slarvar och köper (köpte, har skärpt mig) mycket godis och snacks så har jag haft en rätt hög månadskostnad.
Men jag tycker att 2500kr för mat plus hygienartiklar låter rymligt.
Jag tror inte jag är uppe i de summorna trots mitt slarv.

Nu har jag tänkt mig vara lite "nyttig och klok" och dels äta ur frysen (både färdiga matportioner, förstås, och så laga mat av de infrysta råvaror jag har) och dels äta mer typ linser och liknande. Det är väldigt mättande med linsgryta exempelvis. Och linser och liknande är rätt billiga råvaror också.

Igår, till exempel, gjorde jag lins- och potatisgryta. Väldigt mättande och faktiskt gott trots att det var ett experiment när det gäller kryddningen. Dessutom billigt.

Om man använder mycket linser, potatis och "svenska grönsaker enligt säsong" så kan man äta både gott och billigt.

Vill man äta (i mina ögon) god och billig frukost så är ju havregrynsgröt svårslaget nu när jag lärt mig att laga den i mikron så jag slipper lägga en halv evighet på att få värme i spisplattan och dessutom tvingas diska grötkastrullen.
 
Tänk lunch för 100kr x 20 dagar på en månad = 2000kr. (Nu kanske man inte köper lunch varje dag och priserna varierar kraftigt).

Så där sparar man stora pengar.

Köper du fika? Kaffe ute?
 
Tänk lunch för 100kr x 20 dagar på en månad = 2000kr. (Nu kanske man inte köper lunch varje dag och priserna varierar kraftigt).

Så där sparar man stora pengar.

Köper du fika? Kaffe ute?

Äter nästan aldrig lunch ute (alltså på restaurang), och köper inte fika eller kaffe. Ändå drar det iväg :angel: Dock består min lunch oftast av en plocksallad som landar på 60 kr, och sedan tror jag diverse onödigheter hem drar iväg. Köper alltid bubbelvatten, så jag och sambon har sagt flera gånger att det är en skandal att vi inte inhandlat en soda stream ännu. Så det ska göras. Sambon är duktig på att laga mat, men själv är jag hemskt dålig på det när han inte är hemma. Då blir det ofta något färdigt från delikatessdisken osv. Så jag har nog undvikt de vanligaste fällorna med take away kaffe och lunch ute, men lyckas nog kompensera upp med annat småplock som kostar skjortan.

Sen tror jag som sagt att min lilla ICA är snordyr. Kan nog spara en del på promenaden till Willys.
 
Jag handlar mat på nätet, oftast på Hemköp. Varannan vecka eller var tredje gör jag en beställning, står då praktiskt taget med iPaden i köket och beställer utefter vad som saknas i skåp, kyl och frys. Tänker efter om jag har något särskilt jag behöver handla till, osv. Sedan kollar jag på veckans erbjudanden, ofta kan man göra riktigt bra fynd där. Och så förbrukningsvaror då - otroligt skönt att slippa släpa hem saker som toapapper och rengöringsmedel och annat otympligt när jag ofta redan har händerna fulla på väg hem från jobbet.

Kompletterar förstås i lokala butiker också ibland, färskvaror och sånt man blir sugen på och när det blir ändrade planer och sådär. Men att inte handla mat hungrig utan hemma, mätt, i pyjamasbralla, sparar pengar och stress och gör att jag handlar mindre onödigheter.
 
Jag tycker 2500 för en vuxen utan hygienartiklar etc låter väl tilltaget, när jag var ensam handlade jag mat och hygien för runt 1000-lappen per månad. Det var iofs 9 år sen jag slutade vara ett singelhushåll och lite dyrare har väl maten kanske blivit sen dess, men inte så mycket. Jag tyckte det var lätt att dra ner matkostnaden ensam, numera är det betydligt svårare :angel:

Nu är vi två vuxna och tre barn och handlar kanske för ca 6000 per månad? Det är därikring det landar när jag räknat dragningarna på kontot men det blir inte helt rättvist då det köps en hel del annat på mataffärerna typ lite klädesplagg, hundmat, batterier, glödlampor och annat plock.

Men grunderna för att dra ner på kostnaderna är ju rätt simpla, de flesta råden förekommer säkert redan i tråden:
- Matlåda, köpelunch även om det "bara" är plocksallad blir ju jättedyrt. Plus medhavda mellanmål om man behöver sånt under dagen.
- Planera! Dvs handla ordentligt med en lista och ha gärna en plan för vad du ska äta under veckan o handla då utifrån den. Såklart handla mätt ;) och inte för ofta utan typ veckohandling och naturligtvis inte på den snordyra affären. :)
- Planera och handla veckans mat utifrån extrapriser och säsong. Om utrymme finns, köp mer av det som är på bra extrapriser.
- Släng ingen mat utan ät rester/integrera dem i nya maträtter.
- Såklart laga mat, färdigköpt blir ju dyrt.
 
Jag har märkt att det sipprar iväg pengar på posten "mat" i min budget. Inte så förvånande, med tanke på att de närliggande mataffärerna är snordyra och jag dessutom är väldigt slarvig med matlåda till jobbet. Men eftersom det finns saker som jag hellre lägger mina pengar på så tänkte jag se till att krympa den här posten.

Konsumentverket har gjort en uträkning där de påstår att en normal matkostnad för vuxen är 2500 kr om all mat lagas hemma. Vad tror ni, låter det rimligt? Sedan tillkommer ju diverse hushållsartiklar ofta på samma budgetpost. Äta ute går under "nöjen" för mig.

Jag vet att det funnits väldigt många liknande trådar så ni som ledsnat kan ju hoppa över detta :) Men jag undrar, vad har ni för kostnad för mat + hushållsartiklar för 1 vuxen i ert hushåll? Vad har ni för tips till en som vill krympa denna post? Som inte innebär den givna matlådan. Att köpa ekologiskt och närproducerat vill jag inte sluta med.

Vi är värdelösa på att spara. Vi lägger nog nästan 5000 vardera på mat.
Vi vill ha ekologiskt och köper ofta dyra råvaror. Utöver att vi äter rätt mkt.

Nu har vi sagt att vi ska skärpa oss och dra ner kostnaderna något iaf.
Vi köpte kött direkt av kompisar och ska börja göra lite billigare käk. Storhandla och göra lite storkok med etc.
 

Liknande trådar

Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
28 439
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp