Bukefalos 28 år!

Matbudget privatekonomi

I april började vi handla online i vår ICA butik. I love it! :love: Man får planera ordentligt, lägga en order och så hämtar maken bara upp kassarna på väg från jobbet. Han behöver inte ens gå in i butiken. Vi lägger en onlineorder varje vecka och handlar för hela veckan.
 
Jag tycker 2500 för en vuxen utan hygienartiklar etc låter väl tilltaget, när jag var ensam handlade jag mat och hygien för runt 1000-lappen per månad.

Menar du att du levde för 32 kr om dagen? :eek: Jag vet inte ens HUR jag skulle lyckas med det om jag inte åt spagetti och havregrynsgröt till ungefär 92%.

När jag pluggade hade jag visserligen ungefär 2300 kr kvar efter räkningarna var betalda. Där fick ju plats lite rödvin, någon utekväll, någon enstaka taxiresa, nåt klädesplagg från H&M och sen mat. Men.. då var det ju spagetti och havregrynsgröt som gällde också.
 
I april började vi handla online i vår ICA butik. I love it! :love: Man får planera ordentligt, lägga en order och så hämtar maken bara upp kassarna på väg från jobbet. Han behöver inte ens gå in i butiken. Vi lägger en onlineorder varje vecka och handlar för hela veckan.

Ja, jag sitter och fyller i en köplista på Mathem just nu. Precis kommit upp i 500 kr och skulle gissa att det är tre fyllda pappkassar med mat, i jämförelse med den enda plastkassen som man får på min lokala ICA :crazy:
 
Jag vet att jag gett det här rådet tidigare (inte till TS) och det blev inte uppskattat då, men det fungerar ;)
Om man inte har en så stor frys hemma (många lägenheter t.ex har ganska små) så köp en liten extra frys och sen kan man satsa på att göra storkok och frysa in. Det blir en stor besparing i slutändan då man ofta kan köpa större bitar/förpackningar till bättre pris än små dito. Dessutom klimatsmart iom minskad förpackningsmängd ;)
 
Får vi mat över efter middagen som räcker till mer än våra två lunchlådor fryser vi in och har en annan gång då maten kanske inte räckte till matlåda :)
 
Jag vet att jag gett det här rådet tidigare (inte till TS) och det blev inte uppskattat då, men det fungerar ;)
Om man inte har en så stor frys hemma (många lägenheter t.ex har ganska små) så köp en liten extra frys och sen kan man satsa på att göra storkok och frysa in. Det blir en stor besparing i slutändan då man ofta kan köpa större bitar/förpackningar till bättre pris än små dito. Dessutom klimatsmart iom minskad förpackningsmängd ;)

Ptja, mitt kök är typ 3 kvm (på riktigt alltså) så såvida jag inte vill ha en frys i vardagsrummet så blir det tyvärr svårt :D
 
Ja, jag sitter och fyller i en köplista på Mathem just nu. Precis kommit upp i 500 kr och skulle gissa att det är tre fyllda pappkassar med mat, i jämförelse med den enda plastkassen som man får på min lokala ICA :crazy:

Sitter man och beställer sådär så ser man ju hur summan uppe i hörnet ökar för varje gång man väljer något så snålvargen slår till, i alla fall för mig :o
 
Ptja, mitt kök är typ 3 kvm (på riktigt alltså) så såvida jag inte vill ha en frys i vardagsrummet så blir det tyvärr svårt :D
Vi har klämt in en extra liten frys i garderoben i hallen :D

Annars har du börjat bra med att handla online tycker jag, det har verkligen gjort skillnad för våra matkostnader! Mycket lättare att få en överblick över alla erbjudanden, samtidigt som man kan hålla stenkoll på kostnaden och hinna ångra sig 64 gånger innan man betalar.

Vi handlar mat för ca 2500 kr per månad (för två vuxna), men då räknar jag inte med utemat.
 
Frys är en jättesnygg vardagsrumsmöbel... :angel::D
Hall? I en garderob?

Vi är två vuxna i en 1,5 rummare, tror vi behöver varenda garderobsutrymme och kvm vi kan få :D Men den frys vi har är faktiskt inte pytteliten. Man kan ju inte bunkra upp för månader, men tillräckligt för två veckor i taget.
 
Det har vi på två personer..
Och då är vi inte jättebra på att storhandla osv..

Ja, det är ju det jag menar. Ändå är jag inte särskilt stor i maten och äter som sagt inte luncher ute, eller köper take away kaffe. Så det är intressant vart det sipprar iväg. Men det lär ju visa sig nu. Sambon ligger nog på 6000-7000 på mat.
 
Menar du att du levde för 32 kr om dagen? :eek: Jag vet inte ens HUR jag skulle lyckas med det om jag inte åt spagetti och havregrynsgröt till ungefär 92%.

När jag pluggade hade jag visserligen ungefär 2300 kr kvar efter räkningarna var betalda. Där fick ju plats lite rödvin, någon utekväll, någon enstaka taxiresa, nåt klädesplagg från H&M och sen mat. Men.. då var det ju spagetti och havregrynsgröt som gällde också.
Ja jag antar det, det funkade fint under typ tre års tid. :) nycklarna i det hela var nog billiga råvaror, storkok och handla sällan. Gärna gröt och/el hembakt bröd till frukost. Drygade ut alla kötträtter med mycket grönsaker och ibland bönor/linser. Kunde lätt göra en rätt och äta varje dag tills det var slut, lite trist kanske men jag minns det som bekvämt när jag var själv. Alternativet om man tycker det är för trist är ju att frysa in i matlådeform eller till en annan middag.
 
Jag går tvärs emot strömmen och tycker att veckohandla är skit. Vi får slänga hälften om vi veckohandlar, vi klarar inte av att hålla oss till en planerad meny. Vi handlar nästan dagligen och köper bara det vi behöver för de kommande max 48h. Då blir det inget svinn och vi får den mat vi är sugna på varje dag. Notan blir ca 3000 kr per månad för 5 lådor och 10-15 portioner middag per vecka, allt eko och mycket kött. Den summan inkluderar även kattmat, sand och städ och hygien.
 
Jag går tvärs emot strömmen och tycker att veckohandla är skit. Vi får slänga hälften om vi veckohandlar, vi klarar inte av att hålla oss till en planerad meny. Vi handlar nästan dagligen och köper bara det vi behöver för de kommande max 48h. Då blir det inget svinn och vi får den mat vi är sugna på varje dag. Notan blir ca 3000 kr per månad för 5 lådor och 10-15 portioner middag per vecka, allt eko och mycket kött. Den summan inkluderar även kattmat, sand och städ och hygien.

Jag har också alltid tänkt så, att jag vill kunna vara spontan och köpa det jag är sugen på just den dagen. Men skulle gissa att priserna på mina närliggande butiker inte gör det så gynnsamt just i mitt fall. Samt att det lätt blir att jag plockar med lite onödigheter. Någon lussebulle, någon Loka osv.
 
@Voeux: Jag tänker inte ens försöka räkna men det är garanterat högt för en person... men jag äter inte mycket och har dålig aptit så är det något jag känner för köper jag även om det inte är billigt. Sedan köper jag jag mer eller mindre bara svenskt kött och mejerier och då blir det ju lite mer också.

Man ska gå i konkurs på något som jag brukar säga :p och livet är för kort för att äta tråkig mat. Dock sparar jag mycket på att köpa saker på kort datum och lägga i frysen (vilket givetvis inte hjälper dig) samt att ha så lite svinn som möjligt. Sedan äter jag nästan aldrig ute pga att det oftast är brist på uteställen där jag befinner mig...
 
Jag bor själv och brukar inte överskrida 1500 kr på matbutiksinköp, inkl en del dyr energidryck. Äter mestadels vegetariskt. Köper väldigt sällan mat ute (snitt 2gg/månad för att avrunda uppåt) och då är det nöjeskonto.

Jag kör matlådetillverkning en gång i veckan. Då finns det alltid mat i kyl och frys, vilket gör att det känns mycket jobbigare att gå inom affären och sen dessutom eventuellt tillaga inköpen. Sparar alltså även tid och energi utöver pengar på denna metod:up:
 
Jag bor själv och brukar inte överskrida 1500 kr på matbutiksinköp, inkl en del dyr energidryck. Äter mestadels vegetariskt. Köper väldigt sällan mat ute (snitt 2gg/månad för att avrunda uppåt) och då är det nöjeskonto.

Jag kör matlådetillverkning en gång i veckan. Då finns det alltid mat i kyl och frys, vilket gör att det känns mycket jobbigare att gå inom affären och sen dessutom eventuellt tillaga inköpen. Sparar alltså även tid och energi utöver pengar på denna metod:up:

Har en vän som har matlåde-söndagar. Då lagar hon storkok på något och fryser in ca 4-5 lådor. Sen eftersom hon gör det varje söndag så är det en variation av lådor i frysen som hon kan plocka av varje vecka. Tycker det är smart!
 

Liknande trådar

Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
28 759
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp