Matbudget privatekonomi

Tips som en hel del tydligen inte tänker på; se till att hela matlådan är fylld! Jag använder mig mycket av halvliters glasslådor. Eller fler portioner i lådan. Onödigt att använda sig av enliters matlådor till en portion och därmed frysa in en massa luft i lådorna.

Man kan även frysa in i zip-påsar, som går att återanvända. Tar mycket mindre plats än matlådor :)
 
Skulle ni säga att det är värt att skaffa ett betalkort (typ ICA, för ICA är den butik som är närmast och kommer användas mest) att betala bara för mat med? Är det värt 25 kr/månad att ha ett särskilt matkort..? Och i så fall, är det värt 50 kr/månad att ha varsitt kort? Vi storhandlar oftast ihop men småhandlar var för sig.
 
Skulle ni säga att det är värt att skaffa ett betalkort (typ ICA, för ICA är den butik som är närmast och kommer användas mest) att betala bara för mat med? Är det värt 25 kr/månad att ha ett särskilt matkort..? Och i så fall, är det värt 50 kr/månad att ha varsitt kort? Vi storhandlar oftast ihop men småhandlar var för sig.


Hmm jag skulle säga att det beror på syftet :) vi har inget just nu men det beror egentligen på att vi har helt gemensam ekonomi så vem som betalar vad kvittar, men oftast handlar vi ihop förutom lite småsaker. Däremot har jag haft det innan både själv och med partner och jag tycker om det. Jag tycker det ger en väldigt tydlig överblick över vilka pengar som är matpengar, vad som går åt och att det inte "beblandas" med de andra pengarna. Det blir liksom väldigt tydligt. Jag gillar det och är igen inne på att skaffa :)
 
Hmm jag skulle säga att det beror på syftet :) vi har inget just nu men det beror egentligen på att vi har helt gemensam ekonomi så vem som betalar vad kvittar, men oftast handlar vi ihop förutom lite småsaker. Däremot har jag haft det innan både själv och med partner och jag tycker om det. Jag tycker det ger en väldigt tydlig överblick över vilka pengar som är matpengar, vad som går åt och att det inte "beblandas" med de andra pengarna. Det blir liksom väldigt tydligt. Jag gillar det och är igen inne på att skaffa :)

Ja, gemensam ekonomi har vi också (typ). Jag vill mest ha ett särskilt matkort för att hålla koll på matkostnaderna. I dagsläget har vi egentligen ingen aning om hur mycket vi lägger på mat..
 
Skulle ni säga att det är värt att skaffa ett betalkort (typ ICA, för ICA är den butik som är närmast och kommer användas mest) att betala bara för mat med? Är det värt 25 kr/månad att ha ett särskilt matkort..? Och i så fall, är det värt 50 kr/månad att ha varsitt kort? Vi storhandlar oftast ihop men småhandlar var för sig.

Vi har det så, två kort till ett konto som vi köper mat och lite sånt med. Valt kort som inte kostar något, ger bonus och där man kan sätta in pengar i förväg.

Det finns gratis kort så ingen anledning att ha ett man betalar för.
 
Vi har det så, två kort till ett konto som vi köper mat och lite sånt med. Valt kort som inte kostar något, ger bonus och där man kan sätta in pengar i förväg.

Det finns gratis kort så ingen anledning att ha ett man betalar för.

Var hittar man gratiskort? Det hade ju varit mycket bättre!
 
Skulle ni säga att det är värt att skaffa ett betalkort (typ ICA, för ICA är den butik som är närmast och kommer användas mest) att betala bara för mat med? Är det värt 25 kr/månad att ha ett särskilt matkort..? Och i så fall, är det värt 50 kr/månad att ha varsitt kort? Vi storhandlar oftast ihop men småhandlar var för sig.
Jag har det, tycker defenitivt det är värt det.
 
@Miiikaela_ @Blyger

Jag har inte ens kollat på något som inte är en mataffär eller bank :o Var så insnöad på deras egna belöningssystem att jag inte tänkte på alla andra.
OKQ8 hade jag via jobbet tidigare, använde det att tanka med. Får man bonus i pengar är det ju bra. Ska kika på det!
 
Till de som kan så rekommenderar jag Agrolkortet för tankning, ett kort och flera bolag. Tidigare i höst fick man 1 kr i extra rabatt hos OKQ8 pga den torra sommaren och hos CIRKLE K 15 öre utöver grundrabatten på 44 öre. Preem ger 60 öre.
 
Till de som kan så rekommenderar jag Agrolkortet för tankning, ett kort och flera bolag. Tidigare i höst fick man 1 kr i extra rabatt hos OKQ8 pga den torra sommaren och hos CIRKLE K 15 öre utöver grundrabatten på 44 öre. Preem ger 60 öre.

Det låter ju suveränt! Ska kolla upp det också. Tack för tipset!
 

Liknande trådar

Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
28 439
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp