Matbudget privatekonomi

Vi ligger väl på typ 6-7000kr i månaden någonting och så lite +- beroende på hygien, utemat & städ osv.. 🤭🤯
Vi försöker veckohandla och planera veckans maträtter och det har faktiskt vara väldigt bra, har dessutom byggt upp ett bra ”lager” av torrvaror så nästan bara det färska som köps och har som mål att hålla mig kring ca 1000kr varje veckohandling men det blir oftast uppåt 1500kr. Lyckades förra veckan med 998kr, sambon var stolt 😅😂😂

Vad är det ni köper som drar upp kostnaderna så?

När jag levde med sambo snittade vi på 3000 kr i månaden. Vi bjöd då ofta hem vänner på mat, åt knappast dåligt utan alltid vad vi kände för osv. Helt ofattbart i min värld hur man kan komma upp i 7000 :o
 
Vad är det ni köper som drar upp kostnaderna så?

När jag levde med sambo snittade vi på 3000 kr i månaden. Vi bjöd då ofta hem vänner på mat, åt knappast dåligt utan alltid vad vi kände för osv. Helt ofattbart i min värld hur man kan komma upp i 7000 :o

Det beror kanske på vart man handlar och vad? Jag för över 2000 kr i månaden på ett matkonto och det räcker långt för mig! Då har jag ofta middagar hemma och äter gott. Men då köper jag aldrig halvfabrikat, tycker att det är trevligt och gott att laga mat från grunden.
Eftersom jag inte jobbar så mycket och ofta är ledig på dagarna tycker mina besökare att det är trevligt att gå till dukat bord efter jobbet och betalar tillbaka rikligt i vin ;) Inte mig emot :angel:
 
Ja det vore ju en ide faktiskt så länge jag så att säga kan komma på det i tid (dvs innan den blivit dålig). Inte dumt faktiskt, tack för tipset :)

Apropå det så minns jag att en kompis familj gjorde så när jag var liten. De köpte typ 10 liter mjölk på ICA med jämna mellanrum och frös in. Vet att det var såna reor periodvis då just 10 liter var väldigt billigt. Ser dock aldrig sådant längre, undrar varför det försvann?
Om du inte använder så mycke kanske du kan frysa in mjölken i istärningsfack?
 
Det beror kanske på vart man handlar och vad? Jag för över 2000 kr i månaden på ett matkonto och det räcker långt för mig! Då har jag ofta middagar hemma och äter gott. Men då köper jag aldrig halvfabrikat, tycker att det är trevligt och gott att laga mat från grunden.
Eftersom jag inte jobbar så mycket och ofta är ledig på dagarna tycker mina besökare att det är trevligt att gå till dukat bord efter jobbet och betalar tillbaka rikligt i vin ;) Inte mig emot :angel:

Visst är det så, därför jag frågar hur de kommer upp i 7000kr. Vi handlade alltid på Ica och de är ju knappast det billigare alternativet. Vi köpte alltid fisk från fiskhandlaren som vr dyrare men bättre än att köpa fisk i affären. Men vi lyckades aldrig ha en månadskostnad på över 3500 kr vad jag vet :angel:
 
Visst är det så, därför jag frågar hur de kommer upp i 7000kr. Vi handlade alltid på Ica och de är ju knappast det billigare alternativet. Vi köpte alltid fisk från fiskhandlaren som vr dyrare men bättre än att köpa fisk i affären. Men vi lyckades aldrig ha en månadskostnad på över 3500 kr vad jag vet :angel:

Vi handlar också på Ica och är som sagt två vuxna, två barn och två katter som ingår i matbudgeten som i regel alltid hamnar på 6000 kr :p I den summan ingår det lite hygien- och städartiklar också.
 
Vi handlar också på Ica och är som sagt två vuxna, två barn och två katter som ingår i matbudgeten som i regel alltid hamnar på 6000 kr :p I den summan ingår det lite hygien- och städartiklar också.

Det låter rimligt kan jag tycka, men satan vad dyrt det är att vara vuxen och ha en familj.:D
 
Visst är det så, därför jag frågar hur de kommer upp i 7000kr. Vi handlade alltid på Ica och de är ju knappast det billigare alternativet. Vi köpte alltid fisk från fiskhandlaren som vr dyrare men bättre än att köpa fisk i affären. Men vi lyckades aldrig ha en månadskostnad på över 3500 kr vad jag vet :angel:

De kanske räknar in restaurangbesök? Isf är det ju lätt att komma upp i den summan
 
Så kan det vara, då beror det ju såklart på hur ofta man äter på restaurang. Vi gjorde det någon gång i månaden och då räknar jag in det i min summa. :)

Förr när jag jobbade mer och hade en högre inkomst kunde jag lätt äta ute för 10 000 i månaden. Ibland blev det nog mer än så. Det är väldigt lätt att göra av med cash på det sättet
 
:eek:

Jag är en sparnörd så jag hade mått dåligt över det, i min värld är det pengar som ska hamna på börsen. Men om man trivs med det och har råd till det är det såklart man ska göra så. Smaken är som baken. :D

Ja mår lite små-dåligt över det idag också när jag tänker tillbaka på det! :o Men det var väl en period i livet då det kändes "värt det" liksom, så får man väl tänka. Nu äter jag mest ute på stammishak där jag har rabatt :p Men det blir mkt matlagning hemma också, till skillnad från förr. Både gott och prisvärt!
 
Ja mår lite små-dåligt över det idag också när jag tänker tillbaka på det! :o Men det var väl en period i livet då det kändes "värt det" liksom, så får man väl tänka. Nu äter jag mest ute på stammishak där jag har rabatt :p Men det blir mkt matlagning hemma också, till skillnad från förr. Både gott och prisvärt!

Tänk ändå om man hade rabatt på stammishak.:meh:
 
Lite OT men vi räknade faktiskt på det en gång.
Det är ca 500g i en sån liten kanin-hö-påse som kostar ca 34,90kr st. Tänk en vanlig kvällsfodring i stallet á 4kg blir typ 280kr. Och folk klagar på dyrt grovfoder i år:D

Förlåt att jag hakar på OT men här hade det blivit ca 630 kr för en kvällsfodring :nailbiting: Vi tar in eget hö och det vi inte själva har till våra hästar säljer vi till främst vår inackordering för 2kr/kg. Kanske ska höja till 30kr/kg :p
 
Lite OT men vi räknade faktiskt på det en gång.
Det är ca 500g i en sån liten kanin-hö-påse som kostar ca 34,90kr st. Tänk en vanlig kvällsfodring i stallet á 4kg blir typ 280kr. Och folk klagar på dyrt grovfoder i år:D
Jag ger 5-6 kilo hö på kvällen...

Och kaninpellets i små paket som kraftfoder till hästarna! Och havre. Det finns ju till riktigt rimligt pris på Ica.
 

Liknande trådar

Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
28 439
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp