Bukefalos 28 år!

Material i underställ

vinkelina

Trådstartare
skulle behöva köpa ett underställ åt mig och googlade runt. Vet att ylle är bäst men även dyrast

Men nästan alla andra är ju i polyester som i min värd är klibbiga,Svettiga och inte andas. Vill ha nått som andas och så att de inte rinner floder när man kommer hem efter barnvagnspromenad.

Fungerar verkligen polyester underställ?
 
skulle behöva köpa ett underställ åt mig och googlade runt. Vet att ylle är bäst men även dyrast

Men nästan alla andra är ju i polyester som i min värd är klibbiga,Svettiga och inte andas. Vill ha nått som andas och så att de inte rinner floder när man kommer hem efter barnvagnspromenad.

Fungerar verkligen polyester underställ?
Varför skulle inte syntetmaterial funka?

De ställ som är "funktionsställ" är ju designade just för att släppa ut fukt men även värma? (Helly Hansen är ju i högsta grad syntet, men varma och genomsläppliga)

Är du så tveksam till syntet kanske bambu är något för dig?
 
Syntetmaterial är inte alltid av ondo. Tvärtom så rekomenderas det att man har funktionskläder av syntetmaterial närmast kroppen när man ska vara aktiv för att de transporterar bort fukt från huden och torkar snabbt.
Sedan bygger man på med lager-på-lager principen i rätt material efter tänkt aktivitet.
Låter snarast som om du haft underställ av dålig kvalité eller att resten av klädseln inte andast tillräckligt/varit för varm.
 
Varför skulle inte syntetmaterial funka?

De ställ som är "funktionsställ" är ju designade just för att släppa ut fukt men även värma? (Helly Hansen är ju i högsta grad syntet, men varma och genomsläppliga)

Är du så tveksam till syntet kanske bambu är något för dig?

Tänker bara på alla hemska sommarklänningar i polyester som klibbar fast och gör en genomsvettig. Så därför ville jag höra andras åsikt
 
Syntetmaterial är inte alltid av ondo. Tvärtom så rekomenderas det att man har funktionskläder av syntetmaterial närmast kroppen när man ska vara aktiv för att de transporterar bort fukt från huden och torkar snabbt.
Sedan bygger man på med lager-på-lager principen i rätt material efter tänkt aktivitet.
Låter snarast som om du haft underställ av dålig kvalité eller att resten av klädseln inte andast tillräckligt/varit för varm.

Då kanske jag vågar testa....gissar på att jag haft otur med de jag köpt innan för de har gjort en kall och blöt
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Lägg lite mer pengar på ordentliga grejer som du kan ha i många många år istället för att köpa något halvdant som ändå inte gör sin uppgift :) Inte bambu! Det uppför sig typ som bomull och lägger sig som en kall, blöt filt på huden.
I övrigt beror det på vad du tänkt göra. Längskidåkning, löpning och annan högpresterande aktivitet kräver ett underställ som andas väldigt bra och torkar snabbt, och det är oftast syntetmaterial lite bättre på (även om det finns ullställ med samma egenskaper). Är det bara på barnvagnspromenaderna du ska ha det för att hålla dig extra varm skulle jag ändå valt ett ställ i merinoull för den extra värmens skull, men som @MCP sa så funkar ju även lager på lager-principen.
 
Det är skillnad på underställ och underställ, man får vad man betalar för, ex syntetiska underställ från ex craft och HH fungerar betydligt bättre än ett billigt från Jula.

Fick mitt första underställ i merinoull i julklapp, det är överlägset, har sett att många sportbutiker har fina erbjudanden nu.
Fördelen med ullen är att jag har haft understället nästan dagligen sedan julafton och ännu inte tvättat det! Ett syntetiskt börjar lukta lite illa rätt fort
 
Jag har både syntet och merinoullställ och tycker att syntetstället fungerar fint när det inte är särskilt kallt ute, men när graderna sjunker väljer jag helt klart merinostället. Jag upplever att det ger en jämn värme, andas hur bra som helst, aldrig blir fuktigt och håller länge innan det behöver tvättas. Skulle jag vara ekonomisk hade jag satsat på långkalsonger i första hand- på överkroppen tycker jag att det är lättare att klä på flera lager så att jag håller mig varm även utan ull.
 
Både min pappa och min man jagar och håller på och donar mycket i skogen när det är kallt, och båda är helt lyriska över sina underställ i merinoull.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa...
2
Svar
28
· Visningar
1 400
Senast: Lyan
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 484
Senast: SiZo
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
888
Senast: cassiopeja
·
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 829
Senast: Buzzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp