Matbudget privatekonomi

Jag storhandlar 1 - 2 gånger i månaden och kompletterar sen med mindre inköp. Jag skriver upp vad jag ska handla och passar även på om det är erbjudanden eller korta datum av sånt jag ändå brukar köpa.

Igår brände drygt 2000 kr när jag var ute och handlade men då räknar jag även med toalettpapper, hundmat och kattsand. Enbart rabatterna hamnade på över 700 kr och det blev 2 IKEA-kassar att bära in från bilen, förutom sanden och hundmaten. :idea:

Det blev bl a lite svenskt kött, mycket rotfrukter och ost, bröd, lök, sallad, frukt och juice så nu ska jag dels laga en gryta på kött jag tagit fram ur frysen tillsammans med lök och rotfrukter och i morgon blir det ugnsgrillad karré, då har jag mat i en vecka hemma och på jobbet att variera med. :up:

Jag äter väldigt sällan lunch ute.
 
Köper man mjölk med "lite längre hållbarhet" så håller den väldigt länge.

Även laktosfri mjölk har i allmänhet betydligt längre hållbarhet.
Vi brukade köpa laktosfri på förra jobbet just för att den höll länge.

Fast den håller ju bara längre så länge den är oöppnad, både den laktosfria och den med längre hållbarhet. När de är öppnade har de precis lika kort hållbarhet som vanlig mjölk.

Min mjölk i kylen just nu "gick ut" 22 november, den går fortfarande att ha i kaffet :D
 
Fast den håller ju bara längre så länge den är oöppnad, både den laktosfria och den med längre hållbarhet. När de är öppnade har de precis lika kort hållbarhet som vanlig mjölk.

Min mjölk i kylen just nu "gick ut" 22 november, den går fortfarande att ha i kaffet :D

Själv är mjölken min svaga punkt. Det är den som triggar upp mina matkostnader. Förbrukar mycket mjölk som gör att jag behöver gå till affären lite oftare än vad jag annars behöver. Brukar ändå försöka köpa med mig 3,5 L varje gång jag är där.

Så går mat till mataffären för att handla mjölk och en vara till, men så blir det ofta någon vara mer än tänkt. Måste verkligen börja kontrollera mig lite bättre i de här situationerna. :cautious:
 
Själv är mjölken min svaga punkt. Det är den som triggar upp mina matkostnader. Förbrukar mycket mjölk som gör att jag behöver gå till affären lite oftare än vad jag annars behöver. Brukar ändå försöka köpa med mig 3,5 L varje gång jag är där.

Så går mat till mataffären för att handla mjölk och en vara till, men så blir det ofta någon vara mer än tänkt. Måste verkligen börja kontrollera mig lite bättre i de här situationerna. :cautious:
Vad gör du med all mjölk? Jag är förvisso svårt beroende av iKaffe, men det går ändå inte mer än en och en halv liter i veckan som mest. På grund av tidigare trauma till följd av ojämnheter i distributionen av iKaffe till och från köper jag dock så mycket jag kan bära så fort jag ser det i en affär.
 
Fast den håller ju bara längre så länge den är oöppnad, både den laktosfria och den med längre hållbarhet. När de är öppnade har de precis lika kort hållbarhet som vanlig mjölk.

Min mjölk i kylen just nu "gick ut" 22 november, den går fortfarande att ha i kaffet :D
Njae?

Nog är hållbarheten längre. Den vi använde höll länge. Minst så länge som det stod på paketet.
Annars vore det ju förpackningen som hade längre hållbarhet - inte innehållet.
 
Senast ändrad:
Njae?

Nog är hållbarheten längre. Den vi använde höll länge. Minst så länge som det stod på paketet.
Annars vore det j förpackningen som hade längre hållbarhet - inte innehållet.
Som jag minns det brukar den långa hållbarheten, åtminstone enligt vad som anges på förpackningen, gälla i oöppnad förpackning. Detsamma gäller havremjölk, som oöppnad håller ett år eller så, men öppnad "bör" förbrukas ganska omgående.
 
Njae?

Nog är hållbarheten längre. Den vi använde höll länge. Minst så länge som det stod på paketet.
Annars vore det j förpackningen som hade längre hållbarhet - inte innehållet.

Läs på förpackningen nästa gång vad det står! Länge oöppnad. Öppnad förbrukas inom 7 dagar. (Kanske kortare?)
 
Kan annars tipsa om att lättmjölk håller längre öppnad än annan mjölk, för att det är färre fettpartiklar som kan härskna. Min storasyster som också är liten i mjölkkonsumtionen köper alltid det, och det är typ dubbla hållbarheten. Jag tycker mellanmjölk är godare så jag fortsätter med det :D
 
Läser extremt sällan förpackningar. Luktar på matvarorna istället :up:

Det gör jag med som sagt :)


Men nu kollade jag den laktosfria mjölken i kylen (Skånemejerier, ekologisk). Det står: "Bäst före-datum gäller oöppnad förpackning. Hållbarhet öppnad förpackning: 3-4 dagar i kylskåp +8 grader"
 
Det gör jag med som sagt :)


Men nu kollade jag den laktosfria mjölken i kylen (Skånemejerier, ekologisk). Det står: "Bäst före-datum gäller oöppnad förpackning. Hållbarhet öppnad förpackning: 3-4 dagar i kylskåp +8 grader"
Men de håller ändå länge. Vi använder mjölk bara i kaffet så vi kan ha samma burk i flera veckor:o
 
Men de håller ändå länge. Vi använder mjölk bara i kaffet så vi kan ha samma burk i flera veckor:o
Jag som inte gillar smaken av mjölk vägrar ju smaka om mjölk eller grädde är ok utan testar alltid den genom att hälla i het vätska. Om den inte skär sig anser jag att den är ok även om datumet är passerat. :idea:
 
Jag gör inte så, men det beror på att jag inte har en tillräckligt stor frys. :(

Tips som en hel del tydligen inte tänker på; se till att hela matlådan är fylld! Jag använder mig mycket av halvliters glasslådor. Eller fler portioner i lådan. Onödigt att använda sig av enliters matlådor till en portion och därmed frysa in en massa luft i lådorna.
 
@Voeux: Jag tänker inte ens försöka räkna men det är garanterat högt för en person... men jag äter inte mycket och har dålig aptit så är det något jag känner för köper jag även om det inte är billigt. Sedan köper jag jag mer eller mindre bara svenskt kött och mejerier och då blir det ju lite mer också.

Man ska gå i konkurs på något som jag brukar säga :p och livet är för kort för att äta tråkig mat. Dock sparar jag mycket på att köpa saker på kort datum och lägga i frysen (vilket givetvis inte hjälper dig) samt att ha så lite svinn som möjligt. Sedan äter jag nästan aldrig ute pga att det oftast är brist på uteställen där jag befinner mig...

Exakt samma här, äter bra mycket mindre än dom flesta jag känner och överlag billiga saker men vill jag ha något köper jag det oavsett pris. Så det blir en hel del pengar på det. Sen kan jag inte låta bli att köpa på mig fun light, cola zero, tuggummin osv som absolut inte är nödvändigt alls men som jag vill ha, skulle säkert kunna halvera mina kostnader om jag bara la pengar på just mat och inte allt annat. Samtidigt går jag ju aldrig ut och äter och har inga sådana utgifter, dricker inte vin eller har andra dyra vanor.

Har flera gånger gått igenom vad jag lägger pengarna på, t.ex. att under en månad spara ALLA kvitton och sen gå igenom dom i slutet av månaden och sortera i kategorier. Mycket jobb men man ser vad man lägger pengar på. En annan variant som jag kör lite oftare är att kolla på internetbanken vilka betalningar jag har gjort men då ser man ju inte exakt vad man köpt men det ger en fingervisning i alla fall.
 

Liknande trådar

Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
28 439
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp